[Folklista] UNESCO listán a táncház módszer
Németh György
nemgy at freemail.hu
2012. Feb. 14., K, 12:46:03 CET
Kedves Dedesz!
Én sem szeretném, hogy a politika beszálljon a táncházmozgalomba, nem is arról van szó. De úgy gondolom, hogy ha az állam terjesztette fel a táncház-módszert az Unesco-listára, mert tudja, hogy nemzetközi szinten Magyarország kulturális megítélésében ez sokat javít, és fellendítheti a turizmust is, akkor ezt nekünk ki kellene használni. Hosszú távú, biztos támogatási rendszert kellene kipréselni belőlük, hiszen most már nem csak egy szabadidős programról van szó, hanem világörökségről, amibe állandóan invesztálni kell, és ezt senki sem tagadhatja. Az egy más kérdés, hogy ez a kurzus, most mindenhonnan elvon, semmint támogat.
" Mostanra kiderült, hogy az utánzás nem elég. Keresi mindenki a saját útját."
- Honnan derült ki? Valami vizsgálat, vagy tudományos kutatás eredménye? Vagy csak az ego-k tobzódása. A mai társadalmunk sokban alapoz az egyén kezdeményezésére és teljesítményére, a kapitalizmus ugyanis individualista társadalom. De az visszataszító vadhajtásnak számít, ha úgy érvényesülhet valaki, hogy tehetségtelen. Nálunk sok tekintetben egy túlhajszolt individualizmus üli lakodalmát, olyanokat is magával ragad - akik nem esnek a Gaus-görbe középső szakaszára, nem lehet ugyanis mindenki tehetséges.
'"keresi mindenki a saját útját" - vagyis a zenész keresi a saját útját .Ez azt jelenti, hogy az individuum fölébe került a közösségnek - ez ha bekövetkezett, akkor annak már nincs köze a népzenéhez, a néphagyományhoz, az már fogyasztásra szánt tömegzene. Persze koncerten, mindenki azt csinál, amit akar, mindenki olyan zenét játszik, ami számára érdekes. De nem kellene a műfajokat összekeverni, ettől van ez az óriási fogalmi káosz.
" ne legyenek kizárva a friss dolgok, mert ezekben nagyon nagy erő, élet van."
Ne legyenek kizárva az értékes dolgok - ennek van értelme. A friss dolgok sokfélék lehetnek. A "Győzike-projektek is friss dolgok, meg Karádi Katalin vonós zenekarral, meg a sekélyes magyar nóta boogie kísérettel.
Azok a pop-rock zenekarok, akik népzenei dallamokat, hangszereket emelnek be zenéjükbe, soha nem tolongtak a népzenei pódiumok körül azzal, hogy ők népzenét játszanak, engedjék őket oda, tudták, hogy amit csinálnak, az a saját műfajukba tartozik, csak nem olyan, mint a nagy többség. Ha a népzenészek kezdenek pl. kávéházi magyar nótát, cigánynótát, vagy pop-rock zenét játszani, miért ragaszkodnak a népzenei pódiumhoz? Valószínűleg azért, mert nehéz bevenni a céljaiknak megfelelő világot, nehéz elfoglalni azt a pódiumot, nehéz a sok profi között feltűnni. Sokkal egyszerűbb kitűnni a többi népzenész közül, hiszen mindig vannak bizonytalan ízlésű emberek, akik megetethetők ilyen "friss" dolgokkal. Ha tehetségesek, nyomuljanak a megcélzott műfajban, ha tehetségtelenek, akkor ne rombolják nálunk az ízlést.
Pávai István írta Varnus Xavér provokációja kapcsán, hogy az egyik zenei rendszer nem érthető a másik zenei rendszer szemszögéből. Ebből az is következik, ha feldolgozzuk a népzenét, vagy készen vett elemekkel párosítjuk, egyúttal más zenei rendszerbe transzponáljuk.
Pávai István: "A népzenét jórészt már a népzenei revival mozgalom egy jelentős része is félreérti, és félreértve interpretálja.(...) A nyugati divatos szórakoztató zene kizárólagos hívei meg saját ismert zenéjük modorába átdolgozva kívánják hallgatni a népzenét, mert ők meg csak azt a zenei rendszert ismerik, annak paramétereit kérik számon minden más zenétől. Olyan kort élünk, amikor nem a közönség képezi magát, hogy felérjen egy magasabb minőségű zene szintjére, hanem elvárja, hogy azt butítsák le az ő képzetlenségi szintjére. "
Hát itt tartunk. Az egy tévhit, hogy a más rendszerekbe átemelt népzene akár egyetlen hívet is toborozna a népzenének, hiszen abból a népzenét megismerni már nem lehet. Jó példa erre akár a NOX, de a Kerekes is. Bármit mondott is a két zenekar a céljairól, az ilyen zenekarokat már egy másfajta zenei rendszer és egy másfajta világ vonzza, és ahhoz keresnek "friss", az ottani törvényszerűségeknek megfelelő tündöklésre alkalmas eszközöket. Ők maguk se törődnek, hogy bárkit is toborozzanak a népzenének, csakis a pénztárcájuk érdekli őket.
Kerekes: http://www.youtube.com/watch?v=AN2dx18Z9pA
A táncházmozgalomnak meg kellene újulnia, a táncháznak magának nem. A táncház egy "modell", az már adott, amelyet a legjobb tudásuk alapján alkottak meg a táncok sokaságából, sokféle dialektus, tájegység szerint. Az más kérdés, hogy az azóta beemelt vidékek táncai, már nem azon a színvonalon lettek kiválasztva, így kerültek a moldvaiba nem folklórizálódott polgári táncok stb. Se a módszer, se a táncház modell már nemigen változhat, hiszen letűnt korok hagyományán alapul, az meg már nem tud változni. Az esetleges újabb információk hatására a tudomány által módosított álláspontok átvezetése nem jelent lényeges változást, a táncház-modell egy merev rendszer, úgyis mondhatnám, hogy dogma.
"az önfenntartó paraszti társadalom olyasmit tudott, ami sok problémánkra adhatna ma is megoldást"
Sajnos a tudás, a tudatosság az kevés volt, nagyon sok minden az életviszonyaikból, értékrendjükből, életmódjukból, és az öröklött szokásokból és hagyományokból fakadt. A többségén soha nem is gondolkoztak, csak éltek, ahogy elő volt írva. A közös éneklés és tánc, ami szintén nem tudatos jellem- és közösségformáló célkitűzésként jelentkezett, viszont ma nagyon hiányzik az emberek életéből.
"De a TISZTA FORRáS mindig ott van, és vissza-vissza térünk."
Én is ebben bízom, és várom a csodát...
Üdvözlettel
Németh György
dedesz <dedesz at freemail.hu> írta:
>Kedves György!
>
>(egy kis "pihenő" után)
>
>2011-12-19 13:43 keltezéssel, Németh György írta:
>> Az állam, a felterjesztéssel, és annak az UNESCO általi elfogadásával, felelősséget vállalt a mozgalomért, ettől kezdve az ő ügye is. De csak akkor, ha erre állandóan emlékeztetjük, és pénzt, támogatást, intézményi struktúrafejlesztést stb. kikényszerítünk belőle.
>Az állam nem jótevő, és nem egységes.
>1. Egyrészt az aktuális politikai akaratot hajtja végre. Most elvileg
>nemzeti kormányunk van, érdekük lenne meglovagolni a népi mozgalmakat,
>de nem foglalkoznak velük.
>Ha a politika "beszállna" a táncházmozgalomba (valószínűleg propaganda
>célból tenné) azzal nem hiszem, hogy jól járnánk.
>2. Másrészt a jelentősebb, egységesen megjelenni tudó igények meg tudnak
>támogatódni általa. Ha ez vonatkozna ránk, akkor nem lennénk ilyen bajban.
>3. Intézményein keresztül különböző helyeken és időben teret ad a
>mozgalomnak. Ebben az a nehézség, hogy ezek folyamatos mozgásban vannak,
>egyfolytában improvizálni, módosítani kell.
>
>> Ehhez azonnal vissza kellene állítani a műfaji tisztaságot. Nem elvitatva, hogy mindenki olyan zenét játszik, amilyet akar, és olyan rendezvényt tart, amilyen az eszébe jut, de táncház és népzene néven ne legyen semmi, ami nem oda tartozik, mert akkor a pénz és energia, támogatás és fejlesztés nem a "Táncház-módszert szolgálja.
>Míg, amikor az autentikus hang és hangzás újdonság volt, akkor mindenki
>arra törekedett, hogy a lehető leghűségesebben leutánozza az
>"adatközlőket". Mostanra kiderült, hogy az utánzás nem elég. Keresi
>mindenki a saját útját. Ezt előre tervezni nem lehet (vagy nincs
>értelme). Utólag lehet értékelni, de igazából több tényező határozza meg
>a továbblépést: a népszerűség, fogyaszthatóság, esztétikai érték,
>használhatóság... összességében bízzunk benne, hogy az marad fenn, ami
>hosszútávon előreviszi az "ügyet".
>
>> Nincs ésszerű magyarázat például arra, hogy támogatást kapjon és a Táncháztalálkozó legfrekventáltabb helyén, a népzenei koncertek keretében, tehetséges népdalénekesek Karády Katalin Halálos méreg c. dalát, népies vonós zenekari kísérettel énekeljék. "Halálos méreg Csókolni téged Mert mint a vulkán Úgy ég a szád.Amado Mio Csak rád kell néznem Őrjöngve kérem Az éjszakát.Száz szerelmes sátán Csábítva csábít Menekülni már Soha nem tudok A rabod vagyok én.Száz szerelmes sátán Bennem rád vágyik Örök izgalom ül az arcomon Gyere angyalom már.Ne engedj sírni Nem vagy te ember Ha néked nem kell Az én szívemHalálos méreg Az ölelésed És mégis érzem Hogy kell nekem."Hogy kerül a csizma az asztalra?A Lajtha-teremben zajló programok a táncház- és népzenemozgalom kirakata, óriási felelősség, hogy mi kerül oda. Ha ez a követendő minta, ne csodálkozzunk, hogy káosz van a fejekben. De nem való se a Táncháztalálkozóra, se népzenei pódiumra sekélyes magyar nóta boogie-ba oltva.Azt a kevés pénzt, amit mostanában esetleg ki lehet csikarni, ne hagyjuk elfecsérelni olyan dolgokra, amelyek értéktelenek, nem tartoznak a táncházhoz, és magukban is megélnek.Rakjunk rendet a saját házunk táján.
>Nem ismerem a konkrét produkciót. Nem gondolom, hogy a Táncháztalálkozón
>van értelme kizárni a "távoli hajtásokat", ezek sokak számára lehetnek
>vonzóak. És szerintem a találkozónak nem csak a műfaj megmutatása a
>célja, hanem a bázis erősítése, bővítése is. A műzene és a népzene
>mindig élő kapcsolatban volt egymással (lásd népdal --> magyarnóta,
>műdalok --> autentikus repertoárba, népi használatba), ez ma is működik,
>ha más körülmények között is. Sok érdekes kísérlet van, és köztük sok
>tetsző. Azt hiszem nem lehet elsődleges értékmérő a műfaji tisztaság!
>Ebben a helyzetben az erősítés a mozgalom fenntartásának legfontosabb
>eszköze a határok okos kezelése: meghúzása és oldása. Legyenek
>nyilvánvalóak a legfontosabb értékek, de ne legyenek kizárva a friss
>dolgok, mert ezekben nagyon nagy erő, élet van.
>
>> "Azt gondolom, hogy ezzel már nem lehet mit kezdeni: a táncház-mozgalom
>> egyszeri és megismételhetetlen pontja volt az, amikor a friss tudományos
>> kutatások egyből átkerültek a gyakorlatba. Ehhez kellettek azok a
>> kivételes személyiségek, akik tudtak és akartak "nyitni", és kellett az
>> a közeg, ami erre fogadókész volt."
>> Ebbe nem szabad szerintem beletörődni. Meg kell ismételni, visszatérni ehhez a gyakorlathoz.A népzene- és néptánckutatók, ha bármivel fordul hozzájuk az ember, önzetlenek, segítőkészek, nem rajtuk múlik. Meg kell teremteni azt a légkört, hogy lássák is értelmét a segítségüknek, lássák, hogy megfogadjuk a tanácsaikat, hogy ne azt érezzék, hogy a tudományt, az analízist, az ismeretek rendszerezését, a forráskritikát egy megvetendő, íróasztal melletti szócséplésnek tartjuk, mert mi tudjuk a tutit, mert haver a cigányzenész, együtt iszunk, manelére együtt táncolunk velük a restiben. Egy általam nagyra becsült táncházas népzenetudós írta, éppen itt a folklistán: " a mozgalom kiszélesedésével egyenes arányban csökkent az átlag szakértelem szintje, miközben soha nem volt ennyi lehetőség a tájékozódásra, az archívumok tele vannak gyűjtésekkel, a könyvtári polcok rosk
>> adoznak a szakmai kiadványok százaitól, de nem sokan olvassák ezeket."
>Az egyre nyilvánvalóbb, hogy a "szakma" és a "Mozgalom" között nő az űr,
>vagy a távolság. Ez személyiség kérdése is - még is egyre nehezebb erre
>a kapcsolatra jó példát találni: a kutatók mintha bele lennének fulladva
>a töménytelen anyagba, a folkkocsmában meg ki a francot érdekel az
>agymenésük.
>
>> "Vannak akik még falura költözni, faluközösséget alapítani is megpróbálnak a hagyományuk újraélése céljából." A táncházmozgalom sokféle áramlatot, törekvést vonzott, megszállták a legkülönbözőbb csoportok, sokan a saját ideológiájuk terjesztésének, céljaik megvalósításának színterét látják benne. Az egyik ilyen áramlat egyfajta romantikus anarchista társaság, akik megcsömörlöttek a kapitalizmus profithajszolásától, az állandó versenytől, és a ma már nem létező önmagát egyszerü újratermeléssel reprodukáló korábbi falusi társadalom változatlansága, idillikus, tévé és McDonalds nélküli nyugalmassága iránti nosztalgiából lepték el a táncházat. A táncház, egy városi XX., XXI. századi szórakozási formaként persze ezt megadni nem tudja, ezért vannak, akik elmenekültek a városból, és erdélyi, moldvai istenháta mögötti falvakban keresik a boldogulásukat. Ez anakronizmus, hisz ott is más az élet, más már az életmód, ráadásul csak bizonyos független egzisztenciájú emberek tehetik ezt meg. Bartók soha nem mondta, hogy állítsák le a villany bevezetését a falvakba, soha nem mondta, hogy ne hallgassanak az emberek rádiót, ne építsenek több járdát, tudta jól, hogy a fejlődés, a változás megállíthatatlan, nem megtagadta az új technikai eszközöket, hanem éppenséggel használta.
>Ez igaz, de a mai civilizáció a városi lét egyeduralmát, a technika
>"megváltó" voltát hirdeti, miközben egyre-másra jelentkeznek a
>válságjelenségek. Hiba lenne ezeket nem figyelni. Az emberek rosszul
>viszonyulnak a rendelkezésükre álló eszközökhöz, az önfenntartó paraszti
>társadalom olyasmit tudott, ami sok problémánkra adhatna ma is megoldást
>megfelelő transzformálás után, ehhez lehetnek tanulságosak is ezek a
>kísérletek.
>
>> "A táncház-mozgalomnak nem ez az első válsága, sőt... a szerencse, hogy
>> mindig kitalált valami újat, ami izgalmassá tudta tenni, amitől bővülni,
>> fejlődni, változni, alkalmazkodni tudott. Egy igazi mozgalom folyamatos
>> válságban van, és ez motiválja arra, hogy újabb és újabb megoldásokat
>> vagy próbálkozásokat hozzon létre, így tud fennmaradni." Most nem tudom, hogy mire gondolsz, válságban nemigen volt eddig, lehet, hogy voltak zökkenők, konfliktusok, megoldandó problémák, ezek elkerülhetetlenek voltak, hiszen spontán módon jött létre, nem intézményes, a feltételeket, módszereket, tevékenységi területeit előre lemodellezett, kidolgozott formában. Így, ha véget ért a sínpár, megakadt a dolog, a továbbhaladáshoz kénytelen volt a mozgalom újabb sínpárok lefektetésére. Éppen a sok előnnyel járó spontaneitás miatt nem jött létre azonban egy mindent átfogó, többféle tudomány által közösen leírt analízis magának a táncháznak a mibenlétéről. A résztvevők, a táncházcsinálók, a média, a zenészek és a hivatalos szervek sokféle elképzelése, magyarázata az évek alatt egy széttartó folyamattá vált, ezerfelé futnak a szálak, szétforgácsolva az erőket, ellaposítva az eredeti célokat.Nagyon mély válságnak tartom a mostanit, és mindenképpen lépni kellene, hogy kilábaljunk belőle, de ennek ellenére optimista vagyok. Hiszek benne, hogy jönni fog egy újabb generáció, mely felkiált: " a király meztelen!" , mert rájönnek, hogy nem népzene, és nem táncház, amivel most sokszor etetik őket, és a már rosszabb feltételek ellenére, újra kivívja magának az igazi, hiteles hagyományokkal való közös együttélést.
>Egy mozgalomban természetes a széttartás és koncentráció váltakozása. Ez
>a mostani szakasz valóban egy nagyon széttartó állapot, de ez benne az
>örvendetes is: sosem jutott olyan széles rétegek elé a népzene, mint
>most, pl. hányan ismerik a Csík zenekart (most mindegy, hogy miért),
>vagy Szalonnáékat, vagy Pál Pista bácsit (még a k. RTL-Klub/TV2 is
>lehetőséget látott benne)... ez persze együtt jár azzal, hogy
>szélsőséges dolgok is születnek. De a TISZTA FORRÁS mindig ott van, és
>vissza-vissza térünk.
>
>Dedesz-- Deáky Péter - Dedesz 7300 Komló, Akácfa u. 1/2. 30/501-1821
>dedesz at freemail.hu
>___________________________
>
>A Folkrádió Közhasznú Alapítvány idén is köszönettel fogadja és jó muzsikával hálálja meg adód 1 százalékának felajánlását.
>Adószámunk: 18565449-1-09
>www.folkradio.hu
>
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról