Re: [Folklista] identitáska

Szitnyai Jenő szitnyaijeno at biatv.hu
2006. Már. 25., Szo, 01:15:20 CET


     Kedves Mindenki e témában!

     István fontos szavaihoz kapcsolódnék a táji, regionális önazonosság 
ügyében, gyakorlati tapasztalatokkal. Nálunk a nemzeti identitás értelmiségi 
örlődés, elvadult politikai diskurzusok - védekezés/támadás - tárgya, nem is 
lépünk egyet sem előre az értékvesztő folyamatok megfékezésében.Azért is, 
mert megmaradunk a viták szintjén, s azért is, mert valóban  nemzeti síkon 
akarunk mindent értelmezni, helyre tenni. Nem ott kell kezdeni.

    Tizenegy éve tanulmányozom 8 osztrák településcsoportban a gazdasági, 
kulturális revitalizációs folyamatokat. Ezek szerves része a lokális 
identitások tudatos erősítése, amely mindig összefonódik település- és 
vidékfejlesztési programokkal, azaz az önazonosság fenntartására érdekeltség 
is ösztönöz. Egy-két példát. A kelet-stájerországi St. Kathrein falucskában 
csak az a falusi vendégfogadó kaphat uniós támogatást, aki hagyományos 
építésű házban, kizárólag helyi anyagokat hasznosít a szobák 
berendezésében.. Ha megállunk egy ilyen szoba közepén, 15-16 féle helyi 
ipari, kézműves, stb. szakma termékét láthatjuk, hiszen helyi termék a 
lenvászon függönytől a faragott díszekig minden, még a fali festmény is csak 
helyi tájat ábrázolhat. Ez a gazdasági vonal: helyi adottságokra épülő helyi 
foglalkoztatás. A másik vonal: a hagyományos falusi - építészeti, tájképi 
értékek, kézműves készségek - fenntartása, a falusi életmód értékként 
kezelése. Említettem már a listán, mekkora pénzeket költenek a régi 
dalárdák, zenekarok újjáélesztésére, népviseleti ruhaboltok nyitására, a 
hagyományos falusi ünnepek visszaállítására, stb. Nézzünk más példát. A 
stájer kisvárosokban is ismert a MacDonalds jelenség, a társadalmi 
érintkezések ide helyeződtek át, akárcsak nálunk a plazakba. Csak éppen ott 
nem vitatkoztak e jelenségről, hanem tettek ellene.  A kisvárosi "Főtér" 
programban több százmillió eurós költséggel újjáélesztették (kisüzletekkel, 
kerthelyiségekkel, stb) a városközpontok hagyományos közéleti tereit, s 
visszaállították a heti falusi piacot. Nem csupán gazdasági racionalitástól 
vezettetve. A piaccal újra teremtették a város-falu párbeszéd színtereit, 
felélesztették kulturális, kommunikációs funkcióit is.

   Hosszan sorolhatnám. A lokális - alulról építkező -  identitások a maguk 
természetes módján jelennek meg térségi (tartományi, regionális) 
önazonosság-érzetben, közös értékek elfogadásán alapuló társadalmi 
kohézióban. A harmadik szintről, a nemzeti identitásról már nics is mit 
beszélni, ezek után az egyszerűen - van. S ha valaki azt gondolná, könnyű 
nekik egy megszakítatlan parasztpolgári kultúrában, téved. Ezek a falvak 
ugyanúgy ki vannak téve a globalizáció és modernizáció kihívásainak, csak 
egy nagy különbség van köztük és közöttünk. Nekünk vitáink vannak, nekik meg 
programjuk.

  Innen kellene kezdenünk a diskurzust. Vagy 10-20 év múlva - amikor már 
késő lesz - sóhajtozni fogunk: "Hja, tetszettünk volna programot 
csinálni!"...

  Mire is várunk?

     Üdvözlettel:
                           Szitnyai Jenő






> Kedves István!
>
> Köszönöm a szavaidat, minden cseppje igaz... Én nem tudok ilyen
> választékosan, egzaktul (?) fogalmazni...Himnusz ügyben nekem inkább a 
> szövege a fontos, s egyes szavak, szavak
> jelentése szorítja össze inkább a torkomat... sajnos nem egy úgy megírt
> dallam, hogy mindenki énekelhesse, mert elég nagy a hangterjedelme, s csak
> ha "ordítja" az ember, "jön ki normálisan".Én csak azért írtam le a kis 
> storymat a "bűvös csákó"-val, mert nem azt
> értem el vele, hogy hű de magyarnak néztek, inkább őrültnek... sőt még
> lehet néha valami "elbaszott identitás-zavaros skizofrénnek"... És van is
> benne igazság... mert ugye mit keres valaki Egerben "gyimesiben"?? Mondjuk
> ha feltettem a nagyapám kalapját se jutottam közelebb az igazsághoz..
> szerintem. Nem is akarok ebből én semmi nagy igazságot kihozni... mert nem
> lehet.
> Zsombor
>
> folyt. köv
>
>> Kedves Zsombor!
>>
>> Identitásunk része a humor is, ezért nem tudjuk magunkat visszafogni.
>> Az én versem nem kifejezetten a magyar identitásról szól, hanem
>> általába az identitásról, és hát akinek nem identitáskája, ne vegye a
>> nyakába.
>>
>> Félre téve a viccet: az identitás igen sokrétegű, nagyon izgalmas téma.
>> Nemcsak nemzeti, vallási, nemi stb. identitás létezik. Számunkra itt a
>> listán, ha témában akarunk maradni, akkor talán valóban nem a nemzeti
>> identitás a legfontosabb, hanem a táji, regionális identitás. Mert
>> vegyük észre, bármennyire is így nevezték el, hogy NÉPzene, ez még
>> virágkorában sem a népé volt, csak egyes néprétegeké, erősen
>> differenciált táji tagoltságban. Egy gyimesi ember, ha elmegy a csíki
>> üzemi munkatársa lakodalmára, ott nem állhat elő a gyimesi táncaival,
>> mert ugyanolyan idegen lesz azzal, mint te az ősmagyar süveggel a
>> punkok között. Akkor mitől nemzeti a gyimesi népzene? A népi és a
>> nemzeti az nem ugyanaz. Így tehát magyar (etnikai)
>> identitásunknak csak kis része a népi kultúra, s abból is csak annyi,
>> amennyit a nemzetépítő elit tudatosan belemelt, oda illőnek vélt.
>>
>> TITKOLT IDENTITÁS. Hogy a magyar identitás belső, intim ügy-e vagy sem,
>> az egyénenként változhat, de akár nagyobb egységeként is eltérő lehet.
>> Így pl. a kisebbségben élő magyarság ezt már nem kezeli intim
>> kérdésnek, mert neki létkérdés az is, hogy a más etnikumú többség
>> elfogadja az ő másságát, hiszen enélkül nem tudja érdekeit
>> érvényesíteni. Tehát nem kérhet magyar iskolát, egyetemet, magyar
>> kulturális intézményeket, ha csak ő tudja titokban magáról, hogy
>> magyar. Az identitásnak ez az elrejtése, amiről beszélsz, inkább a
>> kommunista diktatúra idején volt jellemző. Ezt várta el a többségi
>> államhatalom, s a többségiek többsége is. Vagyis így gondolkodtak: "Nem
>> baj, ha magyarok vagytok, csak ezt sose hozzátok szóba, beszéljetek
>> mindig az állam nyelvén, mert mi nem tudjuk a ti egzotikus nyelveteket.
>> Ha ezt betartjátok, szívesen befogadunk magunk közé. Neveiteket majd
>> úgy írjuk, hogy mi is ki tudjuk ejteni: a Vadászt Vădescu-nak, a Jánost
>> Ioan-nak stb.". Amúgy én sem gondolom azt, hogy kérkedni kell
>> magyarságunkkal, de hogy Magyarországon titkolni kellene, azt valahogy
>> nem értem. Jó lenne ennek az okát megtalálni.
>>
>> HIMNUSZ. Nálam foglalkozási ártalomként a magyar népzene ismerete elég
>> mély, ezért könnyen átlátom, hogy a magyar himnusz dallama, bármennyire
>> szép, mégsem annyira magyar, mint egy gyimesi keserves vagy dunántúli
>> ugrós. A magyar himnusz, mint annyi más nemzeté is, más nemzeti
>> himnuszok hatására jött létre. Erkel amúgy remek munkát végzett, mert
>> egy nyugatias
>> intonációjú, ritmikájú és formájú dallamba bele tudott ötvözni néhány
>> magyaros elemet is, legalábbis olyat, amit abban az időben magyarosnak
>> gondoltak. Ettől még összeszorulhat hallatán a torkunk, mert egyrészt
>> nem idegen számunkra a nyugatias dallamvilág, másrészt mert számos
>> olyan történeti-ideológiai képzet kapcsolódik hozzá, ami kedves
>> számunkra. Ebben az eszmefuttatásban (szándékosan) elkövettem egy
>> hibát: a nemzeti himnuszt a magyar népzene szemszögéből szemléltem.
>> Ugyanígy hiba, ha a népzenétől olyasmit várunk el, ami a nemzeti
>> zenétől várható el.
>>
>> Pávai István
>>
>> -----Eredeti üzenet-----
>> Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu
>> [mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó
>> zsombor at muveszetekhaza.agria.hu
>> Küldve: 2006. március 24. 12:25
>> Címzett: lista at list.folkradio.hu
>> Tárgy: Re: [Folklista] identitáska
>>
>> Őszintén szólva én nem szívesen olvasok ilyen verseket.. könnyen
>> mellreszívom! Régen (15-19 évesen) ősmagyar süvegben, gyimesi kabátban
>> és tarisznyában (melyben mindig volt egy furulya) jártam középiskolába,
>> az utcán... és őrültnek néztek "jájáje bűvöscsákó, jájáje..."
>> -énekelték mögöttem! Tegyük hozzá, nem nagyon izgatott! Ma Springfield
>> pólóban is ugyanolyan magyarnak érzem magam, mint gyimesi
>> tarisznyával... "kösz jól vagyok, nyalom a sok fagylaltot"..
>> :-)Szerintem a magyarság belső ügy... ha a 10 órási misén a Himnusz
>> közben összeszorul a torkom.. nekem ezt jelenti! Nem kiteregetni való
>> ügy...
>> szerintem! Az albatroszra sincs kiírva nagybetűkkel, hogy albatrosz,
>> mégis albatrosznak érzi magát, nem pedig pingvinnek!
>> Fehér Zsombor
>>
>> ---------------------------------
>> Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 százalékával!
>> http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html
>
>
>
> ---------------------------------
> Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 százalékával!
> http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html 



További információk a(z) Lista levelezőlistáról