[Folklista] mitől foklór
zsombor at muveszetekhaza.agria.hu
zsombor at muveszetekhaza.agria.hu
2006. Júl. 26., Sze, 14:49:20 CEST
Agócs Gergely írta:
a magyarnótától az
etnofunkig
olyan érzéseket akarnak
> közvetíteni, eszköztárukban olyan kifejezésmódokat halmoznak, melyek
> magában
> a magyar népzenében, egyáltalán a magyar folklórban, illetve az azt
> létrehozó szociokulturális közegben nincsenek jelen, sőt, annak
> értékrendjétől, a benne fogant magatartásformáktól teljesen idegenek."
Kérek engedélyt, a megszólítás okán - hisz az Ethno Funk a Kerekes Band
védjegye - reflektálni.
Mint VÁROSban felnőtt (de falusi értékrenden nevelkedett) zsenge suhanc:
KIFEJEZÉSMÓDomba nem természetes úton öröklődött a népzenei eszköztár,
viszont a rockzene csak úgy fröcskölt az arcomba.
SZOCIOKULTURÁLIS KÖZEGemben ugyancsak jelen van a szalonna, de a pizza is,
a fehér ing, de a Springfield farmer is, a munka becsülete és a "könnyebb
végéről megközelítése", valamint a tisztelet és annak ellentéte is...
sőt a betonon nem bökdöste a sarjútüske...
ÉRTÉKRENDEMben ugyanolyan tiszteletnek örvend Jimi Hendrix, csakúgy mint
Tímár Viktor, valamint Pál István, csakúgy mint John Coltrane.
Ahogy Jóska bátyám kijelentette, mikor Berecz András gyűjtése közben nem
úgy fogalmazott, ahogy az magnetofonba megszokott: "Úgy mondom, ahogy élem
a világom..."
Szerintem ez egy őszinte megfogalmazás, hisz az ember nem tagadhatja meg
önmagát, bárhogy is mórikál... :-)
Rá kellett jönnöm, hogy ilyen "hátszéllel" (vagy szembeszéllel??) soha nem
lehetek/leszek valódi, igazi népzenész - mert talán olyan nincs is! Ez már
kérem Népi Komolyzene - írott, lefektetett, szigorú szabályokkal...
legtávolról sem ÉLŐ! (most talán kicsit elragadtattam magam - bocsánat)
"Akinek füle van, hallja meg", hogy mire gondoltam!
Mindenesetre megjegyzésem baráti, és távol áll mindenféle "most jól
megmondom" hozzászólástól...
Fehér Zsombor
Eger
> Pávai Isván írta:
> "Egyébként kérdezem, ha már hallgattad ezeket a perui adókat, hogy ezek
> tényleg folklórt sugároznak-e vagy csak etnikus színezetű zenét, mert az
> nem
> mindegy. Ez sem elméleti kérdés, mert ahogy egy tizenéves rockert nem
> lehet
> diszkózenével etetni, hogy az rock, úgy az igazi folklórkedvelő sem veszi
> be
> az álruhás folklórt. Vagy tényleg annyira rosszul állunk, hogy nem érezzük
> a
> kettő közti különbésget?"
>
> Szerintem ez igenis elméleti kérdés.
> Szerintem ez egy sokkal bonyolultabb kérdés annál, mint ami eldönthető
> lenne
> azzal az egyszerű különbségtétellel, hogy "tényleg folklór", kontra
> "etnikus
> színezetű zene". Az etnikus színezetű zenék országonként, korszakonként és
> irányzatonként más-más indíttatással, eltérő késztetésekből és különféle
> szociokulturális háttérrel jöttek létre. A népies zenék sokszor egyenes
> folytatásai a zenefolklórnak, a különbség valójában csak a
> hangszerelésben,
> vagy a szövegezésben mutatkozik, a kifejezésmód, a zenei töltet, a
> ritmika,
> az érzések közvetítésének bonyolult eszköztára nem változik. Ilyen pl. a
> blues, a flamenco, a samba, vagy említhetnénk a lambadát (ami a magyar
> közvélekedés ellenére nem egy dallam, hanem egy teljes zenei stílus), hogy
> csak a spanyol-afroamerikai kultúrkört említsük. És hogy a képlet még
> bonyolultabb legyen: mindezeket a címkéket természetesen teljesen silány,
> felhígított, popularizált produkciókra is szokás ráakasztani, így a
> felsorolt hívószavakra szörnyű "bulvárzenék" is előmászhatnak. A világ
> bármelyik régiójában találunk olyan, kétségkívül "tiszta" folklór zenének
> már nem minősülő stílusokat és irányzatokat, amelyekben mégis ott lüktet
> az
> az őserő, mely elbűvöl, elvarázsol és magával ragad minket a népzene
> esetében is. Ez lehet az oka annak, hogy hajlamosak vagyunk nem törődni
> azzal, hogy egyes afgán, kameruni, brazil, vagy macedon, stb. előadók
> mennyire képviselik az "egyedülegyigaztisztaforrást", és elfogadni
> népzenének (értsd: élvezni, habzsolni) azt, ami a szigorú etnomuzikológiai
> szempontok szerint már feldolgozásnak, "etnikus színezetű zenének" számít.
> A
> magyar "etnikus színezetű" zenékkel véleményem szerint pont ez a
> legnagyobb
> baj, ti., hogy a magyarnótától az etnofunkig olyan érzéseket akarnak
> közvetíteni, eszköztárukban olyan kifejezésmódokat halmoznak, melyek
> magában
> a magyar népzenében, egyáltalán a magyar folklórban, illetve az azt
> létrehozó szociokulturális közegben nincsenek jelen, sőt, annak
> értékrendjétől, a benne fogant magatartásformáktól teljesen idegenek.
>
> Magyarul: a "La cacaracha" és a "Piros rózsák beszélgetnek" nicsenek
> köszönőviszonyban sem egymással.
>
> Üdvözlettel
>
> Agócs Gergely
>
>
> ----- Original Message -----
> From: "Pávai István" <pavai at chello.hu>
> To: <lista at folkradio.hu>
> Sent: Wednesday, July 26, 2006 1:38 AM
> Subject: RE: [Folklista]
>
>
> Árpád írta: "Azt higyjétek el, hogy ha a média nyomta volna elejétől fogva
> a
> folklórt, nem lenne gond. Peruban ez sikerült....
> Még a fővárosban is 3-4 olyan adó van, ami csak folklórt sugároz... A
> kisebb
> városokról, falvakról nem is beszélve..."
>
> Dehát nálunk "elejétől fogva" nem sugároz folklórt a média, csak a
> Folkrádió
> pár éve, s csak az interneten. Éppen ezért kell félteni, mert ha már ez
> sem
> fog, akkor mi marad?
>
> Egyébként kérdezem, ha már hallgattad ezeket a perui adókat, hogy ezek
> tényleg folklórt sugároznak-e vagy csak etnikus színezetű zenét, mert az
> nem
> mindegy. Ez sem elméleti kérdés, mert ahogy egy tizenéves rockert nem
> lehet
> diszkózenével etetni, hogy az rock, úgy az igazi folklórkedvelő sem veszi
> be
> az álruhás folklórt. Vagy tényleg annyira rosszul állunk, hogy nem érezzük
> a
> kettő közti különbésget?
>
> Üdv. Pávai István
>
>
>
>
> -+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
> Nyári táborok: http://www.folknaptar.hu/nyari_tabor.php
>
>
>
>
> -+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
> Nyári táborok: http://www.folknaptar.hu/nyari_tabor.php
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról