Re: [Folklista] RE: icsánosan vagy doboskárolyosan

Agócs Gergely agocs.gergely at hagyomanyokhaza.hu
2005. Jan. 18., K, 11:39:37 CET


Kedves listások!

    Elorebocsájtom, hogy nem én találtam fel a melegvizet.
    A felvetett témában viszont szerénytelenül szeretném megosztani veletek a nézeteimet. Szerénytelenül azért, mert leginkább a saját tapasztalatom, sokszor saját károm vezetett ezen felismerésekig, így aztán szentenciaként szurodtek le bennem, itt pedig változatlan formában szeretném elétek tárni. Ha valaki érzékenységét ez a tankönyv-stílus sérti, bocs. (Bárkivel szívesen kelek értelmes vitára.) 

    A mindmáig egyetlen ismert Világban az utánzás hozta létre a kultúraként számontartott jelenségcsoportot. (Ezt most nem boncolgatom tovább, vegyétek alaptételnek.) Minden tanulási folyamat legalapvetobb lényege az utánzás. Képzelem, mit mondott volna a matekos tanténi, ha a háromszöget nem utánzás útján háromszögletunek, hanem négyszögletunek rajzoltam volna csak azért, mert az ízlésem, vagy az ösztöneim, az egyéni lelki alkatom, vagy a muvészi kifejezés igénye azt olyannak láttatja velem. Persze, rajzolhatom én azt négyszögletunek is, csak az már akkor nem háromszög. Annak ugyanis kötött a formája, hogy úgy mondjam, annak is stílusa van, amitol eltérni lényeges szempontok miatt tilos. Hát így van ez a széki, meg az egyéb zenével is. A Széken rögzített népzenei hangfelvételek, leírások, népzenei lejegyzések összessége ismeretében viszonylag biztos kézzel (ill. füllel) meghatározható a csakis Székre jellemzo zenei kifejezésmódnak a stílusa. Minél több széki felvételt hallgatsz, annál inkább el tudod különíteni a széki stíluselemeket az eloadó egyéni invenciója, lelki alkata, tehetsége, életkori, nemi, és egyéb sajátosságai (hangszín, artikuláció, stb.), illetve a gyujtés körülményei által meghatározott elemektol. Ha már tehát elemezni akarjuk egy falu, tájegység, korszak, stb. kultúráját, akkor a stíluselemek különválasztása és tanulmányozása a célravezeto. Persze, az ilyen tudatosság nélkül is meg lehet tanulni bármilyen stílusban biztonsággal mozogni. Leülök, éjt nappallá téve hallgatom a széki (vagy bármilyen más) zene felvételeit, surun elzarándokolok az adott szocio-kulturális környezetbe, kiköltözök Székre, stb., semmit nem elemzek, csak megpróbálok feltöltodni az oserovel, a hely szellemével, ki hogyan nevezi. 
    Fontos tudatosítani, hogy mindkét módszer elvezethet oda, hogy felismerheto lesz, kinek az egyéni eloadásmódja hatott ránk a legjobban. És akkor mi van? A Világ legtermészetesebb dolga, hogy a szemlélodés során egy-egy jellegzetes kifejezésmód jobban magával ragad, mint a másik, egyes eloadók "nem fognak meg", mások példaképekké válnak. Üssetek fel egy irodalom-tankönyvet, vagy bármilyen muvészettörténeti értekezést. Az egyes alkotók muvészetének értékelése egyébrol sem szól, min hogy kik, mikor, hogyan hatottak a szerzo egyéni stílusának a kialakulására. 
    A népzene, és egyáltalán, a hagyományos kultúra viszont abban a speciális helyzetben van, hogy a benne fogant "alkotások" többségének az esztétikai funkciókon túl egyéb, társadalmi, lélektani, identitásmeghatározó, sot, rituális, vagy erotikus funkciói is lehetnek. Ha mindezeket tudatosítjuk, és a tánczenét pl. tánckíséret funkcióban (is) használjuk, akkor még közelebb kerültünk az organikus kulturális állapothoz. És ebbol a szempontból az se baj, ha a CD-lemezeinken nem csak "egy az egyben" táncrendeket és "gyujtési folyamatokat", hanem a zenehallgatás képzelt körülményeihez (azaz egy következo funkcióhoz) igazított, tudatosan szerkesztett összeállításokat is muzsikálunk. És ehhez az adott falu, vag tájegység stílusán egy millimétert se kell változtatnunk. De nem is szabad, mert a stílus - amíg a produkciót népzenének nevezzük - szent és sérthetetlen. 
    Ha meg kitalálunk egyéb neveket (world, etno, folk, vagy bármi), akkor mindenki azt csinál, amit akar, meg amit tud.

Határtalan jóindulattal

Agócs Gergely


----- Original Message ----- 
  From: Annamari Albert 
  To: lista at list.folkradio.hu 
  Sent: Tuesday, January 18, 2005 8:24 AM
  Subject: [Folklista] RE: icsánosan vagy doboskárolyosan




  És miért nem lehet csak tudni a széki  (vagy bármely vidékét) dallamot, és úgy visszaadni, ahogy 1.  lehetséges a technikai tudásodból kifolyólag
            2.  ahogy te akarod, azaz úgy, amilyen te vagy ? Nem attól lesz hiteles valaki, ha önmagát adja, s a saját érzéseit ? Ahogy a Leves Mezei Levente mondta egyszer a marosvásárhelyi rádió mûsorában : " ahogy érzed, s ahogy táncolnak az emberek ". Mit kell ennél többet tudni ? azt mondtátok, úgysem lehet Icsánt meg Dobost leutánozni, akkor meg minek ? Ha tetszik valaki, úgyis leutánozod, ösztönösen, ha meg nem, akkor minek, azért, hogy székiesen szóljon? Nem tom, ez nekem igen fura. Biztos nagyon kívülrõl, és messzirõl szólok bele, annyit el tudnék képzelni, hogy elmegy valaki Székre a bálba, és ott muzsikál, és esetleg ragad rá valami, belekerül a hangulatba, az ízbe, de tudatosan leutánozni valamit, ami esetleg nem is tetszik neked (pl. sima és nyers hegedûhangzás ellentéte), hát nem tom. 

  Minden jókat nektek, 

  Csingerka


------------------------------------------------------------------------------
  Do you Yahoo!?
  The all-new My Yahoo! - Get yours free! 
--------- következ? rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <https://list.folkradio.hu/pipermail/lista/attachments/20050118/df7f18a4/attachment-0017.htm>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról