<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face="Book Antiqua"><STRONG>Kedves listások!</STRONG></FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua"></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">    Előrebocsájtom, hogy nem én 
találtam fel a melegvizet.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">    A felvetett témában viszont 
szerénytelenül szeretném megosztani veletek a nézeteimet. Szerénytelenül azért, 
mert leginkább a saját tapasztalatom, sokszor saját károm vezetett ezen 
felismerésekig, így aztán szentenciaként szűrődtek le bennem, itt pedig 
változatlan formában szeretném elétek tárni. Ha valaki érzékenységét ez a 
tankönyv-stílus sérti, bocs. (Bárkivel szívesen kelek értelmes vitára.) 
</FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua"></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">    A mindmáig egyetlen 
ismert Világban az utánzás hozta létre a kultúraként számontartott 
jelenségcsoportot. (Ezt most nem boncolgatom tovább, vegyétek 
alaptételnek.) Minden tanulási folyamat legalapvetőbb lényege az utánzás. 
Képzelem, mit mondott volna a matekos tanténi, ha a háromszöget nem 
<STRONG>utánzás útján</STRONG> háromszögletűnek, hanem négyszögletűnek rajzoltam 
volna csak azért, mert az ízlésem, vagy az ösztöneim, az egyéni lelki alkatom, 
vagy a művészi kifejezés igénye azt olyannak láttatja velem. Persze, 
rajzolhatom én azt négyszögletűnek is, csak az már akkor nem 
háromszög. Annak ugyanis kötött a formája, hogy úgy mondjam, annak is 
stílusa van, amitől eltérni lényeges szempontok miatt tilos. Hát így van ez a 
széki, meg az egyéb zenével is. A Széken rögzített népzenei hangfelvételek, 
leírások, népzenei lejegyzések összessége ismeretében viszonylag biztos 
kézzel (ill. füllel) meghatározható a csakis Székre jellemző zenei 
kifejezésmódnak a stílusa. Minél több széki felvételt hallgatsz, annál 
inkább el tudod különíteni a széki stíluselemeket az előadó egyéni invenciója, 
lelki alkata, tehetsége, életkori, nemi, és egyéb sajátosságai (hangszín, 
artikuláció, stb.), illetve a gyűjtés körülményei által meghatározott elemektől. 
Ha már tehát elemezni akarjuk egy falu, tájegység, korszak, stb. kultúráját, 
akkor a <STRONG>stíluselemek </STRONG>különválasztása és tanulmányozása a 
célravezető. Persze, az ilyen tudatosság nélkül is meg lehet tanulni 
bármilyen stílusban biztonsággal mozogni. Leülök, éjt nappallá téve hallgatom a 
széki (vagy bármilyen más) zene felvételeit, sűrűn elzarándokolok az adott 
szocio-kulturális környezetbe, kiköltözök Székre, stb., semmit nem elemzek, 
csak megpróbálok feltöltődni az őserővel, a hely szellemével, ki 
hogyan nevezi. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">    Fontos tudatosítani, hogy 
mindkét módszer elvezethet oda, hogy felismerhető lesz, kinek az egyéni 
előadásmódja hatott ránk a legjobban. És akkor mi van? A Világ legtermészetesebb 
dolga, hogy a szemlélődés során egy-egy jellegzetes kifejezésmód jobban magával 
ragad, mint a másik, egyes előadók "nem fognak meg", mások példaképekké 
válnak. Üssetek fel egy irodalom-tankönyvet, vagy bármilyen 
művészettörténeti értekezést. Az egyes alkotók művészetének értékelése egyébről 
sem szól, min hogy kik, mikor, hogyan hatottak a szerző egyéni stílusának a 
kialakulására. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">    A népzene, és egyáltalán, a 
hagyományos kultúra viszont abban a speciális helyzetben van, hogy a benne 
fogant "alkotások" többségének az esztétikai funkciókon túl egyéb, 
társadalmi, lélektani, identitásmeghatározó, sőt, rituális, vagy erotikus 
funkciói is lehetnek. Ha mindezeket tudatosítjuk, és a tánczenét pl. tánckíséret 
funkcióban (is) használjuk, akkor még közelebb kerültünk az organikus kulturális 
állapothoz. És ebből a szempontból az se baj, ha a CD-lemezeinken nem csak 
"egy az egyben" táncrendeket és "gyűjtési folyamatokat", hanem a zenehallgatás 
képzelt körülményeihez (azaz egy következő funkcióhoz) 
igazított, tudatosan szerkesztett összeállításokat is muzsikálunk. És ehhez 
az adott falu, vag tájegység stílusán egy millimétert se kell változtatnunk. De 
nem is szabad, mert a stílus – amíg a produkciót népzenének nevezzük – 
szent és sérthetetlen. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">    Ha meg kitalálunk egyéb 
neveket (world, etno, folk, vagy bármi), akkor mindenki azt csinál, amit akar, 
meg amit tud.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua"></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">Határtalan jóindulattal</FONT></DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua"></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face="Book Antiqua">Agócs Gergely</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV>----- Original Message ----- </DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #000000 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV 
  style="BACKGROUND: #e4e4e4; FONT: 10pt arial; font-color: black"><B>From:</B> 
  <A title=annamari_albert@yahoo.com 
  href="mailto:annamari_albert@yahoo.com">Annamari Albert</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>To:</B> <A title=lista@list.folkradio.hu 
  href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Sent:</B> Tuesday, January 18, 2005 8:24 
  AM</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Subject:</B> [Folklista] RE: icsánosan vagy 
  doboskárolyosan</DIV>
  <DIV><BR></DIV>
  <DIV>
  <DIV><BR><BR>És miért nem lehet csak tudni a széki  (vagy bármely 
  vidékét) dallamot, és úgy visszaadni, ahogy 1.  lehetséges a technikai 
  tudásodból kifolyólag</DIV>
  <DIV>          2.  ahogy te 
  akarod, azaz úgy, amilyen te vagy ? Nem attól lesz hiteles valaki, ha önmagát 
  adja, s a saját érzéseit ? Ahogy a <EM>Leves </EM>Mezei Levente mondta egyszer 
  a marosvásárhelyi rádió műsorában : " ahogy érzed, s ahogy táncolnak az 
  emberek ". Mit kell ennél többet tudni ? azt mondtátok, úgysem lehet Icsánt 
  meg Dobost leutánozni, akkor meg minek ? Ha tetszik valaki, úgyis leutánozod, 
  ösztönösen, ha meg nem, akkor minek, azért, hogy székiesen szóljon? Nem tom, 
  ez nekem igen fura. Biztos nagyon kívülről, és messziről szólok bele, annyit 
  el tudnék képzelni, hogy elmegy valaki Székre a bálba, és ott muzsikál, és 
  esetleg ragad rá valami, belekerül a hangulatba, az ízbe, de tudatosan 
  leutánozni valamit, ami esetleg nem is tetszik neked (pl. sima és nyers 
  hegedűhangzás ellentéte), hát nem tom. </DIV>
  <DIV> </DIV>
  <DIV>Minden jókat nektek, </DIV>
  <DIV> </DIV>
  <DIV>Csingerka</DIV></DIV>
  <P>
  <HR SIZE=1>
  Do you Yahoo!?<BR>The <A href="http://my.yahoo.com">all-new My Yahoo!</A> – 
  Get yours free! </BLOCKQUOTE></BODY></HTML>