[Folklista] Re: Bartók

JUHASZ Zoltan juhasz at mfa.kfki.hu
2004. Sze. 27., H, 14:28:01 CEST


Kedve Lista!

Talán jobb, ha az első reakciók után tisztázom: miről szeretnék 
győzködni másokat és miről nem.

Tehát a word - Bartók összehasonlításban így foglalok állást::

Bartók:
1. Feltárta a magyar népzenét, majd a szlovákot és a románt is, majd 
nekiállt feltárni a törököt - mindent, ami a magyar népzenével 
kapcsolatban állhatott vagy állhat.
2. Az alapján, amit ő maga feltárt, kialakította saját művészi nyelvét, 
melyet sok-sok fennmaradt írása szerint elsősorban a magyar, de 
természetesen ezen keresztül az egyetemes zenekultúra gazdagítására szánt.
3. Mindebben őt művészi, pedagógiai és tudományos szempontok motiválták, 
népszerűségi és pénzügyi szempontok aligha

A world-music:
1. Mások által feltárt népzenékből használ motívumokat. Számos művelője 
a nemzeti kultúrák összemosását is vállalja és hideti is.
2. Saját, sajátos művészi nyelv helyett a világon mindenütt propagált 
zenei köznyelvet használja - éppen a népszerűsítés céljaira is hivatkozva.
3. Ebben én piaci háttér-indíttatást látok, nem a meg nem alkuvó művész 
indíttatását.

Ez alapján azt javasolnám, hogy Bartókot és a worldmusicot ne igazoljuk 
egymással, mert merőben más az indíttatásuk. Abba, hogy kinek mi 
tetszik, nem szeretnék beleszólni - el tudok képzelni olyan worldmusic 
alkotást, ami nekem is tetszik, és olyan Bartók művet is tunék mondani, 
ami nem.

Juhász Zoltán



Szentandrási Judit wrote:

>Sziasztok!
>
>Úgy gondolom túl szigorúak vagytok, ami a worldmusic trendet illeti. Eszem
>ágában sincs összehasonlítani Bartókkal, véleményem szerint teljesen meddő
>dolog lenne. Azt is előre kell bocsájtanom, hogy nem vagyok worldmusic
>rajongó, nem igazán értem és szeretem az efféle mixeket.
>Viszont egy-két kérdés megfogalmazódik bennem. Vajon a worldmusic nem a
>fogyasztói társadalomból kiábrándult emberek hozták-e létre? Hiszen tudjuk,
>sokan vagyunk, akik nem fogadjuk el, de kénytelenek vagyunk benne élni...És
>miért ne lehetnének emberek, akik így próbálnak meg tiltakozni a fennálló
>"rendszer" ellen? És miért ne értékelnénk azokat a zenészeket, akik
>belelopnak egy kis minőséget a mai feledhető zenei stílusba? Miért baj, ha
>emiatt az emberek kapnak egy kis ízelítőt a népi, hagyományos zenéből? Meg
>merem kockáztatni, hogy a maga autentikusságában (nem biztos, hogy van ilyen
>szó..:-) bele sem kóstolnának... Szóval biztos igazad van, Zoltán, de mi a
>bizonyíték arra, hogy minden embert ugyanaz motivál?
>
>Szentandrási Judit
>----- Original Message -----
>From: "JUHASZ Zoltan" <juhasz at mfa.kfki.hu>
>To: "Folklista a Folkrádió levelező listája" <lista at list.folkradio.hu>
>Sent: Monday, September 27, 2004 12:46 PM
>Subject: Re: [Folklista] Re: Bartók
>
>
>  
>
>>Kedves Lista-tagok!
>>
>>Például én is eléggé útálom a worldmusicot, az alábbi okból.
>>Az iparos és a kereskedő érdeke az, hogy mindenütt a világon egyféle
>>termékért lelkesedjen a vásárló. Egyféle terméket olcsóbb előállítani,
>>és ha ebből sok fogy, az sok bevételt eredményez. Ennek érdekében
>>igyekeznek manipulálni, egyformásítani a "fogyasztói elvárásokat",
>>átgázolva helyi hagyományon, kultúrán, Istenen és emberen. Ezt tartom én
>>a globalizáció lényegének. A zenében is kialakult a globális ipar,
>>melyben a "háttérzene" műfaja hivatott a zenei ízlés homogenizálására
>>világszerte. Természtesen most is a bevétel érdekében. Ebben a
>>rendszerben van egy olyan iparág, mely a hagyományos zenekultúrákat
>>nyersanyagforrásként használja, éppúgy, ahogy a paíripar a fát, az
>>autóipar az olajat, stb. Ez a zenei nyersanyag a legolcsóbb, ui. nem
>>védi szerzői jog, ugyanakkor szükségszerűen izgalmas, egzotikus - éppen
>>a legnagyobb fogyasztói réteg, a homogénné sivárított ízlésű
>>európai-amerikai városi ember szempontjából. A nyersanyagot először is
>>"feldolgozzák", vagyis belekeverik egy olyan hordozó közegbe, mely
>>otthonos érzést nyújt a fogyasztónak. Az otthonos érzés unalmasságát
>>hivatott csillapítani az az egzotikum, amit a hagyomány megfelelő arányú
>>bekeverésével érnek el. Nem mellékesen máris jogdíjassá vált a termék,
>>tehát áruvá vált az, ami eredendő természeténél fogva nem eladó. Az,
>>hogy a magyarországi média miért gondoskodik arról, hogy itt se legyen
>>sajátos zenei ízlés, az eddigiekből már nyilvánvaló. Az is nyilvánvaló,
>>hogy az a szerep, amit a magyarországi média ebben az ügyben játszik,
>>pontosan beleillik abba, amit általában képvisel.
>>
>>Szerintem az is nyilvánvaló ebből, hogy Bartókot miért nem lehet még
>>csak egy lapon emlegetni sem ezekkel a world-globális ügyekkel. De azért
>>leírom azt is, hogy szerintem miért nem. Mert Bartók saját hazája zenei
>>hagyományából teremtett merőben új, csakis rá jellemző zenei nyelvet,
>>így gazdagítva saját hazája zenekultúráját. Ebbe ő tönkre is ment
>>rendesen, már ahogy az ilyen esetekben szokás. Meg aztán ő nem kiadott
>>archív lemezekről szedegette össze a neki tetsző motívumokat, hiszen az,
>>hogy ilyen lemezek egyáltalán léteznek, éppen neki és Kodálynak meg
>>Vikár Bélának köszönhető.
>>
>>Juhász Zoltán
>>
>>
>>
>>
>>szamelp at npp.hu wrote:
>>
>>    
>>
>>>Még mindig nem értem Bartók "zenéjét", de nem kérem senkitől, hogy
>>>magyarázza meg nekem. Az azért mégis csak furcsa lenne, hogy egy
>>>magyarázat miatt változna meg a véleményem. Ezt nem belemagyarázásnak
>>>nevezik? Azon is csodálkozom, hogy a listán írók közül sokan szívből
>>>utálják a népzenei motívumokat felhasználó worldmusic-ot játszó
>>>zenekarokat, zenéket, ugyanezek az emberek elismerően nyilatkoznak
>>>Bartók zenéjéről. Miért, az nem tekinthető korabeli worldmusic-nak?
>>>
>>>Sz.P.
>>>
>>>      
>>>
>>    
>>
>
>
>  
>



További információk a(z) Lista levelezőlistáról