Re: [Folklista] Re: Bartók

Szentandrási Judit judit at benacoyachting.hu
2004. Sze. 27., H, 13:34:26 CEST


Sziasztok!

Úgy gondolom túl szigorúak vagytok, ami a worldmusic trendet illeti. Eszem
ágában sincs összehasonlítani Bartókkal, véleményem szerint teljesen meddő
dolog lenne. Azt is előre kell bocsájtanom, hogy nem vagyok worldmusic
rajongó, nem igazán értem és szeretem az efféle mixeket.
Viszont egy-két kérdés megfogalmazódik bennem. Vajon a worldmusic nem a
fogyasztói társadalomból kiábrándult emberek hozták-e létre? Hiszen tudjuk,
sokan vagyunk, akik nem fogadjuk el, de kénytelenek vagyunk benne élni...És
miért ne lehetnének emberek, akik így próbálnak meg tiltakozni a fennálló
"rendszer" ellen? És miért ne értékelnénk azokat a zenészeket, akik
belelopnak egy kis minőséget a mai feledhető zenei stílusba? Miért baj, ha
emiatt az emberek kapnak egy kis ízelítőt a népi, hagyományos zenéből? Meg
merem kockáztatni, hogy a maga autentikusságában (nem biztos, hogy van ilyen
szó..:-) bele sem kóstolnának... Szóval biztos igazad van, Zoltán, de mi a
bizonyíték arra, hogy minden embert ugyanaz motivál?

Szentandrási Judit
----- Original Message -----
From: "JUHASZ Zoltan" <juhasz at mfa.kfki.hu>
To: "Folklista a Folkrádió levelező listája" <lista at list.folkradio.hu>
Sent: Monday, September 27, 2004 12:46 PM
Subject: Re: [Folklista] Re: Bartók


> Kedves Lista-tagok!
>
> Például én is eléggé útálom a worldmusicot, az alábbi okból.
> Az iparos és a kereskedő érdeke az, hogy mindenütt a világon egyféle
> termékért lelkesedjen a vásárló. Egyféle terméket olcsóbb előállítani,
> és ha ebből sok fogy, az sok bevételt eredményez. Ennek érdekében
> igyekeznek manipulálni, egyformásítani a "fogyasztói elvárásokat",
> átgázolva helyi hagyományon, kultúrán, Istenen és emberen. Ezt tartom én
> a globalizáció lényegének. A zenében is kialakult a globális ipar,
> melyben a "háttérzene" műfaja hivatott a zenei ízlés homogenizálására
> világszerte. Természtesen most is a bevétel érdekében. Ebben a
> rendszerben van egy olyan iparág, mely a hagyományos zenekultúrákat
> nyersanyagforrásként használja, éppúgy, ahogy a paíripar a fát, az
> autóipar az olajat, stb. Ez a zenei nyersanyag a legolcsóbb, ui. nem
> védi szerzői jog, ugyanakkor szükségszerűen izgalmas, egzotikus - éppen
> a legnagyobb fogyasztói réteg, a homogénné sivárított ízlésű
> európai-amerikai városi ember szempontjából. A nyersanyagot először is
> "feldolgozzák", vagyis belekeverik egy olyan hordozó közegbe, mely
> otthonos érzést nyújt a fogyasztónak. Az otthonos érzés unalmasságát
> hivatott csillapítani az az egzotikum, amit a hagyomány megfelelő arányú
> bekeverésével érnek el. Nem mellékesen máris jogdíjassá vált a termék,
> tehát áruvá vált az, ami eredendő természeténél fogva nem eladó. Az,
> hogy a magyarországi média miért gondoskodik arról, hogy itt se legyen
> sajátos zenei ízlés, az eddigiekből már nyilvánvaló. Az is nyilvánvaló,
> hogy az a szerep, amit a magyarországi média ebben az ügyben játszik,
> pontosan beleillik abba, amit általában képvisel.
>
> Szerintem az is nyilvánvaló ebből, hogy Bartókot miért nem lehet még
> csak egy lapon emlegetni sem ezekkel a world-globális ügyekkel. De azért
> leírom azt is, hogy szerintem miért nem. Mert Bartók saját hazája zenei
> hagyományából teremtett merőben új, csakis rá jellemző zenei nyelvet,
> így gazdagítva saját hazája zenekultúráját. Ebbe ő tönkre is ment
> rendesen, már ahogy az ilyen esetekben szokás. Meg aztán ő nem kiadott
> archív lemezekről szedegette össze a neki tetsző motívumokat, hiszen az,
> hogy ilyen lemezek egyáltalán léteznek, éppen neki és Kodálynak meg
> Vikár Bélának köszönhető.
>
> Juhász Zoltán
>
>
>
>
> szamelp at npp.hu wrote:
>
> > Még mindig nem értem Bartók "zenéjét", de nem kérem senkitől, hogy
> > magyarázza meg nekem. Az azért mégis csak furcsa lenne, hogy egy
> > magyarázat miatt változna meg a véleményem. Ezt nem belemagyarázásnak
> > nevezik? Azon is csodálkozom, hogy a listán írók közül sokan szívből
> > utálják a népzenei motívumokat felhasználó worldmusic-ot játszó
> > zenekarokat, zenéket, ugyanezek az emberek elismerően nyilatkoznak
> > Bartók zenéjéről. Miért, az nem tekinthető korabeli worldmusic-nak?
> >
> > Sz.P.
> >
>
>




További információk a(z) Lista levelezőlistáról