[Folklista] román gyártmányú magyar népdalok

Pávai István pavai at chello.hu
2004. Már. 1., H, 14:14:00 CET


Péter!
Nagyon örülök az alább idézett levelednek, én is hasonlókat írtam volna,
csak nem volt rá időm.
Egy dolgot azért vitatok, pontosan azért, hogy nehogy az egyszerű
érdeklődőkben ismét valami félreértések alakuljanak ki.
Ez pedig az, hogy látatlanban román eredetűnek minősítesz egy sármási
dallamot, amelyet nem is halottál, mégha feltételesen is. Ez nem jó, mert
azt a tévképzetet alakítja ki, hogy a sármási dallamok javarésze román
eredetű. Ez egy igen bonyolult kérdés, összehasonlító dallamtörténeti
kutatásokat igényel, nem lehet csak úgy rámondani egy dallamra, hogy magyar
vagy román EREDETŰ. Az más kérdés, hogy a helybeliek románnak tartják vagy
magyarnak, ez nem függ össze az eredettel.
A kutatás jelenlegi állása szerint Erdélyben igen kevés a román eredetű
magyar dallam, ilyenből Moldvában van több.
A mezőségi románoknál viszont nagyon sok a kimutathatóan magyaroktól ÁTVETT
dallam (figyelj, nem magyar EREDETŰt mondtam!).
A kalotaszegi zenében is igen kevés a román hatás, van néhány g-mollos
legényes, amelyeket a zenészek román műzenéből alakítottak át, mert már nem
volt mit játszaniuk a telhetetlen gyűjtőknek. Ezek nem a hagyományból
származnak, "koncert-legényesek".
Pávai István

> -----Eredeti üzenet-----
> Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu 
> [mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó Petyko
> Küldve: 2004. március 1. 12:19
> Címzett: A Folkrádió levelező listája
> Tárgy: Re: [Folklista] (már rég nem a) statisztika
> 
> >>Sziasztok!
> 
> Erre egy példa: Most szerdán a Fonóban a Nagysármási banda muzsikált.
> Térképen megnéztem, Maros-megyében található, Kelet-mezőségi falu.
> Előzetesen székelyföldi behatást képzeltem el.
> Elején nagyon jó volt, jól is húzták, stb... Második, 
> harmadik táncra, már "rutinból" táncoltuk a mezőségit. Éjfél 
> felé amikor szintén mezőségiztünk, meghallottuk a furcsa 
> dallamot... És utána mégegyszer! Igen, Kalotaszegi volt! 
> Egyszer még tévedhetünk, de kétszer-háromszor ugyanabban 
> azért csak nem! Lehet, hogy mi pestiek voltunk a buták, 
> tudatlanok, de hogy kijött a kalotaszegi lépés, az azért 
> elárul valamit...
> 
> És igen sok dal van, ami Kalotaszegen is és mezőségen is 
> megtalálható.<<
> 
> Egy másik példa: valaki azt írta, hogy kalotaszegi menetben 
> fedezett fel "széki dallamot". Biztos vagyok benne, hogy a 
> Székről "Jaj, Istenem, adj egyet, soha nem kérek többet" 
> szöveggel ismert dallamról van szó, ezt ugyanis a mi 
> táncházas köreinkben mindenki széki csárdásként határozza meg.
> Már hallottam ugyanezt (egy kevésbé járatos) zenésztől (!) 
> is, amikor egy kalotaszegi (mérai Árus) gyűjtést hallgattunk 
> , hogy az a dallam "széki". Ő ugyanis ezt még kalotaszegiben 
> nem hallotta, nálunk viszont széki csárdásként jött divatba, 
> és ezért tudat alatt ill. tudatosan azt a dallamot Székhez 
> kötik, székiként kezelik.
> 
> Ezt (is) hozta a táncházmozgalom, hogy egy-egy dallamot 
> görcsösen "kalotaszegiként", "mezőségiként" (így, külön a 
> székitől!), "székiként", stb. könyvelünk el.
> Pedig tessék elhinni, hogy Erdélyben (kicsit túlozva) minden 
> nóta mindenütt megvan! Ez azért van, mert az erdélyi népi 
> kultúra egységes (nagyobb távlatban a magyar, vagy a 
> kárpát-medencei népi kultúra), amelynek helyi változatai, 
> megnyilvánulásai vannak, de több az, ami közös (ez tesz 
> tipikusan, félreismerhetetlenül erdélyivé minden erdélyi 
> zenét), mint ami elválaszt. (Ennek ellenére persze az a kis 
> stílusbeli különbség hatalmas hangsúlyt kaphat, amitől az 
> mondjuk "mérai" lesz.)
> 
> Így egy közös, Erdélyben mindenütt meglévő dallamot az 
> előadásmód, a stílus tesz függően székivé, bonchidaivá, 
> sármásivá, gyimesivé, stb., nem az eredet, vagy nem annak a 
> magyarországi táncházmozgalomban egy bizonyos táncrendben 
> (pl. széki, "mezőségi", kalotaszegi, stb.) való gyakorisága.
> 
> Ami pedig a konkrét sármási példát illeti: amelyik dallamot 
> te "kalotaszegiként" ismersz, memorizálsz, és felismersz a 
> nagysármási zenében, az valószínűleg azért van meg 
> kalotaszegen is, mert román eredetű; ilyenek az átlagos, 
> "sztenderd", magyaroknak játszott kalotaszegi zenében is nagy 
> számban előfordulnak, ellentétben más tájak gyakorlatával. A 
> nagysármásiról pedig köztudott, hogy (elsősorban) román(oknak 
> húzott) zene.
> 
> Tehát annak, hogy egy dallam több erdélyi faluban 
> megtalálható, annak az az oka, hogy az vagy közös erdélyi 
> magyar, vagy közös erdélyi (vagy az újabb divatos dallamok 
> esetében akár nem-erdélyi) román örökség.
> 
> Ezek fényében csak a dallamazonosság miatt tánc közben 
> kalotaszegi lépésekre váltani...hát nem is tudom ezt milyen 
> jelzővel ellátni, hogy milyen hibának tartom... (Nem is 
> beszélve arról, hogy kalotaszegi zenére is lehet mezőségit 
> táncolni, stb. Ezt gyakorolják is a táncos adatközlők, amikor 
> pl. több tájegységről, több faluból érkeznek egy gálaműsorra, 
> és a "fináléban"
> mindenki együtt táncol a végén egy közös zenére. Ekkor 
> természetesen mindenki a saját faluja táncát - ill. a saját 
> táncát - táncolja; nekik ez a
> természetes.)
> 
> Tisztelettel:
> Kovács Péter
> 



További információk a(z) Lista levelezőlistáról