[Folklista] Szentségtörés vagy sem? (Folkmagazin cikk)

András Nagymarosy nagymarosy at gmail.com
2014. Jan. 9., Cs, 12:07:13 CET


Kedves Magazin-Folkerek!

Nagyon örülök, hogy Kemecs felvetette ezt a problémát. Ráadásul bölcsen
megsejtette, hogy nem Csík Janiékról van itt szó, - őket lehet szeretni és
nem szeretni -, hanem valami elvi problémakör lappang a háttérben. Ezt
három pontban fogalmazta meg:

*"-Valahogy senki nem próbálta tisztázni az alapfogalmakat. A "mi micsoda"
kérdéskörét.*

*-Egyáltalán nem érzem, hogy annyira felszínen lenne ez a "Szentségtörés"
téma. Nem tudom mit kellett ezen annyira forszírozni.*

*-Szerencsésebb lett volna, ha általában a Világzenéről kérdezett volna
körbe a Gergő és nem Janikáékról konkrétan, ha már "Szentségtörőzünk", hogy
ne keveredjenek a dolgok."*

Most lássuk a medvét (vagy legalább egy kis bocsot, - Bocsika!):

   1. *-Valahogy senki nem próbálta tisztázni az alapfogalmakat. A "mi
   micsoda" kérdéskörét. -* *Ez a probléma veleje: ne keverjük össze a
   népzenét a világzenével, a folk-rock-kal (öregebbek még emlékeznek a
   folk-beat-re) vagy a népzenei feldolgozásokkal!* - Korábban (70-es,
   80-as évek) a Magyar Rádióban népzenei műsorokban rendre felhangzottak
   Bartók, Kodály, stb. feldolgozások "népzene" címszó alatt. Pedig ezek a
   művek nem a népzene, hanem a műzene témakörébe tartoznak. (Szerintem a
   "Nép" csak röhögne rajtuk...) Éppen úgy nem népzene pl. számos Bach, Mozart,
   Haydn mű, a Rolling Stones szinte teljes életműve vagy a Beatles-dalok egy
   része, noha népzenei alapötleten, stílusjegyeken vagy dallamokon alapulnak.
   Nekem az a bajom, hogy Csík Janiék *népzenéből* kaptak pl. Prima
   primissima díjat, nem pedig *zenébő*l és ettől kezdve az intelligensebb
   és a hozzánemértő közönség egyaránt azt gondolja, hogy ez a népzene.
   Hiszen ezt a Rádió, a TV, a sajtó is mind-mind mint "magyar népzenét"
   aposztrofálja.

Ráadásul ezt elviszik a külföldnek is! - de ezt nem akarom igazságtalanul
pont Janiék nyakába varrni, mert a hazai zenekarok 50%-a nem vagy nemcsak
népzenét játszik a külföldi népzenei fesztiválokon, viszont népzenének
adják el az attól messze eső, ethno-ízű kompozícióikat is. És akkor abban a
pillanatban nem jobbak, mint a nyugat-európai kávéházban játszó
cigányzenekar, amikor a bukaresti Dinicu Pacsirtájával, az olasz Monti
Csárdásával vagy a hamburgi Brahms ún. Magyar táncaival népszerűsíti az
igazi, hamisítatlan magyar goulasch-kultúrát.

Bizony felebarátaim, *ez a magyarosch-balkániasch világzene az új
"Magyarnóta",* ami ellen Bartók, Kodály és az én idősebb zenészgenerációm
annyira küzdött.

   1. Aki Janiék feldolgozott zenéit hallgatja, az az első pillanatban már
   érzi, hogy ez nem magyar népzene, még csak nem is népzene. Hogy csak egy
   példát idézzek, a Király-utcai zengerájok világát idéző "Te majd
   kézenfogsz" c. (amúgy igen kiváló) Presser-kuplé összekapcsolása egy
   közép-erdélyi férfitánccal teljesen indokolatlan, erőltetett és
   szerencsétlen kapaszkodás. Aki pedig úgy érzi, hogy az éttermi
   cigányzenekari hangszerelésben felhangzó Quimby-szám ettől a
   hangszereléstől hitelesebb lett, az arra a gyermekkori önmagamra
   emlékeztet, aki öt éves korában a keszthelyi Halászcsárda muzsikus
   cigányainak a vonójáról ismerte meg a Trubadúr Cigánykórusát és a Lohengrin
   Nászindulóját. - Érettebb fejjel aztán meghallgattam az Operában az
   eredetit és csak annyit mondhatok a bölcs rabbi szavai nyomán: "Mecsoda
   különbség!" - *Janiék dalai valamilyen mértékben önálló kompozíciók, de
   nem tartoznak a népzene repertoárjába!* Ha valóban kíváncsiak vagyunk
   Bachra, akkor ne Jacques Loussier (zseniális) jazz-feldolgozásaiból akarjuk
   megismerni, mert így vakvágányra tévedünk.

*A magyar népzene belső tartása, "alapállása", életérzése más, mint ezeké a
daloké és a világzenei termés nagy részéé.* Aki ezt nem érzi, az ne
zenekritikával, hanem lóápolással vagy levélkézbesítéssel foglalkozzon!

   1. *"-Egyáltalán nem érzem, hogy annyira felszínen lenne ez a
   "Szentségtörés" téma. Nem tudom mit kellett ezen annyira forszírozni.
   -Szerencsésebb lett volna, ha általában a Világzenéről kérdezett volna
   körbe a Gergő és nem Janikáékról konkrétan, ha már "Szentségtörőzünk", hogy
   ne keveredjenek a dolgok." -* Ebben teljesen egyetértek, *a zenében, -
   ha hiteles -, nincsen szentségtörés*. Minden muzsikusnak jogában áll azt
   a zenét játszani, amit akar, jogában áll feldolgozni más zenei ötleteket, -
   de ne akarjon pl. a "népzene" farvizén más műfajjal beevezni a népzenei
   piacra!

A *világzene* kapcsán egyszer már leírtam ebben a levelezőrovatban, hogy a
műfaj nagy részét sekélyes terméknek tartom, ami félig megemésztett, egymás
mellé hányt folk-zenei benyomások üzletszerű forgalmazásából áll. *A műfaj
kicsi, de értékes része egyéni ötlet, kompozíciós vagy szerkesztési
tehetség alapján létrejött színvonalas alkotásokat foglal magában, ahol:
a.) a népzenei alapötlet "lelke" nem vész el, hanem megmarad, "túlél", b.)
a mű ugyanolyan katartikus hatású (vagy jobb), mint az eredeti.* - Erre
kiváló, közismert mintapéldaként továbbra is a Muzsikás "Nem úgy van most,
mint volt régen" c. LP számos dalát tudom felhozni.

   1. *"Általában és már elszakadva(!) a idézet FM cikktől: Szerintem
   teljesen elfogadott a "népies" és "etno" zene előretörése."* Itt lép be
   a képbe a *piac*: a *"natúr-népzene"* hazai sikerét az alapozta meg a
   hetvenes évek elején, hogy a hatvanas években a hippie-mozgalom
   elterjesztette az iskolázottabb ifjú rétegekben (még működött az iskolákban
   a Kodály-módszer) az eredeti, hamisítatlan, természetes dolgok iránti
   igényt és az alapvetően népzenei gyökerű angolszász rock-zene előkészítette
   rá a füleket. Az akkori zenei piac szívesen fogadta be a régi-új autentikus
   népzenei hangzásvilágot.

Napjaink ifjú generációja már egy sokkal igénytelenebb popzenén
nevelkedett, és egy leszegényedett iskolai zenei oktatással a háta mögött
már mások az elvárásai: könnyen érthető, azonnal befogadható, (egyszer
használatos, azonnal eldobható) zenei árucikkeket keres. Ezért lehet
sikeres a világzene: olyan, *mintha* népzene lenne, de azért mégsem olyan
szokatlan, mint az eredeti; elvárják, hogy legyen benne valami újdonság
(egy-egy népi hangszer), de azért maradjon meg a megszokott basszusgitár a
háttérben (esetleg dob, szintetizátor), mert az kell az általános zenei
komfortérzésünkhöz; és az egészben az a legjobb, hogy így mi vagyunk a
legklasszabbak, mert olyan, *mintha* mi most valami különlegeset,
nép-nemzetit hallgatnánk, *mintha* most valamiféle áldozatot hoznánk a
nemzeti kultúra oltárán. - Bizony, *a Világzenét helyesebb volna inkább
"Mintha-népzenének" keresztelni!* - (S mindeközben népzene helyett
tulajdonképpen a megszokott pop-rock-balladáinkat hallgatjuk vissza
"népiesch" szószban...)

A 90-es évek elejéig az országosan ismert hazai hangszeres népi zenekarok
száma alig érte el a 20-at. A zenekarok legnagyobb része amatőr vagy
fél-profi volt, azaz a megélhetésüknek csak egy kis részét fedezték
muzsikálásból.

A 90-es évek elejétől ez a szám napjainkra több százra nőtt, és ma a
réginél alig nagyobb folk-zenei piacon száznál több együttes próbál profi
módon megélni *csak** a népzenéből*. - De hát sok az eszkimó, kevés a fóka!
- Hobóék tanácsa szerint ilyenkor "le kell menni kutyába!", próbáljunk a
közönség amúgy sem kifinomult ízlése alá lemenni még további 2 méterrel! -
Senkit nem akarok ártatlanul kipellengérezni, (csak akinek az inge, az
vegye magára), de ezzel a "piaci" jelenséggel, a zenekarok egy részének *piac
által irányított átfordulásával* magyarázható a nehezebben befogadható
hagyományőrző népzene térvesztése a könnyen érthető, pop-elemekkel kevert,
át-balkanizált világzenei Mischunggal szemben.

   1. *Utóirat*: ha a hozzászólásomból valaki arra következtetne, hogy Csík
   Janiék zenekarát ócsárolni akartam volna, akkor ez *tévedés*. A jelenség
   fölött elmélkedtem, a róluk szóló riport kapcsán.

Csík Janiék zenekara hangszerükhöz értő, jól felkészült muzsikusokból (és
egy kitűnő énekesből, Majorosi Mariannból) áll, akik időben megsejtettek
valamit a közönségigény változásából, ezt az igényt magas színvonalon
szolgálják ki, és ezzel emberek ezreinek adnak közösségi élményt. Nekem -
személy szerint - mégis az volt a kedvesebb, mikor jó 15 évvel ezelőtt
mezőségit és kiskunságit játszottak, úgy, mint ahogyan akkoriban kevesen...


Üdv: Ánti (BorFolk zenekar, ex-Kalamajka)


2014. január 8. 22:43 István Nagy írta, <tancosnoni at gmail.com>:

> Háááááát...................
>
>
> 2014. január 8. 12:04 Kemecsei Gábor írta, <kemecsei at folkradio.hu>:
>
> > Sziasztok!
> >
> > Olvastátok Süveges Gergő intrejúit a legutóbbi Folkmagzinban?
> > http://folkmagazin.hu/flipbook/index.php?file=mag13_6
> >
> > Csak én érzem úgy, hogy valami hiányzik?
> >
> > Két dolog hirtelen, ami feltűnt:
> >
> > -Valahogy senki nem próbálta tisztázni az alapfogalmakat. A "mi micsoda"
> > kérdéskörét.
> > -Egyáltalán nem érzem, hogy annyira felszínen lenne ez a "Szentségtörés"
> > téma. Nem tudom mit kellett ezen annyira forszírozni.
> > -Szerencsésebb lett volna, ha általában a Világzenéről kérdezett volna
> > körbe a Gergő és nem Janikáékról konkrétan, ha már "Szentségtörőzünk",
> hogy
> > ne keveredjenek a dolgok.
> >
> >
> > - Általában és már elszakadva(!) a idézet FM cikktől:
> > Szerintem teljesen elfogadott a "népies" és "etno" zene előretörése. Alig
> > zavarja a szakmát! Vagy ha vannak is problémák, azokat nagyon gyéren,
> csak
> > privát beszélgetésekben nyilvánítják ki a gondolkodók! Valószínűleg
> azért,
> > mert nincs olyan nagy gond, mint azt sokan hihetik és főleg azért, mert
> > nagy az apátia. Beletörődést érzek.
> > Nem tudom így van e. Csak így érzem.
> > Nem akar senki vagy alig konfliktust felvállalni.
> > Én is tartok attól, hogy most kikapok. Sőt biztos vagyok benne, de nem
> > bánom mert így felpezsdül kicsit az élet! :)
> > Pedig elvileg egy ideális világban, a szakma forogna zene időről időre,
> ha
> >  a fogalmakkal tiszták lennének. Vagyis hogy mit minek nevezünk!
> >
> > Köszönöm a szerkesztőknek és Süveges Gergőnek írását! Végre újra egy
> ilyen
> > cikk a Folkmagazinban!
> >
> > Szerintem van miről beszélni. Sok minden történ az elmúlt öt évben
> > "feldolgozás, világzene, ortodoxia, népi és etnozene valamit
> > folkkocsma<->táncház" fronton, amiről gondolkozni kellene.
> >
> > üdv:kemecs
> >
> >
> >
> > ______________________________________
> >
> > Köszönjük a Folkrádió 2014-es működtetésére nyújtott adományokat. Már
> csak
> > az év utolsó negyedére való pénz hiányzik. Ha segítenél, itt találod a
> > tudnivalókat:
> > http://www.folkradio.hu/alapitvany/adakozas
> >
>
>
>
> --
> http://kmdholding.com/humiwzq
>
> www.tni.com/tancosnoni
> ______________________________________
>
> Köszönjük a Folkrádió 2014-es működtetésére nyújtott adományokat. Már csak
> az év utolsó negyedére való pénz hiányzik. Ha segítenél, itt találod a
> tudnivalókat:
> http://www.folkradio.hu/alapitvany/adakozas
>



További információk a(z) Lista levelezőlistáról