[Folklista] Vá: Re: Szentségtörés vagy sem? (Folkmagazin cikk)
Fehér Anikó
magyarnepdal at gmail.com
2014. Feb. 3., H, 20:57:27 CET
Nem akartam beleszolni, de muszaj...
Kinek a feladata a sajat kulturank megismertetese?
Nem zenei anyanyelvunk ez?
Szoval azert ne takarozzunk az oktatassal meg a mediaval, a csaladnak igen
nagy a felelossege.
A nevelesnek, peldamutatasnak.
Feher Aniko
On 3 Feb 2014 20:29, "Boldizsár József" <boldi at dzinfo.hu> wrote:
> Kedves Listatagok!
>
> Erről az én véleményem:
>
> 1. A magyar népzene, népi kultúra megismertetése nem a Csík zenekar
> feladata Kodály országában.
> Az oktatás és a média felelőssége, hogy ott tart, ahol tart.
> 2. Egy revival zenekart nem vagyok hajlandó mértékadónak elfogadni,
> legyen az bárki.
> Van rengeteg gyűjtés, kották, még élő idős mesterek - Csiszár
> Aladár, Jámbor István
> 3. A táncházmozgalom célja a hagyomány ápolása, őrzése és nem pedig
> módosítása a kávéházi vagy a popzene irányába.
>
> Megjegyzem a Csík zenekar annyit elért, hogy már táncházban is
> rendelnék a Most múlik pontosan című slágerüket.
>
> Üdvözlettel
> Boldizsár József (Boldi)
>
>
>
> >>> dedesz <dedesz at freemail.hu> 2014.02.02. 21:02 >>>
> Kedves Lista Tagok!
>
> Egy hosszadalmas vita-, vagy reagáláspárbaj csak megritkítaná a
> listát.
> Csak néhány dologra reagálnék.
>
> 2014-01-29 19:05 keltezéssel, Németh György írta:
> > 2. "A népzene ... változik - nem úgy mint rég, de ma is
> folyamatosan"
> > A csatolt 2 videó jó példa arról a lejtőről, amiről írtam. Szerintem
> itt nem a népzene változik (annak fejlődése már lezárult), hanem annak
> interpretálása. A ma már az egymásra utalt falusi közösségtől független,
> táncházas zenekaroknak mintául szolgáló helyi zenekar saját ízlése,
> divatok, példaképek (tudjuk, hogy kávéházi cigányzenekarok) alapján
> létrejött tánczenéje. Bartók 1931-ben írt a "városi kultúrától nem
> befolyásolt" népzenéről, akkor mit írna most az 1965-1970 óta az egymás
> utáni erdélyi zenekaroknál bekövetkezett tudatos változtatásokról (vesd
> össze Agócs Gergely megfogalmazásával a nem tudatos
> változtatásokról)
> Ez igaz!
> Bennem ez azt a kérdést veti fel, hogy most akkor mit kezdünk azokkal,
>
> akik az AUTENTIKUS muzsikusaink leszármazottaiként a saját jogukon
> játsszák apáik-nagyapáik zenéjét?
>
>
> > 3. "némi indulattal. Kár."
> > Nem hiszem, hogy indulatos voltam. Ha azt kaptam volna a fejemhez,
> hogy "szigorú", azt elfogadtam volna. Az indulat az túlfűtött érzelem.
> Mindig a racionalitás vezérel, logikai levezetésekkel, irodalmi
> idézetekkel próbálom alátámasztani az állításaimat. Egyébként az
> érzelem (ha nem szélsőséges) teljesen természetes része az
> emberiségnek, itt a vitában többen - ellentétben velem - érzelmeiket
> vetették be álláspontjuk igazolására, és tudomásul kell vennünk azt is.
> > Nem mondtam, hogy a Csík zenekar egyetlen felvételeiből sem lehet
> megismerni a népzenét. Azt mondtam, hogy azoknak a rétegeknek -
> amelyeket sajátos működésével saját magának megnyert - éppen a más zenei
> rendszerbe történő transzformálás révén nincs is már lehetősége a
> megismerésre.
> A Csík zenekar popzenei feldolgozásain keresztül nem vezetnek utak a
> népzenéhez?
> A Csík zenekart lehet szeretni vagy sem, de azt figyelmen kívül hagyni,
>
> hogy egy ország ismeri a Most múlik pontosant [és a népek fele azt
> gondolja, hogy Kis Tibiék is feldolgozták ezt a Csík-számot (!) :-) ] -
>
> hiba lenne. Ezen keresztül sokan kerültek közelebb egy olyan
> hangzásvilághoz, ami már közel van a népzene nevezetű forgószél
> tölcséréhez.
> Arról is lehet vitatkozni, hogy a sikernek az ára az igénytelenebb,
> gyengébb muzsika, de ezt azért illenék konkrét zene-kritikai
> észrevételekkel alátámasztani (természetesen a feldolgozásokat és a
> autentikus darabokat a nekik megfelelő mércével mérve).
>
> > (de a közönséget ez nem is izgatja). A speciális helyzetű Muzsikás
> Együttes szintén nagy közönség táborral rendelkezik, de ez teljesen más
> összetételű. Ez a közönség tényleg a népzenére kiváncsi, és a
> Muzsikás azt is nyújtja nekik. Árulkodó, hogy a legkiválóbb
> autentikus zenekarok mindig is szűk rétegérdeklődést elégített ki.
> A Muzsikásnak is nagyon érdekes a helyzete a magyar népzenei placcon.
> De
> ugyanígy említhetném az MÁNE zenekarát, Szalonnáélkat, a Dűvőt, stb.
> Mindegyikőjük egy sajátos stílust teremtett, azáltal, hogy az örökölt
> és
> tanult hagyományokat a maga képére, ízlésére formálta.
> Arra gondoltam, hogy a népzene folytonosságának záloga az a bizonyos
> faluközösség volt, és e kettő ugyanúgy hatott egymásra, mint ma bármely
>
> zene és közönsége.
> Innen nézve számon kérhetnénk másokon is, hogy "eltorzította" a
> népzenét.
> És az is érdekes, hogy az elmúlt évekből jó néhány olyan bandát tudnék
>
> mondani, akik igazán autentikus szándékkal és alapossággal keltettek
> életre egy-egy anyagot, és a néptáncos-népzenész körök kevéssé vettek
> tudomást róla. Az is természetes, hogy ezekben a körökben is több
> izgalmas fel- és átdolgozás mozog, mint amennyi autentikus muzsika vagy
>
> ezek autentikus igényű megszólaltatása.
>
> További megjegyzésekkel nagyjából egyetértek, ezeket nem fűzném
> tovább.
>
>
> > 6. "A társadalmi változások miatt nem tudott letisztulni, de ez nem
> jelent esztétikai minőséget."
> > Az esztétikai minőség független a használati értéktől. Bartók írja a
> városi kultúrától nem befolyásolt parasztzenéről: " példái annak, miként
> lehet legkisebb formában, legszerényebb eszközökkel valamilyen zenei
> gondolatot legtökéletesebben kifejezni." Kodály szerint a népies műdal
> és a kor egyszerűsítő ízlése kiirtotta az újabb népdalból a melizmát,
> "ez több szempontból is szegényedést jelent...az egyszerűsítő ízlés
> ellene fordult a bonyolult éneknek, és ezzel az énektudást is
> primitívebb fokra szállította le. A mai szótagoló énekléshez kevesebb
> énektudás is elegendő. Vesztett az előadás érzelmi tartalma, lírai
> hőfoka ..." Tehát jóformán eltűnt az ornamentika, uralkodóvá vált a
> szótagoló éneklés. Ha figyelembe vesszük, hogy Kodály szerint a népies
> műdal "az ernyedő középosztály, a pusztuló gentry (dzsentri) lelkét
> tükrözi, elég nagy átváltozáson kellett keresztülmennie, hogy a nép
> gondolko
> > dását, életviszonyait kifejező új stílusú népdal legyen belőle. És
> ezek csak töredékei a bekövetkezett változásoknak. Vargyas Lajos tudna
> erről többet mondani.
> Vargyas Lajost "meg fogom kérdezni".
> Az új stílus idő hiányában nem tudott kiforrni, azonban a magyarság
> egyik legfontosabb értékét a befogadást, asszimilációt így is jelzi. Az
>
> ornamentika kopása nem szükségszerű, azonban az új szerkezetek,
> fordulatok, hangkészletek és egyéb eszközök nyilván további
> lehetőségeket jelentenek. Ez is "bomlástermék", nem örökölhettük
> egészében, teljességében. Szerintem - amellet, hogy minden múltbéli
> kulturális jelenség mesél valamiről, és önmagában valamint
> összefüggéseiben értelmezendő, önmagában is érték - sok olyan fontos
> értéket tartalmaz, amiben rejlenek még lehetőségeink, kár lenne
> lemondani róluk.
>
> Dedesz
>
> --
> Deáky Péter - Dedesz
> 7300 Komló, Akácfa u. 1/2.
> 30/501-1821
> dedesz at freemail.hu
>
> ______________________________________
>
> Köszönjük a Folkrádió 2014-es működtetésére nyújtott adományokat. Már
> csak az év utolsó 37 napjára való pénz hiányzik. Ha segítenél, itt
> találod a tudnivalókat: http://www.folkradio.hu/alapitvany/adakozas
> Folkrádió Közhasznú Alapítvány
> Számlaszám: 11713005-20391074
> Adószám: 18565449-1-09
> ______________________________________
>
> Köszönjük a Folkrádió 2014-es működtetésére nyújtott adományokat. Már csak
> az év utolsó 37 napjára való pénz hiányzik. Ha segítenél, itt találod a
> tudnivalókat: http://www.folkradio.hu/alapitvany/adakozas
> Folkrádió Közhasznú Alapítvány
> Számlaszám: 11713005-20391074
> Adószám: 18565449-1-09
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról