[Folklista] Fölszállott a páva 2013

Németh György nemgy at freemail.hu
2013. Jan. 23., Sze, 10:44:44 CET


Kedves listatagok!

Elhangzott itt a vitában, hogy a Páva a táncházmozgalom zászlóshajója. A zsűri is sokszor hivatkozott a táncházmozgalomra, illetve, hogy a táncházmozgalom hozta ezt a gazdagságot, sok-sok tehetséget a népzene és néptánc terén, az is elhangzott, hogy a táncház nagy ünnepe ez a tehetségkutató műsorfolyam. Szerintem, itt van egy kis mozgalomtörténeti és fogalmi kavarodás. 

A Fölszállott a páva műsora színtiszta előadóművészet, színpadi produkciók sorozata, egészen más, mint a táncház, melyet magunk csináluk magunknak. 

A tudomásom szerint a hatvanas évekre a már elég jól álló népzenei gyűjtések mellé felzárkózott a néptáncanyag is, a negyvenes évektől kezdődően már rengeteg táncot filmre vettek.  Molnár Istvántól, a Pesovár fivérekig, Maácz Lászlótól, Timár Sándorig, Novák Ferenc Tatától Martin Györgyig, Pálfy Gyulától Kallós Zoltánig sokan dolgoztak, hogy az összes dialektusból, még az utolsó pillanatban mindent megörökítsenek, amit lehet. Ezzel párhuzamosan folyt a feldolgozás, rendszerezés, eredetkutatás, a hihetetlen munkabírású Martin György ebben élen járt. Kiadványok, könyvek táncleírások sokasága jelent meg.  Martin és Timár Molnár István keze alatt dolgoztak korábban, Novák Tatával úgyszintén és az ott létrejött barátság meghatározóvá vált a kialakuló "folkrevival" létrejöttében, mint az is, hogy Novák Tata Székről írta szakdolgozatát. "Nem imitálni kell a színpadon a paraszti kultúrát, hanem megtanulni először a néptáncokat, mint az anyanyelvet, és annak elemeiből felépíteni a színpadi műsort" - volt a véleménye. A kutatók, koreográfusok, táncosok, zenészek összefogása (Sebőéket a korábbi Röpülj Páva után karolta fel Vargyas Lajos, és Martin György, látva tehetségüket, pallérozni kívánván őket) óriási változást indított el a néptáncmozgalomban, eredeti hangszerek, eredeti zenék, eredeti táncok kerültek fel a színpadra.  A néptáncosok végre megismerték eredeti valójában a paraszti táncot, és eközben rájöttek, hogy mennyire élvezetes ezeket szabadidőben is művelni, kézenfekvő volt, hogy a régóta tervezett Néptáncosok klubját az újonnan megtanult táncok köré szervezzék, így rendezték meg először a "Táncház úgy, mint Széken" első zártkörű rendezvényét.

Ha ez így történt, akkor a "forradalom" először a néptáncmozgalomban zajlott le, és ezzel persze szoros összefüggésben nem sokkal később a parketton is, amikor a legkülönfélébb dialektusok táncait társastáncként kezdték használni, már nyitott kapukkal. A néptáncosok, népzenészek, azaz a népzenei és néptánckutatók által támogatott előadóművészek oldaláról indult a változás.

Attól kezdve, persze egymást befolyásolva, inspirálva együtt haladt a két különböző terület, de annak ellenére, hogy személyi vonatkozásban sok az átfedés, két egymástól teljesen eltérő műfajról van szó. Az egyik színpadi előadóművészet a maga sajátos és könyörtelen törvényszerűségeivel, a másik pedig, a paraszti kultúrának a mindennapokban történő, saját kedvünkre való használata.

Egyik se zászlóshajója a másiknak, viszont mindkettő része ugyanannak az összefoglaló nézetrendszernek: a korábbi korok közösségei által gyémánttá csiszolt, tudományosan feldolgozott hiteles értékek eredeti formájukban történő használatának. Így az "ikertestvérek" egymás sikerei és kudarcai révén egyformán gazdagodnak ill. szegényednek. Nem léteznek egymás nélkül, de nem is kerekednek egymás fölébe.

Németh György





További információk a(z) Lista levelezőlistáról