[Folklista] Fölszállott a páva 2013
dedesz
dedesz at freemail.hu
2013. Jan. 20., V, 10:47:51 CET
Sziasztok!
Nem értem, hogy most, amikor konkrétan kíváncsiak a véleményünkre,
konstruktív javaslatainkra, miért nem pezsdült fel a lista.
A képi megjelenéssel kapcsolatban:
Nekem sem tetszett, nem volt ínyemre, sok volt az idegen szín, a
felesleges villódzás, a gyors váltások, vágások. A szignál kifejezetten
tetszett, és szerintem jól ötvözte a hagyományos értékeket és a modern
elvárásokat. Herczku Ági műsorvezetése - extrém ruhástól - pozitív
meglepetés volt, és tetszett, de nem zavart Novák Péter harsánysága,
érezhető volt benne, hogy előre akarja vinni... önmagát adta, és ezzel
hitelesítette a műsort is.
De összességében nem értek hozzá... voltak itt is felszólaló filmes
szakértők (ha jól emlékszem Sztanó Hédi is), jó lenne, ha az ő
véleményük bekerülhetne a kalapba.
Az biztos, hogy a mai kor szellemének megfelelően elengedhetetlen, hogy
megfelelő minőségben jusson el a nézőkhöz a hang és a kép - ha avíttság
érzékelhető, a nézők jó része elkapcsol.
A versenyről:
Általában nem szeretem a versenyt, szerintem mindenkinek vannak ezzel
fenntartásai, és sokszor kérdőjeleződik meg, hogy valóban jó-e - főleg a
mi köreinkben - összemérni olyan csapatokat, akiknél nem igazán
biztosíthatóak az egyenlő feltételek. Azt értem, hogy kell egy kis
"izgalom", kis szimpátia-választás, hogy a közönség jobban a magáénak
érezhesse.
A verseny a műsor folyam közben kevésbé érdekelt, mert úgy éreztem,
bárki marad, jó lesz, van benne mit szeretni. Természetes módon
folyamatosan zajlottak a viták, a "szimpátia szavazások", a zsűri
folyamatos kritizálása... Az volt a fontos, hogy a műsor egyre
színvonalasabb produkciókat tudjon bemutatni. A végén pedig egyértelmű,
hogy a győztesek emblematikus idoljai lesznek a Pávának, akik utána is
hordozzák magukban ennek a szellemiségét, és irányt is mutatnak, hogy
erre van az előre.
Azonban a végén volt egy kis hiányérzetem:
- a hangszeres szólisták egyszerűen kiestek - kár, mert sok nagyszerű
volt köztük, akik nagyon fontos dologra hívták fel a figyelmünket: a
népzene nem csak az elmúlt századok vonós divatjából áll, hanem bizony
megőrizte az európai zenetörténet több korszakának hangszereit,
stílusait - ez túlbecsülhetetlen érték; emelték a sokszor letett
hangszereik muzsikájának presztízsét!
- a címben szereplő "tehetségkutató" jelző, ha nem is egyértelműen
mutatja, hogy hol vannak a határok, azért jelzi, hogy nem "befutott"
"nagy öregeknek" szánták ezt a versenyt. A selejtezőkön maradtak ki
olyan együttesek, akik talán patinás nevük okán nem feleltek meg a
magasabb elvárásoknak, de nem minden bejutott együttest éreztem "elég
fiatalosnak".
Tetszenek Kemecs ötletei - egy kicsit tovább gondolnám... (alább)
A támogatókról:
Nagyon sokszor úgy beszéltünk a Páváról, mint a Táncházmozgalom
zászlóshajójáról. Szerencsére elég sokan mögé álltak, megkedvelték, és
be tudta tölteni ezt a szerepét.
Nekem hiányzott a szakmai szervezetek/szövetségek támogatása.
Végigfutottam néhányuk weboldalát... sehol egy Pávás logo, hivatkozás,
akármi... Ez azt jelenti, hogy nem tudtak mögé állni, a közös cél
elveszett a presztízs-viták közepette?
2013-01-20 09:28 keltezéssel, Kemecsei Gábor írta:
> A díjazásról:
> Naív vagyok, de jobb lenne, ha 2013-ban nem lenne már szükség arra,
> hogy különdíjat adjon egy politikus. (Ez speciál engem mindig
> felbosszant bármelyik oldalról is igénylejék..)
> Inkább egy erős közönségdíjra lenne szükség, aminek valódi értéke van
> és nem "halat", de "hálót" adna.
> Például média szereplési lehetőséget és nem direkt pénzt.. Szerintem
> mindenki közös érdeke, hogy valahogy legyen "táncház" a TV-ben! Ilyen
> közönségdíj lehetne például egy "Pávák bálja" táncház, amit mondjuk a
> legtöbb SMS-t kapó táncegyüttes kaphatna és lényegében arról szólna,
> hogy a nyertes, mint Házigazda egy bulit szervezhet a Páva
> döntőseinek, ahol civilben buliznának egy jót. Mindezt természetesen a
> különdíj költségére, amiről a DunaTV készítene egy kisfilmet és
> ahonnan a felvétel napján élőben is bekapcsolnának kétszer öt percet.
> (Így a nyertes táncegyüttes kiélheti a kreativitását és kapna még egy
> kis médiafókuszt.)
> Persze fontos lenne, hogy egy strapabíró stáb készítse felvételeket,
> akik képesek maradni hajnalig, mikor hajnalizunk. Semmi púder, semmi
> show, semmi felkonf, semmi műsor, "csak" a valóság(!) civilben, ahogy
> bulizni szoktunk! Esetleg pár villáminterjú a kavargó forgatagban.
> Nagyon fontos láttatni a közvéleménnyel a "bulit", hogy tényleg lehet
> táncolni nem csak a színpadon, de hétvégén is bárkinek nem csak
> "igazi" néptáncosoknak.
Én azt is jónak látnám, ha az lenne a közönség díj, hogy a döntősök
elmennének a díjazott "hazájába", és ott egy táncházas műsor keretében
lenne a gála, és ebből készítene műsort a tévé.
> A lebonyolításról:
> Hatékonyabb lenne szerintem, ha a Páva2 hosszabb lenne. Nem csak a
> döntőt kellene egy hónap alatt lezavarni, mert mire hozzászokik a
> szemünk és érzelmileg kötődni kezdünk, már véget is ért az egész.
> Szerintem lehetne már hónapokkal december előtt, a területi
> válogatókat is felvenni. Nem workfilmet, hanem a döntő mintájára,
> rendes területi "verseny" beadni a DunaTV-n. kb. havonta kettőt már
> júniustól.
Szerintem az évenkénti Páva gyors a szervezőknek is, a szereplőknek is.
Nem kéne elcsépelni sem.
A szervezőknek több idejük lenne a felkészülésre, és a döntősöket utána
jobban meg lehetne járatni médián innen és túl, hogy "szórják az igét".
A szereplőknek is lenne idejük feldolgozni a tapasztalatokat és
előkészülni... mert ha csak 2-5 percben is, de mindig újat kell adni.
Abban sem vagyok biztos, hogy kell-e ez a hetenkénti megjelenés...
lehet, hogy emlékeztetőnek be lehet tenni közben egy-egy Pávás
riportműsort, összefoglalót... stb., de legalább két hétnyire tenném a
műsorokat. Kell a résztvevőknek is (nem főállásban csinálják, stb.), és
a volt, hogy a stáb sem készült el időben a műsorral.
> Műsorkezdési időpontról:
> Én értem, hogy az X-faktorral egy időben adni az FP-t ,-trükkös
> okokból- még akár növelheti is a nézettséget, de azért ez erősen
> megkérdőjelezhető szerintem. Jobb lenne tehát önálló műsorsávot
> választani idén.
Nyilván érdemes figyelembe venni a nagy kereskedelmi tévés akciókat...
de összességében azt gondolom, hogy a Pávának felesleges bármilyen
összefüggésben lennie a tehetségkutatókkal... ahogy teljesen felesleges
minden párhuzam: úgy tűnik, hogy a Duna tévé sem kereskedelmi céllal
hozta létre, nem volt szándéka a közvetlen bevétel szerzés, és a
végcélja sem az, hogy eladható sztárokat faragjanak!
Ezzel szemben célja az értékközvetítés, és ismeretterjesztés. Célja,
hogy egy olyan világot mutasson meg, ami mindig is létezett, de kevesen
ismerik, és célja, hogy sokak számára vonzóvá, elérhetővé tegye azt a
szubkultúrát. Esetleg lehetősége is, hogy népszerűbbé és ismertebbé
váljon, még jobban beágyazódjon a magyar kultúrába, és rétegműfajból
hangsúlyosabbá váljon... ehhez nyitás szükségeltetik mindkét fél részéről.
A műsor és a kiírás is sokat változott a sorozat alatt. Ez volt az első
- tanulópénz. Jó lenne, ha a következő pávának határozottabb
elképzelésekkel mennének neki a szervezők és a stáb is. El kéne dönteni,
hogy mi a műsor fő célja, és ennek alárendelni a megjelenést és a
szerkesztést is.
Vesszőparipám, hogy ha a műsor célja, hogy a Táncházmozgalmon kívüli
közönségnek is meg akarjuk mutatni magunkat, akkor jobban be kell vonni
a mozgalmon kívüli személyiségeket!
Dedesz
--
Deáky Péter - Dedesz
7300 Komló, Akácfa u. 1/2.
30/501-1821
dedesz at freemail.hu
További információk a(z) Lista levelezőlistáról