[Folklista] Fölszállott a páva 2013
Németh György
nemgy at freemail.hu
2013. Jan. 10., Cs, 23:27:40 CET
Kedves Gábor, vagy ha megengeded kedves Kemecs!Kedves listatársak! Még ne fulladjon ki a vita, most mindenki elmondhatja a véleményét. Egy ilyen eszmecsere mindig több, mint egymás benyomásainak megismerése, rengeteg tanulságul is szolgálhat, csak elő kell csalogatni. Az eddigi levélváltásokból kiderült, sokféleképpen képzelünk el egy ilyen tévéeseményt. A széles skála egyik végpontján az szerepel, hogy a műfaj népszerűbbé tételéhez át kellene venni a kereskedelmi tévék tematikáját, a tömegműfajokban dömpingszerűen ránk zúdított módszereit, külsőségeit (szerintem ez részben meg is történt, sajnos), a másik szélén meg talán az a vélemény kapott hangot (a fészbuk kommenteket is beszámítva), hogy legyen ez egy méltóságteljes ünnep, amelyben a népi kultúra belső harmóniája, gondolatisága, bánatot és örömet kifejező igazi emberi tartalmai mindenfajta csiricsáré torzítás nélkül önmagában érvényesülhessenek. Ha nem is egészen ez a, már-már "templomi" felfogás, de valami ehhez közeli az, ami nekem is kedves.Azonban soha ne feledjük feltenni azonban azt a kérdést, hogy Qui prodest? Kinek használ?Alkalmas-e célunk eléréséhez? Milyen hatása lesz a pártolók és a "kívülállók" körében? Kinek milyen eredményeket hozhat? Hasznára van-e mozgalmunknak, vagy sem?
A tömegműfajokban elterjedt eszközök és megoldások természetesen magukon viselik a modern kor jegyeit, de elsősorban azért olyanok, amilyenek, mert ezek szolgálják híven a kereskedelmi érdekeket, és az adott műfaj saját belső világából fakadó érdekeit. A többször emlegetett Megasztár típusú műsoroknál a műfaj maga is üzleti vállalkozás, hisz a koncertezés, és lemezkiadás célja a minél nagyobb profitszerzés. Ezek a műsorok nem küldetéstudatból, hanem azért jelennek meg a tévécsatornákon, mert ezekkel a legkönnyebb biztosítani a magas nézettséget, ez termeli a tévétársaságnak a zsíros profitot. Tehát a műfaj és a televíziós megjelenés teljesen összhangban van. Az ilyen versenyek közben csak arra törekednek, hogy minél nagyobb legyen a felhajtás, hogy minél több nézőt bekapcsoljanak, felkorbácsolják az indulatokat. A döntő rétestésztaszerű megnyújtásával, több adásra való szétdarabolásával húzzák, halasztják a döntést (mindig csak egy szereplő esik ki), olyan helyzetet teremtenek, hogy a preferált sztárjelölteket az adott műfaj kedvelői jól megismerjék, már a családjuk része legyen, drukkoljanak nekik, érzelmileg is kötődjenek hozzájuk. Ebben a fázisban már nincs új szereplő, csak közülük kerülhet ki a győztes, így a képernyő előtt kénytelenek állást foglalni, valakivel azonosulni, ezt az azonosulást már-már hisztérikus szurkolássá fokozva (táblák, transzparensek, sikítozás, hátsó kijáratnál rajongók csapatai várják a szereplőket stb). Természetesen úgy hogy ez részükről pénzköltéssel is járjon a szervezők javára (emelt díjas sms) Ennek semmi más célja nincs, mint a sztár-gyártás, ahol nem a tehetséggondozás a cél, hanem, hogy mire vége a versenynek, a legjobbak már PIACKÉPESEK legyenek. Hogy körbe lehessen utaztatni őket az országban, hogy a pár hét alatt megjelentetett lemezüket elkapkodják, hogy az arcukat más, profitot hozó termékhez is fel lehessen használni, és így tovább. Mindezt azért, hogy sokszorosan visszatérüljön az üzleti körök befektetett pénze. Ahhoz, hogy ezt az üzleti érdeket beteljesítsék, gátlástalanul minden eszközt fölhasználnak, a bulvár (intim) hírektől az öltözői verekedésig, a balhétól a blöffig.
Gondoljatok Pál István bácsi (nógrádi dudás, ha valaki nem ismerné) felháborító meghurcolására a Megasztárban. Az ilyen típusú sztárcsinálás lényege, hogy csak addig használják a pácienst, amíg hasznot hoz, utána eldobják. Ekkor kerül válságba a megtévesztett, a tündöklése idején a profit érdekében már-már isteni képességűnek beállított emberke, és következik be sokszor tragédia: depresszió, alkoholizmus, öngyilkosság. A "Fölszállott a páva" versenykiírásában ma is olvasható, hogy a döntőt 4 felvonásban akarták tartani, mindig csak 2 kiesővel, hogy beizzítsák a sztárcsinálást, óriási szerencsére, hogy végül nem így történt. A beharangozó klipek is zavaros ideológiát tükröztek, lehet, hogy akkor még valami öszvérműfajú versenyt terveztek. A hívó szlogen is rettenetes volt : " Fölszállott a Páva - a népi megasztár!" Pont a Megasztár! Gondolom a Hagyományok Háza és a zsűri végig alkufolyamatban volt a tévésekkel, hogy alkalomról-alkalomra egyre kevesebb maradjon a műfajtól idegen üzleti módszerekből és az álruháktól és idegen tollaktól megszabadulva a közösségi kultúra a maga valójában állhasson a tévénézők elé. Nekünk nincs szükségünk sztárcsinálásra, a "Páva" bebizonyította, hogy hihetetlen sok tehetséges énekes, táncos, zenész van közöttünk, nagyon szorgalmas és élvezetes munkát végeznek maguk és mindannyiunk örömére. Ezért szerintem nem lenne jó, ha hangos szurkolótáborokat szerveznénk, nagyobb nézőtérrel, már csak azért sem, mert egy akármilyen gyönyörűen éneklő szólista nem tudna annyi nagyhangú hívet összegyűjteni, mint egy néptáncegyüttes. Itt mindegyik kategória más és más helyzetben van, de mindegyik nagyon fontos. Nincs szükség popkoncert, vagy futballstadion hangzavarra. Az viszont kívánatos lenne, hogy az énekes és hangszeres szólisták külön kategóriában legyenek, mert most nem egyazon területen működő szereplők legjobbja győzött, hanem a két kategória közül győzött az egyik és teljesen kiesett az másik. Hangszeres szólista, mint olyan, le lett értékelve!
Mivel tehetséges emberektől kiválóbbnál kiválóbb produkciókat láttunk, nem mindegy, hogyan gazdálkodunk az értékeikkel. Tudjuk-e őket segíteni a további munkájukban. Érdemes lenne a legaprólékosabban kielemezni többféle szempont alapján a lezajlott tévéeseményt, a versenykiírástól, a zsűriig, a közönségtoborzástól a sajátjainkra gyakorolt hatásáig stb
pl. 1. kitűzött célok (a kiírás alapján) értékelése és megvalósulása 2. a kivitelezés értékelése (ez részben a tévés megjelenítés,- ez már volt, de ide tartozik a verseny menete, riportok, beszélgetések, bemutatkozó filmek, szavazási tábla ) 3. milyen hatással volt a jelentkezőkre (nem a sztár-psziché, hanem szakmai vonatkozások) 4. milyen hatással lehetett a szakmára (zenészek, zenekarok, táncosok, táncházasok) 5. milyen hatással lehetett a szakmán kívüli szimpatizánsokra 6. és milyen hatással lehetett a teljesen "kívülállókra" Bocsánat, hogy ilyen hosszú leveleket írtam, de szeretnék elkerülni minden félreérthető mozzanatot.ÜdvözlettelNémeth György ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------"Kemecsei Gábor" <kemecsei at folkradio.hu> írta:
>Köszönöm a hozzászólásokat! Sok gondolatom felmerült azzal kapcsolatban,
>hogy milyen volt az FP. Külön örülök, hogy nyugodt hangulatú diskurzus
>alakult ki.
>
>Most viszont elvinném a témát abba az irányba, hogy milyen legyen az
>2013-as FP. (Semmi közöm a műsorhoz, de érdekel a jövője.) Ez számomra
>tanulságosabb!
>
>Itt van egy pár javaslat:
>- Jóval nagyobb nézőtér kellene, hogy több és hangosabb szurkoló
>vehessen részt a felvételeken.
>- Jó lenne, ha minden adás vége előtt megénekeltetnék a közönséget (így
>az otthoni a TV-t nézőket) is, ahogy azt Vass Lajos tette annak idején,
>a Röpülj pávában. (A Selmeczi Borbála ezt vezethetné is, hisz meg van a
>kellő tapasztalata ebben.)
>- Egy külső táncházhelyszínt is be lehetne kapcsolni élőben, ahonnan
>valódi(!) bulihangulatot lehetne beadni a verseny alatt.
>- Legyen laza össztánc a versenyek végén.
>- Legyen több versenynap adás akár a válogatókról készülő "Workfilmek"
>kárára is.
>- Jó időpontot válasszanak az adáshoz (pl.: ne legyen más csatornán
>hasonló vetélkedő pont akkor..)
>
>Most ennyi. Még sok ötletem van, de azokat visszatartom későbbre.
>Írjatok Ti is hasonlókat!
>
>üdv.kemecs
>___________________________
>www.folkradio.hu
>Leiratkozás:
>http://list.folkradio.hu/mailman/listinfo/lista
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról