[Folklista] A vitázóknak
Szabó Attila
szaboattila at chello.hu
2009. Aug. 31., H, 18:51:16 CEST
Kedves Folklistások!
Bárhogy is alkalmazzuk a terminuszokat, arról ne feledkezzünk meg, hogy a
hagyományos népi kultúra ELSŐDLEGES célja, szerintem NEM az, hogy tudomány
váljék belőle. Én annak idején nem azért kezdtem el muzsikálni, hogy majd
egyszer okleveles etnográfus lehessek, hanem egyszerűen azért, mert
nagyon-nagyon tetszett és imádom a mai napig is. Azt hogy mit, minek kell
nevezni az szerintem a muzsika adta öröm után legfeljebb a második lehet a
rangsorban. Szerintem elég sokan vagyunk még így ezzel.(legalább is
remélem...:-)))
Szabó Attila
Csík zenekar
-----Original Message-----
From: lista-bounces at list.folkradio.hu
[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] On Behalf Of Falkafolk zenekar
Sent: Monday, August 31, 2009 6:16 PM
To: lista at list.folkradio.hu
Subject: [Folklista] A vitázóknak
Normal 0 21 false false false
MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 21 false
false false MicrosoftInternetExplorer4
Kedves Boby!
Hagy kezdjem egy kicsi messzebbről.
Az ember társadalomban él, mert együttműködés nélkül már rég kihalt
volna, (ki se fejlődik). Még az állatok nagy része is együttműködik, hogy
biztosítsa a továbbélését, gondoljunk csak a gnúk vagy a költöző madarak
vándorlásaira. Az együttműködéshez kommunikációra van szükség. Az emberek
között ennek egyik, ha nem a legfontosabb eleme a nyelv. Ahhoz, hogy
megértsük egymást, a szavak jelentéssel bírnak, és a jelentéseket
közmegegyezéssel elfogadjuk. Az összetettebb dolgokhoz fogalmakat, sőt
fogalomrendszereket alkotunk. Itt is szükség van közmegegyezésre. Szűkebb
csoportok (pl. szakterületek, tudományok) speciálisabb témakörrel
foglalkoznak, így sajátos fogalomrendszert hoznak létre, nekik is szükség
van viszont egymás közötti közmegegyezésre, hogy abban a szűkebb körben szót
értsenek. Ha valaki atomfizikával foglalkozik, és a véleményét meg akarja
osztani a többi atomfizikussal, és a szakmai fogalmaknak önkényesen más
jelentést ad, vagy felkészületlenségből más jelentést gondol, a társai a
legjobb esetben nem értik, hogy mit akar mondani, rosszabb esetben
szélhámosnak, vagy őrült káoszteremtőnek tartanák. Például az atom
szerkezetéről folytatott értekezésben az atom alatt az iont, a neutron alatt
az elektront, a neutrinó alatt az atommagot érti stb., és így írja meg
értekezését, akkor, amit leír, elég nagy zagyvaság lesz.
A falusi élet dolgairól is sokféle fogalmat alkottunk, ezek egy része a
hétköznapi életbe tartozik, másik része már a tudományéba. A hétköznapi
élethez nem mindig szükséges, hogy éles fogalmi elhatárolódások legyenek, a
tudományos életben viszont a fogalomalkotásnak szabatosnak kell lennie. Aki
egy adott szakterülettel foglalkozik, igyekszik több-kevesebb sikerrel
elsajátítani a szakmai fogalmakat, jelentéseket, adatokat, történeti
viszonyokat, hogy felhalmozhassa azt a tudást, ami saját tevékenységéhez
szükséges. Ehhez értenie kell, hogy mit mond a másik, és szeretné, hogy őt
is megértsék. Csak így jöhet létre a szakmán belüli együttműködés, és magas
színvonalú produktum. Ha szükségünk van a másik ember, vagy közösség
tudására, azt csak precízen megfogalmazott, szakmai közmegegyezésen alapuló
fogalomrendszerekkel kaphatjuk meg tőlük maradéktalanul és viszont.
Így érthető, hogy a népzenében, a néptáncban, és minden más
népművészetben is precízen meg kellett fogalmazni, és a szakmában
közmegegyezéssé tenni az alapfogalmakat. Tehát, hogy mi a népművészet
(népzene, néptánc, stb.). Az eredmény hogy, az népművészet (de ezt már az
eddigi vitákban Pávai István, Vavrinecz András, Agócs Gergely és még sokan
mások nálam jobban leírták), amelyet szoros együttműködésben élő közösség
rövidebb-hosszabb idő alatt teremtett. Hogy teremtheti meg a közösség,
amikor a zenét nem a nép, hanem zenészek produkálják, a fából készült
tárgyak pedig fafaragók, asztalosok keze munkája? Na, ez itt a kulcskérdés!
Szükséges, hogy a közösség az együtt megszenvedett, kialakított, állandó
kontroll alatt lévő szükségletei, igényei, ízlése, túlélési érdekei alapján
ezt elfogadja, igényt tartson rá (megrendelője legyen), és megbecsülvén azt,
utódaira, akár aktív résztvevőként, örökül hagyományozza.
Két mozzanat is lényeges: hogy használják, és hogy hagyományozzák.
Tehetséges táncos hiába talált ki valamilyen új figurát, vagy akár teljesen
új lépés sorozatot, ha azt a többiek nem akarták, vagy nem tudták
megtanulni. Vagy ha voltak is, akik megtanulták, nem vált tömegessé, vagy
nem tanították meg az utódaiknak. A harmadik mozzanat, amiről nem szóltam,
az a helyi stílusjegyek, amihez nem kell sok magyarázat. A stílusjegyek,
tágabb értelemben a stíluskörök - profán megfogalmazásban - a szükséges
biztonságérzetet jelentették a hasonló életviszonyok között élő, gazdasági,
kereskedelmi együttműködésben álló közösségek, települések általuk
kontrolálható világában.
A „nulladik”, azaz a legfontosabb mozzanat az
együttműködés. Nem hiába fordult elő minduntalan a hozzászólásban. Egyedi,
öntörvényű kreativitás lehet értékes, de híján van az együttműködésnek.
Tehát, ha megszűnik a közösségi szűrő, ha a közösség nem fogadja be a
saját normarendszere, szokásai közé, ha a használatban nem csiszolja a saját
képére, nem alakítja át a helyi stíluskör szerint, ha nem hagyományozza
tovább az utódokra, mert a polgárosodással felbomlott, tehát már közösségi
kontroll nélküli iparművészek, zenekarok, tánctanárok dolgoznak heterogén
tömeg fogyasztására, akkor az már nem népművészet, nem népzene, nem néptánc.
És ez nem értékítélet, mint ahogy a népművészet (népzene, néptánc) sem az.
Németh György
Bobar Zoltan <fiszmoll at gmail.com> írta:
> Sziasztok Listások!
> Régen írtam, mert nem volt olyan vita, amibe szívesen belefolytam volna.
Ez
> a kis eszmecsere a népi-nem népi ill. műnépi témában, viszont mint
tudjátok
> érdekel.
> Azért mert valami nem 100 éves, még lehet jó és lehet magyar és lehet
> művészi ÉS lehet "népi" is. Mi az, hogy "népi"?
> Annyira kicsinyes dolog szerintem leszólni valakit azért mert előveszi a
> régit és új köntösbe öltözteti. Ezt már korábban is hangoztattam, hogy ne
> piszkáljuk egymást feleslegesen.
> A reklám egy másik téma. Azért lehet, sőt kell is szólni! Az ember
> mindenhol hülye reklámokba botlik, legalább itt NE!
> A "régi" dolgokat, amik egyébként nem is olyan régiek, elővenni,
használni,
> felhasználni nem bűn! Ki használhatná fel, ha nem mi? Akkor ki????????????
> Az, hogy a leporolt és a mai kornak megfelelően átalakított neonépi,
> nevezzük dolognak, dolgot használja e valaki, vagy kedveli e a NÉP, az
majd
> eldől.
> Köszi a figyelmet!
>
> Bobár Zoltán Boby
> _______________________________________
> Minden nap frissül a Folkrádió honlapja:
> www.folkradio.hu
>
>
<br><br>________________________________________________________<br><a
href="http://ad.adverticum.net/b/cl,1,6022,342194,423138/click.prm">
Akár 200-250 ezer forint a tanévkezdéshez! Igényelj Diákhitelt szeptember
15-ig, és októberben már meg is kapod! Diákhitel - Legyél, aki lenni akarsz!
_______________________________________
Minden nap frissül a Folkrádió honlapja:
www.folkradio.hu
_____________ NOD32 3626 (20081119) Információ _____________
Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
http://www.nod32.hu
További információk a(z) Lista levelezőlistáról