[Folklista] Isten éltesse az éltetőket...
Gergely Szick
szick.gergely at gmail.com
2009. Aug. 31., H, 18:39:29 CEST
Ezüst-Patak zenekar Folk-Rock+1 kis Jazz!!!
Ingyenes koncert a szeptember feszt2009en a népligetben, Szept.4.én
15:30-17:00-ig a Vízvonal színpadon!
Szick Gergely
www.ezustpatak.hu
+36203712333
2009. augusztus 29. 13:26 Keszthelyi Imre írta, <keszthelyi at tilos.hu>:
> > ,...s teremtődjön köréjük továbbéltető közösség!
>
> Köszönöm a továbbgondolást.
>
> A népdalénekes asszonyt nem kell kizárnunk semmiből, annál inkább befogadni
> őt és alkotásait - tőlünk telhetően - saját városi(as) kultúránkba.
> Annál is inkább, mert saját közössége már nem fogja értékelni, és a
> hagyomány szigorú szabályai szerint befogadni-éltetni-továbbadni avagy
> elvetni azokat.
> Már Bartóknak, Kodálynak is volt oka ezen keseregni (ez azonban nem
> bénította, hanem hatalmas munkára sarkallta őket), mégis, miilyen hatalmas
> gazdagság vette körül őket a mai állapotok felől nézve?!
>
> Zárványok maradtak - afféle utolsó hírmondók -, és örvendhetünk, hogy
> akad kisebb-nagyobb közösség, amely még (már) értékeli
> megőrzött és újraalkotott kincseiket.
>
> Gondoljunk csak arra, hogy hány még aktív paraszti dudást ismerünk
> hazánkban és környékén. Én csak egyet.
> No, és hány teljes zenekarról tudunk Erdélyben? Én csak egyről.
> És Erdély még szerencsés. Virágzik a táncházmozgalom, amely születésekor
> közeli forrásokból tudott meríteni, és példaként szolgált valamelyest
> a falusiak saját hagyományaikhoz való viszonya számára is.
>
> Vannak vidékek, ahol az utolsó, még erejük, tudásuk teljében levő
> zenészektől nincs, aki átvegye az örökséget, mert a környezetüknek már nem
> kell, és a városiak, akik felfedezhetnék értékeiket, későn fognak
> felébredni.
> Én a Técsői Banda idevágó példáját ismerem.
>
> Generációmnak még volt szerencséje ennél jobb időket megélni.
> Erdély - dacára a kegyetlen és abszurd nacionálkommunista rezsimnek -
> még valóságos tündérkertnek tetszett a néphagyományok jelenvalósága
> szempontjából.
> De voltak ám kertészei is ennek a tündérkertnek!
> Igaztalan volna a nagyon sokak névsorából bárkit kihagyni, csakis
> a személyes, és életemet is meghatározó találkozások okán emelem ki
> Martin György és Kallós Zoltán nevét.
>
>
> Tehát éltessük, ami ránk maradt, becsüljük meg eleven és holt archívumaink
> kincseit.
> A megőrzendők kiválasztásában a szigorú hagyomány már nem, csak ízlésünk
> tud támpontot adni - fejlesszük hát ízlésünket.
>
> Most múlik pontosan...
> ENGEDJÜK??? - hadd menjen?
>
> Nem bab(zsák)ra megy a játék, de magam is szívesebben kalapálnám gépemet
> babzsákon ülve.
>
>
> Imre
>
>
>
>
>
>
>
>
> Kedves Imre,
> > Sok igazság van abban, amit írsz, csak az összhatás, a szemlélet valahogy
> > úgy néz ki, hogy itt van ez a népművészet, bekatalogizáltuk, betettük az
> > arhivumba, időnként leporoljuk, nyugodjon békében.
> >
> > "Tehát népművészetet csak az archívumokban láthatunk."
> > Ez megint ilyen kinyilatkoztatásnak tűnik.
> > Ezzel szemben a múlt évben találkozhattunk a Fonóban
> > népdalénekesasszonnyal
> > Erdélyből - sajnos a nevét most nem tudom - , aki elmondta, hogy a
> > szekéren
> > munkába menet - jövet hogyan költötte tovább a kedves népdalát,énekét.
> > Remélem őt nem kell kizárni a népművészetből.
> >
> >
> > "hagyományok elemei...szükségképpen ki vannak ragadva abból az
> > egységes egészből, amelyben a hagyományos társadalmak, közösségek
> életében
> > szerepüket betöltötték.
> > ... nem lehet másképp."
> >
> > Ezzel sem értenék egyet, ha igény és lehetőség van, éltessük tovább...
> >
> > Bocsánat, hogy szerény véleményemet ide írom
> >
> > Üdvözlettel
> > Endre
> >
> > 2009. augusztus 29. 8:50 Keszthelyi Imre írta, <keszthelyi at tilos.hu>:
> >>
> >> (A címben Pintér Béla színházcsináló "Népi rablét" című opuszára utaltam
> >> -
> >> ő több színpadi művében boncolgatja szellemesen a a mai élet, a mai
> >> művészet
> >> és a hagyomány viszonyát.)
> >>
> >> A paraszti társadalom felbomlása - itt hamarabb, amott később, de -
> >> napjainkra végbement. A felbomlás folyamata már akkor is javában
> >> zajlott,
> >> amikor a művelt rétegek figyelme legelőször a népi alkotások felé
> >> fordult,
> >> és a gyűjtések megkezdődtek.
> >>
> >> Tehát népművészetet csak az archívumokban láthatunk.
> >>
> >> Vannak-lesznek közösségek, amelyek az ebből eredő hagyományok elemeit
> >> többé vagy kevésbé tovább éltetik, időről időre újrafogalmazva azokat.
> >> Ezek az elemek azonban már szükségképpen ki vannak ragadva abból az
> >> egységes egészből, amelyben a hagyományos társadalmak, közösségek
> >> életében
> >> szerepüket betöltötték.
> >>
> >> Baj ez?
> >> Ebbben nem foglalnék állást, de nem lehet másképp.
> >>
> >> Azokat fogjuk kiragadni a ránk maradt hagyományos jelenségekből, amik
> >> számunkra jelentéssel, jelentőséggel bírnak, értéket képviselnek.
> >> Hogy melyek ezek, az is koronként változik és változni fog.
> >>
> >> Ami nem változik többé (de a gyűjtés, rögzítés pillanatáig az is
> >> folyamatos változásban volt), az éppen az elődeink által rögzített,
> >> felgyűjtött,
> >> megőrzött anyag, amihez nyúlhatunk, és elemeit változó érdeklődésünk,
> >> ízlésünk szerint beépíthetjük mai, holnapi életünk elemei közé.
> >>
> >>
> >> Mi például a múltkori levelemben idézett kalotaszegi bujka?
> >> Hiszen egy még jórészt hagyományos paraszti közösség
> >> ünnepi viselete volt, de már ipari eszközökkel
> >> (gyári posztóból, varrógéppel tűzve a díszítéseket)
> >> készült.
> >>
> >> A babzsák a népi díszítőművészet elemeivel élő, azokat új funkcióban
> >> alkalmazó iparművészeti termék, ami ráadásul a modern, az ergonómia
> >> követelményit figyelembe vevő formatervezés (a design) alkalmazásával
> >> készült.
> >> Az ergonómia persze a népi használati tárgyakban is jelen volt -
> >> generációk tapasztalatát alkalmazva - (a paraszti társadalom
> >> felbomlásával
> >> egyre szaporodó, reprezentációt szolgáló dísztárgyakban már kevésbé),
> >> eszerint tehát tekinthetjük a babzsákot a népi tárgyalkotó művészet
> >> folytatásának.
> >>
> >> Továbbgondolandó bőcsködések ezek, szeretettel írtam őket
> >> (hol szeretet, ott ész nem) - és most ennék egy jó
> >> népi bablét.
> >>
> >> Imre
> >>
> >>
> >> Keszthelyi Imre
> >>
> >> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
> >>
> >> +36 20 525 6316
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >> Sziasztok,
> >> >
> >> > Koszonom a velemenyeteket nagyon, el is gondolkodtam jonehany dolgon.
> >> > Azert meg leirhatnatok, hogy mikor lett volna mindez nephagyomany
> >> szerinti
> >> > babzsak. :)
> >> >
> >> > Anyi gondolatom tamadt, hogy meg is kell osszam ezeket:
> >> > Zsuzsa en ebben a szohasznalatban sok dolgot nem latok tisztan.
> >> > A babzsak motivacioi a kovetkezoek voltak:
> >> > -sokat ulok szamitogep elott ezert ha este hazamegyek akkor nem
> >> sorozatban
> >> > gyartott szekre es kanapera akarok ulni ahhol a combhosszusag es a
> >> > labszarmagassag nem talal emiatt ha ugy ulok, hogy a combom
> >> vegigfekudjon
> >> > a
> >> > kanapen akkor a fenekem nem kerul be a kanape hajlasaba tehat
> >> meggorbul a
> >> > derekam (a kisparna az irto rossz). Ha beulok a fenekemmel a kanape
> >> > hajlasaba akkor nem gorbul meg a derekam de viszont a combom nem eri
> >> vegig
> >> > a
> >> > kanape ulokejet igy a terdem huzodik, megfajdul. (ez gondolom sokaknak
> >> > ismeros erzes)
> >> > -ugyanez a helyzet a fotelekkel.
> >> > -alberletben lakom a fentieket nem en valasztottam a sajat
> >> testmereteimre.
> >> > -a fentiek miatt nem tudtunk leulni ketten kenyelmesen egymas melle
> >> > fenykepeket vagy kozos temakat olvasni az interneterol.
> >> > -ha pedig meg hobbibol programozok a laptopommal akkor kenyelmesen
> >> tegyem
> >> > mindezt es ne vonja el derek illetve a terdmegfajdulas a figyelmemet a
> >> > programozasrol.
> >> >
> >> > Tehat olyan ulo alkalmatossagot akartunk kesziteni ami a fentieknek
> >> eleget
> >> > tett. En hatarozottan ugy erzem, hogy ezt a targyat mi hoztuk letre a
> >> > sajat
> >> > szuksegleteinkre. (en es a parom.)
> >> > *Tehat elso definicio teljesitve.*
> >> > (Egyebkent pedig zarojelben megjegyeznem hogy matematikaban es egzakt
> >> > tudomanyokban lehet definiciokat letrehozni, de mashol mar a tobbseg
> >> > csinalja a definiciot, "szocializalt tanulas ez". Eppen ezert nekem
> >> kiise
> >> > bajaim is vannak a definiciokkal, mert beleszolnak az organikus
> >> > fejlodesbe.)
> >> > Masreszt pedig nagyszuleimtol epp eleg irottas varrast kesziteset
> >> lattam
> >> > illetve lopva en is beleoltogettem jonehany centit az irottasaikba. Es
> >> > megtetszett. Mai napig is nagyon tetszenek. Ereztem hogy ezt az
> >> alkalmat
> >> > nem
> >> > hagyhatom ki hogy a sajat babzsakomat ne diszitsem ki ugy ahhogy en
> >> > szeretnem. Van benne sajat kacskaringo sajat ivelesu tulipan is (ez
> >> egy
> >> > hiba
> >> > kovetkezmenye egyebkent de probaltam a hibat diszesebbe tenni).
> >> Egyebkent
> >> > a
> >> > tervezes sajat.
> >> > Tehat hatarozottan ugy erzem, hogy "*sajat hagyomanyom alapjan*" ha
> >> nem
> >> is
> >> > hoztam letre, de mindenkepp sajat hagyomany alapjan diszitettem ki.
> >> > *Tehat masodik definicio szinte teljesitve.*
> >> > Azert csak szinte mert a babzsak nem hagyomany.
> >> >
> >> > De mi van akkor ha megis elterjed mindez... Es sok haziasszony fog
> >> > hasonlot
> >> > kesziteni. Es megtanitjak a gyerekeknek a babzsakkeszitest es a
> >> > mintavarast?
> >> > Es ha a gyereknek megtanitjuk akkor az hagyomany vagy sem? itt mar
> >> > kezdenek
> >> > homalyosak lenni dolgok. Csakmertha az mar hagyomanynak szamit
> >> (marpedig
> >> > oktatas nelkul a gyerek hagyomanynak fogja tekinteni :) ez illyen
> >> > egyszeru)
> >> > *akkor teljesulni fog majd a masodik definicio is*. Es akkor mar
> >> > nephagyomany szerinti babzsak?
> >> >
> >> > Illetve mikor lesz hagyomany valami?
> >> > Illetve meg kisse felek attol illetve szomoruva tesz az hogy ha ilyen
> >> > definiciokat hozunk akkor a mai kor embere pfuuuu nagyon ritkan fog
> >> > nephagyomanyt apolni, legfokepp "elo mostani aktiv nephagyomany"
> >> szerint
> >> > elni (ezt nehez leirni de gondolom valamenyire ertheto). Es akkor
> >> olyan
> >> > definiciot hozunk letre ami a sajat kulturanktol elzar minket? (hm...)
> >> >
> >> > Vegszokent megsem tiszta nekem mostmar ez a "nepmuveszet" sem pedig
> >> "nepi
> >> > iparmuveszet". Legfokepp ezt az iparmuveszet
> >> > dolgot nem ertem. Maga az ipar szo hogy korul ide be?
> >> >
> >> > Udv Botond
> >>
> >> Keszthelyi Imre
> >>
> >> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
> >>
> >> +36 20 525 6316
> >>
> >> _______________________________________
> >> Minden nap frissül a Folkrádió honlapja:
> >> www.folkradio.hu
> >>
> >>
> >
> >
>
>
> Keszthelyi Imre
>
> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
>
> +36 20 525 63 16
>
> _______________________________________
> Minden nap frissül a Folkrádió honlapja:
> www.folkradio.hu
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról