[Folklista] Isten éltesse az éltetőket...
Keszthelyi Imre
keszthelyi at tilos.hu
2009. Aug. 29., Szo, 13:26:55 CEST
> ,...s teremtődjön köréjük továbbéltető közösség!
Köszönöm a továbbgondolást.
A népdalénekes asszonyt nem kell kizárnunk semmiből, annál inkább befogadni
őt és alkotásait - tőlünk telhetően - saját városi(as) kultúránkba.
Annál is inkább, mert saját közössége már nem fogja értékelni, és a
hagyomány szigorú szabályai szerint befogadni-éltetni-továbbadni avagy
elvetni azokat.
Már Bartóknak, Kodálynak is volt oka ezen keseregni (ez azonban nem
bénította, hanem hatalmas munkára sarkallta őket), mégis, miilyen hatalmas
gazdagság vette körül őket a mai állapotok felől nézve?!
Zárványok maradtak - afféle utolsó hírmondók -, és örvendhetünk, hogy
akad kisebb-nagyobb közösség, amely még (már) értékeli
megőrzött és újraalkotott kincseiket.
Gondoljunk csak arra, hogy hány még aktív paraszti dudást ismerünk
hazánkban és környékén. Én csak egyet.
No, és hány teljes zenekarról tudunk Erdélyben? Én csak egyről.
És Erdély még szerencsés. Virágzik a táncházmozgalom, amely születésekor
közeli forrásokból tudott meríteni, és példaként szolgált valamelyest
a falusiak saját hagyományaikhoz való viszonya számára is.
Vannak vidékek, ahol az utolsó, még erejük, tudásuk teljében levő
zenészektől nincs, aki átvegye az örökséget, mert a környezetüknek már nem
kell, és a városiak, akik felfedezhetnék értékeiket, későn fognak
felébredni.
Én a Técsői Banda idevágó példáját ismerem.
Generációmnak még volt szerencséje ennél jobb időket megélni.
Erdély - dacára a kegyetlen és abszurd nacionálkommunista rezsimnek -
még valóságos tündérkertnek tetszett a néphagyományok jelenvalósága
szempontjából.
De voltak ám kertészei is ennek a tündérkertnek!
Igaztalan volna a nagyon sokak névsorából bárkit kihagyni, csakis
a személyes, és életemet is meghatározó találkozások okán emelem ki
Martin György és Kallós Zoltán nevét.
Tehát éltessük, ami ránk maradt, becsüljük meg eleven és holt archívumaink
kincseit.
A megőrzendők kiválasztásában a szigorú hagyomány már nem, csak ízlésünk
tud támpontot adni - fejlesszük hát ízlésünket.
Most múlik pontosan...
ENGEDJÜK??? - hadd menjen?
Nem bab(zsák)ra megy a játék, de magam is szívesebben kalapálnám gépemet
babzsákon ülve.
Imre
Kedves Imre,
> Sok igazság van abban, amit írsz, csak az összhatás, a szemlélet valahogy
> úgy néz ki, hogy itt van ez a népművészet, bekatalogizáltuk, betettük az
> arhivumba, időnként leporoljuk, nyugodjon békében.
>
> "Tehát népművészetet csak az archívumokban láthatunk."
> Ez megint ilyen kinyilatkoztatásnak tűnik.
> Ezzel szemben a múlt évben találkozhattunk a Fonóban
> népdalénekesasszonnyal
> Erdélyből - sajnos a nevét most nem tudom - , aki elmondta, hogy a
> szekéren
> munkába menet - jövet hogyan költötte tovább a kedves népdalát,énekét.
> Remélem őt nem kell kizárni a népművészetből.
>
>
> "hagyományok elemei...szükségképpen ki vannak ragadva abból az
> egységes egészből, amelyben a hagyományos társadalmak, közösségek életében
> szerepüket betöltötték.
> ... nem lehet másképp."
>
> Ezzel sem értenék egyet, ha igény és lehetőség van, éltessük tovább...
>
> Bocsánat, hogy szerény véleményemet ide írom
>
> Üdvözlettel
> Endre
>
> 2009. augusztus 29. 8:50 Keszthelyi Imre írta, <keszthelyi at tilos.hu>:
>>
>> (A címben Pintér Béla színházcsináló "Népi rablét" című opuszára utaltam
>> -
>> ő több színpadi művében boncolgatja szellemesen a a mai élet, a mai
>> művészet
>> és a hagyomány viszonyát.)
>>
>> A paraszti társadalom felbomlása - itt hamarabb, amott később, de -
>> napjainkra végbement. A felbomlás folyamata már akkor is javában
>> zajlott,
>> amikor a művelt rétegek figyelme legelőször a népi alkotások felé
>> fordult,
>> és a gyűjtések megkezdődtek.
>>
>> Tehát népművészetet csak az archívumokban láthatunk.
>>
>> Vannak-lesznek közösségek, amelyek az ebből eredő hagyományok elemeit
>> többé vagy kevésbé tovább éltetik, időről időre újrafogalmazva azokat.
>> Ezek az elemek azonban már szükségképpen ki vannak ragadva abból az
>> egységes egészből, amelyben a hagyományos társadalmak, közösségek
>> életében
>> szerepüket betöltötték.
>>
>> Baj ez?
>> Ebbben nem foglalnék állást, de nem lehet másképp.
>>
>> Azokat fogjuk kiragadni a ránk maradt hagyományos jelenségekből, amik
>> számunkra jelentéssel, jelentőséggel bírnak, értéket képviselnek.
>> Hogy melyek ezek, az is koronként változik és változni fog.
>>
>> Ami nem változik többé (de a gyűjtés, rögzítés pillanatáig az is
>> folyamatos változásban volt), az éppen az elődeink által rögzített,
>> felgyűjtött,
>> megőrzött anyag, amihez nyúlhatunk, és elemeit változó érdeklődésünk,
>> ízlésünk szerint beépíthetjük mai, holnapi életünk elemei közé.
>>
>>
>> Mi például a múltkori levelemben idézett kalotaszegi bujka?
>> Hiszen egy még jórészt hagyományos paraszti közösség
>> ünnepi viselete volt, de már ipari eszközökkel
>> (gyári posztóból, varrógéppel tűzve a díszítéseket)
>> készült.
>>
>> A babzsák a népi díszítőművészet elemeivel élő, azokat új funkcióban
>> alkalmazó iparművészeti termék, ami ráadásul a modern, az ergonómia
>> követelményit figyelembe vevő formatervezés (a design) alkalmazásával
>> készült.
>> Az ergonómia persze a népi használati tárgyakban is jelen volt -
>> generációk tapasztalatát alkalmazva - (a paraszti társadalom
>> felbomlásával
>> egyre szaporodó, reprezentációt szolgáló dísztárgyakban már kevésbé),
>> eszerint tehát tekinthetjük a babzsákot a népi tárgyalkotó művészet
>> folytatásának.
>>
>> Továbbgondolandó bőcsködések ezek, szeretettel írtam őket
>> (hol szeretet, ott ész nem) - és most ennék egy jó
>> népi bablét.
>>
>> Imre
>>
>>
>> Keszthelyi Imre
>>
>> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
>>
>> +36 20 525 6316
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> Sziasztok,
>> >
>> > Koszonom a velemenyeteket nagyon, el is gondolkodtam jonehany dolgon.
>> > Azert meg leirhatnatok, hogy mikor lett volna mindez nephagyomany
>> szerinti
>> > babzsak. :)
>> >
>> > Anyi gondolatom tamadt, hogy meg is kell osszam ezeket:
>> > Zsuzsa en ebben a szohasznalatban sok dolgot nem latok tisztan.
>> > A babzsak motivacioi a kovetkezoek voltak:
>> > -sokat ulok szamitogep elott ezert ha este hazamegyek akkor nem
>> sorozatban
>> > gyartott szekre es kanapera akarok ulni ahhol a combhosszusag es a
>> > labszarmagassag nem talal emiatt ha ugy ulok, hogy a combom
>> vegigfekudjon
>> > a
>> > kanapen akkor a fenekem nem kerul be a kanape hajlasaba tehat
>> meggorbul a
>> > derekam (a kisparna az irto rossz). Ha beulok a fenekemmel a kanape
>> > hajlasaba akkor nem gorbul meg a derekam de viszont a combom nem eri
>> vegig
>> > a
>> > kanape ulokejet igy a terdem huzodik, megfajdul. (ez gondolom sokaknak
>> > ismeros erzes)
>> > -ugyanez a helyzet a fotelekkel.
>> > -alberletben lakom a fentieket nem en valasztottam a sajat
>> testmereteimre.
>> > -a fentiek miatt nem tudtunk leulni ketten kenyelmesen egymas melle
>> > fenykepeket vagy kozos temakat olvasni az interneterol.
>> > -ha pedig meg hobbibol programozok a laptopommal akkor kenyelmesen
>> tegyem
>> > mindezt es ne vonja el derek illetve a terdmegfajdulas a figyelmemet a
>> > programozasrol.
>> >
>> > Tehat olyan ulo alkalmatossagot akartunk kesziteni ami a fentieknek
>> eleget
>> > tett. En hatarozottan ugy erzem, hogy ezt a targyat mi hoztuk letre a
>> > sajat
>> > szuksegleteinkre. (en es a parom.)
>> > *Tehat elso definicio teljesitve.*
>> > (Egyebkent pedig zarojelben megjegyeznem hogy matematikaban es egzakt
>> > tudomanyokban lehet definiciokat letrehozni, de mashol mar a tobbseg
>> > csinalja a definiciot, "szocializalt tanulas ez". Eppen ezert nekem
>> kiise
>> > bajaim is vannak a definiciokkal, mert beleszolnak az organikus
>> > fejlodesbe.)
>> > Masreszt pedig nagyszuleimtol epp eleg irottas varrast kesziteset
>> lattam
>> > illetve lopva en is beleoltogettem jonehany centit az irottasaikba. Es
>> > megtetszett. Mai napig is nagyon tetszenek. Ereztem hogy ezt az
>> alkalmat
>> > nem
>> > hagyhatom ki hogy a sajat babzsakomat ne diszitsem ki ugy ahhogy en
>> > szeretnem. Van benne sajat kacskaringo sajat ivelesu tulipan is (ez
>> egy
>> > hiba
>> > kovetkezmenye egyebkent de probaltam a hibat diszesebbe tenni).
>> Egyebkent
>> > a
>> > tervezes sajat.
>> > Tehat hatarozottan ugy erzem, hogy "*sajat hagyomanyom alapjan*" ha
>> nem
>> is
>> > hoztam letre, de mindenkepp sajat hagyomany alapjan diszitettem ki.
>> > *Tehat masodik definicio szinte teljesitve.*
>> > Azert csak szinte mert a babzsak nem hagyomany.
>> >
>> > De mi van akkor ha megis elterjed mindez... Es sok haziasszony fog
>> > hasonlot
>> > kesziteni. Es megtanitjak a gyerekeknek a babzsakkeszitest es a
>> > mintavarast?
>> > Es ha a gyereknek megtanitjuk akkor az hagyomany vagy sem? itt mar
>> > kezdenek
>> > homalyosak lenni dolgok. Csakmertha az mar hagyomanynak szamit
>> (marpedig
>> > oktatas nelkul a gyerek hagyomanynak fogja tekinteni :) ez illyen
>> > egyszeru)
>> > *akkor teljesulni fog majd a masodik definicio is*. Es akkor mar
>> > nephagyomany szerinti babzsak?
>> >
>> > Illetve mikor lesz hagyomany valami?
>> > Illetve meg kisse felek attol illetve szomoruva tesz az hogy ha ilyen
>> > definiciokat hozunk akkor a mai kor embere pfuuuu nagyon ritkan fog
>> > nephagyomanyt apolni, legfokepp "elo mostani aktiv nephagyomany"
>> szerint
>> > elni (ezt nehez leirni de gondolom valamenyire ertheto). Es akkor
>> olyan
>> > definiciot hozunk letre ami a sajat kulturanktol elzar minket? (hm...)
>> >
>> > Vegszokent megsem tiszta nekem mostmar ez a "nepmuveszet" sem pedig
>> "nepi
>> > iparmuveszet". Legfokepp ezt az iparmuveszet
>> > dolgot nem ertem. Maga az ipar szo hogy korul ide be?
>> >
>> > Udv Botond
>>
>> Keszthelyi Imre
>>
>> TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
>>
>> +36 20 525 6316
>>
>> _______________________________________
>> Minden nap frissül a Folkrádió honlapja:
>> www.folkradio.hu
>>
>>
>
>
Keszthelyi Imre
TILOS R�DI� - N�PZENEI M�SOR
+36 20 525 63 16
További információk a(z) Lista levelezőlistáról