[Folklista] Plakát THT
mesterpista
mesterpista at freemail.hu
2008. Ápr. 14., H, 16:50:29 CEST
Kedves Ánti!
Köszönöm a leveledben írt -számomra igen kedves - információkat reneszánsz ügyben.
A "megerőszakolás" az első levelemben írt "ránkerőszakolás" lenne, melyet érintőlegesen megjegyeztem előző levemben is és továbbra is fenntartok, bár ez már napi politikát is érint, ahhoz meg nem vagyok hajlandó ezen a listán hozzászólni.
Vagyok, mint a szivacs (tudásvágyam végtelen), tisztelettel: -mesterpista-
"Nagymarosy András" <gtorfo at ludens.elte.hu> írta:
> Kedves Reneszánsz-Érdekeltek!
>
> Szánthó Zoli pontos idézettel vázolta fel, miért és milyen zsarolási
> helyzetben történt 5 évvel késobb Mátyás koronázása, mint megválasztása. Ez
> a két alkalom politikai esemény volt, a reneszánszhoz semmi közük.
>
> Ami a "reneszánsz megeroszakolása" kifejezést illeti, az egy kissé túlzás,
> de azért van ennek a "megeroszakolási" gondolatnak is valamiféle magva. A
> probléma - tulajdonképpen egyféle "szépséghiba" -, az ugyanis, hogy
> kampányszeruen a mátyási Kulturkampfhoz rendelik a magyar és az európai
> reneszánszot, sot a magyar népi kultúrát. Ez azonban, enyhén szólva is,
> csúsztatás.
>
> Mátyás barátunk, valóban fantasztikus figura lehetett: nyílt gondolkodású és
> érdeklodo elme, ezért o volt az, aki elsoként importálta az itáliai
> quattrocento muveltségét egy, az Alpoktól északra fekvo országba. Ez idoben
> Franciaországban, Lengyelországban, Angliában és a Német Birodalomban, - ha
> nem is a fákon ugráltak -, de még javában hódított a késogótika,
> reneszánszról pedig szó sem volt. Igen ám, de ez a Mátyás által behozott
> itáliai kultúra olyan importcikk maradt, amelyet a budai, esztergomi és
> visegrádi palotákon kívül senki nem ismert, a korabeli fonemesség némi
> utálattal vegyes viszolygással idegenkedett tole, a polgárság-parasztság
> pedig meg sem ugatta. Csak 1-2 Itáliát járt fopap, mint Vitéz János és
> Csezmicei János (Janus Pannonius) volt képes felfogni ezt a melegházban
> tenyészo, import humanistákkal és képzomuvészekkel mesterségesen fenntartott
> udvari kultúrát. (Ok aztán a korabeli humanisták lezüllött erkölcsiségéhez
> híven mindketten el is árulták Mátyást egy összeesküvés keretében. Jól bele
> is haltak mind a ketten). Az is érdekes, hogy az osztrákok a mai napig
> tisztelettel emlegetik a hódító Mátyás királyt, mint aki Bécs elfoglalása
> után elsonek hozta be Ausztriába a humanizmust és a reneszánszot.
>
> Mátyás halála után ennek a vonulatnak úgy lett vége, mintha elvágták volna.
> Csak kevés olyan alkotás maradt (pl. az esztergomi Bakócz-kápolna), amely a
> halálát követo évtizedekben a reneszánszot képviseli, de ennek alkotói sem
> Mátyás udvarából származtak.
>
> A reneszénsz igazi térhódítása a Kárpát medencében csak sokkal késobb, az
> állandósult török hódítás alatt következett be. Magyar földön a cinquecento
> reneszánsz vált elterjedtté a XVI. század második felében, - elso sorban a
> Felvidéken és Erdélyben -, mivel az ország középso részét megszállva tartó
> mihaszna törökök nem voltak vevok az új stílusú muvészetre. A népmuvészetben
> inkább csak a XVII-XVIII. században vált uralkodóvá a reneszánsz hatás,
> amikor a " magas muvészetben" már régen a barokk stílus volt a "meno". A
> református hímzett úrasztali terítok, a felvidéki, felso-tiszavidéki és
> erdélyi harangtornyok, a festett kazettás mennyezetek ennek a
> késo-reneszánsznak a kiteljesedését jelentik, de még a XIX. században épült
> Balaton- vagy Ferto-vidéki boltíves-tornácos parasztházak is.
>
> A reneszánsz befolyás a magyar, cigány (és tót) népzenében még a XIX. sz-ban
> is tartott, amint azt a cigánybotolók proporciós gyakorlata, a korai
> verbunkos dallamok ungaresca-szerkezete, a népballadák tematikája vagy a
> volta ritmus továbbélése mutatja. A tipikusan reneszánsz mufajnak tartott
> virágének fénykora nálunk a XVIII. sz. vége volt, sot a napóleoni háborúk
> kora.
>
> A reneszánsz fegyvertáncok ivadéka a botoló, a reneszánsz saltarello-k utóda
> az ugrós-legényes mozgáskör. Ezek még a mai napig is élnek, éppen úgy mint a
> kidobós-forgatós táncok (marosszéki, mezoségi, küküllovidéki, kalotaszegi),
> amelyeknek csak a neve "csárdás", a mozgás-kincsük késo reneszánsz forgatós
> és vonulós formakör. Ez az erdélyi románságnál és morva-szlovákoknál a XX.
> században élte fénykorát.
>
> Szóval van a magyar népi kultúrában reneszánsz elég, csak éppen Mátyás
> királynak nincs hozzá (semmi?) köze.
>
> A "HOGYAN JÁTSSZUK MEG AZT A RENESZÁNSZ AGYUNKAT" téma kampány-jellegét jól
> illusztrálja a TÁNCHÁZTALÁLKOZÓ gálaestje. Az elso musorszám elott megjelent
> 3 ministránsruhába öltözött trombitás, és egy olyan fanfárt fújtak, ami nem
> reneszánsz zene volt és olyan hangszereken, amelyek a reneszánsz idején nem
> is léteztek. Utána elvonultak és a gálaesteken a reneszánszról több szó nem
> esett.
>
> Én csak azt remélem, hogy a Táncháztalálkozó reneszénsznak való álcázásából
> annyi haszon mégiscsak volt, hogy ezen a címen lehetett egy kis támogatást
> szerezni ennek az amúgy nem túltámogatott mufajnak.
>
> Üdvözlettel
>
> Ánti (Nagymarosy András, Kalamajka)
>
>
>
> ____________________________________
> Köszönjük, hogy adód 1 százalékával idén is támogatod a Folkrádió működtetését! A tavalyi felajánlások rendkívül nagy segítséget jelentettek. A Folkrádió Közhasznú Alapítvány adószáma: 18565449-1-09
> www.folkradio.hu
>
> A Folklista illemtana, melyet feliratkozáskor mindenki elfogad: http://www.folkradio.hu/illik.php
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról