[Folklista] Plakát THT
Nagymarosy András
gtorfo at ludens.elte.hu
2008. Ápr. 14., H, 16:33:40 CEST
Kedves Reneszánsz-Érdekeltek!
Szánthó Zoli pontos idézettel vázolta fel, miért és milyen zsarolási
helyzetben történt 5 évvel késobb Mátyás koronázása, mint megválasztása. Ez
a két alkalom politikai esemény volt, a reneszánszhoz semmi közük.
Ami a "reneszánsz megeroszakolása" kifejezést illeti, az egy kissé túlzás,
de azért van ennek a "megeroszakolási" gondolatnak is valamiféle magva. A
probléma - tulajdonképpen egyféle "szépséghiba" -, az ugyanis, hogy
kampányszeruen a mátyási Kulturkampfhoz rendelik a magyar és az európai
reneszánszot, sot a magyar népi kultúrát. Ez azonban, enyhén szólva is,
csúsztatás.
Mátyás barátunk, valóban fantasztikus figura lehetett: nyílt gondolkodású és
érdeklodo elme, ezért o volt az, aki elsoként importálta az itáliai
quattrocento muveltségét egy, az Alpoktól északra fekvo országba. Ez idoben
Franciaországban, Lengyelországban, Angliában és a Német Birodalomban, - ha
nem is a fákon ugráltak -, de még javában hódított a késogótika,
reneszánszról pedig szó sem volt. Igen ám, de ez a Mátyás által behozott
itáliai kultúra olyan importcikk maradt, amelyet a budai, esztergomi és
visegrádi palotákon kívül senki nem ismert, a korabeli fonemesség némi
utálattal vegyes viszolygással idegenkedett tole, a polgárság-parasztság
pedig meg sem ugatta. Csak 1-2 Itáliát járt fopap, mint Vitéz János és
Csezmicei János (Janus Pannonius) volt képes felfogni ezt a melegházban
tenyészo, import humanistákkal és képzomuvészekkel mesterségesen fenntartott
udvari kultúrát. (Ok aztán a korabeli humanisták lezüllött erkölcsiségéhez
híven mindketten el is árulták Mátyást egy összeesküvés keretében. Jól bele
is haltak mind a ketten). Az is érdekes, hogy az osztrákok a mai napig
tisztelettel emlegetik a hódító Mátyás királyt, mint aki Bécs elfoglalása
után elsonek hozta be Ausztriába a humanizmust és a reneszánszot.
Mátyás halála után ennek a vonulatnak úgy lett vége, mintha elvágták volna.
Csak kevés olyan alkotás maradt (pl. az esztergomi Bakócz-kápolna), amely a
halálát követo évtizedekben a reneszánszot képviseli, de ennek alkotói sem
Mátyás udvarából származtak.
A reneszénsz igazi térhódítása a Kárpát medencében csak sokkal késobb, az
állandósult török hódítás alatt következett be. Magyar földön a cinquecento
reneszánsz vált elterjedtté a XVI. század második felében, - elso sorban a
Felvidéken és Erdélyben -, mivel az ország középso részét megszállva tartó
mihaszna törökök nem voltak vevok az új stílusú muvészetre. A népmuvészetben
inkább csak a XVII-XVIII. században vált uralkodóvá a reneszánsz hatás,
amikor a " magas muvészetben" már régen a barokk stílus volt a "meno". A
református hímzett úrasztali terítok, a felvidéki, felso-tiszavidéki és
erdélyi harangtornyok, a festett kazettás mennyezetek ennek a
késo-reneszánsznak a kiteljesedését jelentik, de még a XIX. században épült
Balaton- vagy Ferto-vidéki boltíves-tornácos parasztházak is.
A reneszánsz befolyás a magyar, cigány (és tót) népzenében még a XIX. sz-ban
is tartott, amint azt a cigánybotolók proporciós gyakorlata, a korai
verbunkos dallamok ungaresca-szerkezete, a népballadák tematikája vagy a
volta ritmus továbbélése mutatja. A tipikusan reneszánsz mufajnak tartott
virágének fénykora nálunk a XVIII. sz. vége volt, sot a napóleoni háborúk
kora.
A reneszánsz fegyvertáncok ivadéka a botoló, a reneszánsz saltarello-k utóda
az ugrós-legényes mozgáskör. Ezek még a mai napig is élnek, éppen úgy mint a
kidobós-forgatós táncok (marosszéki, mezoségi, küküllovidéki, kalotaszegi),
amelyeknek csak a neve "csárdás", a mozgás-kincsük késo reneszánsz forgatós
és vonulós formakör. Ez az erdélyi románságnál és morva-szlovákoknál a XX.
században élte fénykorát.
Szóval van a magyar népi kultúrában reneszánsz elég, csak éppen Mátyás
királynak nincs hozzá (semmi?) köze.
A "HOGYAN JÁTSSZUK MEG AZT A RENESZÁNSZ AGYUNKAT" téma kampány-jellegét jól
illusztrálja a TÁNCHÁZTALÁLKOZÓ gálaestje. Az elso musorszám elott megjelent
3 ministránsruhába öltözött trombitás, és egy olyan fanfárt fújtak, ami nem
reneszánsz zene volt és olyan hangszereken, amelyek a reneszánsz idején nem
is léteztek. Utána elvonultak és a gálaesteken a reneszánszról több szó nem
esett.
Én csak azt remélem, hogy a Táncháztalálkozó reneszénsznak való álcázásából
annyi haszon mégiscsak volt, hogy ezen a címen lehetett egy kis támogatást
szerezni ennek az amúgy nem túltámogatott mufajnak.
Üdvözlettel
Ánti (Nagymarosy András, Kalamajka)
További információk a(z) Lista levelezőlistáról