[Folklista] ...megszintetizálni...
Péter Számel
szamelpeter at gmail.com
2007. Dec. 12., Sze, 17:15:15 CET
Üdv!
No, de mindezektől eltekintve a táncház lehet "hungarikum"... bár
tk.fogalmam nincs arról, hogy "na, és akkor mi van" :)
Tényleg lehet, vagy nem lehet szeretni a "fejlődést" a népzenében (kérdés:
hol itt a nép, és hol itt a többé-kevésbé egymásra utalt közösség, de legyen
ez mindegy...). Javaslom népzenei fejlődést és kibontakozást segítő
ombudsman kijelölését! :)
Jómagam a népzenei "fejlődésre" gyanakvóan nézek, mert egy-két ember
önmegvalósítása és annak erőszakosan ("médiadús módon") a népzeni
fejlődésbe való betuszkolása még nem jelent feltétlenül fejlődést, de
okozhat a népzenének hatalmas fejlövést. Ma ember legyen a talpán, aki
egyrészt ki meri jelenteni újabb dolgokról, hogy az beleillik az évszázados
tendenciákba, ugyanakkor megkérdezném tőle, hogy mire föl veszi a bátorságot
erre. Talán döntse ezt el az utókor!
Továbbra is maradok tisztelettel "népzenei homofób"!
szp
(egyébként a bélhúros gambaval semmi baj nincs! sőt, mi lenne, ha valaki a
nem olyan régmúlt zenéjét megpróbálná még régebbi hangszereken eljátszani!
elvégre miért is van még mindig +1 húr a gyimesi hegedűkön? :))
Bobar Zoltan <fiszmoll at gmail.com> írta, 2007.12.12.:
>
> Mindenkinek szép napot kívánok!
>
> Eljött az ideje, hogy én is hozzászóljak egy témához. Szeretnék reagálni
> Agócs Gergely szavaira, amit a Magyar Nemzetben, illetve itt a listán is
> olvashattunk: "A táncház, mint hungarikum..." címmel.
> Minden tiszteletem Gergőé, munkásságát illetően. De!
>
> A zene, most általánosságban beszélek róla, fejlődik, formálódik, az óta,
> hogy az ember összeütött két fa darabot és ütni kezdte a ritmust. Ennek a
> fejlődésnek vagyunk a szem és fűl tanúi folyamatosan. A zene változik, így
> a
> magyar népzene is változik.
> Ugye nem gondolja senki sem azt, hogy a magyar hangszeres zene mindig is
> így szolt, ahogy ma egy táncházban halljuk. Vegyük előre a régizenét, amit
> korabeli hangszereken, bélhúrral játszottak, és ha szeretnénk hallani,
> hogy
> ez miként is szólhatott kb. akkor meghallgathatjuk például a
> Tabulatúra koncertjein és lemezein, amiken egyébként én is közreműködök,
> némely esetben 3 és 4 húros brácsán vagy bőgőn. Ezeknek a hangszereknek a
> használata ebben a zenében, a zenekar vezetőjének, Rossa Leventének, a
> gondolkodását dicséri, miszerint, ha akkoriban lettek volna ilyen
> hangszerek
> akkor így szolt volna. Pontosan nem tudhatja SENKI, hogy annak idején ez
> hogy szolt, de megközelítőleg lehet reprodukálni.
>
> A népzene más helyzetben van. Vannak felvételek amiken hallhatjuk, hogy
> hogyan is szolt az akkori és mostani zenészek hangszereiből a muzsika. A
> legrégebbi felvétel Pontosan nem tudom, de kb. 100 éves. Ez alatt a 100 év
> alatt is hallhatunk fejlődést a hangszerelésben, vagy játék stílusban. Itt
> van nekünk az én nagy örömömre, és pár ember bánatára a harmonika. A 60-as
> évektől van felvétel harmonikával. Vagy, menjünk korábbra. A cimbalom. Azt
> is kitalálta egy zenész-hangszerész és beolvadt a zenénkbe. Fúvós
> hanszerek,
> mint a szaxofon, sem mai találmány együtt a klarinéttal, vagy a
> tárogatóval.
> Ezen az utóbbin a saját szememmel láttam Gergőt kalotaszegit játszani a
> Gödör klubban megrendezett prímás találkozón. A 3 húros kontra sem az idők
> kezdete óta van a kíséretben. Az is egy újítás.
> Meg lehet próbálni a fejlődést erővel visszatartani, de nem hiszem van
> értelme. Ha reneszánszban megállítottuk volna a fejlődést akkor most viola
> de gambával és lanttal játszanánk a székit.
> Mint minden más, a zene, a népzene is továbblép, fejlődik és tanul. Ezen
> folyamatok eredménye az is amit a régi felvételeken hallunk.
>
> Az egy másik dolog, hogy valakinek ez a zenei irány tetszik, vagy sem, a
> magáénak érzi, vagy sem, de az egy tény, hogy van.
> Szerintem ne azt a kérdést tegyük fel, hogy miért kell "megszintetizálni",
> hanem azt, hogy hogyan. Én is népzenésznek tartom magam és autentikus
> formában is játszom a hangszeres népzenét. Ugyan akkor megindítja a
> fantáziámat, hat rám és megihlet. Azokra az emberekre is hatottak a
> dallamok
> akik így vagy úgy szöveget találtak ki alá és azt énekelték, majd szájról,
> szájra elterjedt. Rám miért ne lehetne hatással. Azért lennék én kevesebb
> mert városi gyerek vagyok?
> Az, hogy milyen zene lesz belőle és milyen hangszerekkel, az csak azon
> múlik, hogy milyen hatások érik az embert gyerek kora óta. Én Beatles-en,
> később Metalika-n és még sorolhatnám, hogy miken nőttem fel. Hatottak rám,
> párhuzamosan a népzenével. Ha én úgy érzem, hogy vannak ötleteim, miért ne
> csináljam meg őket. Bűn?
>
> Vajon Erdélyben, Kalotaszegen a fiatal Fodor Sándor Neti, elgondolkozott-e
> azon, hogy a szaxofon nem autentikus hangszer? Beleillik a zenébe?
> Szerintem nem, mert akkor nem játszana olyan felállásban, hogy hegedű,
> gitár
> szaxofon, orga és néha dob.
> Volt olyan bál Mérában, ahova minket hívtak (Berkó) vonós bandának és ők
> voltak az "elektromos" zenekar. Egy rendet ők játszottak, egyet meg mi.
> Ugyan azt játszották, csak más hangszereken. Nagyon jól megfért egymás
> mellett a kettő.
> De, mit is akarok ezzel mondani? Csak annyit hogy, ha valaki idő rendbe
> veszi a zene és a hangszerek fejlődését, látni fogja a folyamatosságot. Ha
> valami nem fejlődik az előbb vagy utóbb elhal. Nálunk ez a veszély nem
> fenyeget, de az igen, hogy a széles néprétegektől teljesen elhatárolódunk.
> Ezt nem szabad engedni.
>
> Köszönöm a figyelmet. További minden jót kívánok.
>
> Tisztelettel!
>
> Bobár Zoltán Boby
> ________________________________________
>
> Minden nap frissül a www.folkradio.hu:
> rádió, folknaptár, fórum, sajtószemle, galéria, dalszövegtár
>
> A Folklista címe: lista at folkradio.hu
> Figyelem! A válasz automatikusan a listára megy. Ha magánlevelet akarsz
> küldeni, cseréld le a címet!
> ________________________________________
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról