[Folklista] Identitaska

Agócs Gergely agocs.gergely at hagyomanyokhaza.hu
2006. Már. 28., K, 17:02:23 CEST


Kedves Jenő és a többiek!

Szerintem is hagyjuk a médiát. Én három olyan rendszert ismerek, amelybe a saját értékrendem szerint tilos belépni: 
1. Politika
2. Média
3. Fegyveres testületek
Ezeket egy fontos dolog köti össze: mind a hatalom eszközei. Ezért nem szabad hagyni magunkat bármelyikbe is belevonszolni. 
Amit írsz a kulturális stratégiáról, nagyon fontos, nézetem szerint ma életbevágó. Nem tudom észrevettétek-e, de ebben a mostani, kampányolós őrületben minden párt ezerrel bizonygatja, hogy ha rá szavaztok, akkor itt beköszönt a nagy jólét. Hallotál egyetlen szót is a kampánydumákban, amely csak haloványan is, de utalt volna arra, hogy bármelyik pártnak egyáltalán lenne VALAMILYEN kulturális stratégiája? Mert én nem. És ezt elkeserítőnek tartom. Valamit, valami megfelelően terebélyeset, közhelyektől és hatáselemektől hemzsegőt, és ettől megfelelően ködöset biztos mindegyik nagy díszpofa tudna mondani arról, hogy hogyan képzelné el a "jövő Magyarországának kulturális képét". Csak az a probléma, hogy ide nem hangzatos elképzelések, vitafórum elé bocsátható kívánságlisták kellenek, hanem szakszerűen, az ország állapotaira, a problémák feltárására épülő, megoldásokat kínáló, ezekhez stabil forrásokat hozzárendelő cselekvéstervek, összehangolt, a célokat pontosan, a HAZA üdvének szolgálatába állító, alapvető kérdéseket érintő, egyfajta szellemi honvédelmet kialakító, konkrét programok. És ezeket nem lehet helyi szinteken kidolgozni. Amit a lelkes aktivisták és önfeláldozó, megszállott patrióták, lokális kereteik közöt, "a térdükön kalapálva" össze tudnak ütni, az a politikusokat csak arról győzi meg, hogy nem kell ide támogatás, az ügyesek a "piaci viszonyok között" is meg tudják oldani a problémákat, fölösleges holmi célzott támogatásokkal országosan szétszórni a költségvetést. Gondoljunk bele, a híres Tengertánc pályázat, amire azt mondjuk, hogy "legalább ezzel is segítettek egy kicsit", valójában egy középszerű budai villa árával szúrta ki egy ország hagyományos kultúráját féltve művelő mozgalom szemét. Szégyen, gyalázat! És ha még hozzávesszük, hogy ez a pénz valamivel kevesebb, mint amennyit az utóbbi két év alatt megvontak a különféle, ilyen célokat támogatni hivatott állami alapok, intézmények és rendezvények kereteiből, akkor régi jó füleki mondással azt kell mondanom, hogy AKAR TARKON, AKAR POFON.
      Így van ez. A magyar urak most sem gondolkodnak másképp, mint Mohácsnál. Csak most még azt a királyt sem látom, aki legalább szembeszállna, legalább odamenne, ha elpatkolni is... Most mindegyik, ki így, ki amúgy, de igyekszik "jó kapcsolatokat ápolni" az aktuális törökkel. Fortélyosak ezek a mai hadszínterek. A halott fogyasztó nem jó fogyasztó, csak a saját identitással bíró fogyasztó a rossz fogyasztó. Úgyhogy, vigyázzatok magatokra!

Határtalan jóindulattal

Agócs Gergely
  ----- Original Message ----- 
  From: Szitnyai Jenő 
  To: lista at list.folkradio.hu 
  Sent: Tuesday, March 28, 2006 10:49 AM
  Subject: [Folklista] Identitaska


      Kedves Gergő!

     Jelenség leírásod - mint mindig - pontos. Míg nálunk a vidék az 
  elmaradottság, tudatlanság szinonímája, Európa fejlett térségeiben a vidék 
  táji, természeti, kulturális értékeinek felértékelődése tudatos program 
  szerint zajlik. Tudatosan - elsősorban a közgondolkodás átalakításával. Ne 
  tűnjön furcsa összevetésnek, de a kulturális örökséget is úgy kellene 
  "eladni" mint pl. a falvakban a helyi bioterméket. Nem azért van kultusza, 
  mert óriásplakátokon reklámozzák, hanem mert az egészséges életmód 
  fontosságáról kialakítottak egy közgondolkodást, amelynek egyenes 
  következménye e termékek nagy kereslete. Ha a kulturális örökségről 
  átalakulna közgondokodásunk, minden "terméke" (a népzene, táncházmozgalom 
  is)  közimertebb és elterjedtebb lenne.

     Bocsánat a termékes hasonlatért, de másfajta piaci összevetés is adódik. 
  Az ellenőrízetlen, mérgező külföldi áruk beáramlása következtében 
  hirtelenjében megnőtt a hazai termék iránt bizalom. Fel tudtuk mutatni, van 
  másfajta választék, van tiszta, megbízható, jó minőségő magyar áru. Nos, az 
  országot elárasztó szemét kultúrával szemben fel kell mutatnunk, van 
  választék, van vitathatalan eredetű, "minőségi" magyar kultúránk. A 
  szeméttel szemben növekvő csömör új esélyt adhat a kulturális örökséghez 
  kötődő szakmáknak, mozgalmaknak, ha tudatos programmal segítjük őket.

      Még két tanulság Európából. A kulturális örökséget nem azért támogatják, 
  hogy komfortosabb múzeumba helyezzék, hanem hogy aktivizáló, társadalmi 
  kohéziót növelő szerepét betöltse. Talán már említettem kedvenc példámat: 
  euró százezrekkel támogatják a használaton kívüli pajták közösségi terekké 
  átalakítását, felismerve, hogy széthullot helyi társadalmakkal nem lehet 
  semmilyen programot megvalósítani. (Stájerországban így jönnek sorra létre a 
  hagyományos falusi szakmákat bemutató-tanító, zenés-táncos rendezvényeknek, 
  helyi fórumoknak teret adó közösségi pajták.) A másik: az uniós támogatások 
  jelentős részét fordítják e programokra. Magyarországra hamarosan beérkezik 
  tízezer milliárd forintnyi uniós pénz, s csak beruházásokról hallunk, de 
  olyan kulturális stratégiáról nem, amely - a vidékfejlesztéshez 
  kapcsolódva - kistérségi szintig bontaná le a kulturális örökség 
  mogósításával kapcsolatos értékőrző és kohéziós feladatokat, amely új teret, 
  lendületet és egzisztenciális biztonságot adhatna a népi kultúrához kötődő 
  képzésnek, művelődési intézményeknek, zenekaroknak, táncházaknak is.

    Ennek ellenére ismerünk jó példákat Magyarországon éppen úgy mint a 
  Kárpát-medence más tájairól, a felvidéki Zsigárdtól a Kis-küküllő mentéig. De ezek 
  elszigetelt esetek, nincs mögöttük rendszer. Pedig az európai értékrendű 
  vidékfejlesztés az új szemléleltű, érték- és normarendszert közvetítő, s a 
  már-már elfeledett közösségi funkciókat is felélesztő hagyományápolásnak 
  óriási, s talán utolsó esélye lehetne. Erdélynek pl. most készül első átfogó
  vidékfejlesztési terve. Átgondoltuk minden ízében, mire is hasznosíthatnánk?

     A médiát most hagyjuk. A belvárosi médiaelit úgy sem ért ebből az 
  egészből semmit.

     Barátsággal:

                             Szitnyai Jenő


------------------------------------------------------------------------------


  ---------------------------------
  Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 százalékával!
  http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html 
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <https://list.folkradio.hu/pipermail/lista/attachments/20060328/f7443a6f/attachment-0018.htm>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról