Re: [Folklista] identitáska

Nagy Gábor hogyakutyam at freemail.hu
2006. Már. 28., K, 08:37:24 CEST


Remélem, időszerűtlenné válás miatt nem lesz sokáig használatban 
egyik kifejezés sem, de én az öntökönszúrást egyszerűen herekirinek 
nevezném.
 
Agócs Gergely <agocs.gergely at hagyomanyokhaza.hu> írta:

> Tisztelt Szitnyai Jenő!
> 
> Nagy érdeklődéssel olvastam az osztrák revitalizációs programokról 
szóló
> fejtegetéseidet, és úgy vélem, teljes mértékben igazad van. Nem 
duma kell,
> meg hőzöngés. Műveld a csodát, ne magyarázd! - hogy a Klasszikus 
szavait
> idézzem. Sajnos, Magyarországon nem csak programot nem 
tetszettek a tisztelt
> társadalmi folyamatoknak csinálni. Itt még az sem ment végbe, ami a 
környező
> posztkommunista országokban előfeltétele volt  az általad is leírt 
osztrák
> törekvések követésének. Itt, az anyaországban ugyanis forradalmat 
sem
> tetszettetek csinálni. Meg aztán, a regionalizmusnak különféle
> megnyilvánulási formái léteznek, összességükből pedig sokminden 
kiolvasható
> az adott társadalom állapotáról. Csak néhány példa az általam 
közelebbről
> ismert szlovák helyzetről:
>     1. A pozsonyi szlovák értelmiség egy része regionálisan 
differenciált
> klubokba szerveződik, léteznek liptói, szepességi, közép-szlovákiai, 
stb.
> értelmiségi körök. Ez nyilván annak tudható be, hogy a fővárosi 
tásadalmi
> közeg ezektől az emberektől nem követeli meg az otthonról hozott, 
lokális
> kulturális jegyek levetkőzését, a saját, regionális identitásuk
> megtagadását. Így nem szalonképtelen az, aki tájnyelven fejezi ki 
magát,
> vagy más módon vállalja a származását. Budapesten, ahol 
gyakorlatilag nem
> léteznek harmadik generációs budapestiek, pedig szinte titok, hogy 
kit,
> melyik régióhoz kötik a gyökerei, de legalábbis ez a téma nem 
tartozik a
> szalonképes, transzparens társalgás tárgyai közé.
>     2. A szlovákiai humoristák között is vannak olyanok, akik 
előadásaikban
> "parasztot" alakítanak. Ezek viszont - magyar kollégáikkal 
ellentétben - nem
> azt akarják sugallani, hogy a falusi ember műveletlen, agyalágyult és 
bunkó,
> pont ellenkezőleg, azt az agyafúrtságot jelenítik meg (tegyük hozzá:
> tájnyelven), amivel a falusi ember átjár az urak eszén, és kivágja 
magát a
> nagyvárosi élet különféle helyzeteiből. Természetesen, ezekben is 
van egy
> nagy adag önirónia, de soha nem éreztem még Strýco Marcin, Ander 
z Košic,
> vagy Bača Matej Matejovje (ezek ilyen humoristák művésznevei) 
előadásaiban
> azt a lesajnálást, amit Gálvölgyi, vagy Kató néni jeleneteiben rendre
> megtapasztalhatunk. Gálvölgyi egyszer Pál Pista bácsinak (!) volt 
beöltözve
> és úgy imitálta az öreg gesztusait. Hát, ettől szabályosan kiborultam.
>     3. 1993-ban, január elsején, 0 óra 00 perckor, abban a pillanatban,
> amikor hivatalosan különvált Szlovákia Csehországtól, a 
nagyszombati Szent
> Miklós Székesegyházban ünnepi szentmise vette kezdetét. Mit 
gondoltok, mi
> volt az első hang, ami megszólalt? - Egy gyönyörű pásztornóta 
hangzott el,
> fujarán. Minden ünnepi beszédet, himnuszt, meg látványos 
ceremóniát egy
> ilyen zene előzte meg. Képzeljük el, hogyan fröcsögött volna a 
magyar média,
> micsoda mucsai, elmaradott, provinciális görcsként értelmezte volna, 
ha
> mondjuk az unióba való belépés pillanatában az állami ünnepség 
rendezői
> Juhász Zolit kérték volna meg, hogy hosszifuruglázzon.
> 
>     Én úgy gondolom, hogy ezek a különbségek nem csak abból 
adódnak, hogy a
> szlovákok még jobban "őriznék a hagyományt", mint a magyarok, 
hiszen (a
> szakmai berkekben) pont ők azok, akik felnéznek ránk, magyarokra a
> táncházmozgalmunkért. Itt egyszerűen arról van szó, hogy a 
döntéshozó
> szinteken nem történt meg az a fodulat, amelynek mentén a nemzeti 
értékek, a
> magyar kultúra emblematikus jelenségei a nekik kijáró, 
megkülönböztetett
> bánásmódban részesülhetnének. És mindez nem csak egyszerűen 
egy fontos,
> önvédelmi reflex hiányaként ölt testet; sokszor egyenesen a nemzeti 
értékek,
> vagy nevesítve a hagyományos kultúra értékeinek tagadásában, azok
> dehonesztálásában is megfogalmazódik. És hogy e mögé a 
magatartás mögé még
> egyes politikai tömörülések is felsorakoznak, az azt jelzi, hogy valami
> nagyon fontos dolog ennek az országnak a "rendszerváltó" 
társadalmi
> folyamataiból kimaradt, vagy még sokkal korábban, érthetetlen, 
öntökönszúró
> irányba mozdult el (Vö.: 2004. 12. 05.).
> 
>     A forradalom elmaradt. Sajnálom. De érdeklődve szemlélem a 
folyamatokat,
> lássuk, hátha anélkül is menni fog. Egy biztos: sokkal nehezebb lesz.
> 
> Őszinte aggodalommal
> 
> Agócs Gergely
> ----- Original Message ----- 
> From: "Szitnyai Jenő" <szitnyaijeno at biatv.hu>
> To: <lista at list.folkradio.hu>
> Sent: Saturday, March 25, 2006 2:15 AM
> Subject: Re: [Folklista] identitáska
> 
> 
> >      Kedves Mindenki e témában!
> >
> >      István fontos szavaihoz kapcsolódnék a táji, regionális 
önazonosság
> > ügyében, gyakorlati tapasztalatokkal. Nálunk a nemzeti identitás
> értelmiségi
> > örlődés, elvadult politikai diskurzusok - védekezés/támadás - 
tárgya, nem
> is
> > lépünk egyet sem előre az értékvesztő folyamatok 
megfékezésében.Azért is,
> > mert megmaradunk a viták szintjén, s azért is, mert valóban  
nemzeti síkon
> > akarunk mindent értelmezni, helyre tenni. Nem ott kell kezdeni.
> >
> >     Tizenegy éve tanulmányozom 8 osztrák településcsoportban a 
gazdasági,
> > kulturális revitalizációs folyamatokat. Ezek szerves része a lokális
> > identitások tudatos erősítése, amely mindig összefonódik település-
 és
> > vidékfejlesztési programokkal, azaz az önazonosság fenntartására
> érdekeltség
> > is ösztönöz. Egy-két példát. A kelet-stájerországi St. Kathrein
> falucskában
> > csak az a falusi vendégfogadó kaphat uniós támogatást, aki 
hagyományos
> > építésű házban, kizárólag helyi anyagokat hasznosít a szobák
> > berendezésében.. Ha megállunk egy ilyen szoba közepén, 15-16 
féle helyi
> > ipari, kézműves, stb. szakma termékét láthatjuk, hiszen helyi 
termék a
> > lenvászon függönytől a faragott díszekig minden, még a fali 
festmény is
> csak
> > helyi tájat ábrázolhat. Ez a gazdasági vonal: helyi adottságokra 
épülő
> helyi
> > foglalkoztatás. A másik vonal: a hagyományos falusi - építészeti, 
tájképi
> > értékek, kézműves készségek - fenntartása, a falusi életmód 
értékként
> > kezelése. Említettem már a listán, mekkora pénzeket költenek a 
régi
> > dalárdák, zenekarok újjáélesztésére, népviseleti ruhaboltok 
nyitására, a
> > hagyományos falusi ünnepek visszaállítására, stb. Nézzünk más 
példát. A
> > stájer kisvárosokban is ismert a MacDonalds jelenség, a társadalmi
> > érintkezések ide helyeződtek át, akárcsak nálunk a plazakba. Csak 
éppen
> ott
> > nem vitatkoztak e jelenségről, hanem tettek ellene.  A 
kisvárosi "Főtér"
> > programban több százmillió eurós költséggel újjáélesztették
> (kisüzletekkel,
> > kerthelyiségekkel, stb) a városközpontok hagyományos közéleti 
tereit, s
> > visszaállították a heti falusi piacot. Nem csupán gazdasági
> racionalitástól
> > vezettetve. A piaccal újra teremtették a város-falu párbeszéd 
színtereit,
> > felélesztették kulturális, kommunikációs funkcióit is.
> >
> >    Hosszan sorolhatnám. A lokális - alulról építkező -  identitások a
> maguk
> > természetes módján jelennek meg térségi (tartományi, regionális)
> > önazonosság-érzetben, közös értékek elfogadásán alapuló 
társadalmi
> > kohézióban. A harmadik szintről, a nemzeti identitásról már nics is 
mit
> > beszélni, ezek után az egyszerűen - van. S ha valaki azt gondolná, 
könnyű
> > nekik egy megszakítatlan parasztpolgári kultúrában, téved. Ezek a 
falvak
> > ugyanúgy ki vannak téve a globalizáció és modernizáció 
kihívásainak, csak
> > egy nagy különbség van köztük és közöttünk. Nekünk vitáink 
vannak, nekik
> meg
> > programjuk.
> >
> >   Innen kellene kezdenünk a diskurzust. Vagy 10-20 év múlva - 
amikor már
> > késő lesz - sóhajtozni fogunk: "Hja, tetszettünk volna programot
> > csinálni!"...
> >
> >   Mire is várunk?
> >
> >      Üdvözlettel:
> >                            Szitnyai Jenő
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > > Kedves István!
> > >
> > > Köszönöm a szavaidat, minden cseppje igaz... Én nem tudok ilyen
> > > választékosan, egzaktul (?) fogalmazni...Himnusz ügyben nekem 
inkább a
> > > szövege a fontos, s egyes szavak, szavak
> > > jelentése szorítja össze inkább a torkomat... sajnos nem egy úgy 
megírt
> > > dallam, hogy mindenki énekelhesse, mert elég nagy a 
hangterjedelme, s
> csak
> > > ha "ordítja" az ember, "jön ki normálisan".Én csak azért írtam le 
a kis
> > > storymat a "bűvös csákó"-val, mert nem azt
> > > értem el vele, hogy hű de magyarnak néztek, inkább őrültnek... 
sőt még
> > > lehet néha valami "elbaszott identitás-zavaros skizofrénnek"... 
És van
> is
> > > benne igazság... mert ugye mit keres valaki 
Egerben "gyimesiben"??
> Mondjuk
> > > ha feltettem a nagyapám kalapját se jutottam közelebb az 
igazsághoz..
> > > szerintem. Nem is akarok ebből én semmi nagy igazságot 
kihozni... mert
> nem
> > > lehet.
> > > Zsombor
> > >
> > > folyt. köv
> > >
> > >> Kedves Zsombor!
> > >>
> > >> Identitásunk része a humor is, ezért nem tudjuk magunkat 
visszafogni.
> > >> Az én versem nem kifejezetten a magyar identitásról szól, 
hanem
> > >> általába az identitásról, és hát akinek nem identitáskája, ne 
vegye a
> > >> nyakába.
> > >>
> > >> Félre téve a viccet: az identitás igen sokrétegű, nagyon 
izgalmas téma.
> > >> Nemcsak nemzeti, vallási, nemi stb. identitás létezik. Számunkra 
itt a
> > >> listán, ha témában akarunk maradni, akkor talán valóban nem a 
nemzeti
> > >> identitás a legfontosabb, hanem a táji, regionális identitás. Mert
> > >> vegyük észre, bármennyire is így nevezték el, hogy NÉPzene, 
ez még
> > >> virágkorában sem a népé volt, csak egyes néprétegeké, erősen
> > >> differenciált táji tagoltságban. Egy gyimesi ember, ha elmegy a 
csíki
> > >> üzemi munkatársa lakodalmára, ott nem állhat elő a gyimesi 
táncaival,
> > >> mert ugyanolyan idegen lesz azzal, mint te az ősmagyar 
süveggel a
> > >> punkok között. Akkor mitől nemzeti a gyimesi népzene? A népi 
és a
> > >> nemzeti az nem ugyanaz. Így tehát magyar (etnikai)
> > >> identitásunknak csak kis része a népi kultúra, s abból is csak 
annyi,
> > >> amennyit a nemzetépítő elit tudatosan belemelt, oda illőnek 
vélt.
> > >>
> > >> TITKOLT IDENTITÁS. Hogy a magyar identitás belső, intim ügy-e 
vagy sem,
> > >> az egyénenként változhat, de akár nagyobb egységeként is 
eltérő lehet.
> > >> Így pl. a kisebbségben élő magyarság ezt már nem kezeli intim
> > >> kérdésnek, mert neki létkérdés az is, hogy a más etnikumú 
többség
> > >> elfogadja az ő másságát, hiszen enélkül nem tudja érdekeit
> > >> érvényesíteni. Tehát nem kérhet magyar iskolát, egyetemet, 
magyar
> > >> kulturális intézményeket, ha csak ő tudja titokban magáról, hogy
> > >> magyar. Az identitásnak ez az elrejtése, amiről beszélsz, inkább 
a
> > >> kommunista diktatúra idején volt jellemző. Ezt várta el a 
többségi
> > >> államhatalom, s a többségiek többsége is. Vagyis így 
gondolkodtak: "Nem
> > >> baj, ha magyarok vagytok, csak ezt sose hozzátok szóba, 
beszéljetek
> > >> mindig az állam nyelvén, mert mi nem tudjuk a ti egzotikus 
nyelveteket.
> > >> Ha ezt betartjátok, szívesen befogadunk magunk közé. 
Neveiteket majd
> > >> úgy írjuk, hogy mi is ki tudjuk ejteni: a Vadászt Vădescu-nak, a 
Jánost
> > >> Ioan-nak stb.". Amúgy én sem gondolom azt, hogy kérkedni kell
> > >> magyarságunkkal, de hogy Magyarországon titkolni kellene, azt 
valahogy
> > >> nem értem. Jó lenne ennek az okát megtalálni.
> > >>
> > >> HIMNUSZ. Nálam foglalkozási ártalomként a magyar népzene 
ismerete elég
> > >> mély, ezért könnyen átlátom, hogy a magyar himnusz dallama, 
bármennyire
> > >> szép, mégsem annyira magyar, mint egy gyimesi keserves vagy 
dunántúli
> > >> ugrós. A magyar himnusz, mint annyi más nemzeté is, más 
nemzeti
> > >> himnuszok hatására jött létre. Erkel amúgy remek munkát 
végzett, mert
> > >> egy nyugatias
> > >> intonációjú, ritmikájú és formájú dallamba bele tudott ötvözni 
néhány
> > >> magyaros elemet is, legalábbis olyat, amit abban az időben 
magyarosnak
> > >> gondoltak. Ettől még összeszorulhat hallatán a torkunk, mert 
egyrészt
> > >> nem idegen számunkra a nyugatias dallamvilág, másrészt mert 
számos
> > >> olyan történeti-ideológiai képzet kapcsolódik hozzá, ami kedves
> > >> számunkra. Ebben az eszmefuttatásban (szándékosan) 
elkövettem egy
> > >> hibát: a nemzeti himnuszt a magyar népzene szemszögéből 
szemléltem.
> > >> Ugyanígy hiba, ha a népzenétől olyasmit várunk el, ami a 
nemzeti
> > >> zenétől várható el.
> > >>
> > >> Pávai István
> > >>
> > >> -----Eredeti üzenet-----
> > >> Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu
> > >> [mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó
> > >> zsombor at muveszetekhaza.agria.hu
> > >> Küldve: 2006. március 24. 12:25
> > >> Címzett: lista at list.folkradio.hu
> > >> Tárgy: Re: [Folklista] identitáska
> > >>
> > >> Őszintén szólva én nem szívesen olvasok ilyen verseket.. 
könnyen
> > >> mellreszívom! Régen (15-19 évesen) ősmagyar süvegben, 
gyimesi kabátban
> > >> és tarisznyában (melyben mindig volt egy furulya) jártam 
középiskolába,
> > >> az utcán... és őrültnek néztek "jájáje bűvöscsákó, jájáje..."
> > >> -énekelték mögöttem! Tegyük hozzá, nem nagyon izgatott! Ma 
Springfield
> > >> pólóban is ugyanolyan magyarnak érzem magam, mint gyimesi
> > >> tarisznyával... "kösz jól vagyok, nyalom a sok fagylaltot"..
> > >> :-)Szerintem a magyarság belső ügy... ha a 10 órási misén a 
Himnusz
> > >> közben összeszorul a torkom.. nekem ezt jelenti! Nem 
kiteregetni való
> > >> ügy...
> > >> szerintem! Az albatroszra sincs kiírva nagybetűkkel, hogy 
albatrosz,
> > >> mégis albatrosznak érzi magát, nem pedig pingvinnek!
> > >> Fehér Zsombor
> > >>
> > >> ---------------------------------
> > >> Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 
százalékával!
> > >> http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html
> > >
> > >
> > >
> > > ---------------------------------
> > > Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 
százalékával!
> > > http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html
> >
> > ---------------------------------
> > Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 százalékával!
> > http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html
> 
> ---------------------------------
> Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 százalékával!
> http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html 
> 

_________________________________________________________________________
[origo] klikkbank lakossági számlacsomag havi 199 Ft-ért, bankkártya éves díj nélkül! 
www.klikkbank.hu




További információk a(z) Lista levelezőlistáról