Re: [Folklista] Hagyományok Háza

Agócs Gergely agocs.gergely at hagyomanyokhaza.hu
2006. Feb. 27., H, 13:25:19 CET


Természetesen, reagálni fogok. Magyarázkodásra, szabadkozásra úgy vélem,
nincs okom. A témával kapcsolatos szakmai véleményemet a Folklistán már
többször közzétettem (lásd: archívum):

Kedves Szabolcs!

    A kobozjáték engem is nagyon érdekel, egyáltalán, a moldvai magyarok
hangszeres zenei kultúráját izgalmas, sok fontos kérdést felvető területnek
tartom. A kobozjáték ezen belül is egy különösen elhanyagolt és sokak által
felületesen kezelt téma. Úgy érzem, a magyar népzenei újhullámra jellemző,
hogy egyes tájegységek, szakterületek folklóranyagával mindenki azt
csinálhat, amit akar, míg más esetekben a legkisebb stíluselem
megváltoztatása is szentségtörésnek számít. Itt van például a moldvában soha
nem látott furulya-koboz-dob formáció budapesti alkalmazása. Kíváncsi
lennék, mit szólna a zsűri, ha egy elképzelt pályázó egy népzenei versenyre
széki zenét mondjuk klarinét-brácsa-bőgő, vagy még jobb:
furulya-cimbalom-bőgő felállásban játszana. Ez utóbbi esetben a pesti
moldvaisták minden érvével védhető lenne a produkció, hiszen Széken
kétségkívül máig gyűjthető furulyázás, a szomszéd faluból (Bonchida) pedig
bőséges cimbalomfelvétel áll rendelkezésre, stb. Van rá akárhány ezresem,
hogy se egy népzenei antológia-lemezre, se egy komolyabb népzenei verseny
magasabb fordulóiba nem kerülhetne ilyen produkció. Márpedig egy ilyen
találmány a moldvainak mondott zenekarok édes testvére lenne.
    Másik téma: a moldvai magyarok tánckultúrájának idegen hozadékai. Tudod,
hogyan zajlott egy bál ötven-száz évvel ezelőtt a Csallóközben, vagy a
Rábaközben? Elárulom: francia négyes, mazurka, padegatta, belípő (polka),
tapsikoló, kacsingató, gólya, keringő, sottis, ländler, tangó, slowfox, fox,
"vansztep", "bugi", charleston, esetleg egy kis stajeris, majd csárdás,
dus, külön kérésre verbunk, vagy nagy ritkán kanásztánc. Ezek az adott
területeken a közelmúltig, (egy részük máig) gyűjthető táncok és zenék
voltak. Ugyanúgy, mint a banu morocinu, sirba oficerasca, drumui dracului,
floricica, bulgareasca, brasoveanca, de doi, briul, és az összes többi
jövevény moldvában. Milyen érdekes, hogy még soha, egyetlen rábaközi
belípővel, vagy csallóközi mazurkával nem találkoztam a táncháztalálkozókon,
vagy a magyarországi néptáncmozgalom színpadain, illetve népzenei szakma
lemezein! Jó, ez így nem igaz, tudok néhány elszigetelt, ilyen irányú
kezdeményezésről, de egyik sem akar a ländler helyett "föld-táncot" mondani,
mint ahogy a virágtánc, ördög útja és rokonai, mert tudják, hogy ez a
hagyomány tudatos, tendenciózus meghamisításával lenne egyenlő! Zerkula
például biztosan nagyon jó ötletnek tartaná, ha (megzavarodnék és) olyan
lemezt akarnék kiadni, ahol ő hegedül, én meg bőszen tárogatózok hozzá,
mégsem teszem (elmém épségét környezetem egyelőre amúgy is visszaigazolni
látszik). Pedig, tárogatós gyimesi gyűjtés, eredeti felvétel létezik! Ez
ugyanis olyan, a saját találmányaim "szentesítéséhez" az öreget aljasan
kihasználó húzás lenne, amihez nem lenne gyomrom. A moldvai magyar
furulyásokkal ezt mégis többen gátlástalanul megteszik, behívják őket
budapesti stúdiókba, aláakkordíroznak, aládobolnak, aládorombolnak, stb. és
az ilyen hanghordozókat nem átallanak moldvai csángómagyar népzene címmel
áruba bocsájtani. Ugye, milyen érdekes fejtegetések ezek? Az egyik
moldvaista zenekar már ezen "eretnek" nézeteim miatt meg is akart verni.
     Szóval: én többször gyűjtöttem Moldvában, célirányosan az állandósult
(!) zenei formációkra irányuló kérdésekkel kezdtem, természetesen, többféle
zenei felvételt is készítettem. Ezeket szívesen az rendelkezésedre
bocsájtom, korlátlanul le lehet őket másolni, de kizárólag nálam otthon. Az
eredeti felvétel nem hagyhatja el a házat. Van pl. Alexandru Iancu (hegedű)
+ Antim Ioan (koboz), Mesterke Gergely (síp, azaz duda), Fehér Márton
(hegedű), meg ehez hasonlók.
    Én is úgy gondolom, hogy kobzon kobzozni kellene, a gitározásnak,
bendzsózásnak, tamburázásnak, udozásnak, stb. mind megvan a saját hagszere.
Örülök, hogy a kérdés tisztázásának és a kobzozás szigorú szakmai alapokra
helyezésének (bocs, egyáltalán, a kobozjáték szakmai kritériumrendszere
kialakításának) vannak hívei immár a gyakorló zenészek táborában is. Eddig
mind csak Pávai Pistával, meg néhány hozzánk hasonló népzenekutató őrülttel
dohogtunk ezekről egymásnak.


A cikkben is lejegyzett véleményemet fenntartom, és mindenkor kiállok
állításaim mellett:

Tisztelettel

Agócs Gergely

----- Original Message ----- 
From: "tith erika" <erikatoth2 at freemail.hu>
To: <lista at list.folkradio.hu>
Sent: Monday, February 27, 2006 11:30 AM
Subject: [Folklista] Hagyományok Háza


Kedves mindenki!

A folkmagazin legfrissebb számában olvashatunk egy hármas reagálást
Agócs Gergely egy művészeti iskolák versenyén elhangzott
zsürizéséről. A három írás sajnos szerintem is megfelelő
tájékozatatást ad az ott történtekről. Kérdem én, így nyilvánosan -
akár magát a szóban forgó személyt, fog -e reagálni, meg tudja -e
magyarázni, tudja -e indokolni az azon a napon mondottakat
részletesebben, szakmaisággal?
Végül egy pusztába kiáltott gondolat: Jól van -e az hogy mindenféle
népművézeti törekvéseinket egy gőgös elit szakmai alakulat kíséri?
Hogy egy egy táncos zenés rendezvényen néhányaknak szégyenkezve
kell távozni, a "nagy" koreográfusok és a "felső" körbe tartozók pedig
szinte bármit csinálnak csak jó lehet és persze HITELES, mert azt ŐK
csinálták/tanították/gyűjtötték.


___________________________________________________________________________
[origo] klikkbank lakossági számlacsomag havi 199 Ft-ért, bankkártya éves
díj nélkül!
www.klikkbank.hu


---------------------------------
Támogasd a Folkrádió Közhasznú Alapítványt adód 1 százalékával!
http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html



További információk a(z) Lista levelezőlistáról