[Folklista] a csávási zenészek viselete
szantho
szantho at egt.bme.hu
2005. Okt. 11., K, 17:04:40 CEST
Pávai István írta:
"A CSÁVÁSI ZENÉSZEK, amikor az első gyűjtésen nekem játszottak (1986), akkor
szintén fekete nadrágban, kabátban, fehér ingben jelentek meg. Falusi
ünnepeken is mindig így láttam őket muzsikálni, s a többi környékbeli
zenészt is. Hogy 1990 után a magyarországi és nyugati turnékon miért
öltöznek ettől eltérően, ahhoz én nem tudok hozzászólni. Erről azokat kell
megkérdezni, akik utaztatják őket. Engem is érdekelne, hogy saját maguk
akartak már első alkalommal tarka-barkába öltözni, ha igen, miért, vagy
pedig a rendezvények szervezői kérték ezt tőlük. (Akkor is jó lenne tudni,
hogy miért.)"
. azért nekem van fényképem olyan gyűjtésről, ahol Cs.M. 35 éves bőgős egy
igen feltűnő színű, líbiai eredetű ingben jelent meg.:))) Hordta ezt az
összes gyűjtés alkalmával kb. 1987 és 1992 között, és igen büszke volt rá!
(Holnap igyekszem képet is mellékelni, csak előbb szkennelni kell!)
A csávásiak által viselt, rikítóan színes, pokemon-mintás ing néha igen
szélsőséges érzelmeket vált ki a hagyományőrző közönségből. Rondák is,
mitagadás; legalábbis az én ízlésem szerint. Az övék szerint azonban éppen
ellenkezőleg: nagyon szeretik, sőt, büszkék rá. Színes, amihez általában is
vonzódnak; a mintája pedig különleges, egyes TV-ben látott (rajz)filmek képi
világát idézi. A TV-ben látott képi világ pedig döntően befolyásolja
ízlésüket, mintának tekintik és öntudatlanul is igazodnak hozzá. Kb. úgy,
ahogy zeneileg igazodtak korábban a rádióban hallott zenei világhoz; vagy
igazodnak ma a kazettákról, CD-kről megismert román nótákhoz és műzenékhez.
Ilyen zenei alkalmazkodás következménye náluk pl. a mahala, aminek nagyon
szoktak örülni a néptáncosok.
A problémát felvető hozzászóló jól érzett rá, hogy az ing által sugallt
szellemiség tökéletes ellentmondásban van azzal, amit egy hagyományőrző
együttestől elvárunk. A szászcsávásiak azonban nem csak hagyományőrzők,
hiszen odahaza is a zenélésből élnek, és ott 1990 óta bizonyos körülmények
között nagyon menő az ilyen ingben való megjelenés. Ők abban a környezetben
élnek, és elsősorban annak az értékítélete befolyásolja, hogy zenében és
öltözködésben mi az elfogadható, mi a divatos, mihez kell igazodniuk.
Párizsban azonban más közegben, egy kifejezetten hagyományőrző fellépésen
szerepeltek, illett volna tehát az alkalomhoz illően megjelenniük (vagyis
úgy, ahogy azt a hagyományőrző közönség - mint látjuk, igen határozottan -
elvárja tőlük). A fejükben mára már teljesen letisztult, hogy mit is kell
muzsikálni ebben a környezetben (magyar nóta: tilos; a közönség által
réginek minősített táncdallam: kívánatos; bizonytalan identitású hallgató
nóta: mehet, arra úgysem szólnak; új stílusú román zene: kirobbanó siker!
:))) Csángáló sokáig nem értette, miféle magyarok vagyunk, hogy nem
szeretjük azokat a jóféle hallgatókat, amiket pedig annyira kérnek
odahaza.).
Korábban tehát létezett egy egyértelmű és egységes elvárás a környezetük
részéről, aminek meg is feleltek; mára azonban már erősen fellazult. Azt,
hogy ez a strandviselet a külföldi (Románián kívüli) szerepléseiken hol
elfogadható és melyiken nem helyénvaló, nem mindig érzik. Bizonyos
körülmények között pedig érzik, csak éppen nem érdekli őket különösebben.
Kijelentették, hogy ők ebben érzik jól magukat - álljon két órát
nyakkendővel reflektorfényben náluk elkötelezettebb hagyományőrző (nem pont
ez volt a szóhasználatuk). Az erről való vita elég sok energiámat vette
eddig el; úgy látszik, nem eleget. Ha ott lettem volna, igyekeztem volna
Cs.M. előadóművészt eltanácsolni az ebben való megjelenéstől. Nem biztos,
hogy sikerrel.
Apró adalék: az ingeket 2001 áprilisában vették New Yorkban, a nyugati 26.
utca egyik zsibvásárában. Később visszamentünk duplikátumokat, egyesek
triplikátumokat vásárolni. Egészen addig (1991-2001) a Zenekar az előírásos
hagyományőrző viseletben szerepelt mindenhol, ott az USA-ban viszont néhány
alkalommal ebbben. (Konkrétan: lehúzni sem lehetett róluk.) Azóta néhány
esetben hagyományőrző környezetben is így jelentek meg. A párizsi képen
látszik, hogy csak Cs.M. visel ilyen inget. Lehet, hogy a többiek kezdik
ismét érezni, mi itt a helyénvaló; vagy lehet, hogy már elhordták a két-két
ingüket, és Matyi volt az, aki hármat vásárolt? :))))
(Kaján megjegyzésem: biztos vagyok benne, hogy rengeteg olyan zenét is
játszottak azon a fellépésen, ami legalább annyira nem illett bele a tőlük
elvárt hagyományőrző szellemiségbe, mint Cs.M. inge. Az azonban valószínűleg
senkinek sem fájt .)
Szánthó Zoltán
"aki utaztatja őket"
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <https://list.folkradio.hu/pipermail/lista/attachments/20051011/a64d0dc9/attachment-0018.htm>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról