Re: [Folklista] hat népzenész válaszol
Nagy
tancos at EUnet.yu
2005. Már. 18., P, 16:14:51 CET
A szerdai (és a többi eddigi, s ezutáni) előadáshoz, az egyszerű halandó
(nem Bp.-i), hogy juthat hozzá?
üdv
nagypista
----- Original Message -----
From: "Pávai István" <pavai at chello.hu>
To: <lista at list.folkradio.hu>
Sent: Thursday, March 17, 2005 11:36 PM
Subject: [Folklista] hat népzenész válaszol
> Én is a mintavételezést kifogásolom.
> Amúgy a megkérdezettek egy része nem tudja, hogy mi a világzene. Ez a
> kisebbik baj, a nagyobbik, hogy azzal sincs tisztában, hogy pontosan mi is
a
> népzene.
> Attól még persze művelheti jól vagy rosszul.
> A HH-ban szerdán Voigt Vilmos tartott előadást a folklorizmusról. Nagyon
> világosan el tudta különíteni a folklorizmust a folklorizációtól, s azt is
> világosan kifejtette, hogy nálunk sokkal tisztább fogalmi rendszer van
> (persze a tudományban, nem a fejekben), mint a nyugati országokban.
Érthető
> módon, mert ott sokkal kevesebb folklór maradt fenn, mint Európa keleti
> felében. Ezért nem biztos, hogy ezesetben nekünk kellene utánuk menni.
> Másrészt jó lenne azt tudatosítani, hogy a magyar folklórkutatás,
különösen
> a népzene- és a néptánckutatás vezető pozíciót tölt be nemcsak Európában,
> hanem világszerte. Kár, hogy a "mozgalomból" olyan sokan leszólják a
> tudományos kutatást, miközben eredményeit nem ismerik. A jelenleginél
sokkal
> többet kellene hasznosítani a mozgalomban a kutatási eredményekből.
> Kellenének tehát tudománynépszerűsítő projektek, hiszen a listán is
mindenki
> tele van kérdésekkel, sokakban megvan a tudásvágy. Ezzel együtt egy átlag
> magyar koreográfus vagy tánchéázi oktató sokkal többet tud a hagyományról,
> mint egy nyugati. Azt persze szintén elfelejtődik, hogy ez a helyzet
> pontosan a magyar népzene- és néptánckutatás fejlett szinvonalának
> köszönhető.
> Pávai István
>
> >-----Eredeti üzenet-----
> >Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu
> >[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó Salamon
> >Küldve: 2005. március 17. 21:31
> >Címzett: lista at list.folkradio.hu
> >Tárgy: RE: [Folklista] hat népzenész válaszol
> >
> >Csatlakozom...
> >Nem találtak TANÍTÓ zenészt a kérdésük feltevéséhez?
> >Beja
> >
> >-----Original Message-----
> >From: lista-bounces at list.folkradio.hu
> >[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu]On Behalf Of Szabó László
> >Sent: Thursday, March 17, 2005 7:52 PM
> >To: lista at list.folkradio.hu
> >Subject: Re: [Folklista] hat népzenész válaszol
> >
> >
> >Érdekes a mintavételezés.
> >-----Eredeti üzenet-----
> >Feladó: "Kemecsei Gábor" <kemecsei at folkradio.hu>
> >Címzett: <lista at list.folkradio.hu>
> >Elküldve: 2005. március 17. 17:07
> >Tárgy: [Folklista] hat népzenész válaszol
> >
> >
> >Erdekes valaszokat olvashatunk itt ket nagy kerdesre:
> >http://www.fidelio.hu/magazin.asp?id=7576
> >
> >
> >"Rondó - hat népzenész válaszol
> >
> >Rovatunkban ezúttal hat népzenészt kérdeztünk arról, hogy
> >1) Mit gondol az iskolai népzeneoktatásról és annak lehetőségeiről?
> >2) Lát-e értékbeli különbséget a népzene és a világzene között?
> >
> >
> >Palya Bea
> >
> >1. Bizakodó vagyok. Népdalverseny Istenhátamögöttön (is),
> >népzenei tanfolyamok folyama a nagyvárosokban. A
> >másfélszázados kincskeresés javait, a népzenei
> >hangfelvételeket, szövegeket ma már egyre többen
> >hallgathatják, tanulhatják. Gyakran kérdik tőlem, hol lehet
> >ezeket a dalokat meglelni. Hát hiszen mi magunk is elmehetünk
> >ilyen "másod"-kincstúrára. Elsétálunk a Fő utcába, a
> >Hagyományok Házába, vagy ha épp a Duna-parton akad dolgunk, a
> >Néprajzi Múzeumba is benézhetünk, de kizötyöghetünk 47-es
> >villamossal - egy jó könyvvel kezünkben - a Sztregova utcai
> >Fonó Budai Zeneházba. Mindenhol dúskálni fogunk a jobbnál jobb
> >könyvekben, lemezekben, videokazettákban. Van honnan tanulni,
> >a letűnt éneklős korokból ezernyi néni és bácsi vár arra, hogy
> >rájuk leljünk és meghallgassuk őket egy-egy lemezről, hogy egy
> >picinykét rezdíthessenek a lelkünkön. Ezt a tudást élő módon
> >kell áramoltatni a gyerekek felé, ahogyan a vér lüktet az
> >erekben. A népzene tanításának "ábécé" részén túl az a
> >legfontosabb, hogy az átadás sugárzó legyen.
> >Hogy tudatosítsuk, énekelni mindenekelőtt jó érzés, rezgés,
> >öröm; ha énekelünk, történik velünk valami jó. (Hány
> >tanítványom jött hozzám, hogy "a tanárom azt mondta, nem tudok
> >énekelni".) Hogy teremtsünk egy olyan, ihletett világot a
> >dalokkal, zenékkel való találkozás köré (lehet ez két jól
> >megtalált mondat vagy egy jól választott kezdőzene-hallgatás
> >is), ahol jó lenni, ahol a képzelet szabadon mozoghat, ahol
> >van kedvünk zenélni. A gyerekek érteni fogják ezt. Ezen még
> >látok csiszolnivalókat.
> >Hogy ne csak a hagyományőrzésen legyen a hangsúly, hanem -
> >hogy Kiss Feri barátom gépelési hibából adódó szavát
> >használjam - a hagyományérzésen is. Ezek a dalok magukban
> >rejtik egy érzelmi önérlelés lehetőségét, munkát takarítva meg
> >majdan a pszichológusoknak. És könnyebb aztán az út a
> >versekhez is. S ezekből a dalokból utána új, magunk költötte
> >dallamok, szövegek is csírázhatnak, a népzene alapnyelv lehet
> >más zenékhez és a saját kreativitásunkhoz is.
> >2. A népzene és a világzene körül nincs fogalmi tisztaság, és
> >ez talán nem is fontos. A világzene szót a lemezpiac érdekei
> >hívták életre - ehhez kapcsolódó izgalmas olvasmány Marton
> >László Érintés című könyve.
> >Itthon a legtöbben úgy használják ezeket a fogalmakat, hogy a
> >népzene az autentikus vagy gyűjtéshez közeli hangzás, a
> >világzene meg kevert. De hát egy külföldi lemezboltban a
> >recsegő-ropogó ősgyűjtéseket, a Muzsikást, a Ghymest, az Anima
> >Sound Systemet mind a world music, musique du monde címszavak
> >alatt találnánk. Nehéz tehát itt rendet tenni, még nehezebb
> >megmondani, melyik értékesebb. Amúgy is, már egy ideje úgy
> >hallgatok zenét, hogy minden címkét igyekszem kiüríteni a
> >fejemből, csak a fülem, a hasam, a szívem marad a zene
> >hallgatására, azok meg tudják, nekik mi a jó. Talán más-más
> >életforma jut eszünkbe e két szó hallatán. A népzene: kezdődik
> >a magyarszováti táncrend, Kati néni a férjét siratja,
> >kislányának altatót énekel, jönnek a betlehemesek, újévi
> >egyházi ének zeng a lujzikalagori templomban.
> >Világzene: megyek próbára, új dalt játszunk, francia
> >szaxofonos barátomnak ma azt a bolgárt dalt mutatom meg,
> >koncert, turné, hangbeállás, szerződések, plakát, World Music
> >Festival. Hároméves unokaöcsikémet moldvai bölcsődallal
> >ringatom. Mirácska meg az indiai Mamo csitté dalt szereti. Ma
> >meghalt a nagymamám. Írogattam reggel, siratószövegek jöttek.
> >Népzene? Világzene?
> >
> >
> >
> >Sebő Ferenc (Sebő együttes)
> >
> >1. Erre nehéz válaszolni, mert ahogy hallom, lassan már
> >iskolai énekoktatás sincs. Mintha Kodály Zoltán nem is
> >létezett volna, ez a tárgy (gyanítom, hogy a testneveléssel
> >együtt) a fölösleges fényűzés, az elhagyható lényegtelenség
> >kategóriájába rangsorolódott a vég nélkül ömlő és
> >gyakorlatilag megjegyezhetetlen információ-dömping miatt.
> >Véleményem szerint ez a harakirivel egyenértékű. Mi, európaiak
> >ugyanis a görögök óta tudhatnánk, hogy az érzelmek
> >artikulációja biológiai szükséglet minden egyén számára. Ennek
> >birtokában jöhet csak létre a "társalkodás", a sokat
> >emlegetett "kommunikáció", amely kiemelten fontos az emberi
> >életben. A beszélt nyelvet, a zenei, mozgásbeli önkifejezést
> >mindenkinek joga van elsajátítani, különben sokszorosan
> >hátrányos helyzetűvé válik.
> >A szájhagyomány útján fennmaradt népzene, néptánc e
> >kommunikáció történeti anyaga és példatára. Mindennél
> >alkalmasabb arra, hogy jól kipróbált elemeinek segítségével a
> >fiatalok megtanulják a társalkodást, a gátlások legyőzését és
> >az önkifejezés módozatait. Erre sokkal több figyelmet kellene
> >fordítani a mainál. A mindenki által használható és aktívan
> >gyakorolható személyes kifejezőeszközök megtanítása alapvető
> >érdek. A beszéd, a zene, a tánc nem cserélhető le mások által
> >mutogatott és általunk csak bámult produkciókra, mert a végén
> >még levegőt is elfelejtünk majd venni.
> >2. A "népzene" mint gyakorolható, használati zene alapjában
> >véve mindig is világzene volt. Akik foglakoznak a kutatásával,
> >jól tudják, hogy a ma gyűjtött népzenei anyag az elmúlt
> >európai évezred ezerszínű hagyatéka is egyben. Olyan kortárs
> >zene, amely régi és új formákat egyaránt felhasznál. Régiséget
> >azért közvetít a szájhagyomány, mert valamilyen új, néha
> >kontinenseken végigszáguldó divat hasznát vette még, kézen
> >fogta és aktualizálta. A használhatatlan régiségek
> >elsüllyednek a "lomtalanításban". (Örökölt dallamaink mind
> >kreatív megújulásokról, keveredésekről tanúskodnak. Egy
> >honfoglalás-kori ereszkedő dallamsort vígan szárnyára vehette
> >pl. egy 16. századi európai divattánc ritmusa, s ha erre
> >aktuális szöveg is került, tovább élhetett benne a régiség is,
> >lásd: "Hej, Dunáról fúj a szél"). A népzene legfőbb értéke
> >tehát a használhatóságában rejlik. A népzenei hagyomány a mai
> >populáris zenék múltja. Amit manapság világzenének neveznek,
> >az persze inkább a bámult produkcióhoz közelít, s nem más,
> >mint kísérletek sora arra nézvést, miként lehet egy
> >kibővítettebb hagyománykészletből megújítani
> >("aktualizálni") a fiatalság számára a szórakoztató zenét. Az
> >alapanyagok e hatalmas választékából az főzhet élvezetesebbet,
> >aki jobban ismeri őket. A jó szakács is alaposan megválogatja,
> >hogy mi mivel keverhető. Ha valaki belelát a különféle zenék
> >struktúrájába és felfedezi az összetartozó elemeiket, akkor
> >zeneileg értelmes, szerves montázst fog készíteni össze-vissza
> >zagyválás helyett. Ebben a műfajban így keletkezhet érték.
> >
> >
> >
> >Hamar Dániel (Muzsikás együttes)
> >
> >1. Egy-két megszállott zenepedagógus áldozatos munkáját kivéve
> >az iskolai népzeneoktatás valójában nem létezik, Az iskolai
> >zeneoktatásban a zenehallgatás nagyon fontos, s ez a mai
> >tecnnikai eszközökkel könnyedén megoldható. Az órákon
> >hallgatott zenei anyag része kell, hogy legyen a népzene -
> >elsősorban a mi kultúrkörünkhöz tartozó, Kárpát-medencei
> >népzene. Jó minőségű válogatás felhasználásával élményhez kell
> >juttatni a diákokat. Fontos, hogy az általános iskolai évek
> >alatt legalább egyszer iskolai népzene-ének-tánc előadással
> >találkozzanak. Ehhez kiváló együttesek vannak az országban. A
> >Muzsikás együttessel átélt tapasztalataim szerint egy ilyen
> >hangszeres előadás meghatározó élmény a zenészek számára is.
> >Rendkívül fontos egy minden iskolában közös népdal énekanyag
> >kiválasztása, sok évig változatlan hagyása. Ez talán
> >visszahozhatja a ma egyre jobban eltűnő közös éneklést.
> >2. Nem, nem is tudom, mi a különbség. A "világzene" fogalmát
> >nálunk félreértik, e szerint a világzene ugyan népzenei
> >gyökerű, de "korszerű"
> >hangzású, "modern", a mai emberhez szóló zene. Pl. ha egy
> >afrikai törzsi, hagyományos zenét "felturbóznak" elektromos,
> >elektronikus hangszerekkel, dobbal egészítik ki, füstfelhőbe,
> >színes fényekbe burkolják, attól az "világzenevé" vállik.
> >Persze ez is belefér a világzene meghatározásba, bár hogy ez
> >javít-e az eredeti zenén, az megítélés kérdése. Szerintem
> >legtöbbször csak ront. A világzene, "wold music" elismert
> >szakemberei (pl S. Broughton - M. Edingham: World Music, The
> >Rough Guide; Penguin Books, London), a lemezkiadók, a
> >fesztiválok szervezői nem tesznek ilyen különbséget. Ezért
> >számít világzenét játszó együttesnek a Muzsikás vagy akár a
> >Szászcsávási zenekar Erdélyből.
> >
> >
> >
> >Szarka Tamás (Ghymes együttes)
> >
> >1. Én Szlovákiában élek, ott jártam iskolába, ott is
> >tanítottam tizennégy évvel ezelőtt. A Kodály-módszerről tehát
> >nem tudok nyilatkozni. De elsősorban nem is a módszereken, a
> >tankönyveken múlik a tanítás, hanem a pedagóguson. Ha a tanár
> >lelkes, komolyan veszi a munkáját, mindenképpen jó dolog
> >születik belőle, akármilyen módszer is van mögötte. Most
> >pedzegetik, hogy ne legyen osztályzás, de aki ezt mondja, az
> >nem volt pedagógus soha.
> >2. Először azt kellene tisztázni, mi is az a világzene, hiszen
> >sokszor autentikus népzenét játszó csapatokat is ebbe a
> >kategóriába sorolnak.
> >Ránk [a Ghymesre] is ragasztják ezt a címkét. Ez ellen nem
> >tiltakozunk, bár nem üzleti alapon jöttünk létre. De ez a
> >kategorizálás nem is a mi dolgunk. Az a világzene, hogy
> >vesszük tíz, húsz, ötven ével ezelőtti adatközlők hangját, és
> >alápufogtatunk vagy szintetizátorral alányekergünk valamit?
> >Vagy az autentikus népzenét játszók is ide tartoznak?
> >Mindenesetre a "tiszta" muzsikánál nincs jobb. Mi írott zenét
> >és írott szöveget adunk elő, de mindez népzenei alapú, mert
> >onnan jövünk. Mindenkinek szíve joga eldönteni, ez tetszik-e
> >neki vagy sem.
> >
> >
> >
> >Krulik Zoltán (Makám együttes)
> >
> >1. A magyar népzene, különösen annak archaikus ága
> >műveltségünk egyik alapköve, nyelvünkkel, a tánccal,
> >gesztusainkkal közös gyökerű.
> >Megismertetésének, elsajátításának fontossága a közoktatásban
> >az életkorral fordítottan arányos, nem beszélve természetesen
> >a családi kör meghatározó szerepéről (...már az
> >anyatejjel...). Ami az oktatás formáját illeti, lehetnek
> >viták. A kottaolvasás és a szolmizáció idő előtti erőltetése
> >helyett (bár számos példát ismerek a korai elsajátítás
> >sikerére is) fontosabbnak tartanám - az oktatás
> >kiegészítéseként - a profi előadókkal való rendszeres
> >találkozást, minél oldottabb légkörben.
> >S itt a hangsúly a jelzőn van. Olyan előadókra gondolok, akik
> >természetesen az autentikus előadásmód kiváló ismerői, de
> >egyúttal ismerik az "átadás" csínját-bínját is. Konzerv-zenék
> >alkalmazása helyett értékállóbb lenne az utóbbi évtizedekben
> >beérett énekes generáció és a spontán alakult fiatal
> >együttesekkel való minél sűrűbb találkozás iskolai keretek
> >között is! Számos példa, elkötelezett művészek sora jelzi
> >ennek üdvös voltát. Pazarlás e kincseket pusztán az alkalmi
> >pódiumok s a táncházi keretei között hagyni.
> >2. Nem igazán összemérhetők. A tradicionális népzene
> >évszázadokon, évezredeken át csiszolódott, fejlődött. Így
> >kristályosodott ki a formák tömörsége, expresszivitása... A
> >világzene még változóban lévő fogalom, amely többször
> >devalválódott , s nincs konszenzus azon zenei tartalmakkal
> >kapcsolatban sem, amelyek jelölésére használják. A világ
> >népeinek egymáshoz való zenei közeledése természetesen
> >irreverzibilis folyamat, de nem szükségszerű az uniformizált
> >végeredmény.
> >
> >
> >
> >Jávori Ferenc (Budapest Klezmer Band)
> >
> >1. Ismerőseimtől nyert információk alapján úgy gondolom, hogy
> >a népzene oktatása sok esetben elavulttá vált. A diákok a
> >zeneórákon többnyire 50-60 éves felvételeket hallgatnak,
> >teljesen megfeledkezve az adatközlőkről. A Hej Dunáról fúj a
> >szél (dunántúli - szatmári) nem egyenlő a magyar népzenével.
> >Számos egyéb forrás is van, pl. a mezőségi, kalotaszegi,
> >gyimesi, moldvai stb. Hogy mi a magyar népzene azt talán csak
> >az tudja igazán, aki elmegy ezekre a helyekre és személyesen
> >szerez tapasztalatokat.
> >2. A népzene és a világzene között természetesen óriási
> >különbség van, hiszen a népzene eredeti, a világzene pedig
> >mesterségesen létrehozott műfaj. Míg a népzene az adott
> >környezet hiteles, a hangokhoz ragaszkodó magatartásával közli
> >üzenetét, a világzene különböző kultúrák között ver hidat.
> >Természetesen mind a kettő komoly értéket hordoz a maga
> >nemében, az egyik a másikkal nem helyettesíthető, vitán felül
> >áll azonban a népzene prioritása. Saját tapasztalatomból
> >tudom, hogy a népzene elementáris hatást gyakorol az emberi
> >lélekre, a magas művészi színvonalon előadott művek komoly
> >tömegekhez tudnak eljutni."
> >
> >
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról