[Folklista] hat népzenész válaszol
Pávai István
pavai at chello.hu
2005. Már. 17., Cs, 23:36:59 CET
Én is a mintavételezést kifogásolom.
Amúgy a megkérdezettek egy része nem tudja, hogy mi a világzene. Ez a
kisebbik baj, a nagyobbik, hogy azzal sincs tisztában, hogy pontosan mi is a
népzene.
Attól még persze művelheti jól vagy rosszul.
A HH-ban szerdán Voigt Vilmos tartott előadást a folklorizmusról. Nagyon
világosan el tudta különíteni a folklorizmust a folklorizációtól, s azt is
világosan kifejtette, hogy nálunk sokkal tisztább fogalmi rendszer van
(persze a tudományban, nem a fejekben), mint a nyugati országokban. Érthető
módon, mert ott sokkal kevesebb folklór maradt fenn, mint Európa keleti
felében. Ezért nem biztos, hogy ezesetben nekünk kellene utánuk menni.
Másrészt jó lenne azt tudatosítani, hogy a magyar folklórkutatás, különösen
a népzene- és a néptánckutatás vezető pozíciót tölt be nemcsak Európában,
hanem világszerte. Kár, hogy a "mozgalomból" olyan sokan leszólják a
tudományos kutatást, miközben eredményeit nem ismerik. A jelenleginél sokkal
többet kellene hasznosítani a mozgalomban a kutatási eredményekből.
Kellenének tehát tudománynépszerűsítő projektek, hiszen a listán is mindenki
tele van kérdésekkel, sokakban megvan a tudásvágy. Ezzel együtt egy átlag
magyar koreográfus vagy tánchéázi oktató sokkal többet tud a hagyományról,
mint egy nyugati. Azt persze szintén elfelejtődik, hogy ez a helyzet
pontosan a magyar népzene- és néptánckutatás fejlett szinvonalának
köszönhető.
Pávai István
>-----Eredeti üzenet-----
>Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu
>[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó Salamon
>Küldve: 2005. március 17. 21:31
>Címzett: lista at list.folkradio.hu
>Tárgy: RE: [Folklista] hat népzenész válaszol
>
>Csatlakozom...
>Nem találtak TANÍTÓ zenészt a kérdésük feltevéséhez?
>Beja
>
>-----Original Message-----
>From: lista-bounces at list.folkradio.hu
>[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu]On Behalf Of Szabó László
>Sent: Thursday, March 17, 2005 7:52 PM
>To: lista at list.folkradio.hu
>Subject: Re: [Folklista] hat népzenész válaszol
>
>
>Érdekes a mintavételezés.
>-----Eredeti üzenet-----
>Feladó: "Kemecsei Gábor" <kemecsei at folkradio.hu>
>Címzett: <lista at list.folkradio.hu>
>Elküldve: 2005. március 17. 17:07
>Tárgy: [Folklista] hat népzenész válaszol
>
>
>Erdekes valaszokat olvashatunk itt ket nagy kerdesre:
>http://www.fidelio.hu/magazin.asp?id=7576
>
>
>"Rondó - hat népzenész válaszol
>
>Rovatunkban ezúttal hat népzenészt kérdeztünk arról, hogy
>1) Mit gondol az iskolai népzeneoktatásról és annak lehetőségeiről?
>2) Lát-e értékbeli különbséget a népzene és a világzene között?
>
>
>Palya Bea
>
>1. Bizakodó vagyok. Népdalverseny Istenhátamögöttön (is),
>népzenei tanfolyamok folyama a nagyvárosokban. A
>másfélszázados kincskeresés javait, a népzenei
>hangfelvételeket, szövegeket ma már egyre többen
>hallgathatják, tanulhatják. Gyakran kérdik tőlem, hol lehet
>ezeket a dalokat meglelni. Hát hiszen mi magunk is elmehetünk
>ilyen "másod"-kincstúrára. Elsétálunk a Fő utcába, a
>Hagyományok Házába, vagy ha épp a Duna-parton akad dolgunk, a
>Néprajzi Múzeumba is benézhetünk, de kizötyöghetünk 47-es
>villamossal - egy jó könyvvel kezünkben - a Sztregova utcai
>Fonó Budai Zeneházba. Mindenhol dúskálni fogunk a jobbnál jobb
>könyvekben, lemezekben, videokazettákban. Van honnan tanulni,
>a letűnt éneklős korokból ezernyi néni és bácsi vár arra, hogy
>rájuk leljünk és meghallgassuk őket egy-egy lemezről, hogy egy
>picinykét rezdíthessenek a lelkünkön. Ezt a tudást élő módon
>kell áramoltatni a gyerekek felé, ahogyan a vér lüktet az
>erekben. A népzene tanításának "ábécé" részén túl az a
>legfontosabb, hogy az átadás sugárzó legyen.
>Hogy tudatosítsuk, énekelni mindenekelőtt jó érzés, rezgés,
>öröm; ha énekelünk, történik velünk valami jó. (Hány
>tanítványom jött hozzám, hogy "a tanárom azt mondta, nem tudok
>énekelni".) Hogy teremtsünk egy olyan, ihletett világot a
>dalokkal, zenékkel való találkozás köré (lehet ez két jól
>megtalált mondat vagy egy jól választott kezdőzene-hallgatás
>is), ahol jó lenni, ahol a képzelet szabadon mozoghat, ahol
>van kedvünk zenélni. A gyerekek érteni fogják ezt. Ezen még
>látok csiszolnivalókat.
>Hogy ne csak a hagyományőrzésen legyen a hangsúly, hanem -
>hogy Kiss Feri barátom gépelési hibából adódó szavát
>használjam - a hagyományérzésen is. Ezek a dalok magukban
>rejtik egy érzelmi önérlelés lehetőségét, munkát takarítva meg
>majdan a pszichológusoknak. És könnyebb aztán az út a
>versekhez is. S ezekből a dalokból utána új, magunk költötte
>dallamok, szövegek is csírázhatnak, a népzene alapnyelv lehet
>más zenékhez és a saját kreativitásunkhoz is.
>2. A népzene és a világzene körül nincs fogalmi tisztaság, és
>ez talán nem is fontos. A világzene szót a lemezpiac érdekei
>hívták életre - ehhez kapcsolódó izgalmas olvasmány Marton
>László Érintés című könyve.
>Itthon a legtöbben úgy használják ezeket a fogalmakat, hogy a
>népzene az autentikus vagy gyűjtéshez közeli hangzás, a
>világzene meg kevert. De hát egy külföldi lemezboltban a
>recsegő-ropogó ősgyűjtéseket, a Muzsikást, a Ghymest, az Anima
>Sound Systemet mind a world music, musique du monde címszavak
>alatt találnánk. Nehéz tehát itt rendet tenni, még nehezebb
>megmondani, melyik értékesebb. Amúgy is, már egy ideje úgy
>hallgatok zenét, hogy minden címkét igyekszem kiüríteni a
>fejemből, csak a fülem, a hasam, a szívem marad a zene
>hallgatására, azok meg tudják, nekik mi a jó. Talán más-más
>életforma jut eszünkbe e két szó hallatán. A népzene: kezdődik
>a magyarszováti táncrend, Kati néni a férjét siratja,
>kislányának altatót énekel, jönnek a betlehemesek, újévi
>egyházi ének zeng a lujzikalagori templomban.
>Világzene: megyek próbára, új dalt játszunk, francia
>szaxofonos barátomnak ma azt a bolgárt dalt mutatom meg,
>koncert, turné, hangbeállás, szerződések, plakát, World Music
>Festival. Hároméves unokaöcsikémet moldvai bölcsődallal
>ringatom. Mirácska meg az indiai Mamo csitté dalt szereti. Ma
>meghalt a nagymamám. Írogattam reggel, siratószövegek jöttek.
>Népzene? Világzene?
>
>
>
>Sebő Ferenc (Sebő együttes)
>
>1. Erre nehéz válaszolni, mert ahogy hallom, lassan már
>iskolai énekoktatás sincs. Mintha Kodály Zoltán nem is
>létezett volna, ez a tárgy (gyanítom, hogy a testneveléssel
>együtt) a fölösleges fényűzés, az elhagyható lényegtelenség
>kategóriájába rangsorolódott a vég nélkül ömlő és
>gyakorlatilag megjegyezhetetlen információ-dömping miatt.
>Véleményem szerint ez a harakirivel egyenértékű. Mi, európaiak
>ugyanis a görögök óta tudhatnánk, hogy az érzelmek
>artikulációja biológiai szükséglet minden egyén számára. Ennek
>birtokában jöhet csak létre a "társalkodás", a sokat
>emlegetett "kommunikáció", amely kiemelten fontos az emberi
>életben. A beszélt nyelvet, a zenei, mozgásbeli önkifejezést
>mindenkinek joga van elsajátítani, különben sokszorosan
>hátrányos helyzetűvé válik.
>A szájhagyomány útján fennmaradt népzene, néptánc e
>kommunikáció történeti anyaga és példatára. Mindennél
>alkalmasabb arra, hogy jól kipróbált elemeinek segítségével a
>fiatalok megtanulják a társalkodást, a gátlások legyőzését és
>az önkifejezés módozatait. Erre sokkal több figyelmet kellene
>fordítani a mainál. A mindenki által használható és aktívan
>gyakorolható személyes kifejezőeszközök megtanítása alapvető
>érdek. A beszéd, a zene, a tánc nem cserélhető le mások által
>mutogatott és általunk csak bámult produkciókra, mert a végén
>még levegőt is elfelejtünk majd venni.
>2. A "népzene" mint gyakorolható, használati zene alapjában
>véve mindig is világzene volt. Akik foglakoznak a kutatásával,
>jól tudják, hogy a ma gyűjtött népzenei anyag az elmúlt
>európai évezred ezerszínű hagyatéka is egyben. Olyan kortárs
>zene, amely régi és új formákat egyaránt felhasznál. Régiséget
>azért közvetít a szájhagyomány, mert valamilyen új, néha
>kontinenseken végigszáguldó divat hasznát vette még, kézen
>fogta és aktualizálta. A használhatatlan régiségek
>elsüllyednek a "lomtalanításban". (Örökölt dallamaink mind
>kreatív megújulásokról, keveredésekről tanúskodnak. Egy
>honfoglalás-kori ereszkedő dallamsort vígan szárnyára vehette
>pl. egy 16. századi európai divattánc ritmusa, s ha erre
>aktuális szöveg is került, tovább élhetett benne a régiség is,
>lásd: "Hej, Dunáról fúj a szél"). A népzene legfőbb értéke
>tehát a használhatóságában rejlik. A népzenei hagyomány a mai
>populáris zenék múltja. Amit manapság világzenének neveznek,
>az persze inkább a bámult produkcióhoz közelít, s nem más,
>mint kísérletek sora arra nézvést, miként lehet egy
>kibővítettebb hagyománykészletből megújítani
>("aktualizálni") a fiatalság számára a szórakoztató zenét. Az
>alapanyagok e hatalmas választékából az főzhet élvezetesebbet,
>aki jobban ismeri őket. A jó szakács is alaposan megválogatja,
>hogy mi mivel keverhető. Ha valaki belelát a különféle zenék
>struktúrájába és felfedezi az összetartozó elemeiket, akkor
>zeneileg értelmes, szerves montázst fog készíteni össze-vissza
>zagyválás helyett. Ebben a műfajban így keletkezhet érték.
>
>
>
>Hamar Dániel (Muzsikás együttes)
>
>1. Egy-két megszállott zenepedagógus áldozatos munkáját kivéve
>az iskolai népzeneoktatás valójában nem létezik, Az iskolai
>zeneoktatásban a zenehallgatás nagyon fontos, s ez a mai
>tecnnikai eszközökkel könnyedén megoldható. Az órákon
>hallgatott zenei anyag része kell, hogy legyen a népzene -
>elsősorban a mi kultúrkörünkhöz tartozó, Kárpát-medencei
>népzene. Jó minőségű válogatás felhasználásával élményhez kell
>juttatni a diákokat. Fontos, hogy az általános iskolai évek
>alatt legalább egyszer iskolai népzene-ének-tánc előadással
>találkozzanak. Ehhez kiváló együttesek vannak az országban. A
>Muzsikás együttessel átélt tapasztalataim szerint egy ilyen
>hangszeres előadás meghatározó élmény a zenészek számára is.
>Rendkívül fontos egy minden iskolában közös népdal énekanyag
>kiválasztása, sok évig változatlan hagyása. Ez talán
>visszahozhatja a ma egyre jobban eltűnő közös éneklést.
>2. Nem, nem is tudom, mi a különbség. A "világzene" fogalmát
>nálunk félreértik, e szerint a világzene ugyan népzenei
>gyökerű, de "korszerű"
>hangzású, "modern", a mai emberhez szóló zene. Pl. ha egy
>afrikai törzsi, hagyományos zenét "felturbóznak" elektromos,
>elektronikus hangszerekkel, dobbal egészítik ki, füstfelhőbe,
>színes fényekbe burkolják, attól az "világzenevé" vállik.
>Persze ez is belefér a világzene meghatározásba, bár hogy ez
>javít-e az eredeti zenén, az megítélés kérdése. Szerintem
>legtöbbször csak ront. A világzene, "wold music" elismert
>szakemberei (pl S. Broughton - M. Edingham: World Music, The
>Rough Guide; Penguin Books, London), a lemezkiadók, a
>fesztiválok szervezői nem tesznek ilyen különbséget. Ezért
>számít világzenét játszó együttesnek a Muzsikás vagy akár a
>Szászcsávási zenekar Erdélyből.
>
>
>
>Szarka Tamás (Ghymes együttes)
>
>1. Én Szlovákiában élek, ott jártam iskolába, ott is
>tanítottam tizennégy évvel ezelőtt. A Kodály-módszerről tehát
>nem tudok nyilatkozni. De elsősorban nem is a módszereken, a
>tankönyveken múlik a tanítás, hanem a pedagóguson. Ha a tanár
>lelkes, komolyan veszi a munkáját, mindenképpen jó dolog
>születik belőle, akármilyen módszer is van mögötte. Most
>pedzegetik, hogy ne legyen osztályzás, de aki ezt mondja, az
>nem volt pedagógus soha.
>2. Először azt kellene tisztázni, mi is az a világzene, hiszen
>sokszor autentikus népzenét játszó csapatokat is ebbe a
>kategóriába sorolnak.
>Ránk [a Ghymesre] is ragasztják ezt a címkét. Ez ellen nem
>tiltakozunk, bár nem üzleti alapon jöttünk létre. De ez a
>kategorizálás nem is a mi dolgunk. Az a világzene, hogy
>vesszük tíz, húsz, ötven ével ezelőtti adatközlők hangját, és
>alápufogtatunk vagy szintetizátorral alányekergünk valamit?
>Vagy az autentikus népzenét játszók is ide tartoznak?
>Mindenesetre a "tiszta" muzsikánál nincs jobb. Mi írott zenét
>és írott szöveget adunk elő, de mindez népzenei alapú, mert
>onnan jövünk. Mindenkinek szíve joga eldönteni, ez tetszik-e
>neki vagy sem.
>
>
>
>Krulik Zoltán (Makám együttes)
>
>1. A magyar népzene, különösen annak archaikus ága
>műveltségünk egyik alapköve, nyelvünkkel, a tánccal,
>gesztusainkkal közös gyökerű.
>Megismertetésének, elsajátításának fontossága a közoktatásban
>az életkorral fordítottan arányos, nem beszélve természetesen
>a családi kör meghatározó szerepéről (...már az
>anyatejjel...). Ami az oktatás formáját illeti, lehetnek
>viták. A kottaolvasás és a szolmizáció idő előtti erőltetése
>helyett (bár számos példát ismerek a korai elsajátítás
>sikerére is) fontosabbnak tartanám - az oktatás
>kiegészítéseként - a profi előadókkal való rendszeres
>találkozást, minél oldottabb légkörben.
>S itt a hangsúly a jelzőn van. Olyan előadókra gondolok, akik
>természetesen az autentikus előadásmód kiváló ismerői, de
>egyúttal ismerik az "átadás" csínját-bínját is. Konzerv-zenék
>alkalmazása helyett értékállóbb lenne az utóbbi évtizedekben
>beérett énekes generáció és a spontán alakult fiatal
>együttesekkel való minél sűrűbb találkozás iskolai keretek
>között is! Számos példa, elkötelezett művészek sora jelzi
>ennek üdvös voltát. Pazarlás e kincseket pusztán az alkalmi
>pódiumok s a táncházi keretei között hagyni.
>2. Nem igazán összemérhetők. A tradicionális népzene
>évszázadokon, évezredeken át csiszolódott, fejlődött. Így
>kristályosodott ki a formák tömörsége, expresszivitása... A
>világzene még változóban lévő fogalom, amely többször
>devalválódott , s nincs konszenzus azon zenei tartalmakkal
>kapcsolatban sem, amelyek jelölésére használják. A világ
>népeinek egymáshoz való zenei közeledése természetesen
>irreverzibilis folyamat, de nem szükségszerű az uniformizált
>végeredmény.
>
>
>
>Jávori Ferenc (Budapest Klezmer Band)
>
>1. Ismerőseimtől nyert információk alapján úgy gondolom, hogy
>a népzene oktatása sok esetben elavulttá vált. A diákok a
>zeneórákon többnyire 50-60 éves felvételeket hallgatnak,
>teljesen megfeledkezve az adatközlőkről. A Hej Dunáról fúj a
>szél (dunántúli - szatmári) nem egyenlő a magyar népzenével.
>Számos egyéb forrás is van, pl. a mezőségi, kalotaszegi,
>gyimesi, moldvai stb. Hogy mi a magyar népzene azt talán csak
>az tudja igazán, aki elmegy ezekre a helyekre és személyesen
>szerez tapasztalatokat.
>2. A népzene és a világzene között természetesen óriási
>különbség van, hiszen a népzene eredeti, a világzene pedig
>mesterségesen létrehozott műfaj. Míg a népzene az adott
>környezet hiteles, a hangokhoz ragaszkodó magatartásával közli
>üzenetét, a világzene különböző kultúrák között ver hidat.
>Természetesen mind a kettő komoly értéket hordoz a maga
>nemében, az egyik a másikkal nem helyettesíthető, vitán felül
>áll azonban a népzene prioritása. Saját tapasztalatomból
>tudom, hogy a népzene elementáris hatást gyakorol az emberi
>lélekre, a magas művészi színvonalon előadott művek komoly
>tömegekhez tudnak eljutni."
>
>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról