[Folklista] hat népzenész válaszol

Pávai István pavai at chello.hu
2005. Már. 17., Cs, 23:36:59 CET


 Én is a mintavételezést kifogásolom.
Amúgy a megkérdezettek egy része nem tudja, hogy mi a világzene. Ez a
kisebbik baj, a nagyobbik, hogy azzal sincs tisztában, hogy pontosan mi is a
népzene.
Attól még persze művelheti jól vagy rosszul.
A HH-ban szerdán Voigt Vilmos tartott előadást a folklorizmusról. Nagyon
világosan el tudta különíteni a folklorizmust a folklorizációtól, s azt is
világosan kifejtette, hogy nálunk sokkal tisztább fogalmi rendszer van
(persze a tudományban, nem a fejekben), mint a nyugati országokban. Érthető
módon, mert ott sokkal kevesebb folklór maradt fenn, mint Európa keleti
felében. Ezért nem biztos, hogy ezesetben nekünk kellene utánuk menni.
Másrészt jó lenne azt tudatosítani, hogy a magyar folklórkutatás, különösen
a népzene- és a néptánckutatás vezető pozíciót tölt be nemcsak Európában,
hanem világszerte. Kár, hogy a "mozgalomból" olyan sokan leszólják a
tudományos kutatást, miközben eredményeit nem ismerik. A jelenleginél sokkal
többet kellene hasznosítani a mozgalomban a kutatási eredményekből.
Kellenének tehát tudománynépszerűsítő projektek, hiszen a listán is mindenki
tele van kérdésekkel, sokakban megvan a tudásvágy. Ezzel együtt egy átlag
magyar koreográfus vagy tánchéázi oktató sokkal többet tud a hagyományról,
mint egy nyugati. Azt persze szintén elfelejtődik, hogy ez a helyzet
pontosan a magyar népzene- és néptánckutatás fejlett szinvonalának
köszönhető.
Pávai István

>-----Eredeti üzenet-----
>Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu 
>[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó Salamon
>Küldve: 2005. március 17. 21:31
>Címzett: lista at list.folkradio.hu
>Tárgy: RE: [Folklista] hat népzenész válaszol
>
>Csatlakozom...
>Nem találtak TANÍTÓ zenészt a kérdésük feltevéséhez?
>Beja
>
>-----Original Message-----
>From: lista-bounces at list.folkradio.hu
>[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu]On Behalf Of Szabó László
>Sent: Thursday, March 17, 2005 7:52 PM
>To: lista at list.folkradio.hu
>Subject: Re: [Folklista] hat népzenész válaszol
>
>
>Érdekes a mintavételezés.
>-----Eredeti üzenet-----
>Feladó: "Kemecsei Gábor" <kemecsei at folkradio.hu>
>Címzett: <lista at list.folkradio.hu>
>Elküldve: 2005. március 17. 17:07
>Tárgy: [Folklista] hat népzenész válaszol
>
>
>Erdekes valaszokat olvashatunk itt ket nagy kerdesre:
>http://www.fidelio.hu/magazin.asp?id=7576
>
>
>"Rondó - hat népzenész válaszol
>
>Rovatunkban ezúttal hat népzenészt kérdeztünk arról, hogy
>1) Mit gondol az iskolai népzeneoktatásról és annak lehetőségeiről?
>2) Lát-e értékbeli különbséget a népzene és a világzene között?
>
>
>Palya Bea
>
>1. Bizakodó vagyok. Népdalverseny Istenhátamögöttön (is), 
>népzenei tanfolyamok folyama a nagyvárosokban. A 
>másfélszázados kincskeresés javait, a népzenei 
>hangfelvételeket, szövegeket ma már egyre többen 
>hallgathatják, tanulhatják. Gyakran kérdik tőlem, hol lehet 
>ezeket a dalokat meglelni. Hát hiszen mi magunk is elmehetünk 
>ilyen "másod"-kincstúrára. Elsétálunk a Fő utcába, a 
>Hagyományok Házába, vagy ha épp a Duna-parton akad dolgunk, a 
>Néprajzi Múzeumba is benézhetünk, de kizötyöghetünk 47-es 
>villamossal - egy jó könyvvel kezünkben - a Sztregova utcai 
>Fonó Budai Zeneházba. Mindenhol dúskálni fogunk a jobbnál jobb 
>könyvekben, lemezekben, videokazettákban. Van honnan tanulni, 
>a letűnt éneklős korokból ezernyi néni és bácsi vár arra, hogy 
>rájuk leljünk és meghallgassuk őket egy-egy lemezről, hogy egy 
>picinykét rezdíthessenek a lelkünkön. Ezt a tudást élő módon 
>kell áramoltatni a gyerekek felé, ahogyan a vér lüktet az 
>erekben. A népzene tanításának "ábécé" részén túl az a 
>legfontosabb, hogy az átadás sugárzó legyen.
>Hogy tudatosítsuk, énekelni mindenekelőtt jó érzés, rezgés, 
>öröm; ha énekelünk, történik velünk valami jó. (Hány 
>tanítványom jött hozzám, hogy "a tanárom azt mondta, nem tudok 
>énekelni".) Hogy teremtsünk egy olyan, ihletett világot a 
>dalokkal, zenékkel való találkozás köré (lehet ez két jól 
>megtalált mondat vagy egy jól választott kezdőzene-hallgatás 
>is), ahol jó lenni, ahol a képzelet szabadon mozoghat, ahol 
>van kedvünk zenélni. A gyerekek érteni fogják ezt. Ezen még 
>látok csiszolnivalókat.
>Hogy ne csak a hagyományőrzésen legyen a hangsúly, hanem - 
>hogy Kiss Feri barátom gépelési hibából adódó szavát 
>használjam - a hagyományérzésen is. Ezek a dalok magukban 
>rejtik egy érzelmi önérlelés lehetőségét, munkát takarítva meg 
>majdan a pszichológusoknak. És könnyebb aztán az út a 
>versekhez is. S ezekből a dalokból utána új, magunk költötte 
>dallamok, szövegek is csírázhatnak, a népzene alapnyelv lehet 
>más zenékhez és a saját kreativitásunkhoz is.
>2. A népzene és a világzene körül nincs fogalmi tisztaság, és 
>ez talán nem is fontos. A világzene szót a lemezpiac érdekei 
>hívták életre - ehhez kapcsolódó izgalmas olvasmány Marton 
>László Érintés című könyve.
>Itthon a legtöbben úgy használják ezeket a fogalmakat, hogy a 
>népzene az autentikus vagy gyűjtéshez közeli hangzás, a 
>világzene meg kevert. De hát egy külföldi lemezboltban a 
>recsegő-ropogó ősgyűjtéseket, a Muzsikást, a Ghymest, az Anima 
>Sound Systemet mind a world music, musique du monde címszavak 
>alatt találnánk. Nehéz tehát itt rendet tenni, még nehezebb 
>megmondani, melyik értékesebb. Amúgy is, már egy ideje úgy 
>hallgatok zenét, hogy minden címkét igyekszem kiüríteni a 
>fejemből, csak a fülem, a hasam, a szívem marad a zene 
>hallgatására, azok meg tudják, nekik mi a jó. Talán más-más 
>életforma jut eszünkbe e két szó hallatán. A népzene: kezdődik 
>a magyarszováti táncrend, Kati néni a férjét siratja, 
>kislányának altatót énekel, jönnek a betlehemesek, újévi 
>egyházi ének zeng a lujzikalagori templomban.
>Világzene: megyek próbára, új dalt játszunk, francia 
>szaxofonos barátomnak ma azt a bolgárt dalt mutatom meg, 
>koncert, turné, hangbeállás, szerződések, plakát, World Music 
>Festival. Hároméves unokaöcsikémet moldvai bölcsődallal 
>ringatom. Mirácska meg az indiai Mamo csitté dalt szereti. Ma 
>meghalt a nagymamám. Írogattam reggel, siratószövegek jöttek. 
>Népzene? Világzene?
>
>
>
>Sebő Ferenc (Sebő együttes)
>
>1. Erre nehéz válaszolni, mert ahogy hallom, lassan már 
>iskolai énekoktatás sincs. Mintha Kodály Zoltán nem is 
>létezett volna, ez a tárgy (gyanítom, hogy a testneveléssel 
>együtt) a fölösleges fényűzés, az elhagyható lényegtelenség 
>kategóriájába rangsorolódott a vég nélkül ömlő és 
>gyakorlatilag megjegyezhetetlen információ-dömping miatt. 
>Véleményem szerint ez a harakirivel egyenértékű. Mi, európaiak 
>ugyanis a görögök óta tudhatnánk, hogy az érzelmek 
>artikulációja biológiai szükséglet minden egyén számára. Ennek 
>birtokában jöhet csak létre a "társalkodás", a sokat 
>emlegetett "kommunikáció", amely kiemelten fontos az emberi 
>életben. A beszélt nyelvet, a zenei, mozgásbeli önkifejezést 
>mindenkinek joga van elsajátítani, különben sokszorosan 
>hátrányos helyzetűvé válik.
>A szájhagyomány útján fennmaradt népzene, néptánc e 
>kommunikáció történeti anyaga és példatára. Mindennél 
>alkalmasabb arra, hogy jól kipróbált elemeinek segítségével a 
>fiatalok megtanulják a társalkodást, a gátlások legyőzését és 
>az önkifejezés módozatait. Erre sokkal több figyelmet kellene 
>fordítani a mainál. A mindenki által használható és aktívan 
>gyakorolható személyes kifejezőeszközök megtanítása alapvető 
>érdek. A beszéd, a zene, a tánc nem cserélhető le mások által 
>mutogatott és általunk csak bámult produkciókra, mert a végén 
>még levegőt is elfelejtünk majd venni.
>2. A "népzene" mint gyakorolható, használati zene alapjában 
>véve mindig is világzene volt. Akik foglakoznak a kutatásával, 
>jól tudják, hogy a ma gyűjtött népzenei anyag az elmúlt 
>európai évezred ezerszínű hagyatéka is egyben. Olyan kortárs 
>zene, amely régi és új formákat egyaránt felhasznál. Régiséget 
>azért közvetít a szájhagyomány, mert valamilyen új, néha 
>kontinenseken végigszáguldó divat hasznát vette még, kézen 
>fogta és aktualizálta. A használhatatlan régiségek 
>elsüllyednek a "lomtalanításban". (Örökölt dallamaink mind 
>kreatív megújulásokról, keveredésekről tanúskodnak. Egy 
>honfoglalás-kori ereszkedő dallamsort vígan szárnyára vehette 
>pl. egy 16. századi európai divattánc ritmusa, s ha erre 
>aktuális szöveg is került, tovább élhetett benne a régiség is,
>lásd: "Hej, Dunáról fúj a szél"). A népzene legfőbb értéke 
>tehát a használhatóságában rejlik. A népzenei hagyomány a mai 
>populáris zenék múltja. Amit manapság világzenének neveznek, 
>az persze inkább a bámult produkcióhoz közelít, s nem más, 
>mint kísérletek sora arra nézvést, miként lehet egy 
>kibővítettebb hagyománykészletből megújítani
>("aktualizálni") a fiatalság számára a szórakoztató zenét. Az 
>alapanyagok e hatalmas választékából az főzhet élvezetesebbet, 
>aki jobban ismeri őket. A jó szakács is alaposan megválogatja, 
>hogy mi mivel keverhető. Ha valaki belelát a különféle zenék 
>struktúrájába és felfedezi az összetartozó elemeiket, akkor 
>zeneileg értelmes, szerves montázst fog készíteni össze-vissza 
>zagyválás helyett. Ebben a műfajban így keletkezhet érték.
>
>
>
>Hamar Dániel (Muzsikás együttes)
>
>1. Egy-két megszállott zenepedagógus áldozatos munkáját kivéve 
>az iskolai népzeneoktatás valójában nem létezik, Az iskolai 
>zeneoktatásban a zenehallgatás nagyon fontos, s ez a mai 
>tecnnikai eszközökkel könnyedén megoldható. Az órákon 
>hallgatott zenei anyag része kell, hogy legyen a népzene - 
>elsősorban a mi kultúrkörünkhöz tartozó, Kárpát-medencei 
>népzene. Jó minőségű válogatás felhasználásával élményhez kell 
>juttatni a diákokat. Fontos, hogy az általános iskolai évek 
>alatt legalább egyszer iskolai népzene-ének-tánc előadással 
>találkozzanak. Ehhez kiváló együttesek vannak az országban. A 
>Muzsikás együttessel átélt tapasztalataim szerint egy ilyen 
>hangszeres előadás meghatározó élmény a zenészek számára is. 
>Rendkívül fontos egy minden iskolában közös népdal énekanyag 
>kiválasztása, sok évig változatlan hagyása. Ez talán 
>visszahozhatja a ma egyre jobban eltűnő közös éneklést.
>2. Nem, nem is tudom, mi a különbség. A "világzene" fogalmát 
>nálunk félreértik, e szerint a világzene ugyan népzenei 
>gyökerű, de "korszerű"
>hangzású, "modern", a mai emberhez szóló zene. Pl. ha egy 
>afrikai törzsi, hagyományos zenét "felturbóznak" elektromos, 
>elektronikus hangszerekkel, dobbal egészítik ki, füstfelhőbe, 
>színes fényekbe burkolják, attól az "világzenevé" vállik. 
>Persze ez is belefér a világzene meghatározásba, bár hogy ez 
>javít-e az eredeti zenén, az megítélés kérdése. Szerintem 
>legtöbbször csak ront. A világzene, "wold music" elismert 
>szakemberei (pl S. Broughton - M. Edingham: World Music, The 
>Rough Guide; Penguin Books, London), a lemezkiadók, a 
>fesztiválok szervezői nem tesznek ilyen különbséget. Ezért 
>számít világzenét játszó együttesnek a Muzsikás vagy akár a 
>Szászcsávási zenekar Erdélyből.
>
>
>
>Szarka Tamás (Ghymes együttes)
>
>1. Én Szlovákiában élek, ott jártam iskolába, ott is 
>tanítottam tizennégy évvel ezelőtt. A Kodály-módszerről tehát 
>nem tudok nyilatkozni. De elsősorban nem is a módszereken, a 
>tankönyveken múlik a tanítás, hanem a pedagóguson. Ha a tanár 
>lelkes, komolyan veszi a munkáját, mindenképpen jó dolog 
>születik belőle, akármilyen módszer is van mögötte. Most 
>pedzegetik, hogy ne legyen osztályzás, de aki ezt mondja, az 
>nem volt pedagógus soha.
>2. Először azt kellene tisztázni, mi is az a világzene, hiszen 
>sokszor autentikus népzenét játszó csapatokat is ebbe a 
>kategóriába sorolnak.
>Ránk [a Ghymesre] is ragasztják ezt a címkét. Ez ellen nem 
>tiltakozunk, bár nem üzleti alapon jöttünk létre. De ez a 
>kategorizálás nem is a mi dolgunk. Az a világzene, hogy 
>vesszük tíz, húsz, ötven ével ezelőtti adatközlők hangját, és 
>alápufogtatunk vagy szintetizátorral alányekergünk valamit? 
>Vagy az autentikus népzenét játszók is ide tartoznak? 
>Mindenesetre a "tiszta" muzsikánál nincs jobb. Mi írott zenét 
>és írott szöveget adunk elő, de mindez népzenei alapú, mert 
>onnan jövünk. Mindenkinek szíve joga eldönteni, ez tetszik-e 
>neki vagy sem.
>
>
>
>Krulik Zoltán (Makám együttes)
>
>1. A magyar népzene, különösen annak archaikus ága 
>műveltségünk egyik alapköve, nyelvünkkel, a tánccal, 
>gesztusainkkal közös gyökerű.
>Megismertetésének, elsajátításának fontossága a közoktatásban 
>az életkorral fordítottan arányos, nem beszélve természetesen 
>a családi kör meghatározó szerepéről (...már az 
>anyatejjel...). Ami az oktatás formáját illeti, lehetnek 
>viták. A kottaolvasás és a szolmizáció idő előtti erőltetése 
>helyett (bár számos példát ismerek a korai elsajátítás 
>sikerére is) fontosabbnak tartanám - az oktatás 
>kiegészítéseként - a profi előadókkal való rendszeres 
>találkozást, minél oldottabb légkörben.
>S itt a hangsúly a jelzőn van. Olyan előadókra gondolok, akik 
>természetesen az autentikus előadásmód kiváló ismerői, de 
>egyúttal ismerik az "átadás" csínját-bínját is. Konzerv-zenék 
>alkalmazása helyett értékállóbb lenne az utóbbi évtizedekben 
>beérett énekes generáció és a spontán alakult fiatal 
>együttesekkel való minél sűrűbb találkozás iskolai keretek 
>között is! Számos példa, elkötelezett művészek sora jelzi 
>ennek üdvös voltát. Pazarlás e kincseket pusztán az alkalmi 
>pódiumok s a táncházi keretei között hagyni.
>2. Nem igazán összemérhetők. A tradicionális népzene 
>évszázadokon, évezredeken át csiszolódott, fejlődött. Így 
>kristályosodott ki a formák tömörsége, expresszivitása... A 
>világzene még változóban lévő fogalom, amely többször 
>devalválódott , s nincs konszenzus azon zenei tartalmakkal 
>kapcsolatban sem, amelyek jelölésére használják. A világ 
>népeinek egymáshoz való zenei közeledése természetesen 
>irreverzibilis folyamat, de nem szükségszerű az uniformizált 
>végeredmény.
>
>
>
>Jávori Ferenc (Budapest Klezmer Band)
>
>1. Ismerőseimtől nyert információk alapján úgy gondolom, hogy 
>a népzene oktatása sok esetben elavulttá vált. A diákok a 
>zeneórákon többnyire 50-60 éves felvételeket hallgatnak, 
>teljesen megfeledkezve az adatközlőkről. A Hej Dunáról fúj a 
>szél (dunántúli - szatmári) nem egyenlő a magyar népzenével. 
>Számos egyéb forrás is van, pl. a mezőségi, kalotaszegi, 
>gyimesi, moldvai stb. Hogy mi a magyar népzene azt talán csak 
>az tudja igazán, aki elmegy ezekre a helyekre és személyesen 
>szerez tapasztalatokat.
>2. A népzene és a világzene között természetesen óriási 
>különbség van, hiszen a népzene eredeti, a világzene pedig 
>mesterségesen létrehozott műfaj. Míg a népzene az adott 
>környezet hiteles, a hangokhoz ragaszkodó magatartásával közli 
>üzenetét, a világzene különböző kultúrák között ver hidat. 
>Természetesen mind a kettő komoly értéket hordoz a maga 
>nemében, az egyik a másikkal nem helyettesíthető, vitán felül 
>áll azonban a népzene prioritása. Saját tapasztalatomból 
>tudom, hogy a népzene elementáris hatást gyakorol az emberi 
>lélekre, a magas művészi színvonalon előadott művek komoly 
>tömegekhez tudnak eljutni."
>
>



További információk a(z) Lista levelezőlistáról