[Folklista] mindent a maga módján

Pávai István pavai at chello.hu
2005. Jan. 19., Sze, 00:40:25 CET


Csingerka!
Nagyon jó, hogy írod Leves vallomását, hogy mindenhol másként játszik. Ez
még kifinomultabb játékmódot jelent, mintha egyszerűen csak azt mondjuk,
legyen a játékmód kalotaszegies, küküllőmenties, székies stb.
Képzeld el, mit szólna hozzá a komolyzene-tanárod, ha Mozartot pl.
mezőségiesen kezdené játszani a tanítványa, mert neki úgy tartja kedve. Nem
lehet megtiltani, de szerintem a tanárod nem örülne, mert Mozartot
mozartosan kell játszani. Egyébként a komoly zenében már kb. 100 éve
törekednek arra, hogy a korábbi korok zenéjét annak korabeli stílusában
szólaltassák meg, amennyire csak lehet. Ez azért kezdődött el, mert a 19.
század végére kialakult egy átlagos későromantikus előadásmód, ami a
zeneiskolai tanítás alapja lett, s amit bármely kor zenéjére ráhúztak. Hát
pont ez vette el az egyes korszakok egyéni ízét. Ugyanígy veszítünk azzal,
ha a népzene helyi ízét nem adjuk meg. Persze marad még benne elég népzenei
jelleg akkor is, ha csak klasszikus zenei hangképzéssel tudja játszani
valaki, tegye is a saját kedvére, de azt nem ajánlanám, hogy tőle tanuljanak
mások, mert akkor egyre nagyobb ívben távolodunk a népzenétől.
Más (főleg nyugati) népeknél már bekövetkezett a népzene nemzeti
globalizálódása. Nálunk a városi magyar nótás cigányzenekarok
elterjesztésével kísérelték meg elérni ugyanezt. Szerencsére nem járt teljes
sikerrel. Ezért élvezheted ma is Levesék karakteres Küküllő vidéki játékát.

Pávai István



  _____  

Feladó: lista-bounces at list.folkradio.hu
[mailto:lista-bounces at list.folkradio.hu] Meghatalmazó Annamari Albert
Küldve: 2005. január 18. 14:54
Címzett: lista at list.folkradio.hu
Tárgy: Re: [Folklista] RE: icsanosan vagy doboskarolyosan


Szervusztok, most látom, hogy Pávai istván már megválaszolta a kérdést,
ugyan 
akkor is elolvastam, mikor megválaszolta, csak azóta kiment a fejemből.
(Mondhatjátok : könnyen jön, könnyen megy. )
Azért szerintem Krisztián jól hegedül, amiért szép a tónusa . (! )  
Hajrá, Krisztián. 
 
Az jut eszembe, mikor a komolyzenén cseperedő zenésztanoncokat nem engedik
más zenét játszani, mert árt a stílusuknak. Szerintetek meg tudja azt
csinálni egy zenészlegény /leány (a talpán), hogy több területen otthon
legyen ? Mondjuk játszik komolyzenét, dzsesszt és népit, és nagyobb gond
nélkül siklik át egyikről a másikra? 
  
 
A másik, ami nekem érdekes, és új, (mert csak egy éve kezdett érdekelni az
egész népi tánczene, innen hozzá nem értő kérdéseim) amit szintén a
marosvásárhelyi rádióban halottam, szintén a Leves nevű muzsikustól, hogy
pl. ő, Leves, minden faluban másképp játssza ugyanazt a táncdallamot.  (A
műsor Magyarlapádon készült, a népzeneműhelyben, ahol, úgy emlékszem, 3 db.
hallgató volt.)   És meg is mutatja: így csinálom Dombón, így csinálom
Haranglábon, és így nálunk, Csáváson. 3 változat, és akkor az azt jelenti,
hogy ő mindig ugyanúgy húzza Haranglábon, mert úgy kérik? Vagy Haranglábon
is bele-belevariál, ha úgy hozza kedve? ("Ahogy érzed!")  Esetleg a
variációt is mindig ugyanúgy csinálja? Vannak szabályok a variációra ? És
miért kérik különbözőképpen a k.böző falukban?  Mert voltak ott pregnáns
prímások, akik kialakították a formát, és úgy kellett továbbadni? Vagy
atáncot csinálják másképp, és az formá lja a dallamot? 
 
Van egy kedves, komolyzene-megszállott hegedűtanár ismerősöm, ő mindig azt
hozza fel a népzenét játszó helyi komolyzenészek ellen, hogy szemben a
falusi muzsikussal, aki egy dallamot mindig ugyanúgy (amennyire lehet
ugyanúgy, a fenti jelenségből kiindulva) játssza, az utánzók nem tudják 2 x
ugyanazt a variációt eljátszani. Gondolom, lehet egy ilyen jelenség is ? 
 
Szervusztok, 
 
Csingerka

--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <https://list.folkradio.hu/pipermail/lista/attachments/20050119/add16c87/attachment-0017.htm>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról