<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2523" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Csingerka!</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Nagyon jó, hogy írod
Leves vallomását, hogy mindenhol másként játszik. Ez még kifinomultabb
játékmódot jelent, mintha egyszerűen csak azt mondjuk, legyen a játékmód
kalotaszegies, küküllőmenties, székies stb.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Képzeld el, mit szólna
hozzá a komolyzene-tanárod, ha Mozartot pl. mezőségiesen kezdené játszani a
tanítványa, mert neki úgy tartja kedve. Nem lehet megtiltani, de szerintem
a tanárod nem örülne, mert Mozartot mozartosan kell játszani. </SPAN><SPAN
class=953242523-18012005>Egyébként a komoly zenében már kb. 100 éve törekednek
arra, hogy a korábbi korok zenéjét annak korabeli stílusában szólaltassák meg,
amennyire csak lehet. </SPAN><SPAN class=953242523-18012005>Ez azért kezdődött
el, mert a 19. század végére kialakult egy átlagos későromantikus előadásmód,
ami a zeneiskolai tanítás alapja lett, s amit bármely kor zenéjére ráhúztak. Hát
pont ez vette el az egyes korszakok egyéni ízét. Ugyanígy veszítünk azzal, ha a
népzene helyi ízét nem adjuk meg. Persze marad még benne elég népzenei jelleg
akkor is, ha csak klasszikus zenei hangképzéssel tudja játszani valaki, tegye is
a saját kedvére, de azt nem ajánlanám, hogy tőle tanuljanak mások, mert akkor
egyre nagyobb ívben távolodunk a népzenétől.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Más (főleg
nyugati) népeknél már bekövetkezett a népzene nemzeti globalizálódása.
Nálunk a városi magyar nótás cigányzenekarok elterjesztésével kísérelték meg
elérni ugyanezt. Szerencsére nem járt teljes sikerrel. Ezért élvezheted ma
is Levesék karakteres Küküllő vidéki játékát.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005></SPAN><FONT
size=2><BR><FONT size=3>Pávai István</FONT><BR></FONT></DIV><BR>
<BLOCKQUOTE
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #000000 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
<DIV class=OutlookMessageHeader lang=hu dir=ltr align=left>
<HR tabIndex=-1>
<FONT face=Tahoma size=2><B>Feladó:</B> lista-bounces@list.folkradio.hu
[mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu] <B>Meghatalmazó </B>Annamari
Albert<BR><B>Küldve:</B> 2005. január 18. 14:54<BR><B>Címzett:</B>
lista@list.folkradio.hu<BR><B>Tárgy:</B> Re: [Folklista] RE: icsanosan vagy
doboskarolyosan<BR></FONT><BR><BR><B><I>Szervusztok, most látom, hogy Pávai
istván már megválaszolta a kérdést, ugyan </I></B></DIV>
<DIV>
<DIV><B><I>akkor is elolvastam, mikor megválaszolta, csak azóta kiment a
fejemből. (Mondhatjátok : könnyen jön, könnyen megy. )</I></B></DIV>
<DIV><STRONG><EM>Azért szerintem Krisztián jól hegedül, amiért szép a tónusa .
(! ) </EM></STRONG></DIV>
<DIV><STRONG><EM>Hajrá, Krisztián. </EM></STRONG></DIV>
<DIV><STRONG><EM></EM></STRONG> </DIV>
<DIV><STRONG><EM>Az jut eszembe, mikor a komolyzenén cseperedő
zenésztanoncokat nem engedik más zenét játszani, mert árt a stílusuknak.
Szerintetek meg tudja azt csinálni egy zenészlegény /leány (a talpán), hogy
több területen otthon legyen ? Mondjuk játszik komolyzenét, dzsesszt és népit,
és <U>nagyobb</U> gond nélkül siklik át egyikről a másikra?
</EM></STRONG></DIV>
<DIV><STRONG><EM> </EM></STRONG></DIV>
<DIV><STRONG><EM></EM></STRONG> </DIV>
<DIV><STRONG><EM>A másik, ami nekem érdekes, és új, (mert csak egy éve kezdett
érdekelni az egész népi tánczene, innen hozzá nem értő kérdéseim) amit szintén
a marosvásárhelyi rádióban halottam, szintén a Leves nevű
muzsikustól, hogy pl. ő, Leves, minden faluban másképp játssza ugyanazt a
táncdallamot. (A műsor Magyarlapádon készült, a népzeneműhelyben, ahol,
úgy emlékszem, 3 db. hallgató volt.) És meg is mutatja: így
csinálom Dombón, így csinálom Haranglábon, és így nálunk, Csáváson. 3
változat, és akkor az azt jelenti, hogy ő mindig ugyanúgy húzza
Haranglábon, mert úgy kérik? Vagy Haranglábon is bele-belevariál, ha úgy hozza
kedve? ("Ahogy érzed!") Esetleg a variációt is mindig ugyanúgy
csinálja? Vannak szabályok a variációra ? És miért kérik különbözőképpen a
k.böző falukban? Mert voltak ott pregnáns prímások, akik kialakították a
formát, és úgy kellett továbbadni? Vagy atáncot csinálják másképp, és az
formá lja a dallamot? </EM></STRONG></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><STRONG><EM>Van egy kedves, komolyzene-megszállott hegedűtanár ismerősöm,
ő mindig azt hozza fel a népzenét játszó helyi komolyzenészek ellen, hogy
szemben a falusi muzsikussal, aki egy dallamot mindig ugyanúgy (amennyire
lehet ugyanúgy, a fenti jelenségből kiindulva) játssza, az utánzók nem tudják
2 x ugyanazt a variációt eljátszani. Gondolom, lehet egy ilyen jelenség is ?
</EM></STRONG></DIV>
<DIV><STRONG><EM></EM></STRONG> </DIV>
<DIV><STRONG><EM>Szervusztok, </EM></STRONG></DIV>
<DIV><STRONG><EM></EM></STRONG> </DIV>
<DIV><STRONG><EM>Csingerka</EM></STRONG></DIV></DIV></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>