[Folklista] off beat
Pávai István
pavai at chello.hu
2005. Jan. 7., P, 18:44:48 CET
Fehér Anikó kérdezi (joggal): "miért harapózott el ez a stílus a magyar
népzenét előadók körében?"
Mármint a sorozatosan az ütemegység előtt lazán megszólaló dallamhang.
Sok oka lehet.
Pl. egyik az, hogy az előadók egy részének (nagy részének?) a népzenén kívül
van egy másik kultúrája, talán az amin nevelkedett, talán a népzenét később
fedezte fel, s az "eredeti" popzenei kultúrája észrevétlenül is átüt. De az
is lehet, hogy pont ezzel akar szándékosan "világzenei" lenni. Az
előadásmód, annak modora nagyon ragadós tud lenni. Ezt a modor pl. átvették
a "műcigány" együttesek is, arról az oldalról is van egy hatás a magyar
előadókra.
A mahala éneklésnek is van egy Közel-Keletről származó modora, amely a
műfajjal bejött Romániába, ott elterjedt a románok között, aztán a cigányok
között, s végül a magyarországi érdeklődő ezt már erdélyi "autentikus"
cigány műfajként és előadásmódként "gyűjti", majd utánozza. (Bocs, egy
kicsit itt én is általánosítottam, azért nem minden magyarországit tudnak
átverni.)
Vagy akár ha megfigyeljük Christina Aguilera, Pink, Mya, Király Linda és
mások éneklésmódját, ott is van egy gyökerében népzenei eredetű, sajátos
ajakmozgással képzett díszítéstechnika, amely most globalizálódik, mindegy
hogy a lányok közül melyik latin, néger vagy fehér, ezt egymástól veszik át,
most ez a menő, de nyilván előbb utóbb elavultnak fogják érezni, s akkor
ismét váltanak.
A népzenében pont az a lényeg, hogy nem akarnak szándékosan váltani stílust.
Ezért kellene mindig az eredeti forrásból tanulni, ha népzeneközelben
akarunk maradni, mert ha egymástól tanulunk, abból megintcsak globalizáció
lesz.
Pávai István
További információk a(z) Lista levelezőlistáról