[Folklista] Re: Bartók

KOVACS Peter Freemail petya75 at freemail.hu
2004. Okt. 11., H, 18:25:54 CEST


Egyénként itt hiába támadják Bartókot, és utalnak arra, hogy mért nem annak közvetlen, autentikus formájában mutatta be a népzenét, és hogy milyen alapon utasítjuk el a Word Musicot, ha egyszer Bartók is úgy dolgozta fel a népzenét, akit viszont fölmagasztalunk. Ugyanis meggyőződésem, hogy Bartók a maga korában, az adott társadalmi közegben nem tehetett mást, nem cselekedhetett volna másképp. Az urbánus nagyvárosi polgároknak, akik közé ő is tartozott nem mutathatta volna be másképp ezt a zenei anyagot, mert nem fogadták volna el. Sőt, ha egy koncertszínpadra felvitt volna egy öreg parasztnénit (vagy bácsit) egyszerűen kiröhögték volna abban az időben, amikor a társadalmi különbségek, a származás(i közeg) jobban számított, mint most; tehát nem fogadták volna el. Így viszont őneki sikerült elindítani egy olyan társadalmi odafigyelést a népzenére (bizonyos kulturális közegben, társadalmi rétegekben), amely nélkül meggyőződésem, hogy a táncházmozgalom (és előtte a Martin György-féle néptáncgyűjtés és egyéb előzmény) sem jöhetett volna létre. Itt szó volt az értés és az érzés összefüggéséről a magyar nyelvben, amely egy gondolkozásbeli összetartozás nyelvi kifejezője lehet a magyar népnél. Ezzel kapcsolatosan szó volt a zene(szerzés, -hallgatás) azon céljáról, hogy a zene érzelmeket, bizonyos hangulatokat keltsen az emberben. Bartókot nem kötelező szeretni, sőt meghallgatni sem, mint ahogy Csingerka tette; egyik sem volt a célom a kérdésfelvetéssel. De azt el kell ismerni, hogy Bartóknak sikerült ráérezni ezekre a hangulatokra, és felerősíteni ezeket más (ún. "kortárs") harmóniai eszközökkel, amit megintcsak lehet szeretni "érteni", vagy nem (én se szeretem pl.). Képes ugyanazt a hatást kelteni, ugyanannak a kíséretmódnak az eredendő lényegét (eredőjét, eredeti "célját") adni a komolyzenei eszközökkel pl. a Román Népi Táncok - nál (ha helyesen idézem fel a mű címét), amit Méhkeréki Kovács Tivadar volt képes másodmagával produkálni. Bartók azt a hangulatot próbálta bemutatni, visszahozni a komolyzenei közönségének (nem pont ugyanazokkal a zenei eszközökkel, mint eredetiben; hiszen itt a hangulat visszaadása volt a cél), amit ő maga megtapasztalt a gyűjtései során. Ezt csak a kor elfogadott eszközei által tehette (nem szervezhetett táncházat pl.). Tehette ezt pl. azzal a céllal, hogy a közönségnek esetleg a tőle kapott zenei élményeken felbuzdulva esetleg elmenjen abba a közegbe (pl. gyűjteni, vagy valamiképpen (újra?)hasznosítani azt - talán nem fogalmazódott meg benne konkrétan a táncházmozgalom gondolata erre a célra, bár a tudatalattijában már megjelenhetett), ahol ezt az élményt, hangulatot eredetileg, hamisítatlanul kaphatta (volna akkor még) meg. Tehát összegezve: nem arról van szó, hogy Bartókot kötelező elismerni, szeretni, hanem, hogy meg kell látni, és el kell ismerni, ill. tisztán kell / érdemes látni - persze ezt sem kötelező jelleggel, csak akár a saját tisztánlátásunk érdekében, hogy a horizont jobban kinyiljon a számunkra - az érdemeit a magyar (és a kárpát-medencei más népek) népzenéjének a gyűjtésében és annak a bemutatásában (sőt a török gyűjtés miatt még inkább kimondhatjuk, hogy az egyetemes zenetudományban / zeneművészetben).

Kovicsán
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <https://list.folkradio.hu/pipermail/lista/attachments/20041011/ae75d171/attachment-0017.htm>


További információk a(z) Lista levelezőlistáról