RE: [Folklista] román gyártmányú magyar népdalok
Pávai István
pavai at chello.hu
2004. Már. 3., Sze, 15:28:42 CET
Kovács Péter írta: "Az erdélyi román zenének valóban nincs köze, vagy nem
sok van neki a balkáni zenéhez, holott a román egy balkáni nép. Itt a
kupolás szerkezetre gondolok."
Pávai István: Ne csak a kupolás szerkezetre (új stílusú magyar népdal)
gondolj, mert az ereszkedő pentaton és még sok más régies dallamréteg a
magyarságtól került a szomszéd népekhez. A legtöbb esetben a románok között
ezek a dallamok csak a magyarokkal érintkező területeken vannak meg, a
távolabbi román vidékeken nem ismerik.
--------------------------------
Kovács Péter írta: "De megint visszaérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy ki mit
tart románnak (cigánynak, stb.)."
Pávai István: Bocs, de én nem arról beszélek, hogy én mit tartok vagy mit
érzek szubjektíven románnak, hanem arról, hogy a tudomány mit derített ki
ezekről a kérdésekről. Abban a bizonyos tanulmányomban, amelyikről szó volt,
hogy elolvasod, már leírtam, hogy az egyszerű falusi emberek a saját lokális
kultúrájukat képzelik a nemzetre jellemzőnek (pl. magyarnak). A székelyek
pl. a saját aktuális zenéjüket tekintik magyarnak, s az attól eltérőt
(csángót, mezőségit) idegennek vagyis románnak, mivel az idegen számukra
Erdélyben elsősorban a románt jelenti. Ezt igazolja a te
kölpényi-kalotaszegi példád is. Ennek semmi köze a dallamok tényleges
etnikai eredetéhez, ami egy tudományos kérdés.
------------------------------------
Kovács Péter írta: "A román népzenekutatók erről biztos mást mondanak."
Pávai István: Bizony mást, erről is írok abban a tanulmányban. A román
történeti szemlélet miatt a román folklórkutatók többsége úgy gondolja, hogy
mivel ezen a területen egyedül a román az őshonos nép, ezért mindazon
folklóralkotások, amelyek a románoknál megtalálhatók kizárólag román
eredetűek, a később idevetődött népek, így a "barbár" magyarok ezek egy
részét átvették. Egy másik román népzenekutatói okfejtés: Mivel Bartók
kimutatta, hogy a pontozott (csárdás) ritmus a magyar népzenében új, ebből
"logikusan" következik, hogy a románban régi stb. Olyan román kutatóról nem
tudok, aki egyenként venné a magyar dallamokat és vizsgálná az
összefüggésüket a román népzenével, általában nem ismerik a magyar népzenét,
s nem is érdekli őket.
--------------------------------------
Kovács Péter írta: "Egyébként csárdásban és főleg szaporában is szép számmal
vannak román (románoktól átvett, vagy - mondjuk ki bátran - akár román
EREDETŰ) dallamok."
Pávai István: Én tudományos területen semmi módon nem vagyok elfogult a
magyarsággal szemben, amint Bartók, Kodály, Lajtha és Martin sem volt az.
Ezért ez nem bátorság kérdése, hanem kutatási kérdés. Konkrétan el kellene
mondanod egy-egy dallamról, hogy az miért román eredetű, vagy fel kellene
sorolnod azokat a stílusjegyeket, amelyek románosnak tekinthetőek bármely
dallam esetében. Persze a magyarosakat is meg kell határoznod.
Enélkül azért nem jó itt a listán ilyen szentenciákat kimondani, mert egy
népzene iránt frissen érdeklődő a te leveledet olvasva, máris elhiszi, hogy
a kalotaszegi zenében ekkora meg akkora román hatás van.
További információk a(z) Lista levelezőlistáról