[Folklista] Re: Badacsonyi Lajos

KOVACS Peter Freemail petya75 at freemail.hu
2004. Júl. 16., P, 09:51:05 CEST


Badacsonyi Lajos egész egyszerűen nem somogyi furulyás, ha egyszer Zalában
lakik (ráadásul az északi részen). Ez nem néprajzi kérdés, hanem
személyiségi jogokat sért! Csak azért, mert  - a te szavaiddal,
gondolatmeneteddel élve - "valami hülye néprajzkutató kitalálta", ill.
deklarálta, hogy a zalai és a somogyi folklór között alig van különbség,
attól még nem lesz minden zalai somogyi (most a zalait és a somogyit nem
néprajzi kategóriaként, hanem általánosan értve). Ez nonszensz. Neked se
esne jól, ha valaki téged egy a lakhelyedtől 50-80-90 km-re délebbre eső
városban lakóként mutatna be, sőt hirdetne, reklámozna. Engem ez háborít
fel. Tudod, az nagyon furcsa, megmagyarázhatatlan, nevetséges,
gyomorforgató, stb., hogy valaki demagóg elvekhez görcsösen ragaszkodva
somogyiként deklarál egy adatközlőt, aki nem az, annak megkérdezése nélkül,
a feje fölött döntve, mit sem törődve vele; csak azért, mert ő "csak egy
adatközlő", és felsőbbrendűnek érzi magát (akár csak tudat alatt is) nála,
és feljogosítva érzi magát dönti, bíráskodni adatközlők felett. Vagy
egyszerűen figyelmen kívül hagyni az ő akaratát, személyiségi jogait. Egy
hagyományápoló is ugyanúgy ember, ugyanúgy vannak személyiségi jogai, amiket
most valaki (a táborok szövegismertetőjét fogalmazók közül) súlyosan
megsértett, talán reklámokokból, mert ugye a somogyi furulyájáték egy
fogalom, míg a zalai nem, és a "somogyi furulyájáték", "somogyi furulyás"
hívószavakra az emberek felkapják a fejüket, míg a zalaira nem. Ez teljesen
független attól, hogy - tanusíthatom, hiszen hallottam furulyázni -
Badacsonyi Lajos játéka jó támpontot nyújhat akár a somogyi pásztorok
furulyázási stílusának az elsajátításához is, és részben a pásztorok által
közvetített tájegységektől független, archaikus, közös dallamréteg (régi
stílus, kanásztánc-réteg, betyárdalok, stb.) megismeréséhez is.

Csak azért, mert bizonyos néprajzi ismeretekkel rendelkezünk, még ne
soroljunk be egy adatközlőt egy bizonyos tájegységbe, mert csak azt a
néprajzi kategóriát ismerjük, annak alkategóriáit nem. Vagy ne az ismert
legközelebbi nagyobb tájegységhez csatoljuk, mert nem ismerjük a szomszédos
tájegységet. Ez csak a szakmai hozzá nem értésünket, és a hozzá kapcsolódó
általam kifogásolt eljárással együtt a szakbarbárságunkat bizonyítja.

A flamandok is megsértődnének, ha valaki hollandnak tartaná őket a nyelvük
alapján, hát még a horvátok, ha azt hallanák, hogy horvát nyelv nem is
létezik, mert az a szerbnek egy dialektusa! Stb.

Fel fogom venni a kapcsolatot Juhász Zoltánnal és Keszey Tivadarral
(Keszthely), akik sokat gyűjtöttek a bácsitól, és akik viszik a táborokba,
ismerik anyagát. Nem hiszem el az ő hozzáértésük miatt, stb., hogy ők
lennének a hibásak ebben, hogy ők belemennének egy ilyenbe; szerintem nem is
tudnak róla, ha nem ők fogalmazták meg a táborokról az információkat...

>>Ami Badacsonyi Lajost illeti: Te is említetted, hogy nem sokban különbözik
játékstílusa a somogyitól.<<

De ez még senkit semmire nem jogosít fel!

>>Én úgy gondolom, hogy azért, mert egy közel egységes kultúrát elneveztek
somogyinak ne húzzunk éles határvonalat egy terület köré. Ami azon kívül
esik az már nem az?<<

Igen, ha Zalavég Somogyon kívül esik, akkor az egész egyszerűen nem Somogy.
Ez ilyen egyszerű, és független a néprajztól.

Ha pedig a néprajzot tekintjük, mint már írtam, ráadásul Zalavég Zalának az
északi részére esik, és Vassal mutathatók ki kapcsolatai (a szomszédos
Mikosdpuszta, ahol az öreg több időt töltött, ha jól tudom, volt úgy, hogy
Vas megye része volt); Vasvárról járt le cigánybanda muzsikálni a faluba,
pl. És több minden érződik az északi dialektusból is ezen a dallamanyagon -
az említett okok miatt némi vasi, rábaközi, szigetközi, stb. érzülete is van
az embernek, de a zalai anyagban rengeteg, sőt túlnyomó részben van a
táncházas körökben palócként (galgamentiként, stb.) ismert dallam - mivel a
summások Zalából odáig is eljutottak. Ezek azért már elég nagy különbségek a
somogyival szemben... Ebből a szempontból ne feledkezzünk meg a székely
jellegzetességekről, hasonlóságokról, azonosságokról sem nem éppen Zalavég
és környéke, hanem Göcsej tekintetében...

>>Régi korokban is változtatták lakóhelyüket az emberek. Különösen igaz ez a
pásztorkodó emberekre. Vitték magukkal amit tanultak. Lehetett ez a távolság
néhány kilóméter, de lehetett jóval több is. Ez a hozott kultúra
beépülhetett (egy része) a helyi kultúrába.<<

Ez a Badacsonyi Lajos bácsinál pont nem áll meg, mert tudomásom szerint
sosem élt Somogyban. Ráadásul a somogyival közös archaikus rétegből, a
pásztorkultúrából keveset játszik furulyán, inkább új stílusú népdalokat,
mixolidokat is jócskán, ilyen tekintetben talán inkább a rábaközihez áll
közelebb, mint a somogyihoz.

>>A lényeg szerintem a hasonlóság, az alapjaiban azonosság. Így értelmét
veszti az éles elválasztás: somogyiak jobbra, zalaiak balra.<<

Ez nem jogosít fel senkit arra, hogy egy embert (nem csak egy adatközlőt!)
somogyinak deklaráljanak, holott az zalai, és mindig is az volt. Ha pl.
valaki egy Google-keresést csinál a "Badacsonyi Lajos" kifejezésre,
észreveheti, hogy az öreggel kapcsolatos dolgokon kívül annak fiával
kapcsolatos dolgokat talál főleg, aki Zalaegerszegen él, és a találatok
alapján lehet is tudni, hogy mivel foglalkozik. Tehát a család is ide
kötődik, ide kötődött.

>>...meg kellene szabadulnunk attól a berögződéstől, hogy amit egyszer egy
"neves" gyűjtő feljegyzett egy témával kapcsolatban, az szentírás és
innentől azt csak úgy lehet művelni (úgy eredeti) ahogyan azt mondjuk
1936-ban ő feljegyezte.<<

Én pont a nagyobb (vagy a legközelebbi) egységbe való besorolásra (Zalavég
=? Somogy, amely, mint fentebb írtam, nem állja meg a helyét, max. a
nyugat-dunántúli dialektusra) értem ezt.

KP
     


További információk a(z) Lista levelezőlistáról