[Folklista]
Meszaros Bela
m.bela at primposta.hu
2004. Jan. 17., Szo, 14:23:49 CET
Kedves Listatagok!
Levelezéseitekből látom, többen dolgoznak közületek gyermekek között,
netán művészeti iskolában.
A művészeti nevelés során alkalmazott pedagógiai értékelésről
készítettem egy tervezetet, amelyről kérem írjátok meg a véleményeteket.
Elsősorban a népzenét tanulók számára jelent segítséget - ha egyáltalán
segítség, de valamennyi művészeti ágra "értelmezhető".
Várom megjegyzéseiteket:
Mészáros Béla
m.bela at primposta.hu
Az eltelt időszak értékelése
Az értékelés mechanizmusának kialakult formáival szakítva a következő
megoldásokat javaslom:
1. vonjuk be a növendékeket az értékelésbe
2. értékeljünk, ne osztályozzunk
3. az értékelést érdemjeggyé is átalakítható formában fogalmazzuk
meg
Javaslat a tanulói értékelési rendszer kidolgozására
A tanulói értékelés a művészetoktatás területén eléggé speciális.
Általában minden növendék 5-ös, ritka, aki 4-es osztályzatot kap.
Akitől a tanár szabadulni szeretne, annak 3-ast ad.
Nem akarom nehezíteni a kollégáim dolgát, de korrekt és vállalható
értékelés nélkül nincs eredményes nevelés.
A táblázati forma miatt egy kissé nehézkes, remélem így is érthető. Úgy
olvassátok, mint egy táblázatot! (igaz, nincsenek rácsok)
Az összteljesítményt Teljesítmény-területek Súlya (%)-ban
meghatározó
teljesítményelemek
Játékbátorság
Empatikus képesség Testi-lelki adottságok 10%
Zenei készségek
Mozgáskészség
Kezdeményező-készség,
tevékeny élet Aktivitás 10%
A valóság megismerésére
való törekvés
Önmagával szemben
támasztott (műveltségbeli, Igényszint 15%
ízlésbeli, erkölcsi stb.)
követelményeinek színvonala
Pontosság (érkezés-távozás,
hiányzás, rendrakás) Munkához való viszony 10%
Otthoni feladatok
elkészítése
Koncentráció a feladatok
végrehajtása során Koncentráció 15%
Pontosság a
zenetanulás során
Kreativitás a zenében
(fantázia) játékban Produktivitás 15%
Innovációs képesség
Egyetértésre, megegyezésre
együttműködésre való Kommunikációs 10%
törekvés és kooperáció
Az életfeladatokra
való felkészültség Gyakorlatiasság 5%
A felelősségtudat
és a felelősségvállalás Felelősség 10%
egysége
Miért fontos mindez?
„…képes elemeire bontani és a tanulók, illetve szülők számára is
világossá tenni az értékelési szempontokat, vagyis elkülöníthetők a
tanulói összteljesítmény összetevői
egyaránt lehetőséget nyújt a tanulók teljesítménye közötti különbségek
kifejezésére és az önmagukhoz mért fejlődés mértékének meghatározására,
(az egyes területeken mért teljesítmények egymáshoz, illetve a becsült
fejlődés önmagához mérhető)
hozzájárul a tanulók önértékelésének fejlődéséhez
képes elválasztani és külön kezelni a teljesítmény minőségét és a
munkához való viszony (attitűd) elemeit
figyelembe veszi az egyes művészeti ágak közös, illetve eltérő vonásait
standardizálható, vagyis lényegében azonos módon mér”
Értékelés
A táblázat figyelembe vételével a tanulókkal közösen „pontozzunk”.
Legyen ez egy, vagy két foglalkozás fő feladata félévkor és év végén.
Adjunk lehetőséget magunknak, a növendékek észrevételeinek maghallására!
· Kitűnő: 5 96%-100%
· Jeles: 5 91%-95%
· Jó: 4 76%-90%
· Közepes: 3 61%-75%
· Elégséges: 2 46%-59%
Elégtelen: 1 0%-45%
További információk a(z) Lista levelezőlistáról