Re: [Folklista] harmónia stílusok
Petyko
petya75 at freemail.hu
2004. Ápr. 6., K, 18:41:42 CEST
>>Ezeknél még régiesebb, s a keleti kultúrákban általánosan elterjedt az az állapot, amelyről Szász Jóska írt, ahol mindenki dallamot játszik, de nyilván másként, a hangszer sajátosságainak megfelelően.<<
Sose felejtem el etekintetben a nyárádselyei cimbalmost, akit mindenki csak Cimbli Károlynak hívott. Egy rendkívül átütő, éles hangú cimbalma volt (most ennek nem tudom, hogy gazdája halála után mi lett a sorsa), amit ráadásul párnázatlan verőkkel szólaltatott meg, szinte el is nyomta a többi hangszert. Annyira különlegesen telt hangja volt (van) annak a cimbalomnak (amelyet nem is az európai tiszta fél- és egészhangokat ismerő skála szerint hangolt fel - ha már a keleties hagyomány szóba került -, hanem a fél - és egész hangok fölé- vagy aláintonálva, "európai" fogalmak szerint "hamisan"), hogy az teljesen kitöltötte a zenekari hangzást, és csak a szemfüles megfigyelő vette észre, hogy ennek ellenére mégsem akkordfelbontásokat, ellenpontozó meneteket, hanem csak és kizárólag dallamot játszott. Amikor megtudtam, hogy a régi időkben a cimbalmon is dallamot játszottak a magyar zenében, ez az élményem rögtön beugrott, így ennek a feltételezésnek hitelt adok.
>>A kízárólagos dúrkíséret egy reneszánszkori európai örökség, természetesen folklorizálódva és helyi jelleget öltve a több száz év alatt.<<
Ebből a szempontból érdekes a lengyel-szlovák határvidéken élő gorálok (gurálok) zenéje, amit még (nem tudom, mi alapján, csak így hallottam) a kárpát-medencei dialektushoz sorolnak. Ők dúr akkordokat használnak kíséretként, de nem háromhúros kontrán, hanem hegedűn. Ezért igazat adok annak, hogy a dúros kíséret reneszánsz örökség a magyar népzenében (is), hozzátéve, hogy annak ellenére, hogy az nálunk a háromhúros kontrához kötődik, az attól még biztos, hogy azokat az akkori és a későbbi magyar népzenei gyakorlatban eredetileg még nem háromhúros kontrán játszották.
Horváth Attila utólagos engedélyével leírom azt a történetet, amit tőle hallottam.
Budapesti táncházzenészek kérdezgették Neti Sanyi bácsit, hogy régen Kalotaszegen melyik kontrás játszott dúrosan és mollosan.
"Sanyi bácsi, és az a kontrás (XY), az dúrosan, vagy mollosan fogott?"
Az öreg ránéz a kérdezőre:
"Az jó ember volt."
:))
KP
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <https://list.folkradio.hu/pipermail/lista/attachments/20040406/834b869b/attachment-0017.htm>
További információk a(z) Lista levelezőlistáról