<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2873" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><!-- Converted from text/plain format -->Kedves Emőke!</DIV>
<DIV>Én nem feltételezésként írtam le, hogy "sok helyen a pap megköveteli, hogy
a gyerekek népviseletben jelenjenek meg a konfirmáción", hanem ezt láttam,
hallottam nagyon sok helyen Erdélyben, beleértve, hogy a saját gyerekeim
esetében is találkoztam ezzel. Ezt én nem tartom negatívumnak, csak fontosnak
gondolom tudni, hogy mit miért teszünk. Több ezer fotót szkenneltem be a
helyszínen erdélyi nemszékely falvakban is, amelyek között többször találkoztam
azzal a jelenettel, hogy a nemszékely gyerekek székelyruhába vannak öltöztetve.
Sőt ez a a jobbik eset. A rosszabbik, amikor műmagyar gyöngyöspártába, piros
csizmába öltöztetik a lányokat a jószándékú értelmiségiek, gondolván, hogy ez az
igazán magyaros és népies. A konfirmáció is csak egy példa, bérmálásnál is van
erre példa, meg különböző iskolai alkalmakkor is. Mindez nem baj, a kultúra nagy
része most már úgyis kizárólag "fentről lefelé" terjed. A táji jelleget ez
persze kilúgozza, és egységes színűre festi át azt a sokszínűséget, amit valóban
népi kultúrának lehetett korábban nevezni. És identitáserősítő szerepe sem a
lokális közösségekre vonatkozik, hanem valamilyen fölöttes közös identitásra
("mi székelyek", "mi erdélyiek", "mi magyarok").</DIV>
<DIV>Abban természetesen igazad van, hogy sok más oka is lehet a vislet
elhagyásának, ám szerintem legfőképpen nem ilyen technikai okokra vezethető
vissza, hanem státuszváltozásra. Már nem "azok" közé akarunk tartozni, hanem
"ezek" közé. Felbomlottak azok a helyi közösségek, amelyek elvárták, hogy
tagjaik hagyományosan öltözzenek, az öltözködés a városi divatkultúra befolyfása
alá került. Számomra az a furcsa, hogy senki nem arra törekszik, hogy a
közösségek visszaállításában segítsen, hanem magát a ruhadarabot akarja
megmenteni. Pedig szerintem az ember a lényeg, nem a ruha. Ha a közösségek
helyreállnának, a ruha kérdése is megoldódna.</DIV>
<DIV><FONT size=2>
<P class=MsoNormal align=left><FONT size=3>Üdv. </FONT><A
href="http://www.pavai.hu/" target=_blank><FONT size=3>Pávai
István</FONT></A></P></DIV>
<P><FONT size=3></FONT><FONT size=3></FONT><FONT size=3></FONT><FONT
size=3></FONT><BR>-----Eredeti üzenet-----<BR>Feladó: lista-bounces@folkradio.hu
[<A
href="mailto:lista-bounces@folkradio.hu">mailto:lista-bounces@folkradio.hu</A>]
Meghatalmazó Nagy Emoke<BR>Küldve: 2006. június 7. 23:13<BR>Címzett:
lista@folkradio.hu<BR>Tárgy: RE: [Folklista] népzene (és
népviselet)<BR><BR><BR>Kedves mindenk, aki olvassa a leveleket!<BR><BR>Csak egy
rövidke megjegyzés a népviselethez.<BR>Nem hinném, hogy felső,
értelmiségi ösztönzésre veszik fel a népviseletet. Csak azt gondolom, hogy egy
megváltozott társadalomban, életben, ha így jobb, nem a népviselet a hétköznapi
viselet. Mindegy, hogy miért (nagyon drága, az alapanyagok sem a régiek, a
tisztítása nagyon nehézkes lehet és egyszerűen a megváltozott
életkörülmények miatt nincs idő foglalkozni vele). Abban látom
megragadhatónak a dolgot, hogy azt nézzük meg, ki, mikor, miért veszi fel mégis.
Mert az azért tagadhatatlan, hogy ez az identitásnak és reprezentációjának egy
lényeges eleme, és mint ilyen, belső, de legalábbis közösségi
"kényszer" és nem (vagy nemcsak) egy elvárt magatartás vizuális megjelenítése.
Nyilván a faluturizmus ad ennek egy ilyen jelleget is, azonban ott is megvan az
a törekvés, hogy látszodjon a másoktól való
különbözés.<BR><BR>Üdvözlettel,<BR>Nagy Emőke<BR><BR><BR><BR>--- Pávai
István <pavai@chello.hu> wrote:<BR><BR>> Te nem tudtad, Attila, hogy
sok helyen falun Erdélyben is kiveszett a<BR>> néptánc? Máshol részben
veszett ki (pl. idõsebbek tudják fiatalok nem)<BR>> és még sok variáció van.
Magyarországról ne is beszéljünk. Úgyhogy<BR>> nagyonis indokolt lehet a
visszatanítás, csak azt nem mindegy, hogy<BR>> hogyan csinálják.<BR>>
Mikor kihoznak néhány maradék zenészt, táncost Erdélybõl, gyakran<BR>>
gondolják itt a kevésbé tájékozottak Magyarországon, hogy Erdélyben<BR>>
ilyen szép táncokkal, zenével telik az ottaniak élete. Ez tévedés.<BR>> Igen
régóta és igen sok helyen ez már nincs meg, helyette gépzene van,<BR>>
lakodalmas rock és még sok egyéb. A viselet ugyanúgy nem él<BR>>
természetszerûen, hanem a legtöbb helyen "felsõ" (értelmiségi)<BR>>
ösztönzésre veszik fel néha, vagy amiatt csináltatnak egyáltalán. Pl.<BR>>
sok helyen a pap megköveteli, hogy a gyerekek népviseletben jelenjenek<BR>>
meg a konfirmáción. Ez nem baj, csak a tisztánlátás miatt írom, hogy<BR>> ez
már nem az a közösségi kultúra, hogy egy falu azért veszi fel, mert<BR>> az
elõdei is azt tették, meg ezzel különböztetté meg magukat a<BR>> szomszéd
falvaktól. A székelyruha tehát már nem NÉPVISELET, hanem<BR>> egyfajta
EURORÉGIÓS VISELET, amivel értelmiségiek által megfogalmazott<BR>> célokat
lehet látványban is alátámasztani. Ez sem baj, csak szintén<BR>> jelzem, hogy
ez már nem része a népmûvészetnek.<BR>><BR>> Üdv.<BR>> Pávai István
<<A href="http://www.pavai.hu/">http://www.pavai.hu/</A>></FONT>
</P></BODY></HTML>