<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2873" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><!-- Converted from text/plain format -->Kedves Emőke!</DIV>
<DIV>Én nem feltételezésként írtam le, hogy "sok helyen a pap megköveteli, hogy
a gyerekek népviseletben jelenjenek meg a konfirmáción", hanem ezt láttam,
hallottam nagyon sok helyen Erdélyben, beleértve, hogy a saját gyerekeim
esetében is találkoztam ezzel. Ezt én nem tartom negatívumnak, csak fontosnak
gondolom tudni, hogy mit miért teszünk. Több ezer fotót szkenneltem be a
helyszínen erdélyi nemszékely falvakban is, amelyek között többször találkoztam
azzal a jelenettel, hogy a nemszékely gyerekek székelyruhába vannak öltöztetve.
Sőt ez a a jobbik eset. A rosszabbik, amikor műmagyar gyöngyöspártába, piros
csizmába öltöztetik a lányokat a jószándékú értelmiségiek, gondolván, hogy ez az
igazán magyaros és népies. A konfirmáció is csak egy példa, bérmálásnál is van
erre példa, meg különböző iskolai alkalmakkor is. Mindez nem baj, a kultúra nagy
része most már úgyis kizárólag "fentről lefelé" terjed. A táji jelleget ez
persze kilúgozza, és egységes színűre festi át azt a sokszínűséget, amit valóban
népi kultúrának lehetett korábban nevezni. És identitáserősítő szerepe sem a
lokális közösségekre vonatkozik, hanem valamilyen fölöttes közös identitásra
("mi székelyek", "mi erdélyiek", "mi magyarok").</DIV>
<DIV>Abban természetesen igazad van, hogy sok más oka is lehet a vislet
elhagyásának, ám szerintem legfőképpen nem ilyen technikai okokra vezethető
vissza, hanem státuszváltozásra. Már nem "azok" közé akarunk tartozni, hanem
"ezek" közé. Felbomlottak azok a helyi közösségek, amelyek elvárták, hogy
tagjaik hagyományosan öltözzenek, az öltözködés a városi divatkultúra befolyfása
alá került. Számomra az a furcsa, hogy senki nem arra törekszik, hogy a
közösségek visszaállításában segítsen, hanem magát a ruhadarabot akarja
megmenteni. Pedig szerintem az ember a lényeg, nem a ruha. Ha a közösségek
helyreállnának, a ruha kérdése is megoldódna.</DIV>
<DIV><FONT size=2>
<P class=MsoNormal align=left><FONT size=3>Üdv. </FONT><A
href="http://www.pavai.hu/" target=_blank><FONT size=3>Pávai
István</FONT></A></P></DIV>
<P><FONT size=3></FONT><FONT size=3></FONT><FONT size=3></FONT><FONT
size=3></FONT><BR>-----Eredeti üzenet-----<BR>Feladó: lista-bounces@folkradio.hu
[<A
href="mailto:lista-bounces@folkradio.hu">mailto:lista-bounces@folkradio.hu</A>]
Meghatalmazó Nagy Emoke<BR>Küldve: 2006. június 7. 23:13<BR>Címzett:
lista@folkradio.hu<BR>Tárgy: RE: [Folklista] népzene (és
népviselet)<BR><BR><BR>Kedves mindenk, aki olvassa a leveleket!<BR><BR>Csak egy
rövidke megjegyzés a népviselethez.<BR>Nem hinném, hogy fels&#337;,
értelmiségi ösztönzésre veszik fel a népviseletet. Csak azt gondolom, hogy egy
megváltozott társadalomban, életben, ha így jobb, nem a népviselet a hétköznapi
viselet. Mindegy, hogy miért (nagyon drága, az alapanyagok sem a régiek, a
tisztítása nagyon nehézkes lehet és egyszer&#369;en a megváltozott
életkörülmények miatt nincs id&#337; foglalkozni vele). Abban látom
megragadhatónak a dolgot, hogy azt nézzük meg, ki, mikor, miért veszi fel mégis.
Mert az azért tagadhatatlan, hogy ez az identitásnak és reprezentációjának egy
lényeges eleme, és mint ilyen, bels&#337;, de legalábbis közösségi
"kényszer" és nem (vagy nemcsak) egy elvárt magatartás vizuális megjelenítése.
Nyilván a faluturizmus ad ennek egy ilyen jelleget is, azonban ott is megvan az
a törekvés, hogy látszodjon a másoktól való
különbözés.<BR><BR>Üdvözlettel,<BR>Nagy Em&#337;ke<BR><BR><BR><BR>--- Pávai
István <pavai@chello.hu> wrote:<BR><BR>> Te nem tudtad, Attila, hogy
sok helyen falun Erdélyben is kiveszett a<BR>> néptánc? Máshol részben
veszett ki (pl. idõsebbek tudják fiatalok nem)<BR>> és még sok variáció van.
Magyarországról ne is beszéljünk. Úgyhogy<BR>> nagyonis indokolt lehet a
visszatanítás, csak azt nem mindegy, hogy<BR>> hogyan csinálják.<BR>>
Mikor kihoznak néhány maradék zenészt, táncost Erdélybõl, gyakran<BR>>
gondolják itt a kevésbé tájékozottak Magyarországon, hogy Erdélyben<BR>>
ilyen szép táncokkal, zenével telik az ottaniak élete. Ez tévedés.<BR>> Igen
régóta és igen sok helyen ez már nincs meg, helyette gépzene van,<BR>>
lakodalmas rock és még sok egyéb. A viselet ugyanúgy nem él<BR>>
természetszerûen, hanem a legtöbb helyen "felsõ" (értelmiségi)<BR>>
ösztönzésre veszik fel néha, vagy amiatt csináltatnak egyáltalán. Pl.<BR>>
sok helyen a pap megköveteli, hogy a gyerekek népviseletben jelenjenek<BR>>
meg a konfirmáción. Ez nem baj, csak a tisztánlátás miatt írom, hogy<BR>> ez
már nem az a közösségi kultúra, hogy egy falu azért veszi fel, mert<BR>> az
elõdei is azt tették, meg ezzel különböztetté meg magukat a<BR>> szomszéd
falvaktól. A székelyruha tehát már nem NÉPVISELET, hanem<BR>> egyfajta
EURORÉGIÓS VISELET, amivel értelmiségiek által megfogalmazott<BR>> célokat
lehet látványban is alátámasztani. Ez sem baj, csak szintén<BR>> jelzem, hogy
ez már nem része a népmûvészetnek.<BR>><BR>> Üdv.<BR>> Pávai István
<<A href="http://www.pavai.hu/">http://www.pavai.hu/</A>></FONT>
</P></BODY></HTML>