<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2873" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><!-- Converted from text/plain format -->Kedves Emőke!</DIV>
<DIV>Én nem feltételezésként írtam le, hogy "sok helyen a pap megköveteli, hogy 
a gyerekek népviseletben jelenjenek&nbsp;meg a konfirmáción", hanem ezt láttam, 
hallottam nagyon sok helyen Erdélyben, beleértve, hogy a saját gyerekeim 
esetében is találkoztam ezzel. Ezt én nem tartom negatívumnak, csak fontosnak 
gondolom tudni, hogy mit miért teszünk. Több ezer&nbsp;fotót szkenneltem be a 
helyszínen erdélyi nemszékely falvakban is, amelyek között többször találkoztam 
azzal a jelenettel, hogy a nemszékely gyerekek székelyruhába vannak öltöztetve. 
Sőt ez a a jobbik eset. A rosszabbik, amikor műmagyar gyöngyöspártába, piros 
csizmába öltöztetik a lányokat a jószándékú értelmiségiek, gondolván, hogy ez az 
igazán magyaros és népies. A konfirmáció is csak egy példa, bérmálásnál is van 
erre példa, meg különböző iskolai alkalmakkor is. Mindez nem baj, a kultúra nagy 
része most már úgyis kizárólag "fentről lefelé" terjed. A táji jelleget ez 
persze kilúgozza, és egységes színűre festi át azt a sokszínűséget, amit valóban 
népi kultúrának lehetett korábban nevezni. És identitáserősítő szerepe sem a 
lokális közösségekre vonatkozik, hanem valamilyen fölöttes közös identitásra 
("mi székelyek", "mi erdélyiek", "mi magyarok").</DIV>
<DIV>Abban természetesen igazad van, hogy sok más oka is lehet a vislet 
elhagyásának, ám szerintem legfőképpen nem ilyen technikai okokra vezethető 
vissza, hanem státuszváltozásra. Már nem "azok" közé akarunk tartozni, hanem 
"ezek" közé. Felbomlottak azok a helyi közösségek, amelyek elvárták, hogy 
tagjaik hagyományosan öltözzenek, az öltözködés a városi divatkultúra befolyfása 
alá került. Számomra az a furcsa, hogy senki nem arra törekszik, hogy a 
közösségek visszaállításában segítsen, hanem magát a ruhadarabot akarja 
megmenteni. Pedig szerintem az ember a lényeg, nem a ruha. Ha a közösségek 
helyreállnának, a ruha kérdése is megoldódna.</DIV>
<DIV><FONT size=2>
<P class=MsoNormal align=left><FONT size=3>Üdv. </FONT><A 
href="http://www.pavai.hu/" target=_blank><FONT size=3>Pávai 
István</FONT></A></P></DIV>
<P><FONT size=3></FONT><FONT size=3></FONT><FONT size=3></FONT><FONT 
size=3></FONT><BR>-----Eredeti üzenet-----<BR>Feladó: lista-bounces@folkradio.hu 
[<A 
href="mailto:lista-bounces@folkradio.hu">mailto:lista-bounces@folkradio.hu</A>] 
Meghatalmazó Nagy Emoke<BR>Küldve: 2006. június 7. 23:13<BR>Címzett: 
lista@folkradio.hu<BR>Tárgy: RE: [Folklista] népzene (és 
népviselet)<BR><BR><BR>Kedves mindenk, aki olvassa a leveleket!<BR><BR>Csak egy 
rövidke megjegyzés a népviselethez.<BR>Nem hinném, hogy fels&amp;#337;, 
értelmiségi ösztönzésre veszik fel a népviseletet. Csak azt gondolom, hogy egy 
megváltozott társadalomban, életben, ha így jobb, nem a népviselet a hétköznapi 
viselet. Mindegy, hogy miért (nagyon drága, az alapanyagok sem a régiek, a 
tisztítása nagyon nehézkes lehet és egyszer&amp;#369;en a megváltozott 
életkörülmények miatt nincs id&amp;#337; foglalkozni vele). Abban látom 
megragadhatónak a dolgot, hogy azt nézzük meg, ki, mikor, miért veszi fel mégis. 
Mert az azért tagadhatatlan, hogy ez az identitásnak és reprezentációjának egy 
lényeges eleme, és mint ilyen, bels&amp;#337;, de legalábbis közösségi 
"kényszer" és nem (vagy nemcsak) egy elvárt magatartás vizuális megjelenítése. 
Nyilván a faluturizmus ad ennek egy ilyen jelleget is, azonban ott is megvan az 
a törekvés, hogy látszodjon a másoktól való 
különbözés.<BR><BR>Üdvözlettel,<BR>Nagy Em&amp;#337;ke<BR><BR><BR><BR>--- Pávai 
István &lt;pavai@chello.hu&gt; wrote:<BR><BR>&gt; Te nem tudtad, Attila, hogy 
sok helyen falun Erdélyben is kiveszett a<BR>&gt; néptánc? Máshol részben 
veszett ki (pl. idõsebbek tudják fiatalok nem)<BR>&gt; és még sok variáció van. 
Magyarországról ne is beszéljünk. Úgyhogy<BR>&gt; nagyonis indokolt lehet a 
visszatanítás, csak azt nem mindegy, hogy<BR>&gt; hogyan csinálják.<BR>&gt; 
Mikor kihoznak néhány maradék zenészt, táncost Erdélybõl, gyakran<BR>&gt; 
gondolják itt a kevésbé tájékozottak Magyarországon, hogy Erdélyben<BR>&gt; 
ilyen szép táncokkal, zenével telik az ottaniak élete. Ez tévedés.<BR>&gt; Igen 
régóta és igen sok helyen ez már nincs meg, helyette gépzene van,<BR>&gt; 
lakodalmas rock és még sok egyéb. A viselet ugyanúgy nem él<BR>&gt; 
természetszerûen, hanem a legtöbb helyen "felsõ" (értelmiségi)<BR>&gt; 
ösztönzésre veszik fel néha, vagy amiatt csináltatnak egyáltalán. Pl.<BR>&gt; 
sok helyen a pap megköveteli, hogy a gyerekek népviseletben jelenjenek<BR>&gt; 
meg a konfirmáción. Ez nem baj, csak a tisztánlátás miatt írom, hogy<BR>&gt; ez 
már nem az a közösségi kultúra, hogy egy falu azért veszi fel, mert<BR>&gt; az 
elõdei is azt tették, meg ezzel különböztetté meg magukat a<BR>&gt; szomszéd 
falvaktól. A székelyruha tehát már nem NÉPVISELET, hanem<BR>&gt; egyfajta 
EURORÉGIÓS VISELET, amivel értelmiségiek által megfogalmazott<BR>&gt; célokat 
lehet látványban is alátámasztani. Ez sem baj, csak szintén<BR>&gt; jelzem, hogy 
ez már nem része a népmûvészetnek.<BR>&gt;<BR>&gt; Üdv.<BR>&gt; Pávai István 
&lt;<A href="http://www.pavai.hu/">http://www.pavai.hu/</A>&gt;</FONT> 
</P></BODY></HTML>