<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Kedves Viktor és kedves lista!<BR><BR>Fontányi Viktor levelének utolsó része indította el kezemet a billentyűk felé. Viktor azon sajnálkozik, hogy a folkkocsmás zenészek úgymond inkább maguknak muzsikáltak, mintsem a táncosoknak. Hát szerintem teljesen igazuk volt - ha valóban ezt tették! Kedves Viktor, kedves táncosok! Ti nagyon hozzászoktatok, hogy a zenész nem más, mint egy programozható, visszatekerhető, állítható sebességű biomagnetofon, aki kiszolgálja a táncos mindenféle kedvét, méginkább a koreográfus bácsi, néni idióta elképzeléseit, amit a néptánc színpadra vitelének perverziója&nbsp;éltet. Kedves táncosok, ha jól emlékszem a mesében nem a kismalacok diktálták a bojtárnak, hogy az miként furulyázzon! Ma már egyre kevesebben vannak azok, akik a megélhetés miatt muzsikálnak, és ezeknek is többsége világos bőrű. Kérlek titeket, hogy ne keverjétek össze őket azokkal, akik 50-100 éve, vagy akár manapság mindenre hajlandóak, csak fizessenek érte! Én egy tánccsoporttal mostanában átéltem a zenész helyzetét, aki csak "utánfutónak" van ott, nem kíváncsi rá senki, mindig csak a baj van vele, mert meg kell nekik magyarázni, hogy mit, hogyan, de hát mégis kell valamire táncolni. "Mégis csak a táncos a valaki!" Hát nem egészen! Ezért én befejeztem velük, mert megtehetem!<BR>Na ennyit a zenész-táncos viszonytól. Néhány gondolat a Táncháztalálkozóról:<BR>Egyetlen életszagú hely a kocsma volt. Azonban úgy az egész 2 nappal kapcsolatban meg az volna a fő megállapításom, hogy a magyar népzene, kedves hölgyek és urak, nem csupán (1)vonós zenekarok produkciójából áll! Ennek ellenére azt tapasztaltam, hogy egyéb műfajok max. valamelyik eldugott teremben kaptak helyet, a kocsmában meg teljesen esélytelenek is lettek volna. (2) nem is kizárólag erdélyi! Kedves szervezők, kedves zenészek, azért "adjunk már a kultúrának" egy kicsit! Szép és jó a vonószene, meg az erdélyi, de hát van még azon kívül igen sok más is! Számomra üdítő pillanat volt mikor meghallottam a tekerősöket muzsikálni - hozzáteszem, céltalannak tartom az ilyen hangszerek tömegességét (citera-, tekerő-, dudazenekarok) &#8211; de az érzés a &#8222;végre hallok már valami mást is&#8221; volt.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Ezek ellenére ne tekintsen engem senki a vonós zene megátalkodott ellenségének (bár úgyis annak fogtok), csak a mostanában divatos jelenségek jórésze nem kedves számomra. Azt mondják, az vagy amit megeszel. Szerintem meg az vagy ahogyan kinézel, főleg egy &#8222;jeles napon&#8221;. Nos ott is látható volt, hogy egyre terjed a TSZ elnök öltöny-nyakkendő dizájn. Ehhez párosul a testtartás finom beállítása. Enyhe terpeszállás, kifordított lábfejek, kissé megdöntött felsőtest deréktól felfelé, hogy az énekes fülébe jól lehessen húzni. Urak! Csak így tovább, de ez már egy új világ, aminek a népi kultúrához semmi köze nincs!<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Műsorok:<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>A vasárnap esti produkciót láttam. Összességében förtelmes volt. Sebestyén Márta és Dongó produkciója kritikán alulinak bizonyult számomra. Mindkét előadóművésznek &#8222;egyéni&#8221; a stílusa (Fekete Pákóé is az!). Valamint köszönet a Muzsikás együttesnek a színvonalas &#8222;szép magyar&#8221; muzsikáért. Majd csak elfogyunk már mind egy szálig! Javasolnám, hogy ők automatikusan kapják meg a román állampolgárságot a román kultúra világ minden részén való népszerűsítéséért, de lehetne népszavazást is kiírni.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>Elnézést a tuskóságom miatt, de itt azért nem én vagyok az egyetlen, aki&nbsp;úgy érzi, hogy itt nincs minden a helyén. Vagy esetleg ez a jó út és a magamfajta meg húzzon a sunyiba...</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" size=3>SzP</FONT></P><BR><BR>
<BLOCKQUOTE style="PADDING-LEFT: 10px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">-- Eredeti üzenet --<BR>
<DIV style="font-color: black"><B>Feladó: </B><A href="mailto:Fontanyi Viktor <Fontanyi.Viktor@etv.hu>">Fontanyi Viktor &lt;Fontanyi.Viktor@etv.hu&gt;</A></DIV>
<DIV><B>Címzett: </B><A href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A></DIV>
<DIV><B>Másolat: </B><A href="mailto:"></A></DIV>
<DIV><B>Elküldve: </B>2006.04.25&nbsp;&nbsp;08:39</DIV>
<DIV><B>Téma: </B>RE: [Folklista] Táncháztatlálkozó 2006- Margittai Gábor ír</DIV><BR><BR>Sziasztok!<BR><BR>Elolvastam én is a cikket. Meglátásom szerint, Margitai megint túlzásokba ment, de lássuk be, meglátásai jók!<BR>-Az erdélyi árusok megtalálásának nehézsége egy dolog. Miért kellett mindkét nap 6-kor bezárni a vásárt?<BR>-A FMH kétségtelenül kinőtte a táncháztalálkozót (de szerintem a szezonnyitót is). Nem lehetne valami nagyobb helyre áttenni a bulit? (az Üsztürü mezőségi rendjére a későn érkezők más be se fértek. Uff.)<BR>-A vasárnap volt számomra a legnagyobb csalódás, amit kaptam a pénzemért. A "Két banda" című előadás volt az egyetlen, amiért azt mondom, érdemes volt elmenni. <BR>-Az esti gála úgy volt meghírdetve, hogy 10-kor vége, utána 3 táncrend. Akkor hogyan húzódhatott el 11 óráig???<BR>Egy-egy produkció jó volt ugyan (pl. a zenészek tánca, a kalotaszegiek műsora), de a műsor összességében nem pörgött, a végén már untam. A folkkocsma táncra alkalmatlan talaján voltunk kénytelenek egy-egy táncolható zenét elcsípni, ami nehéz volt, mert 3 banda általában egyszerre muzsikált, és ettől hangzavar keletkezett. :) Ja és maguknak zenéltek, még akkor is amikor min. 10 pár szeretett volna táncolni az ő zenéjükre. --- Kérdés a zenészekhez: Nem jobb úgy muzsikálni, hogy tudod, hogy vannak akik befogadják??? (Uff!)<BR>-Ja, és hogy a végén összessen egy mezőségire futotta.....! Erre inkább semmit nem mondok.<BR><BR>További szép napot!<BR><BR>Üdv.:<BR>Fontányi Viktor<BR><BR><BR>&gt; -----Original Message-----<BR>&gt; From: <A href="mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu">lista-bounces@list.folkradio.hu</A><BR>&gt; [mailto:<A href="mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu]On">lista-bounces@list.folkradio.hu]On</A> Behalf Of Szluka Tibor<BR>&gt; Sent: Monday, April 24, 2006 9:18 PM<BR>&gt; To: <A href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A><BR>&gt; Subject: Re: [Folklista] Táncháztatlálkozó 2006 - Margittai Gábor ír<BR>&gt; <BR>&gt; <BR>&gt; <BR>&gt; <BR>&gt; Kemecsei Gábor &lt;<A href="mailto:kemecsei@folkradio.hu>">kemecsei@folkradio.hu&gt;</A> írta:<BR>&gt; <BR>&gt; &gt; Lánc, lánc<BR>&gt; &gt; Huszonöt éves találkozások, avagy a magyarországi<BR>&gt; néptáncszínház<BR>&gt; &gt; nyomorúsága<BR>&gt; &gt; 2006. április 8. (34. oldal)<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Margittai Gábor <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Mese nincs: akit ingerel a tumultus, az alkalmatlan terek<BR>&gt; emberszaga, a<BR>&gt; &gt; hosszú negyedórákig tartó tanácstalan téblábolás űrállomásnyi<BR>&gt; &gt; folyosókon, ne adj' isten a néhány bujdosó<BR>&gt; szegénylegénynek vagy Vata<BR>&gt; &gt; fia Jánosnak öltözött idősebb népművelő, az is elismeri,<BR>&gt; hogy a<BR>&gt; &gt; huszonötödik éve megrendezett országos táncháztalálkozó és<BR>&gt; kirakodóvásár<BR>&gt; &gt; a Kárpát-medencei népi kultúra igazi ünnepe. Az<BR>&gt; ünneprontók persze nem<BR>&gt; &gt; mulasztják el mindehhez hozzátenni, hogy e<BR>&gt; táncháztalálkozók leginkább<BR>&gt; &gt; csak találkozók tánc nélkül, garantált ne mulass, mert a<BR>&gt; zsúfoltságban<BR>&gt; &gt; mozdulni sem igen lehet, és a szervezés még mindig hagy némi<BR>&gt; &gt; kívánnivalót maga után. Nem beszélve arról a<BR>&gt; sajátosságról, hogy az<BR>&gt; &gt; egykor a főbb helyeken kirakodó, sokszor öreganyjuk<BR>&gt; rokolyájával,<BR>&gt; &gt; öregapjuk fonott derékszíjával érkező határon túli paraszt<BR>&gt; árusok mára a<BR>&gt; &gt; földszint fülledt és szűkös termébe szorultak. Míg<BR>&gt; odafent, a küzdőtér<BR>&gt; &gt; frekventált terepén a hivatásos árusok, mesteremberek<BR>&gt; kínálhatják<BR>&gt; &gt; máskülönben egyedülálló színvonalú portékáikat - ahogy ez<BR>&gt; a múlt hét<BR>&gt; &gt; szombatján, vasárnapján is történt.<BR>&gt; &gt; Ám azt a gyomorbajosoknak is el kell ismerniük, hogy<BR>&gt; feltehetően ez<BR>&gt; &gt; évente az egyetlen alkalom, amikor a Budapest<BR>&gt; Sportarénának még az<BR>&gt; &gt; illemhelyein is kalotaszegi muzsika szól. Lehet<BR>&gt; megjegyzéseket tenni az<BR>&gt; &gt; izomingre fölráncigált népviseletekre meg az egy főre jutó<BR>&gt; &gt; tarsolylemezek számára is. Ám egy viselet kizárólag akkor<BR>&gt; élő, ha<BR>&gt; &gt; hordják, mi pedig különösen büszkék lehetünk népi öltözködési<BR>&gt; &gt; kultúránkra. Máskülönben meg miért volna kevésbé<BR>&gt; szalonképes ez, mint a<BR>&gt; &gt; New York-i gördeszkásokat vagy a Gangesz-parti<BR>&gt; szerzeteseket majmolók<BR>&gt; &gt; megjelenése? A folyamatosan gyarapodó tömeg annak biztos<BR>&gt; jele, hogy az<BR>&gt; &gt; egykori szubkultúra, városi fiatalok hajdani szűk mozgalma<BR>&gt; nem csupán<BR>&gt; &gt; polgárjogot nyert, és kilépett az underground<BR>&gt; félforradalmi (vagy tán<BR>&gt; &gt; egészen az) homályából, de továbbra is elképesztő ütemben<BR>&gt; vonzza magához<BR>&gt; &gt; a legkülönfélébb korosztályok és társadalmi rétegek<BR>&gt; képviselőit.<BR>&gt; &gt; Farmernadrágos hebrencs kamaszok, medikusok,<BR>&gt; természettudományos pályára<BR>&gt; &gt; készülő egyetemisták, bölcsészek, vízvezeték-szerelők,<BR>&gt; rendszergazdák,<BR>&gt; &gt; ügyvédek és vállalkozók, moldvai csángók és dunántúliak<BR>&gt; igen szoros<BR>&gt; &gt; konglomerátummá gyúródnak össze ezeken a találkozókon,<BR>&gt; akárcsak a heti<BR>&gt; &gt; táncházak világában vagy a nyári tánctáborok "edzésein".<BR>&gt; &gt; Aki pedig kívülállóként, első alkalommal csöppen ebbe a<BR>&gt; nyugodt<BR>&gt; &gt; nyüzsgésbe, meg fog rökönyödni a talán semmilyen más közös<BR>&gt; "szórakozási"<BR>&gt; &gt; alkalomra nem jellemző befogadókészségen meg azon az<BR>&gt; eltökélt és nyitott<BR>&gt; &gt; hagyománytudaton, amely szükségesnek érzi, hogy az<BR>&gt; öntudatlan csecsemő<BR>&gt; &gt; vagy akár hasfalon keresztül a magzat is erdélyi népzenét<BR>&gt; hallgasson, s<BR>&gt; &gt; hogy az izgatott és megvadult kétéves gyereket saját<BR>&gt; csillapíthatatlan<BR>&gt; &gt; tánckedvére bízza.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Senki nem tagadhatja hát, hogy a hagyományőrzés, a<BR>&gt; veszendő - sok<BR>&gt; &gt; helyütt már elveszett - népi-kispolgári műveltség egyik<BR>&gt; legfontosabb élő<BR>&gt; &gt; fórumává nőtték ki magukat a táncházak. Nem beszélve a<BR>&gt; háttérben<BR>&gt; &gt; szorgosan gyűjtő, rendszerező, archiváló tudományos<BR>&gt; műhelyekről, a<BR>&gt; &gt; képzett muzsikustársadalomról, a magas színvonalú<BR>&gt; kézművességről, a<BR>&gt; &gt; könyv- és lemezkiadásról vagy a virtuális találkozások, a<BR>&gt; szakadatlan<BR>&gt; &gt; népzenesugárzás fontos helyszínéről, az apró-cseprő<BR>&gt; dolgoktól az<BR>&gt; &gt; általános elméleti problémákig számos kulturális kérdést<BR>&gt; megvitató<BR>&gt; &gt; internetes honlapokról, mint amilyen a szó szoros értelmében<BR>&gt; &gt; egyedülálló, küszködő Folkrádió és annak levelezési listája.<BR>&gt; &gt; Meglepő ezért, hogy amíg a hazai néptáncvilág közönsége<BR>&gt; folyamatosan és<BR>&gt; &gt; bátran képes megújulni, átlendülni a holtpontokon, s<BR>&gt; minden ellenszéllel<BR>&gt; &gt; szemben szinte beláthatatlan időre biztosítja az<BR>&gt; utánpótlást, addig a<BR>&gt; &gt; kimenet, az "output", azaz a színpadi feldolgozások<BR>&gt; igencsak ritka<BR>&gt; &gt; pillanatai nem sok jóval kecsegtetnek. Különös módon válik<BR>&gt; el az élő<BR>&gt; &gt; találkozások és befogadások lelkes szellemiségétől a magyar<BR>&gt; &gt; néptáncszínházak többnyire fojtogatóan szűkös, enervált,<BR>&gt; távlattalan,<BR>&gt; &gt; esztétikai jövőkép nélküli gondolatrendszere - ha nem<BR>&gt; eufemizmus<BR>&gt; &gt; egyáltalán ilyesmiről beszélni. Míg ma már tízezrek éltetik a<BR>&gt; &gt; táncházakat, érthetetlenül keveseket érintenek az ugyanerre a<BR>&gt; &gt; műveltségre és hagyományrendre épülő előadások, kiváltképp<BR>&gt; akkor, ha nem<BR>&gt; &gt; a jól bejáratott fővárosi vagy megyeszékhelyi együttesek,<BR>&gt; hanem elvétve<BR>&gt; &gt; határon túli tánccsoportok az előadók. Karácsonykor<BR>&gt; például a pozsonyi<BR>&gt; &gt; Ifjú Szívek nagyszerű bemutatója (Felvidéki levelek) jó,<BR>&gt; ha harmadházzal<BR>&gt; &gt; ment, két héttel ezelőtt a csíkszeredai Hargita<BR>&gt; táncegyüttesre ugyan<BR>&gt; &gt; csordulásig telt ház volt kíváncsi, ám a máskor oly buzgón<BR>&gt; &gt; premierlátogató szakma krémje nem igazán képviseltette<BR>&gt; magát. Pedig lett<BR>&gt; &gt; volna alkalom a tapasztalatgyűjtésre. Másfelől ma nincs az<BR>&gt; anyaországban<BR>&gt; &gt; együttes, amelyik túlnyomórészt ne a határon túli<BR>&gt; néptáncokat venné<BR>&gt; &gt; előre repertoárjában.<BR>&gt; &gt; Nehéz magyarázatot találni arra, mi vezetett ehhez a<BR>&gt; zárványosodáshoz.<BR>&gt; &gt; Belterjességhez. Kiürüléshez. Hogy miért szivárgott el a<BR>&gt; hajdani<BR>&gt; &gt; dinamizmus és képzelőerő a néptánc színreviteléből. Egy<BR>&gt; színikritikus<BR>&gt; &gt; nemrégiben konfekcionált színháznak titulálta a hazai<BR>&gt; színpadok világát,<BR>&gt; &gt; sorozatgyártásról, bevált esztétikai és dramaturgiai minták<BR>&gt; &gt; agyonrágásáról, a tehetségek ellehetetlenítéséről szólt,<BR>&gt; azt firtatva, a<BR>&gt; &gt; nagy számok ellenére miért nem születnek eget verő<BR>&gt; eredmények. Fájdalmas<BR>&gt; &gt; elismerni, de ha lehetséges, mindez a magyar néptáncszínházra<BR>&gt; &gt; hatványozottan igaz.<BR>&gt; &gt; Talán nem szerencsés összevetni az alábbi két<BR>&gt; közelmúltbeli példát, mert<BR>&gt; &gt; sántíthatnak a párhuzamok és kontrasztok műfajban, indulatban,<BR>&gt; &gt; hátországban. Ám nem hagy nyugodni bennünket, hogy mindkét<BR>&gt; rendhagyó<BR>&gt; &gt; alkalom néptáncművészetünk leghétköznapibb kérdéseire<BR>&gt; világít rá. A<BR>&gt; &gt; huszonötödik országos táncháztalálkozó és kirakodóvásár<BR>&gt; szombati<BR>&gt; &gt; fénypontja volt a nagy múltú Magyar Állami Népi Együttes<BR>&gt; Örök Kalotaszeg<BR>&gt; &gt; című táj- és tánchommage-a, a neves közép-erdélyi cigány<BR>&gt; muzsikusok, a<BR>&gt; &gt; Csipások emlékét idéző bemutató. Bár nem győzzük<BR>&gt; hangsúlyozni, a<BR>&gt; &gt; sportaréna aligha alkalmas bármilyen színházi<BR>&gt; szertartásra, s mi több<BR>&gt; &gt; száz méterről voltunk kénytelenek követni az előadást (ez<BR>&gt; legyen a mi<BR>&gt; &gt; hibánk), azt azért a látóhatár pereméről is<BR>&gt; megfigyelhettük, hogy a<BR>&gt; &gt; virtuóz, egyre inkább színpadra érő táncosokat hogyan<BR>&gt; inspirálta a<BR>&gt; &gt; sokezres nézőközönség ovációja. Szívünkig hatoltak a<BR>&gt; közismertebb<BR>&gt; &gt; kalotaszegi slágereken túlmutató dallamok, és együtt<BR>&gt; örültünk másokkal a<BR>&gt; &gt; ma már ebben a formájában nem létező, lassan, de biztosan<BR>&gt; morzsolódó<BR>&gt; &gt; világ megidézésének is.<BR>&gt; &gt; Azt azonban soha nem fogjuk megérteni - és ez már<BR>&gt; messze-messze túlmutat<BR>&gt; &gt; az állami népi produkción -, hogy a gyűjtésben,<BR>&gt; feldolgozásban,<BR>&gt; &gt; kármentésben oroszlánrészt vállaló hajdani szenvedélyes<BR>&gt; "talpasok",<BR>&gt; &gt; határon túli országjárásukkal nagy kockázatokra is<BR>&gt; hajlandó egykori<BR>&gt; &gt; művészek mára miért betonozták be magukat saját<BR>&gt; ötlettelenségükbe, s<BR>&gt; &gt; emelték azt a minta rangjára. Hogy a fillérekért robotoló,<BR>&gt; sokszor<BR>&gt; &gt; embertelen körülmények között turnézó, számos társművész<BR>&gt; által lesajnált<BR>&gt; &gt; "népi" táncosokat manapság miért nem szokás teljes értékű<BR>&gt; színpadi<BR>&gt; &gt; szereplőnek tekinteni, hanem inkább csak ide-oda tologatható,<BR>&gt; &gt; csereberélhető parasztnak egy rettentően monoton<BR>&gt; sakkjátszmában. Hogy<BR>&gt; &gt; akár amatőr, akár az amatőr világból toborzott hivatásos<BR>&gt; legyen az a<BR>&gt; &gt; táncos, idővel sikerül kiölni belőle a tánc iránt érzett<BR>&gt; tiszta<BR>&gt; &gt; szenvedélyt azzal (is), hogy sokszor már eleve csak<BR>&gt; "alakzatba"<BR>&gt; &gt; láncolva, táncidegen normák koreográfiai kalodájában<BR>&gt; sajátíthatja el<BR>&gt; &gt; újabb tájegységek mozdulatkultúráját. Ez a gúzsba kötve<BR>&gt; táncolás csak<BR>&gt; &gt; igazán.<BR>&gt; &gt; Persze mind az amatőr, mind a profi táncos világ igen<BR>&gt; nehéz helyzetben<BR>&gt; &gt; van: lerongyolódott állapotukban fellépési kényszerben,<BR>&gt; &gt; haknikötelezettségben vergődnek. Ugyanakkor a múlt<BR>&gt; szombati előadás is<BR>&gt; &gt; jelezte, hogy megint egyre inkább színpadképes lesz a<BR>&gt; táncok, táncosok<BR>&gt; &gt; személyes és egyéni karaktere, dinamikája, s nem elég csupán<BR>&gt; &gt; sportteljesítményként értelmezni és bemutatni a világ egyik<BR>&gt; &gt; legbonyolultabb férfitáncát, a kalotaszegi legényest sem.<BR>&gt; &gt; Ám ahogy a magyar színházi világ más szegleteiben, itt is<BR>&gt; hiányoznak a<BR>&gt; &gt; perzselő tehetségű rendezők, sőt a néptáncszínház<BR>&gt; berkeiben maga a<BR>&gt; &gt; formalista koreografáláson, paraszttologatáson túlmutató<BR>&gt; rendezés is<BR>&gt; &gt; luxusnak tetszik olykor. Mostanában meg-meglódul azért a<BR>&gt; &gt; néptáncszínházunk, vannak merészebb, rugalmasabb<BR>&gt; kísérletek. Vannak<BR>&gt; &gt; fiatalok és vakmerőbb meglettek, akik küzdenek az ellen,<BR>&gt; hogy puszta<BR>&gt; &gt; oktató előadássá, muzeális seregszemlévé halványítsák<BR>&gt; színpadra kerülő<BR>&gt; &gt; táncainkat. De nehéz ügy. Amíg a nagymogulok büntetlenül<BR>&gt; vihetnek színre<BR>&gt; &gt; mindenféle szélesvásznú történelmi giccset, bedarálva<BR>&gt; lázálmaikba<BR>&gt; &gt; tucatnyi derék táncost, amíg az "autentikusság" védőpajzsával<BR>&gt; &gt; takargatják közhelygyűjteményeiket, és a népművészettől idegen<BR>&gt; &gt; művészkedésnek gúnyolják a kérdéseket felvető, a<BR>&gt; gyökereket firtató<BR>&gt; &gt; előadásokat, amelyek bátran lemerülnek e mozgásvilág<BR>&gt; legvadabb,<BR>&gt; &gt; legrituálisabb rétegeiig - addig a kritikus is csak<BR>&gt; hasonló monotóniával<BR>&gt; &gt; dohoghat.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Másik példánk "alámerülő": két hete a Hargita táncegyüttes<BR>&gt; annak<BR>&gt; &gt; reményével kecsegtetett, hogy igenis lehetséges<BR>&gt; közhelymentesen, nem<BR>&gt; &gt; konfekcionálisan használni a Kárpát-medencei táncnyelvet.<BR>&gt; Orza Calin<BR>&gt; &gt; koreográfus és táncosai a táncokat és a hozzájuk kötődő<BR>&gt; tavaszi<BR>&gt; &gt; szokásrendet kellő alázattal és hitelességgel használták fel.<BR>&gt; &gt; Gazdagították a szókincset, és képesek voltak összetett<BR>&gt; mondatokban<BR>&gt; &gt; beszélni - mindezt magától értetődő tánckészséggel és -<BR>&gt; ami nem magától<BR>&gt; &gt; értetődő - nagyszerű színészi játékkal. Ha kellett, az<BR>&gt; ember lefordult a<BR>&gt; &gt; székéről a nevetéstől, ha kellett, hagyta magát marcangolni.<BR>&gt; &gt; De úgy tetszik, hazai táncszínházunk fényévekre került az oly<BR>&gt; &gt; reflexszerűen idézett bartóki gondolatoktól. Lassan<BR>&gt; elfelejtjük, mert<BR>&gt; &gt; elfeledtetik velünk, hogy a néptánc, mint minden<BR>&gt; kulturális jelenség,<BR>&gt; &gt; mozgásban lévő rendszer: újabb szokások, hangszerek, figurák,<BR>&gt; &gt; "modernebb", változó ösztönök rejtélyes világa. Amely<BR>&gt; ugyanúgy elsőrendű<BR>&gt; &gt; "nyersanyag" az úgynevezett magas művészet számára, ahogy<BR>&gt; Bartók vagy<BR>&gt; &gt; Kodály számára a népi muzsika volt. Amelynek alkotó igényű<BR>&gt; &gt; szétszálazása, majd - urambocsá! - személyre szóló és<BR>&gt; egzisztenciális<BR>&gt; &gt; mélységű újraszövése nem szentségtörés - ha kellő erejű és<BR>&gt; színvonalú<BR>&gt; &gt; tánctudással jár. S nem szentségtörés a merészebb<BR>&gt; absztrakció, a<BR>&gt; &gt; babrálás intellektuális árnyalatokkal, amint az sem,<BR>&gt; hogyha az alkotók<BR>&gt; &gt; nem elsősorban a népszínműves tradíciókhoz, nem csak az<BR>&gt; idealizált<BR>&gt; &gt; nép(mese)i világhoz fordulnak. Nem csak lócákat meg<BR>&gt; gereblyéket,<BR>&gt; &gt; taligakereket vagy szénaboglyákat használnak színpadi<BR>&gt; díszletül,<BR>&gt; &gt; jól-rosszul másolt viseleteket jelmezül. Nem olyan lehetetlen<BR>&gt; &gt; vállalkozás venni a fáradságot, és kicsákányozni ebből a<BR>&gt; műveltségből<BR>&gt; &gt; mindazt, ami hozzánk szól, ami a mi bőrünkre megy, hiszen<BR>&gt; erre is vannak<BR>&gt; &gt; nálunk kitűnő példák - túl azon, hogy e hagyományrend<BR>&gt; bemutatása<BR>&gt; &gt; természetesen önmagában is művészi értékű.<BR>&gt; &gt; Csakhogy néha ennél több kell. Egyre inkább.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Tudatosítani kellene, hogy a gyűjtés, a tájak, muzsikusok,<BR>&gt; táncok<BR>&gt; &gt; újrafelfedezésének és -élesztésének hőskorszaka lezárult.<BR>&gt; Már nem mindig<BR>&gt; &gt; elégséges, ha a pionírok egyszerűen színpadra viszik azt,<BR>&gt; amit mondjuk<BR>&gt; &gt; egy kicsiny sóvidéki zsákfaluban találtak. Új korszak van.<BR>&gt; Ezek a táncok<BR>&gt; &gt; többre hivatottak. Mindenre.<BR>&gt; &gt; Alapkérdésekhez kellene visszatérni: milyen formában érdemes<BR>&gt; &gt; továbbgondolni, feldolgozni táncainkat? Kinek szól(ná)nak<BR>&gt; ezek az<BR>&gt; &gt; előadások? Nem volna-e időszerű megint esztétikai<BR>&gt; önmeghatározásokkal<BR>&gt; &gt; bíbelődni? Eldönteni végre, minek van értelme a színpadon,<BR>&gt; s minek helye<BR>&gt; &gt; a skanzenban, ha a világ egyik legszerencsésebb nemzetének<BR>&gt; mondhatjuk<BR>&gt; &gt; magunkat népi kultúránk gazdagságának tekintetében? Nem<BR>&gt; volna-e érdemes<BR>&gt; &gt; néha a társművészetekre is vetni egy oldalpillantást? És<BR>&gt; szerencsés<BR>&gt; &gt; ösztön-e az, ha a kritikai figyelemtől elszokott, a kölcsönös<BR>&gt; &gt; öntömjénezéshez hozzáedződött koreográfusi kör bármiféle<BR>&gt; szépészeti<BR>&gt; &gt; ítélettel szemben körkörös védelemre rendezkedik be? Ha az<BR>&gt; "inkább<BR>&gt; &gt; hallgassanak rólunk, csak rossz kritikát ne" szemlélet -<BR>&gt; ez persze nem<BR>&gt; &gt; csak honi táncéletünkre jellemző - a szakmai önérdekeket<BR>&gt; is elsöpri.<BR>&gt; &gt; Faramuci dolog, hogy ezeket az evidenciákat újra és újra<BR>&gt; nyomatékosítani<BR>&gt; &gt; kell. Mint ahogy faramuci kérdés az is, van-e igény és még<BR>&gt; elegendő<BR>&gt; &gt; szenvedély a mai magyar néptáncszínházban arra, hogy kitörjön<BR>&gt; &gt; dramaturgiai, koreográfiai, tematikai gettójából, s ne csak a<BR>&gt; &gt; hozzátartozók meg az (esetleg) kárörvendően kíváncsi<BR>&gt; táncostársak<BR>&gt; &gt; járjanak el a bemutatókra. A táncosok hadgyakorlatszerű<BR>&gt; kizsigerelése<BR>&gt; &gt; avagy a kelta közhelyekbe oltott, olykor a gyengébb<BR>&gt; technikai tudást<BR>&gt; &gt; takargató táncos show-k szervilizmusa persze kevés<BR>&gt; meggyőző kiutat<BR>&gt; &gt; mutatott mindeddig.<BR>&gt; &gt; Nagy a tét. Mint a hőskorban, ismét ideje volna annak<BR>&gt; esztétikai<BR>&gt; &gt; felelősségét vállalni, hogy a szélesebb színházértő<BR>&gt; közönséghez is<BR>&gt; &gt; eljusson az egyedülállóan gazdag és bonyolult magyar<BR>&gt; népzene- és<BR>&gt; &gt; tánckultúra. Hiába járnak hozzánk nyugatról és keletről<BR>&gt; tanulmányozni a<BR>&gt; &gt; magyar táncházakat, oktatási, gyűjtési módszereket. Hiába<BR>&gt; látogatnak<BR>&gt; &gt; ezrek évente a táncháztalálkozóra, töltik meg a táborokat,<BR>&gt; s viszik<BR>&gt; &gt; tovább áldozatkész hagyományőrző és amatőr csoportok ennek<BR>&gt; a világnak<BR>&gt; &gt; minden szépségét és gyötrelmes igazságait, ha a színházi<BR>&gt; feldolgozások<BR>&gt; &gt; provinciálisak maradnak.<BR>&gt; &gt; Mert addig Kalotaszeg sem lesz örök.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Kiadja a Nemzet Lap és Könyvkiadó Kft. C 2001<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Sok beszédnek sok az alja.<BR>&gt; Ez a közmondás jut erről az írásrol eszembe.Annak ellenére<BR>&gt; jó volt,hogy ez a szép autentikus épületben úgy éreztük<BR>&gt; magunkat ,mintha egyik falubol a másikba kellet volna<BR>&gt; sétálnunk két helyszin közt.Én a szervezők helyében ezt<BR>&gt; végig gondolnám.Az erdélyi árusokat sikerült zárás elött<BR>&gt; megtalálni./Túl hiányos volt az információ/Az infós<BR>&gt; leányoknak fogalmuk sem volt mi hol van.A kiírások<BR>&gt; valószinűleg rejtzvényfejtőknek készültek.Biztos nincs jobb<BR>&gt; helyszin.A belépőárak :csillagos ég.Nagycsaládosok<BR>&gt; kizárva./köszönjük. <BR>&gt; Üdv .Tibor<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; ---------------------------------<BR>&gt; &gt; Nyári táborok: <A href="http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php" target=_blank>http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php</A><BR>&gt; &gt; Támogasd adód 1%-ával a Folkrádiót:<BR>&gt; &gt; <A href="http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html" target=_blank>http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html</A><BR>&gt; &gt; <BR>&gt; <BR>&gt; ______________________________________________________________<BR>&gt; _________________<BR>&gt; MP3 lejátszók már 6900 Ft-tól! A legszélesebb MP3/MP4 video <BR>&gt; lejátszó választék.<BR>&gt; Ingyenes országos házhozszállítás! www.infopatika.hu<BR>&gt; <BR>&gt; <BR>&gt; ---------------------------------<BR>&gt; Nyári táborok: <A href="http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php" target=_blank>http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php</A><BR>&gt; Támogasd adód 1%-ával a Folkrádiót:<BR>&gt; <A href="http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html" target=_blank>http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html</A><BR>&gt; <BR>---------------------------------<BR>Nyá<BR></BLOCKQUOTE>

<br>_________________________________________
<br>Hírkereső.hu - Mindig friss hírek, toplisták, sztárpletykák. A legfontosabb 70 hírforrás közel 2.500 cikke naponta!<br>Ha egy lapon akarsz mindent áttekinteni <a href="http://www.hirkereso.hu/"> KLIKK IDE!</a>