<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML xmlns:o = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"><HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-2">


<META content="MSHTML 5.50.4522.1800" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=078252706-26042006>Kedves 
Péter!</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=078252706-26042006></SPAN></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN class=078252706-26042006>"Ti nagyon 
hozzászoktatok, hogy a zenész nem más, mint egy programozható, visszatekerhető, 
állítható sebességű biomagnetofon, aki kiszolgálja a táncos mindenféle kedvét, 
méginkább a koreográfus bácsi, néni idióta elképzeléseit, amit a néptánc 
színpadra vitelének perverziója&nbsp;éltet."</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN 
class=078252706-26042006></SPAN></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=078252706-26042006>A 
folkkocsmában a zenészek nagyon jó táncolható dallamokat muzsikáltak. Külön 
kérés nem kellett hozzá, saját maguktól! </SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=078252706-26042006>Mi 
(táncosok) ezeket meghallottuk, vagyis csak szerettük volna meghallani. Ami a 
hangzavar miatt nem nagyon sikerült! </SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=078252706-26042006>Ezért 
lett volna jó, ha észreveszik, hogy ott táncolunk, akkor kicsit a táncosok felé 
fordulnak. Szerintem nekik is jobb érzés lett volna. Vagy 
tévedek?</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN 
class=078252706-26042006></SPAN></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=078252706-26042006>Ilyen 
szavak, hogy "a zenész nem más, mint egy programozható, visszatekerhető, 
állítható sebességű biomagnetofon" még a legnegatívabb gondolataimban se jutnak 
eszembe, úgyhogy az ilyen irányú feltételezéseket, kérlek máskor kerüld 
el!</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=078252706-26042006></SPAN></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=078252706-26042006>Tisztelettel,</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=078252706-26042006></SPAN></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=078252706-26042006>Fontányi Viktor</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=078252706-26042006>Budapest&nbsp;</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN 
class=078252706-26042006></SPAN></FONT>&nbsp;</DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid">
  <DIV class=OutlookMessageHeader dir=ltr align=left><FONT face=Tahoma 
  size=2>-----Original Message-----<BR><B>From:</B> 
  lista-bounces@list.folkradio.hu [mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu]<B>On 
  Behalf Of </B>Számel Péter<BR><B>Sent:</B> Wednesday, April 26, 2006 7:55 
  AM<BR><B>To:</B> lista@list.folkradio.hu<BR><B>Subject:</B> RE: [Folklista] 
  Táncháztatlálkozó 2006- Margittai Gábor ír<BR><BR></FONT></DIV>
  <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
  style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Kedves Viktor és kedves 
  lista!<BR><BR>Fontányi Viktor levelének utolsó része indította el kezemet a 
  billentyűk felé. Viktor azon sajnálkozik, hogy a folkkocsmás zenészek úgymond 
  inkább maguknak muzsikáltak, mintsem a táncosoknak. Hát szerintem teljesen 
  igazuk volt - ha valóban ezt tették! Kedves Viktor, kedves táncosok! Ti nagyon 
  hozzászoktatok, hogy a zenész nem más, mint egy programozható, 
  visszatekerhető, állítható sebességű biomagnetofon, aki kiszolgálja a táncos 
  mindenféle kedvét, méginkább a koreográfus bácsi, néni idióta elképzeléseit, 
  amit a néptánc színpadra vitelének perverziója&nbsp;éltet. Kedves táncosok, ha 
  jól emlékszem a mesében nem a kismalacok diktálták a bojtárnak, hogy az miként 
  furulyázzon! Ma már egyre kevesebben vannak azok, akik a megélhetés miatt 
  muzsikálnak, és ezeknek is többsége világos bőrű. Kérlek titeket, hogy ne 
  keverjétek össze őket azokkal, akik 50-100 éve, vagy akár manapság mindenre 
  hajlandóak, csak fizessenek érte! Én egy tánccsoporttal mostanában átéltem a 
  zenész helyzetét, aki csak "utánfutónak" van ott, nem kíváncsi rá senki, 
  mindig csak a baj van vele, mert meg kell nekik magyarázni, hogy mit, hogyan, 
  de hát mégis kell valamire táncolni. "Mégis csak a táncos a valaki!" Hát nem 
  egészen! Ezért én befejeztem velük, mert megtehetem!<BR>Na ennyit a 
  zenész-táncos viszonytól. Néhány gondolat a Táncháztalálkozóról:<BR>Egyetlen 
  életszagú hely a kocsma volt. Azonban úgy az egész 2 nappal kapcsolatban meg 
  az volna a fő megállapításom, hogy a magyar népzene, kedves hölgyek és urak, 
  nem csupán (1)vonós zenekarok produkciójából áll! Ennek ellenére azt 
  tapasztaltam, hogy egyéb műfajok max. valamelyik eldugott teremben kaptak 
  helyet, a kocsmában meg teljesen esélytelenek is lettek volna. (2) nem is 
  kizárólag erdélyi! Kedves szervezők, kedves zenészek, azért "adjunk már a 
  kultúrának" egy kicsit! Szép és jó a vonószene, meg az erdélyi, de hát van még 
  azon kívül igen sok más is! Számomra üdítő pillanat volt mikor meghallottam a 
  tekerősöket muzsikálni - hozzáteszem, céltalannak tartom az ilyen hangszerek 
  tömegességét (citera-, tekerő-, dudazenekarok) &#8211; de az érzés a &#8222;végre hallok 
  már valami mást is&#8221; volt.<o:p></o:p></SPAN></P>
  <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
  style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Ezek ellenére ne tekintsen engem 
  senki a vonós zene megátalkodott ellenségének (bár úgyis annak fogtok), csak a 
  mostanában divatos jelenségek jórésze nem kedves számomra. Azt mondják, az 
  vagy amit megeszel. Szerintem meg az vagy ahogyan kinézel, főleg egy &#8222;jeles 
  napon&#8221;. Nos ott is látható volt, hogy egyre terjed a TSZ elnök 
  öltöny-nyakkendő dizájn. Ehhez párosul a testtartás finom beállítása. Enyhe 
  terpeszállás, kifordított lábfejek, kissé megdöntött felsőtest deréktól 
  felfelé, hogy az énekes fülébe jól lehessen húzni. Urak! Csak így tovább, de 
  ez már egy új világ, aminek a népi kultúrához semmi köze 
  nincs!<o:p></o:p></SPAN></P>
  <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
  style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Műsorok:<o:p></o:p></SPAN></P>
  <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
  size=3>A vasárnap esti produkciót láttam. Összességében förtelmes volt. 
  Sebestyén Márta és Dongó produkciója kritikán alulinak bizonyult számomra. 
  Mindkét előadóművésznek &#8222;egyéni&#8221; a stílusa (Fekete Pákóé is az!). Valamint 
  köszönet a Muzsikás együttesnek a színvonalas &#8222;szép magyar&#8221; muzsikáért. Majd 
  csak elfogyunk már mind egy szálig! Javasolnám, hogy ők automatikusan kapják 
  meg a román állampolgárságot a román kultúra világ minden részén való 
  népszerűsítéséért, de lehetne népszavazást is kiírni.</FONT></P>
  <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
  size=3>Elnézést a tuskóságom miatt, de itt azért nem én vagyok az egyetlen, 
  aki&nbsp;úgy érzi, hogy itt nincs minden a helyén. Vagy esetleg ez a jó út és 
  a magamfajta meg húzzon a sunyiba...</FONT></P>
  <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
  size=3>SzP</FONT></P><BR><BR>
  <BLOCKQUOTE 
  style="PADDING-LEFT: 10px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">-- 
    Eredeti üzenet --<BR>
    <DIV style="font-color: black"><B>Feladó: </B><A 
    href="mailto:Fontanyi Viktor <Fontanyi.Viktor@etv.hu>">Fontanyi Viktor 
    &lt;Fontanyi.Viktor@etv.hu&gt;</A></DIV>
    <DIV><B>Címzett: </B><A 
    href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A></DIV>
    <DIV><B>Másolat: </B><A href="mailto:"></A></DIV>
    <DIV><B>Elküldve: </B>2006.04.25&nbsp;&nbsp;08:39</DIV>
    <DIV><B>Téma: </B>RE: [Folklista] Táncháztatlálkozó 2006- Margittai Gábor 
    ír</DIV><BR><BR>Sziasztok!<BR><BR>Elolvastam én is a cikket. Meglátásom 
    szerint, Margitai megint túlzásokba ment, de lássuk be, meglátásai 
    jók!<BR>-Az erdélyi árusok megtalálásának nehézsége egy dolog. Miért kellett 
    mindkét nap 6-kor bezárni a vásárt?<BR>-A FMH kétségtelenül kinőtte a 
    táncháztalálkozót (de szerintem a szezonnyitót is). Nem lehetne valami 
    nagyobb helyre áttenni a bulit? (az Üsztürü mezőségi rendjére a későn 
    érkezők más be se fértek. Uff.)<BR>-A vasárnap volt számomra a legnagyobb 
    csalódás, amit kaptam a pénzemért. A "Két banda" című előadás volt az 
    egyetlen, amiért azt mondom, érdemes volt elmenni. <BR>-Az esti gála úgy 
    volt meghírdetve, hogy 10-kor vége, utána 3 táncrend. Akkor hogyan 
    húzódhatott el 11 óráig???<BR>Egy-egy produkció jó volt ugyan (pl. a 
    zenészek tánca, a kalotaszegiek műsora), de a műsor összességében nem 
    pörgött, a végén már untam. A folkkocsma táncra alkalmatlan talaján voltunk 
    kénytelenek egy-egy táncolható zenét elcsípni, ami nehéz volt, mert 3 banda 
    általában egyszerre muzsikált, és ettől hangzavar keletkezett. :) Ja és 
    maguknak zenéltek, még akkor is amikor min. 10 pár szeretett volna táncolni 
    az ő zenéjükre. --- Kérdés a zenészekhez: Nem jobb úgy muzsikálni, hogy 
    tudod, hogy vannak akik befogadják??? (Uff!)<BR>-Ja, és hogy a végén 
    összessen egy mezőségire futotta.....! Erre inkább semmit nem 
    mondok.<BR><BR>További szép napot!<BR><BR>Üdv.:<BR>Fontányi 
    Viktor<BR><BR><BR>&gt; -----Original Message-----<BR>&gt; From: <A 
    href="mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu">lista-bounces@list.folkradio.hu</A><BR>&gt; 
    [mailto:<A 
    href="mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu]On">lista-bounces@list.folkradio.hu]On</A> 
    Behalf Of Szluka Tibor<BR>&gt; Sent: Monday, April 24, 2006 9:18 PM<BR>&gt; 
    To: <A 
    href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A><BR>&gt; 
    Subject: Re: [Folklista] Táncháztatlálkozó 2006 - Margittai Gábor ír<BR>&gt; 
    <BR>&gt; <BR>&gt; <BR>&gt; <BR>&gt; Kemecsei Gábor &lt;<A 
    href="mailto:kemecsei@folkradio.hu>">kemecsei@folkradio.hu&gt;</A> 
    írta:<BR>&gt; <BR>&gt; &gt; Lánc, lánc<BR>&gt; &gt; Huszonöt éves 
    találkozások, avagy a magyarországi<BR>&gt; néptáncszínház<BR>&gt; &gt; 
    nyomorúsága<BR>&gt; &gt; 2006. április 8. (34. oldal)<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; 
    &gt; Margittai Gábor <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Mese nincs: akit ingerel a 
    tumultus, az alkalmatlan terek<BR>&gt; emberszaga, a<BR>&gt; &gt; hosszú 
    negyedórákig tartó tanácstalan téblábolás űrállomásnyi<BR>&gt; &gt; 
    folyosókon, ne adj' isten a néhány bujdosó<BR>&gt; szegénylegénynek vagy 
    Vata<BR>&gt; &gt; fia Jánosnak öltözött idősebb népművelő, az is 
    elismeri,<BR>&gt; hogy a<BR>&gt; &gt; huszonötödik éve megrendezett országos 
    táncháztalálkozó és<BR>&gt; kirakodóvásár<BR>&gt; &gt; a Kárpát-medencei 
    népi kultúra igazi ünnepe. Az<BR>&gt; ünneprontók persze nem<BR>&gt; &gt; 
    mulasztják el mindehhez hozzátenni, hogy e<BR>&gt; táncháztalálkozók 
    leginkább<BR>&gt; &gt; csak találkozók tánc nélkül, garantált ne mulass, 
    mert a<BR>&gt; zsúfoltságban<BR>&gt; &gt; mozdulni sem igen lehet, és a 
    szervezés még mindig hagy némi<BR>&gt; &gt; kívánnivalót maga után. Nem 
    beszélve arról a<BR>&gt; sajátosságról, hogy az<BR>&gt; &gt; egykor a főbb 
    helyeken kirakodó, sokszor öreganyjuk<BR>&gt; rokolyájával,<BR>&gt; &gt; 
    öregapjuk fonott derékszíjával érkező határon túli paraszt<BR>&gt; árusok 
    mára a<BR>&gt; &gt; földszint fülledt és szűkös termébe szorultak. 
    Míg<BR>&gt; odafent, a küzdőtér<BR>&gt; &gt; frekventált terepén a hivatásos 
    árusok, mesteremberek<BR>&gt; kínálhatják<BR>&gt; &gt; máskülönben 
    egyedülálló színvonalú portékáikat - ahogy ez<BR>&gt; a múlt hét<BR>&gt; 
    &gt; szombatján, vasárnapján is történt.<BR>&gt; &gt; Ám azt a 
    gyomorbajosoknak is el kell ismerniük, hogy<BR>&gt; feltehetően ez<BR>&gt; 
    &gt; évente az egyetlen alkalom, amikor a Budapest<BR>&gt; Sportarénának még 
    az<BR>&gt; &gt; illemhelyein is kalotaszegi muzsika szól. Lehet<BR>&gt; 
    megjegyzéseket tenni az<BR>&gt; &gt; izomingre fölráncigált népviseletekre 
    meg az egy főre jutó<BR>&gt; &gt; tarsolylemezek számára is. Ám egy viselet 
    kizárólag akkor<BR>&gt; élő, ha<BR>&gt; &gt; hordják, mi pedig különösen 
    büszkék lehetünk népi öltözködési<BR>&gt; &gt; kultúránkra. Máskülönben meg 
    miért volna kevésbé<BR>&gt; szalonképes ez, mint a<BR>&gt; &gt; New York-i 
    gördeszkásokat vagy a Gangesz-parti<BR>&gt; szerzeteseket majmolók<BR>&gt; 
    &gt; megjelenése? A folyamatosan gyarapodó tömeg annak biztos<BR>&gt; jele, 
    hogy az<BR>&gt; &gt; egykori szubkultúra, városi fiatalok hajdani szűk 
    mozgalma<BR>&gt; nem csupán<BR>&gt; &gt; polgárjogot nyert, és kilépett az 
    underground<BR>&gt; félforradalmi (vagy tán<BR>&gt; &gt; egészen az) 
    homályából, de továbbra is elképesztő ütemben<BR>&gt; vonzza magához<BR>&gt; 
    &gt; a legkülönfélébb korosztályok és társadalmi rétegek<BR>&gt; 
    képviselőit.<BR>&gt; &gt; Farmernadrágos hebrencs kamaszok, 
    medikusok,<BR>&gt; természettudományos pályára<BR>&gt; &gt; készülő 
    egyetemisták, bölcsészek, vízvezeték-szerelők,<BR>&gt; 
    rendszergazdák,<BR>&gt; &gt; ügyvédek és vállalkozók, moldvai csángók és 
    dunántúliak<BR>&gt; igen szoros<BR>&gt; &gt; konglomerátummá gyúródnak össze 
    ezeken a találkozókon,<BR>&gt; akárcsak a heti<BR>&gt; &gt; táncházak 
    világában vagy a nyári tánctáborok "edzésein".<BR>&gt; &gt; Aki pedig 
    kívülállóként, első alkalommal csöppen ebbe a<BR>&gt; nyugodt<BR>&gt; &gt; 
    nyüzsgésbe, meg fog rökönyödni a talán semmilyen más közös<BR>&gt; 
    "szórakozási"<BR>&gt; &gt; alkalomra nem jellemző befogadókészségen meg azon 
    az<BR>&gt; eltökélt és nyitott<BR>&gt; &gt; hagyománytudaton, amely 
    szükségesnek érzi, hogy az<BR>&gt; öntudatlan csecsemő<BR>&gt; &gt; vagy 
    akár hasfalon keresztül a magzat is erdélyi népzenét<BR>&gt; hallgasson, 
    s<BR>&gt; &gt; hogy az izgatott és megvadult kétéves gyereket saját<BR>&gt; 
    csillapíthatatlan<BR>&gt; &gt; tánckedvére bízza.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; 
    Senki nem tagadhatja hát, hogy a hagyományőrzés, a<BR>&gt; veszendő - 
    sok<BR>&gt; &gt; helyütt már elveszett - népi-kispolgári műveltség 
    egyik<BR>&gt; legfontosabb élő<BR>&gt; &gt; fórumává nőtték ki magukat a 
    táncházak. Nem beszélve a<BR>&gt; háttérben<BR>&gt; &gt; szorgosan gyűjtő, 
    rendszerező, archiváló tudományos<BR>&gt; műhelyekről, a<BR>&gt; &gt; 
    képzett muzsikustársadalomról, a magas színvonalú<BR>&gt; kézművességről, 
    a<BR>&gt; &gt; könyv- és lemezkiadásról vagy a virtuális találkozások, 
    a<BR>&gt; szakadatlan<BR>&gt; &gt; népzenesugárzás fontos helyszínéről, az 
    apró-cseprő<BR>&gt; dolgoktól az<BR>&gt; &gt; általános elméleti problémákig 
    számos kulturális kérdést<BR>&gt; megvitató<BR>&gt; &gt; internetes 
    honlapokról, mint amilyen a szó szoros értelmében<BR>&gt; &gt; egyedülálló, 
    küszködő Folkrádió és annak levelezési listája.<BR>&gt; &gt; Meglepő ezért, 
    hogy amíg a hazai néptáncvilág közönsége<BR>&gt; folyamatosan és<BR>&gt; 
    &gt; bátran képes megújulni, átlendülni a holtpontokon, s<BR>&gt; minden 
    ellenszéllel<BR>&gt; &gt; szemben szinte beláthatatlan időre biztosítja 
    az<BR>&gt; utánpótlást, addig a<BR>&gt; &gt; kimenet, az "output", azaz a 
    színpadi feldolgozások<BR>&gt; igencsak ritka<BR>&gt; &gt; pillanatai nem 
    sok jóval kecsegtetnek. Különös módon válik<BR>&gt; el az élő<BR>&gt; &gt; 
    találkozások és befogadások lelkes szellemiségétől a magyar<BR>&gt; &gt; 
    néptáncszínházak többnyire fojtogatóan szűkös, enervált,<BR>&gt; 
    távlattalan,<BR>&gt; &gt; esztétikai jövőkép nélküli gondolatrendszere - ha 
    nem<BR>&gt; eufemizmus<BR>&gt; &gt; egyáltalán ilyesmiről beszélni. Míg ma 
    már tízezrek éltetik a<BR>&gt; &gt; táncházakat, érthetetlenül keveseket 
    érintenek az ugyanerre a<BR>&gt; &gt; műveltségre és hagyományrendre épülő 
    előadások, kiváltképp<BR>&gt; akkor, ha nem<BR>&gt; &gt; a jól bejáratott 
    fővárosi vagy megyeszékhelyi együttesek,<BR>&gt; hanem elvétve<BR>&gt; &gt; 
    határon túli tánccsoportok az előadók. Karácsonykor<BR>&gt; például a 
    pozsonyi<BR>&gt; &gt; Ifjú Szívek nagyszerű bemutatója (Felvidéki levelek) 
    jó,<BR>&gt; ha harmadházzal<BR>&gt; &gt; ment, két héttel ezelőtt a 
    csíkszeredai Hargita<BR>&gt; táncegyüttesre ugyan<BR>&gt; &gt; csordulásig 
    telt ház volt kíváncsi, ám a máskor oly buzgón<BR>&gt; &gt; premierlátogató 
    szakma krémje nem igazán képviseltette<BR>&gt; magát. Pedig lett<BR>&gt; 
    &gt; volna alkalom a tapasztalatgyűjtésre. Másfelől ma nincs az<BR>&gt; 
    anyaországban<BR>&gt; &gt; együttes, amelyik túlnyomórészt ne a határon 
    túli<BR>&gt; néptáncokat venné<BR>&gt; &gt; előre repertoárjában.<BR>&gt; 
    &gt; Nehéz magyarázatot találni arra, mi vezetett ehhez a<BR>&gt; 
    zárványosodáshoz.<BR>&gt; &gt; Belterjességhez. Kiürüléshez. Hogy miért 
    szivárgott el a<BR>&gt; hajdani<BR>&gt; &gt; dinamizmus és képzelőerő a 
    néptánc színreviteléből. Egy<BR>&gt; színikritikus<BR>&gt; &gt; nemrégiben 
    konfekcionált színháznak titulálta a hazai<BR>&gt; színpadok 
    világát,<BR>&gt; &gt; sorozatgyártásról, bevált esztétikai és dramaturgiai 
    minták<BR>&gt; &gt; agyonrágásáról, a tehetségek ellehetetlenítéséről 
    szólt,<BR>&gt; azt firtatva, a<BR>&gt; &gt; nagy számok ellenére miért nem 
    születnek eget verő<BR>&gt; eredmények. Fájdalmas<BR>&gt; &gt; elismerni, de 
    ha lehetséges, mindez a magyar néptáncszínházra<BR>&gt; &gt; hatványozottan 
    igaz.<BR>&gt; &gt; Talán nem szerencsés összevetni az alábbi két<BR>&gt; 
    közelmúltbeli példát, mert<BR>&gt; &gt; sántíthatnak a párhuzamok és 
    kontrasztok műfajban, indulatban,<BR>&gt; &gt; hátországban. Ám nem hagy 
    nyugodni bennünket, hogy mindkét<BR>&gt; rendhagyó<BR>&gt; &gt; alkalom 
    néptáncművészetünk leghétköznapibb kérdéseire<BR>&gt; világít rá. A<BR>&gt; 
    &gt; huszonötödik országos táncháztalálkozó és kirakodóvásár<BR>&gt; 
    szombati<BR>&gt; &gt; fénypontja volt a nagy múltú Magyar Állami Népi 
    Együttes<BR>&gt; Örök Kalotaszeg<BR>&gt; &gt; című táj- és tánchommage-a, a 
    neves közép-erdélyi cigány<BR>&gt; muzsikusok, a<BR>&gt; &gt; Csipások 
    emlékét idéző bemutató. Bár nem győzzük<BR>&gt; hangsúlyozni, a<BR>&gt; &gt; 
    sportaréna aligha alkalmas bármilyen színházi<BR>&gt; szertartásra, s mi 
    több<BR>&gt; &gt; száz méterről voltunk kénytelenek követni az előadást 
    (ez<BR>&gt; legyen a mi<BR>&gt; &gt; hibánk), azt azért a látóhatár 
    pereméről is<BR>&gt; megfigyelhettük, hogy a<BR>&gt; &gt; virtuóz, egyre 
    inkább színpadra érő táncosokat hogyan<BR>&gt; inspirálta a<BR>&gt; &gt; 
    sokezres nézőközönség ovációja. Szívünkig hatoltak a<BR>&gt; 
    közismertebb<BR>&gt; &gt; kalotaszegi slágereken túlmutató dallamok, és 
    együtt<BR>&gt; örültünk másokkal a<BR>&gt; &gt; ma már ebben a formájában 
    nem létező, lassan, de biztosan<BR>&gt; morzsolódó<BR>&gt; &gt; világ 
    megidézésének is.<BR>&gt; &gt; Azt azonban soha nem fogjuk megérteni - és ez 
    már<BR>&gt; messze-messze túlmutat<BR>&gt; &gt; az állami népi produkción -, 
    hogy a gyűjtésben,<BR>&gt; feldolgozásban,<BR>&gt; &gt; kármentésben 
    oroszlánrészt vállaló hajdani szenvedélyes<BR>&gt; "talpasok",<BR>&gt; &gt; 
    határon túli országjárásukkal nagy kockázatokra is<BR>&gt; hajlandó 
    egykori<BR>&gt; &gt; művészek mára miért betonozták be magukat saját<BR>&gt; 
    ötlettelenségükbe, s<BR>&gt; &gt; emelték azt a minta rangjára. Hogy a 
    fillérekért robotoló,<BR>&gt; sokszor<BR>&gt; &gt; embertelen körülmények 
    között turnézó, számos társművész<BR>&gt; által lesajnált<BR>&gt; &gt; 
    "népi" táncosokat manapság miért nem szokás teljes értékű<BR>&gt; 
    színpadi<BR>&gt; &gt; szereplőnek tekinteni, hanem inkább csak ide-oda 
    tologatható,<BR>&gt; &gt; csereberélhető parasztnak egy rettentően 
    monoton<BR>&gt; sakkjátszmában. Hogy<BR>&gt; &gt; akár amatőr, akár az 
    amatőr világból toborzott hivatásos<BR>&gt; legyen az a<BR>&gt; &gt; táncos, 
    idővel sikerül kiölni belőle a tánc iránt érzett<BR>&gt; tiszta<BR>&gt; &gt; 
    szenvedélyt azzal (is), hogy sokszor már eleve csak<BR>&gt; 
    "alakzatba"<BR>&gt; &gt; láncolva, táncidegen normák koreográfiai 
    kalodájában<BR>&gt; sajátíthatja el<BR>&gt; &gt; újabb tájegységek 
    mozdulatkultúráját. Ez a gúzsba kötve<BR>&gt; táncolás csak<BR>&gt; &gt; 
    igazán.<BR>&gt; &gt; Persze mind az amatőr, mind a profi táncos világ 
    igen<BR>&gt; nehéz helyzetben<BR>&gt; &gt; van: lerongyolódott állapotukban 
    fellépési kényszerben,<BR>&gt; &gt; haknikötelezettségben vergődnek. 
    Ugyanakkor a múlt<BR>&gt; szombati előadás is<BR>&gt; &gt; jelezte, hogy 
    megint egyre inkább színpadképes lesz a<BR>&gt; táncok, táncosok<BR>&gt; 
    &gt; személyes és egyéni karaktere, dinamikája, s nem elég csupán<BR>&gt; 
    &gt; sportteljesítményként értelmezni és bemutatni a világ egyik<BR>&gt; 
    &gt; legbonyolultabb férfitáncát, a kalotaszegi legényest sem.<BR>&gt; &gt; 
    Ám ahogy a magyar színházi világ más szegleteiben, itt is<BR>&gt; hiányoznak 
    a<BR>&gt; &gt; perzselő tehetségű rendezők, sőt a néptáncszínház<BR>&gt; 
    berkeiben maga a<BR>&gt; &gt; formalista koreografáláson, paraszttologatáson 
    túlmutató<BR>&gt; rendezés is<BR>&gt; &gt; luxusnak tetszik olykor. 
    Mostanában meg-meglódul azért a<BR>&gt; &gt; néptáncszínházunk, vannak 
    merészebb, rugalmasabb<BR>&gt; kísérletek. Vannak<BR>&gt; &gt; fiatalok és 
    vakmerőbb meglettek, akik küzdenek az ellen,<BR>&gt; hogy puszta<BR>&gt; 
    &gt; oktató előadássá, muzeális seregszemlévé halványítsák<BR>&gt; színpadra 
    kerülő<BR>&gt; &gt; táncainkat. De nehéz ügy. Amíg a nagymogulok 
    büntetlenül<BR>&gt; vihetnek színre<BR>&gt; &gt; mindenféle szélesvásznú 
    történelmi giccset, bedarálva<BR>&gt; lázálmaikba<BR>&gt; &gt; tucatnyi 
    derék táncost, amíg az "autentikusság" védőpajzsával<BR>&gt; &gt; 
    takargatják közhelygyűjteményeiket, és a népművészettől idegen<BR>&gt; &gt; 
    művészkedésnek gúnyolják a kérdéseket felvető, a<BR>&gt; gyökereket 
    firtató<BR>&gt; &gt; előadásokat, amelyek bátran lemerülnek e 
    mozgásvilág<BR>&gt; legvadabb,<BR>&gt; &gt; legrituálisabb rétegeiig - addig 
    a kritikus is csak<BR>&gt; hasonló monotóniával<BR>&gt; &gt; 
    dohoghat.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Másik példánk "alámerülő": két hete a 
    Hargita táncegyüttes<BR>&gt; annak<BR>&gt; &gt; reményével kecsegtetett, 
    hogy igenis lehetséges<BR>&gt; közhelymentesen, nem<BR>&gt; &gt; 
    konfekcionálisan használni a Kárpát-medencei táncnyelvet.<BR>&gt; Orza 
    Calin<BR>&gt; &gt; koreográfus és táncosai a táncokat és a hozzájuk 
    kötődő<BR>&gt; tavaszi<BR>&gt; &gt; szokásrendet kellő alázattal és 
    hitelességgel használták fel.<BR>&gt; &gt; Gazdagították a szókincset, és 
    képesek voltak összetett<BR>&gt; mondatokban<BR>&gt; &gt; beszélni - mindezt 
    magától értetődő tánckészséggel és -<BR>&gt; ami nem magától<BR>&gt; &gt; 
    értetődő - nagyszerű színészi játékkal. Ha kellett, az<BR>&gt; ember 
    lefordult a<BR>&gt; &gt; székéről a nevetéstől, ha kellett, hagyta magát 
    marcangolni.<BR>&gt; &gt; De úgy tetszik, hazai táncszínházunk fényévekre 
    került az oly<BR>&gt; &gt; reflexszerűen idézett bartóki gondolatoktól. 
    Lassan<BR>&gt; elfelejtjük, mert<BR>&gt; &gt; elfeledtetik velünk, hogy a 
    néptánc, mint minden<BR>&gt; kulturális jelenség,<BR>&gt; &gt; mozgásban 
    lévő rendszer: újabb szokások, hangszerek, figurák,<BR>&gt; &gt; 
    "modernebb", változó ösztönök rejtélyes világa. Amely<BR>&gt; ugyanúgy 
    elsőrendű<BR>&gt; &gt; "nyersanyag" az úgynevezett magas művészet számára, 
    ahogy<BR>&gt; Bartók vagy<BR>&gt; &gt; Kodály számára a népi muzsika volt. 
    Amelynek alkotó igényű<BR>&gt; &gt; szétszálazása, majd - urambocsá! - 
    személyre szóló és<BR>&gt; egzisztenciális<BR>&gt; &gt; mélységű újraszövése 
    nem szentségtörés - ha kellő erejű és<BR>&gt; színvonalú<BR>&gt; &gt; 
    tánctudással jár. S nem szentségtörés a merészebb<BR>&gt; absztrakció, 
    a<BR>&gt; &gt; babrálás intellektuális árnyalatokkal, amint az sem,<BR>&gt; 
    hogyha az alkotók<BR>&gt; &gt; nem elsősorban a népszínműves tradíciókhoz, 
    nem csak az<BR>&gt; idealizált<BR>&gt; &gt; nép(mese)i világhoz fordulnak. 
    Nem csak lócákat meg<BR>&gt; gereblyéket,<BR>&gt; &gt; taligakereket vagy 
    szénaboglyákat használnak színpadi<BR>&gt; díszletül,<BR>&gt; &gt; 
    jól-rosszul másolt viseleteket jelmezül. Nem olyan lehetetlen<BR>&gt; &gt; 
    vállalkozás venni a fáradságot, és kicsákányozni ebből a<BR>&gt; 
    műveltségből<BR>&gt; &gt; mindazt, ami hozzánk szól, ami a mi bőrünkre megy, 
    hiszen<BR>&gt; erre is vannak<BR>&gt; &gt; nálunk kitűnő példák - túl azon, 
    hogy e hagyományrend<BR>&gt; bemutatása<BR>&gt; &gt; természetesen önmagában 
    is művészi értékű.<BR>&gt; &gt; Csakhogy néha ennél több kell. Egyre 
    inkább.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Tudatosítani kellene, hogy a gyűjtés, a 
    tájak, muzsikusok,<BR>&gt; táncok<BR>&gt; &gt; újrafelfedezésének és 
    -élesztésének hőskorszaka lezárult.<BR>&gt; Már nem mindig<BR>&gt; &gt; 
    elégséges, ha a pionírok egyszerűen színpadra viszik azt,<BR>&gt; amit 
    mondjuk<BR>&gt; &gt; egy kicsiny sóvidéki zsákfaluban találtak. Új korszak 
    van.<BR>&gt; Ezek a táncok<BR>&gt; &gt; többre hivatottak. Mindenre.<BR>&gt; 
    &gt; Alapkérdésekhez kellene visszatérni: milyen formában érdemes<BR>&gt; 
    &gt; továbbgondolni, feldolgozni táncainkat? Kinek szól(ná)nak<BR>&gt; ezek 
    az<BR>&gt; &gt; előadások? Nem volna-e időszerű megint esztétikai<BR>&gt; 
    önmeghatározásokkal<BR>&gt; &gt; bíbelődni? Eldönteni végre, minek van 
    értelme a színpadon,<BR>&gt; s minek helye<BR>&gt; &gt; a skanzenban, ha a 
    világ egyik legszerencsésebb nemzetének<BR>&gt; mondhatjuk<BR>&gt; &gt; 
    magunkat népi kultúránk gazdagságának tekintetében? Nem<BR>&gt; volna-e 
    érdemes<BR>&gt; &gt; néha a társművészetekre is vetni egy oldalpillantást? 
    És<BR>&gt; szerencsés<BR>&gt; &gt; ösztön-e az, ha a kritikai figyelemtől 
    elszokott, a kölcsönös<BR>&gt; &gt; öntömjénezéshez hozzáedződött 
    koreográfusi kör bármiféle<BR>&gt; szépészeti<BR>&gt; &gt; ítélettel szemben 
    körkörös védelemre rendezkedik be? Ha az<BR>&gt; "inkább<BR>&gt; &gt; 
    hallgassanak rólunk, csak rossz kritikát ne" szemlélet -<BR>&gt; ez persze 
    nem<BR>&gt; &gt; csak honi táncéletünkre jellemző - a szakmai 
    önérdekeket<BR>&gt; is elsöpri.<BR>&gt; &gt; Faramuci dolog, hogy ezeket az 
    evidenciákat újra és újra<BR>&gt; nyomatékosítani<BR>&gt; &gt; kell. Mint 
    ahogy faramuci kérdés az is, van-e igény és még<BR>&gt; elegendő<BR>&gt; 
    &gt; szenvedély a mai magyar néptáncszínházban arra, hogy kitörjön<BR>&gt; 
    &gt; dramaturgiai, koreográfiai, tematikai gettójából, s ne csak a<BR>&gt; 
    &gt; hozzátartozók meg az (esetleg) kárörvendően kíváncsi<BR>&gt; 
    táncostársak<BR>&gt; &gt; járjanak el a bemutatókra. A táncosok 
    hadgyakorlatszerű<BR>&gt; kizsigerelése<BR>&gt; &gt; avagy a kelta 
    közhelyekbe oltott, olykor a gyengébb<BR>&gt; technikai tudást<BR>&gt; &gt; 
    takargató táncos show-k szervilizmusa persze kevés<BR>&gt; meggyőző 
    kiutat<BR>&gt; &gt; mutatott mindeddig.<BR>&gt; &gt; Nagy a tét. Mint a 
    hőskorban, ismét ideje volna annak<BR>&gt; esztétikai<BR>&gt; &gt; 
    felelősségét vállalni, hogy a szélesebb színházértő<BR>&gt; közönséghez 
    is<BR>&gt; &gt; eljusson az egyedülállóan gazdag és bonyolult magyar<BR>&gt; 
    népzene- és<BR>&gt; &gt; tánckultúra. Hiába járnak hozzánk nyugatról és 
    keletről<BR>&gt; tanulmányozni a<BR>&gt; &gt; magyar táncházakat, oktatási, 
    gyűjtési módszereket. Hiába<BR>&gt; látogatnak<BR>&gt; &gt; ezrek évente a 
    táncháztalálkozóra, töltik meg a táborokat,<BR>&gt; s viszik<BR>&gt; &gt; 
    tovább áldozatkész hagyományőrző és amatőr csoportok ennek<BR>&gt; a 
    világnak<BR>&gt; &gt; minden szépségét és gyötrelmes igazságait, ha a 
    színházi<BR>&gt; feldolgozások<BR>&gt; &gt; provinciálisak maradnak.<BR>&gt; 
    &gt; Mert addig Kalotaszeg sem lesz örök.<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; 
    <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Kiadja a Nemzet Lap és Könyvkiadó 
    Kft. C 2001<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; Sok 
    beszédnek sok az alja.<BR>&gt; Ez a közmondás jut erről az írásrol 
    eszembe.Annak ellenére<BR>&gt; jó volt,hogy ez a szép autentikus épületben 
    úgy éreztük<BR>&gt; magunkat ,mintha egyik falubol a másikba kellet 
    volna<BR>&gt; sétálnunk két helyszin közt.Én a szervezők helyében 
    ezt<BR>&gt; végig gondolnám.Az erdélyi árusokat sikerült zárás elött<BR>&gt; 
    megtalálni./Túl hiányos volt az információ/Az infós<BR>&gt; leányoknak 
    fogalmuk sem volt mi hol van.A kiírások<BR>&gt; valószinűleg 
    rejtzvényfejtőknek készültek.Biztos nincs jobb<BR>&gt; helyszin.A belépőárak 
    :csillagos ég.Nagycsaládosok<BR>&gt; kizárva./köszönjük. <BR>&gt; Üdv 
    .Tibor<BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; <BR>&gt; &gt; 
    ---------------------------------<BR>&gt; &gt; Nyári táborok: <A 
    target=_blank 
    href="http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php">http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php</A><BR>&gt; 
    &gt; Támogasd adód 1%-ával a Folkrádiót:<BR>&gt; &gt; <A target=_blank 
    href="http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html">http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html</A><BR>&gt; 
    &gt; <BR>&gt; <BR>&gt; 
    ______________________________________________________________<BR>&gt; 
    _________________<BR>&gt; MP3 lejátszók már 6900 Ft-tól! A legszélesebb 
    MP3/MP4 video <BR>&gt; lejátszó választék.<BR>&gt; Ingyenes országos 
    házhozszállítás! www.infopatika.hu<BR>&gt; <BR>&gt; <BR>&gt; 
    ---------------------------------<BR>&gt; Nyári táborok: <A target=_blank 
    href="http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php">http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php</A><BR>&gt; 
    Támogasd adód 1%-ával a Folkrádiót:<BR>&gt; <A target=_blank 
    href="http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html">http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html</A><BR>&gt; 
    <BR>---------------------------------<BR>Nyá<BR></BLOCKQUOTE><BR>_________________________________________ 
  <BR>Hírkereső.hu - Mindig friss hírek, toplisták, sztárpletykák. A 
  legfontosabb 70 hírforrás közel 2.500 cikke naponta!<BR>Ha egy lapon akarsz 
  mindent áttekinteni <A href="http://www.hirkereso.hu/">KLIKK IDE!</A> 
</BLOCKQUOTE></BODY></HTML>