<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML xmlns:o = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"><HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-2">


<META content="MSHTML 5.50.4522.1800" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=671035207-26042006>Kedves 
Péter!</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=671035207-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=671035207-26042006>Egy 
héten min. 2x járok táncházba. Elmondhatom, hogy jó viszonyban vagyok a 
zenészekkel.</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=671035207-26042006>Van, 
hogy a zenészek maguk kérdezik meg a táncházas törzstagoktól, mit játsszanak, 
van hogy nem. </SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=671035207-26042006>Ha 
olyat húznak amire nincs kedvünk táncolni, akkor csak hallgatjuk, és élvezzük a 
muzsikát.</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=671035207-26042006>Vannak 
rendek, pl. mezőségi, ahol a pont a zenészek keresik a kontaktust a táncosokkal. 
De persze általában ez a dolog kölcsönös. A széki rendnél a közös éneklés a 
kapcsolat alapja....</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=671035207-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=671035207-26042006>Mivel 
az első leveledet nekem címezted elsősorban, ezért esett rosszul a feltételezés, 
hogy "biomagnetofonnak" nézem a zenészeket.</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=671035207-26042006>Ezt, 
néptáncos barátaim nevében is, vissza kell utasítsam!</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=671035207-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=671035207-26042006>Tisztelettel,</SPAN></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=671035207-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
class=671035207-26042006>Fontányi Viktor </SPAN></FONT></DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid">
  <DIV class=OutlookMessageHeader dir=ltr align=left><FONT face=Tahoma 
  size=2>-----Original Message-----<BR><B>From:</B> 
  lista-bounces@list.folkradio.hu [mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu]<B>On 
  Behalf Of </B>Számel Péter<BR><B>Sent:</B> Wednesday, April 26, 2006 9:40 
  AM<BR><B>To:</B> lista@list.folkradio.hu<BR><B>Subject:</B> RE: [Folklista] 
  Táncháztatlálkozó 2006- Margittai Gábor ír<BR><BR></FONT></DIV>Kedves 
  Viktor!<BR><BR>Nem tudom elkerülni, ugyanis ez a tapasztalat. Nekem is és más 
  olyan zenészeknek is, akik táncegyütteseknek zenélnek. De valakinek ez 
  megélhetési forrás, így marad részére a kussolás, én meg szerencsére nem ebből 
  élek, ezért lehet véleményem is, valamint ki is maradhatok belőle - mármint 
  abból, hogy zenéljek táncegyütteseknek. Nálam a malac esete a bojtárral a 
  "nyerő"! Én ilyen "ódivatú" figura vagyok, valamint - nem győzöm hangoztatni - 
  semmi elkötelezettségem és függőségem nincs ezen a "körön" belül, így 
  szabadnak érezhetem a véleményemet és az sem érdekel, ha ez valami okos 
  embernek nem tetszik. Persze meghallgatok bárkit, de vannak "nagyszerűnek" 
  tartott emberek, akik alapvető emberségből már rendesen leszerepeltek. Apropó 
  hangzavar! A folkkocsmában szerinted meg lehetett volna hallani, hogy valaki 
  furulyázik? Nem igazán! Pedig az is népi hangszer és azon is népzenét szoktak 
  muzsikálni!  Nagyon kellemes sokszor egyedül furulyázni! Főleg 
  természetes körülmények között, nem pedig egy fővárosi hodályban. Lehet, hogy 
  ezt valaki anarchista gondolatnak tekinti, de ezek alapján a betyárokat is 
  "leanarchistázhatnánk". Azért hála a Jóistennek, ezt nem csak én gondolom így, 
  van még ilyen ember más is, csak én jártatom a számat a legtöbbet.<BR>Na 
  mindegy, nekem a táncháztalálkozó színpadostól, csarnokostól, folkkocsmástól 
  úgy idegen, ahogy van, csak azt sajnálom, hogy szinte ez az alkalom az, amikor 
  találkozhat a vidéki surmó néhány ismerősével. Meg láthatja, hogy merre megy a 
  szekér. Azután vagy felszáll rá, vagy elege lesz az egészből!<BR>Üdv,<BR><BR>
  <BLOCKQUOTE 
  style="PADDING-LEFT: 10px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">-- 
    Eredeti üzenet --<BR>
    <DIV style="font-color: black"><B>Feladó: </B><A 
    href="mailto:Fontanyi Viktor <Fontanyi.Viktor@etv.hu>">Fontanyi Viktor 
    <Fontanyi.Viktor@etv.hu></A></DIV>
    <DIV><B>Címzett: </B><A 
    href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A></DIV>
    <DIV><B>Másolat: </B><A href="mailto:"></A></DIV>
    <DIV><B>Elküldve: </B>08:54</DIV>
    <DIV><B>Téma: </B>RE: [Folklista] Táncháztatlálkozó 2006- Margittai Gábor 
    ír</DIV><BR><BR>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006>Kedves Péter!</SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
    <DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN class=078252706-26042006>"Ti nagyon 
    hozzászoktatok, hogy a zenész nem más, mint egy programozható, 
    visszatekerhető, állítható sebességű biomagnetofon, aki kiszolgálja a táncos 
    mindenféle kedvét, méginkább a koreográfus bácsi, néni idióta elképzeléseit, 
    amit a néptánc színpadra vitelének 
    perverziója éltet."</SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=078252706-26042006>A 
    folkkocsmában a zenészek nagyon jó táncolható dallamokat muzsikáltak. Külön 
    kérés nem kellett hozzá, saját maguktól! </SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN class=078252706-26042006>Mi 
    (táncosok) ezeket meghallottuk, vagyis csak szerettük volna meghallani. Ami 
    a hangzavar miatt nem nagyon sikerült! </SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006>Ezért lett volna jó, ha észreveszik, hogy ott 
    táncolunk, akkor kicsit a táncosok felé fordulnak. Szerintem nekik is jobb 
    érzés lett volna. Vagy tévedek?</SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006>Ilyen szavak, hogy "a zenész nem más, mint egy 
    programozható, visszatekerhető, állítható sebességű biomagnetofon" még a 
    legnegatívabb gondolataimban se jutnak eszembe, úgyhogy az ilyen irányú 
    feltételezéseket, kérlek máskor kerüld el!</SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006>Tisztelettel,</SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006>Fontányi Viktor</SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial color=#0000ff size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006>Budapest </SPAN></FONT></DIV>
    <DIV><FONT face=Arial size=2><SPAN 
    class=078252706-26042006></SPAN></FONT> </DIV>
    <BLOCKQUOTE 
    style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid">
      <DIV class=OutlookMessageHeader dir=ltr align=left><FONT face=Tahoma 
      size=2>-----Original Message-----<BR><B>From:</B> 
      lista-bounces@list.folkradio.hu 
      [mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu]<B>On Behalf Of </B>Számel 
      Péter<BR><B>Sent:</B> Wednesday, April 26, 2006 7:55 AM<BR><B>To:</B> 
      lista@list.folkradio.hu<BR><B>Subject:</B> RE: [Folklista] 
      Táncháztatlálkozó 2006- Margittai Gábor ír<BR><BR></FONT></DIV>
      <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
      style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Kedves Viktor és kedves 
      lista!<BR><BR>Fontányi Viktor levelének utolsó része indította el kezemet 
      a billentyűk felé. Viktor azon sajnálkozik, hogy a folkkocsmás zenészek 
      úgymond inkább maguknak muzsikáltak, mintsem a táncosoknak. Hát szerintem 
      teljesen igazuk volt - ha valóban ezt tették! Kedves Viktor, kedves 
      táncosok! Ti nagyon hozzászoktatok, hogy a zenész nem más, mint egy 
      programozható, visszatekerhető, állítható sebességű biomagnetofon, aki 
      kiszolgálja a táncos mindenféle kedvét, méginkább a koreográfus bácsi, 
      néni idióta elképzeléseit, amit a néptánc színpadra vitelének 
      perverziója éltet. Kedves táncosok, ha jól emlékszem a mesében nem a 
      kismalacok diktálták a bojtárnak, hogy az miként furulyázzon! Ma már egyre 
      kevesebben vannak azok, akik a megélhetés miatt muzsikálnak, és ezeknek is 
      többsége világos bőrű. Kérlek titeket, hogy ne keverjétek össze őket 
      azokkal, akik 50-100 éve, vagy akár manapság mindenre hajlandóak, csak 
      fizessenek érte! Én egy tánccsoporttal mostanában átéltem a zenész 
      helyzetét, aki csak "utánfutónak" van ott, nem kíváncsi rá senki, mindig 
      csak a baj van vele, mert meg kell nekik magyarázni, hogy mit, hogyan, de 
      hát mégis kell valamire táncolni. "Mégis csak a táncos a valaki!" Hát nem 
      egészen! Ezért én befejeztem velük, mert megtehetem!<BR>Na ennyit a 
      zenész-táncos viszonytól. Néhány gondolat a 
      Táncháztalálkozóról:<BR>Egyetlen életszagú hely a kocsma volt. Azonban úgy 
      az egész 2 nappal kapcsolatban meg az volna a fő megállapításom, hogy a 
      magyar népzene, kedves hölgyek és urak, nem csupán (1)vonós zenekarok 
      produkciójából áll! Ennek ellenére azt tapasztaltam, hogy egyéb műfajok 
      max. valamelyik eldugott teremben kaptak helyet, a kocsmában meg teljesen 
      esélytelenek is lettek volna. (2) nem is kizárólag erdélyi! Kedves 
      szervezők, kedves zenészek, azért "adjunk már a kultúrának" egy kicsit! 
      Szép és jó a vonószene, meg az erdélyi, de hát van még azon kívül igen sok 
      más is! Számomra üdítő pillanat volt mikor meghallottam a tekerősöket 
      muzsikálni - hozzáteszem, céltalannak tartom az ilyen hangszerek 
      tömegességét (citera-, tekerő-, dudazenekarok) – de az érzés a „végre 
      hallok már valami mást is” volt.<o:p></o:p></SPAN></P>
      <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
      style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Ezek ellenére ne tekintsen 
      engem senki a vonós zene megátalkodott ellenségének (bár úgyis annak 
      fogtok), csak a mostanában divatos jelenségek jórésze nem kedves számomra. 
      Azt mondják, az vagy amit megeszel. Szerintem meg az vagy ahogyan kinézel, 
      főleg egy „jeles napon”. Nos ott is látható volt, hogy egyre terjed a TSZ 
      elnök öltöny-nyakkendő dizájn. Ehhez párosul a testtartás finom 
      beállítása. Enyhe terpeszállás, kifordított lábfejek, kissé megdöntött 
      felsőtest deréktól felfelé, hogy az énekes fülébe jól lehessen húzni. 
      Urak! Csak így tovább, de ez már egy új világ, aminek a népi kultúrához 
      semmi köze nincs!<o:p></o:p></SPAN></P>
      <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
      style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial">Műsorok:<o:p></o:p></SPAN></P>
      <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
      face="Times New Roman" size=3>A vasárnap esti produkciót láttam. 
      Összességében förtelmes volt. Sebestyén Márta és Dongó produkciója 
      kritikán alulinak bizonyult számomra. Mindkét előadóművésznek „egyéni” a 
      stílusa (Fekete Pákóé is az!). Valamint köszönet a Muzsikás együttesnek a 
      színvonalas „szép magyar” muzsikáért. Majd csak elfogyunk már mind egy 
      szálig! Javasolnám, hogy ők automatikusan kapják meg a román 
      állampolgárságot a román kultúra világ minden részén való 
      népszerűsítéséért, de lehetne népszavazást is kiírni.</FONT></P>
      <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
      face="Times New Roman" size=3>Elnézést a tuskóságom miatt, de itt azért 
      nem én vagyok az egyetlen, aki úgy érzi, hogy itt nincs minden a 
      helyén. Vagy esetleg ez a jó út és a magamfajta meg húzzon a 
      sunyiba...</FONT></P>
      <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT 
      face="Times New Roman" size=3>SzP</FONT></P><BR><BR>
      <BLOCKQUOTE 
      style="PADDING-LEFT: 10px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">-- 
        Eredeti üzenet --<BR>
        <DIV style="font-color: black"><B>Feladó: </B><A 
        href="mailto:Fontanyi Viktor <Fontanyi.Viktor@etv.hu>">Fontanyi Viktor 
        <Fontanyi.Viktor@etv.hu></A></DIV>
        <DIV><B>Címzett: </B><A 
        href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A></DIV>
        <DIV><B>Másolat: </B><A href="mailto:"></A></DIV>
        <DIV><B>Elküldve: </B>2006.04.25  08:39</DIV>
        <DIV><B>Téma: </B>RE: [Folklista] Táncháztatlálkozó 2006- Margittai 
        Gábor ír</DIV><BR><BR>Sziasztok!<BR><BR>Elolvastam én is a cikket. 
        Meglátásom szerint, Margitai megint túlzásokba ment, de lássuk be, 
        meglátásai jók!<BR>-Az erdélyi árusok megtalálásának nehézsége egy 
        dolog. Miért kellett mindkét nap 6-kor bezárni a vásárt?<BR>-A FMH 
        kétségtelenül kinőtte a táncháztalálkozót (de szerintem a szezonnyitót 
        is). Nem lehetne valami nagyobb helyre áttenni a bulit? (az Üsztürü 
        mezőségi rendjére a későn érkezők más be se fértek. Uff.)<BR>-A vasárnap 
        volt számomra a legnagyobb csalódás, amit kaptam a pénzemért. A "Két 
        banda" című előadás volt az egyetlen, amiért azt mondom, érdemes volt 
        elmenni. <BR>-Az esti gála úgy volt meghírdetve, hogy 10-kor vége, utána 
        3 táncrend. Akkor hogyan húzódhatott el 11 óráig???<BR>Egy-egy produkció 
        jó volt ugyan (pl. a zenészek tánca, a kalotaszegiek műsora), de a műsor 
        összességében nem pörgött, a végén már untam. A folkkocsma táncra 
        alkalmatlan talaján voltunk kénytelenek egy-egy táncolható zenét 
        elcsípni, ami nehéz volt, mert 3 banda általában egyszerre muzsikált, és 
        ettől hangzavar keletkezett. :) Ja és maguknak zenéltek, még akkor is 
        amikor min. 10 pár szeretett volna táncolni az ő zenéjükre. --- Kérdés a 
        zenészekhez: Nem jobb úgy muzsikálni, hogy tudod, hogy vannak akik 
        befogadják??? (Uff!)<BR>-Ja, és hogy a végén összessen egy mezőségire 
        futotta.....! Erre inkább semmit nem mondok.<BR><BR>További szép 
        napot!<BR><BR>Üdv.:<BR>Fontányi Viktor<BR><BR><BR>> -----Original 
        Message-----<BR>> From: <A 
        href="mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu">lista-bounces@list.folkradio.hu</A><BR>> 
        [mailto:<A 
        href="mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu]On">lista-bounces@list.folkradio.hu]On</A> 
        Behalf Of Szluka Tibor<BR>> Sent: Monday, April 24, 2006 9:18 
        PM<BR>> To: <A 
        href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A><BR>> 
        Subject: Re: [Folklista] Táncháztatlálkozó 2006 - Margittai Gábor 
        ír<BR>> <BR>> <BR>> <BR>> <BR>> Kemecsei Gábor <<A 
        href="mailto:kemecsei@folkradio.hu>">kemecsei@folkradio.hu></A> 
        írta:<BR>> <BR>> > Lánc, lánc<BR>> > Huszonöt éves 
        találkozások, avagy a magyarországi<BR>> néptáncszínház<BR>> > 
        nyomorúsága<BR>> > 2006. április 8. (34. oldal)<BR>> > 
        <BR>> > Margittai Gábor <BR>> > <BR>> > Mese nincs: 
        akit ingerel a tumultus, az alkalmatlan terek<BR>> emberszaga, 
        a<BR>> > hosszú negyedórákig tartó tanácstalan téblábolás 
        űrállomásnyi<BR>> > folyosókon, ne adj' isten a néhány 
        bujdosó<BR>> szegénylegénynek vagy Vata<BR>> > fia Jánosnak 
        öltözött idősebb népművelő, az is elismeri,<BR>> hogy a<BR>> > 
        huszonötödik éve megrendezett országos táncháztalálkozó és<BR>> 
        kirakodóvásár<BR>> > a Kárpát-medencei népi kultúra igazi ünnepe. 
        Az<BR>> ünneprontók persze nem<BR>> > mulasztják el mindehhez 
        hozzátenni, hogy e<BR>> táncháztalálkozók leginkább<BR>> > csak 
        találkozók tánc nélkül, garantált ne mulass, mert a<BR>> 
        zsúfoltságban<BR>> > mozdulni sem igen lehet, és a szervezés még 
        mindig hagy némi<BR>> > kívánnivalót maga után. Nem beszélve arról 
        a<BR>> sajátosságról, hogy az<BR>> > egykor a főbb helyeken 
        kirakodó, sokszor öreganyjuk<BR>> rokolyájával,<BR>> > 
        öregapjuk fonott derékszíjával érkező határon túli paraszt<BR>> 
        árusok mára a<BR>> > földszint fülledt és szűkös termébe 
        szorultak. Míg<BR>> odafent, a küzdőtér<BR>> > frekventált 
        terepén a hivatásos árusok, mesteremberek<BR>> kínálhatják<BR>> 
        > máskülönben egyedülálló színvonalú portékáikat - ahogy ez<BR>> a 
        múlt hét<BR>> > szombatján, vasárnapján is történt.<BR>> > 
        Ám azt a gyomorbajosoknak is el kell ismerniük, hogy<BR>> feltehetően 
        ez<BR>> > évente az egyetlen alkalom, amikor a Budapest<BR>> 
        Sportarénának még az<BR>> > illemhelyein is kalotaszegi muzsika 
        szól. Lehet<BR>> megjegyzéseket tenni az<BR>> > izomingre 
        fölráncigált népviseletekre meg az egy főre jutó<BR>> > 
        tarsolylemezek számára is. Ám egy viselet kizárólag akkor<BR>> élő, 
        ha<BR>> > hordják, mi pedig különösen büszkék lehetünk népi 
        öltözködési<BR>> > kultúránkra. Máskülönben meg miért volna 
        kevésbé<BR>> szalonképes ez, mint a<BR>> > New York-i 
        gördeszkásokat vagy a Gangesz-parti<BR>> szerzeteseket 
        majmolók<BR>> > megjelenése? A folyamatosan gyarapodó tömeg annak 
        biztos<BR>> jele, hogy az<BR>> > egykori szubkultúra, városi 
        fiatalok hajdani szűk mozgalma<BR>> nem csupán<BR>> > 
        polgárjogot nyert, és kilépett az underground<BR>> félforradalmi 
        (vagy tán<BR>> > egészen az) homályából, de továbbra is elképesztő 
        ütemben<BR>> vonzza magához<BR>> > a legkülönfélébb 
        korosztályok és társadalmi rétegek<BR>> képviselőit.<BR>> > 
        Farmernadrágos hebrencs kamaszok, medikusok,<BR>> természettudományos 
        pályára<BR>> > készülő egyetemisták, bölcsészek, 
        vízvezeték-szerelők,<BR>> rendszergazdák,<BR>> > ügyvédek és 
        vállalkozók, moldvai csángók és dunántúliak<BR>> igen szoros<BR>> 
        > konglomerátummá gyúródnak össze ezeken a találkozókon,<BR>> 
        akárcsak a heti<BR>> > táncházak világában vagy a nyári 
        tánctáborok "edzésein".<BR>> > Aki pedig kívülállóként, első 
        alkalommal csöppen ebbe a<BR>> nyugodt<BR>> > nyüzsgésbe, meg 
        fog rökönyödni a talán semmilyen más közös<BR>> "szórakozási"<BR>> 
        > alkalomra nem jellemző befogadókészségen meg azon az<BR>> 
        eltökélt és nyitott<BR>> > hagyománytudaton, amely szükségesnek 
        érzi, hogy az<BR>> öntudatlan csecsemő<BR>> > vagy akár 
        hasfalon keresztül a magzat is erdélyi népzenét<BR>> hallgasson, 
        s<BR>> > hogy az izgatott és megvadult kétéves gyereket 
        saját<BR>> csillapíthatatlan<BR>> > tánckedvére bízza.<BR>> 
        > <BR>> > Senki nem tagadhatja hát, hogy a hagyományőrzés, 
        a<BR>> veszendő - sok<BR>> > helyütt már elveszett - 
        népi-kispolgári műveltség egyik<BR>> legfontosabb élő<BR>> > 
        fórumává nőtték ki magukat a táncházak. Nem beszélve a<BR>> 
        háttérben<BR>> > szorgosan gyűjtő, rendszerező, archiváló 
        tudományos<BR>> műhelyekről, a<BR>> > képzett 
        muzsikustársadalomról, a magas színvonalú<BR>> kézművességről, 
        a<BR>> > könyv- és lemezkiadásról vagy a virtuális találkozások, 
        a<BR>> szakadatlan<BR>> > népzenesugárzás fontos helyszínéről, 
        az apró-cseprő<BR>> dolgoktól az<BR>> > általános elméleti 
        problémákig számos kulturális kérdést<BR>> megvitató<BR>> > 
        internetes honlapokról, mint amilyen a szó szoros értelmében<BR>> 
        > egyedülálló, küszködő Folkrádió és annak levelezési 
        listája.<BR>> > Meglepő ezért, hogy amíg a hazai néptáncvilág 
        közönsége<BR>> folyamatosan és<BR>> > bátran képes megújulni, 
        átlendülni a holtpontokon, s<BR>> minden ellenszéllel<BR>> > 
        szemben szinte beláthatatlan időre biztosítja az<BR>> utánpótlást, 
        addig a<BR>> > kimenet, az "output", azaz a színpadi 
        feldolgozások<BR>> igencsak ritka<BR>> > pillanatai nem sok 
        jóval kecsegtetnek. Különös módon válik<BR>> el az élő<BR>> > 
        találkozások és befogadások lelkes szellemiségétől a magyar<BR>> > 
        néptáncszínházak többnyire fojtogatóan szűkös, enervált,<BR>> 
        távlattalan,<BR>> > esztétikai jövőkép nélküli gondolatrendszere - 
        ha nem<BR>> eufemizmus<BR>> > egyáltalán ilyesmiről beszélni. 
        Míg ma már tízezrek éltetik a<BR>> > táncházakat, érthetetlenül 
        keveseket érintenek az ugyanerre a<BR>> > műveltségre és 
        hagyományrendre épülő előadások, kiváltképp<BR>> akkor, ha 
        nem<BR>> > a jól bejáratott fővárosi vagy megyeszékhelyi 
        együttesek,<BR>> hanem elvétve<BR>> > határon túli 
        tánccsoportok az előadók. Karácsonykor<BR>> például a 
        pozsonyi<BR>> > Ifjú Szívek nagyszerű bemutatója (Felvidéki 
        levelek) jó,<BR>> ha harmadházzal<BR>> > ment, két héttel 
        ezelőtt a csíkszeredai Hargita<BR>> táncegyüttesre ugyan<BR>> > 
        csordulásig telt ház volt kíváncsi, ám a máskor oly buzgón<BR>> > 
        premierlátogató szakma krémje nem igazán képviseltette<BR>> magát. 
        Pedig lett<BR>> > volna alkalom a tapasztalatgyűjtésre. Másfelől 
        ma nincs az<BR>> anyaországban<BR>> > együttes, amelyik 
        túlnyomórészt ne a határon túli<BR>> néptáncokat venné<BR>> > 
        előre repertoárjában.<BR>> > Nehéz magyarázatot találni arra, mi 
        vezetett ehhez a<BR>> zárványosodáshoz.<BR>> > Belterjességhez. 
        Kiürüléshez. Hogy miért szivárgott el a<BR>> hajdani<BR>> > 
        dinamizmus és képzelőerő a néptánc színreviteléből. Egy<BR>> 
        színikritikus<BR>> > nemrégiben konfekcionált színháznak titulálta 
        a hazai<BR>> színpadok világát,<BR>> > sorozatgyártásról, 
        bevált esztétikai és dramaturgiai minták<BR>> > agyonrágásáról, a 
        tehetségek ellehetetlenítéséről szólt,<BR>> azt firtatva, a<BR>> 
        > nagy számok ellenére miért nem születnek eget verő<BR>> 
        eredmények. Fájdalmas<BR>> > elismerni, de ha lehetséges, mindez a 
        magyar néptáncszínházra<BR>> > hatványozottan igaz.<BR>> > 
        Talán nem szerencsés összevetni az alábbi két<BR>> közelmúltbeli 
        példát, mert<BR>> > sántíthatnak a párhuzamok és kontrasztok 
        műfajban, indulatban,<BR>> > hátországban. Ám nem hagy nyugodni 
        bennünket, hogy mindkét<BR>> rendhagyó<BR>> > alkalom 
        néptáncművészetünk leghétköznapibb kérdéseire<BR>> világít rá. 
        A<BR>> > huszonötödik országos táncháztalálkozó és 
        kirakodóvásár<BR>> szombati<BR>> > fénypontja volt a nagy múltú 
        Magyar Állami Népi Együttes<BR>> Örök Kalotaszeg<BR>> > című 
        táj- és tánchommage-a, a neves közép-erdélyi cigány<BR>> muzsikusok, 
        a<BR>> > Csipások emlékét idéző bemutató. Bár nem győzzük<BR>> 
        hangsúlyozni, a<BR>> > sportaréna aligha alkalmas bármilyen 
        színházi<BR>> szertartásra, s mi több<BR>> > száz méterről 
        voltunk kénytelenek követni az előadást (ez<BR>> legyen a mi<BR>> 
        > hibánk), azt azért a látóhatár pereméről is<BR>> 
        megfigyelhettük, hogy a<BR>> > virtuóz, egyre inkább színpadra érő 
        táncosokat hogyan<BR>> inspirálta a<BR>> > sokezres 
        nézőközönség ovációja. Szívünkig hatoltak a<BR>> közismertebb<BR>> 
        > kalotaszegi slágereken túlmutató dallamok, és együtt<BR>> 
        örültünk másokkal a<BR>> > ma már ebben a formájában nem létező, 
        lassan, de biztosan<BR>> morzsolódó<BR>> > világ megidézésének 
        is.<BR>> > Azt azonban soha nem fogjuk megérteni - és ez 
        már<BR>> messze-messze túlmutat<BR>> > az állami népi 
        produkción -, hogy a gyűjtésben,<BR>> feldolgozásban,<BR>> > 
        kármentésben oroszlánrészt vállaló hajdani szenvedélyes<BR>> 
        "talpasok",<BR>> > határon túli országjárásukkal nagy kockázatokra 
        is<BR>> hajlandó egykori<BR>> > művészek mára miért betonozták 
        be magukat saját<BR>> ötlettelenségükbe, s<BR>> > emelték azt a 
        minta rangjára. Hogy a fillérekért robotoló,<BR>> sokszor<BR>> 
        > embertelen körülmények között turnézó, számos társművész<BR>> 
        által lesajnált<BR>> > "népi" táncosokat manapság miért nem szokás 
        teljes értékű<BR>> színpadi<BR>> > szereplőnek tekinteni, hanem 
        inkább csak ide-oda tologatható,<BR>> > csereberélhető parasztnak 
        egy rettentően monoton<BR>> sakkjátszmában. Hogy<BR>> > akár 
        amatőr, akár az amatőr világból toborzott hivatásos<BR>> legyen az 
        a<BR>> > táncos, idővel sikerül kiölni belőle a tánc iránt 
        érzett<BR>> tiszta<BR>> > szenvedélyt azzal (is), hogy sokszor 
        már eleve csak<BR>> "alakzatba"<BR>> > láncolva, táncidegen 
        normák koreográfiai kalodájában<BR>> sajátíthatja el<BR>> > 
        újabb tájegységek mozdulatkultúráját. Ez a gúzsba kötve<BR>> táncolás 
        csak<BR>> > igazán.<BR>> > Persze mind az amatőr, mind a 
        profi táncos világ igen<BR>> nehéz helyzetben<BR>> > van: 
        lerongyolódott állapotukban fellépési kényszerben,<BR>> > 
        haknikötelezettségben vergődnek. Ugyanakkor a múlt<BR>> szombati 
        előadás is<BR>> > jelezte, hogy megint egyre inkább színpadképes 
        lesz a<BR>> táncok, táncosok<BR>> > személyes és egyéni 
        karaktere, dinamikája, s nem elég csupán<BR>> > 
        sportteljesítményként értelmezni és bemutatni a világ egyik<BR>> > 
        legbonyolultabb férfitáncát, a kalotaszegi legényest sem.<BR>> > 
        Ám ahogy a magyar színházi világ más szegleteiben, itt is<BR>> 
        hiányoznak a<BR>> > perzselő tehetségű rendezők, sőt a 
        néptáncszínház<BR>> berkeiben maga a<BR>> > formalista 
        koreografáláson, paraszttologatáson túlmutató<BR>> rendezés 
        is<BR>> > luxusnak tetszik olykor. Mostanában meg-meglódul azért 
        a<BR>> > néptáncszínházunk, vannak merészebb, rugalmasabb<BR>> 
        kísérletek. Vannak<BR>> > fiatalok és vakmerőbb meglettek, akik 
        küzdenek az ellen,<BR>> hogy puszta<BR>> > oktató előadássá, 
        muzeális seregszemlévé halványítsák<BR>> színpadra kerülő<BR>> 
        > táncainkat. De nehéz ügy. Amíg a nagymogulok büntetlenül<BR>> 
        vihetnek színre<BR>> > mindenféle szélesvásznú történelmi giccset, 
        bedarálva<BR>> lázálmaikba<BR>> > tucatnyi derék táncost, amíg 
        az "autentikusság" védőpajzsával<BR>> > takargatják 
        közhelygyűjteményeiket, és a népművészettől idegen<BR>> > 
        művészkedésnek gúnyolják a kérdéseket felvető, a<BR>> gyökereket 
        firtató<BR>> > előadásokat, amelyek bátran lemerülnek e 
        mozgásvilág<BR>> legvadabb,<BR>> > legrituálisabb rétegeiig - 
        addig a kritikus is csak<BR>> hasonló monotóniával<BR>> > 
        dohoghat.<BR>> > <BR>> > Másik példánk "alámerülő": két hete 
        a Hargita táncegyüttes<BR>> annak<BR>> > reményével 
        kecsegtetett, hogy igenis lehetséges<BR>> közhelymentesen, 
        nem<BR>> > konfekcionálisan használni a Kárpát-medencei 
        táncnyelvet.<BR>> Orza Calin<BR>> > koreográfus és táncosai a 
        táncokat és a hozzájuk kötődő<BR>> tavaszi<BR>> > szokásrendet 
        kellő alázattal és hitelességgel használták fel.<BR>> > 
        Gazdagították a szókincset, és képesek voltak összetett<BR>> 
        mondatokban<BR>> > beszélni - mindezt magától értetődő 
        tánckészséggel és -<BR>> ami nem magától<BR>> > értetődő - 
        nagyszerű színészi játékkal. Ha kellett, az<BR>> ember lefordult 
        a<BR>> > székéről a nevetéstől, ha kellett, hagyta magát 
        marcangolni.<BR>> > De úgy tetszik, hazai táncszínházunk 
        fényévekre került az oly<BR>> > reflexszerűen idézett bartóki 
        gondolatoktól. Lassan<BR>> elfelejtjük, mert<BR>> > 
        elfeledtetik velünk, hogy a néptánc, mint minden<BR>> kulturális 
        jelenség,<BR>> > mozgásban lévő rendszer: újabb szokások, 
        hangszerek, figurák,<BR>> > "modernebb", változó ösztönök 
        rejtélyes világa. Amely<BR>> ugyanúgy elsőrendű<BR>> > 
        "nyersanyag" az úgynevezett magas művészet számára, ahogy<BR>> Bartók 
        vagy<BR>> > Kodály számára a népi muzsika volt. Amelynek alkotó 
        igényű<BR>> > szétszálazása, majd - urambocsá! - személyre szóló 
        és<BR>> egzisztenciális<BR>> > mélységű újraszövése nem 
        szentségtörés - ha kellő erejű és<BR>> színvonalú<BR>> > 
        tánctudással jár. S nem szentségtörés a merészebb<BR>> absztrakció, 
        a<BR>> > babrálás intellektuális árnyalatokkal, amint az 
        sem,<BR>> hogyha az alkotók<BR>> > nem elsősorban a 
        népszínműves tradíciókhoz, nem csak az<BR>> idealizált<BR>> > 
        nép(mese)i világhoz fordulnak. Nem csak lócákat meg<BR>> 
        gereblyéket,<BR>> > taligakereket vagy szénaboglyákat használnak 
        színpadi<BR>> díszletül,<BR>> > jól-rosszul másolt viseleteket 
        jelmezül. Nem olyan lehetetlen<BR>> > vállalkozás venni a 
        fáradságot, és kicsákányozni ebből a<BR>> műveltségből<BR>> > 
        mindazt, ami hozzánk szól, ami a mi bőrünkre megy, hiszen<BR>> erre 
        is vannak<BR>> > nálunk kitűnő példák - túl azon, hogy e 
        hagyományrend<BR>> bemutatása<BR>> > természetesen önmagában is 
        művészi értékű.<BR>> > Csakhogy néha ennél több kell. Egyre 
        inkább.<BR>> > <BR>> > Tudatosítani kellene, hogy a gyűjtés, 
        a tájak, muzsikusok,<BR>> táncok<BR>> > újrafelfedezésének és 
        -élesztésének hőskorszaka lezárult.<BR>> Már nem mindig<BR>> > 
        elégséges, ha a pionírok egyszerűen színpadra viszik azt,<BR>> amit 
        mondjuk<BR>> > egy kicsiny sóvidéki zsákfaluban találtak. Új 
        korszak van.<BR>> Ezek a táncok<BR>> > többre hivatottak. 
        Mindenre.<BR>> > Alapkérdésekhez kellene visszatérni: milyen 
        formában érdemes<BR>> > továbbgondolni, feldolgozni táncainkat? 
        Kinek szól(ná)nak<BR>> ezek az<BR>> > előadások? Nem volna-e 
        időszerű megint esztétikai<BR>> önmeghatározásokkal<BR>> > 
        bíbelődni? Eldönteni végre, minek van értelme a színpadon,<BR>> s 
        minek helye<BR>> > a skanzenban, ha a világ egyik legszerencsésebb 
        nemzetének<BR>> mondhatjuk<BR>> > magunkat népi kultúránk 
        gazdagságának tekintetében? Nem<BR>> volna-e érdemes<BR>> > 
        néha a társművészetekre is vetni egy oldalpillantást? És<BR>> 
        szerencsés<BR>> > ösztön-e az, ha a kritikai figyelemtől 
        elszokott, a kölcsönös<BR>> > öntömjénezéshez hozzáedződött 
        koreográfusi kör bármiféle<BR>> szépészeti<BR>> > ítélettel 
        szemben körkörös védelemre rendezkedik be? Ha az<BR>> "inkább<BR>> 
        > hallgassanak rólunk, csak rossz kritikát ne" szemlélet -<BR>> ez 
        persze nem<BR>> > csak honi táncéletünkre jellemző - a szakmai 
        önérdekeket<BR>> is elsöpri.<BR>> > Faramuci dolog, hogy ezeket 
        az evidenciákat újra és újra<BR>> nyomatékosítani<BR>> > kell. 
        Mint ahogy faramuci kérdés az is, van-e igény és még<BR>> 
        elegendő<BR>> > szenvedély a mai magyar néptáncszínházban arra, 
        hogy kitörjön<BR>> > dramaturgiai, koreográfiai, tematikai 
        gettójából, s ne csak a<BR>> > hozzátartozók meg az (esetleg) 
        kárörvendően kíváncsi<BR>> táncostársak<BR>> > járjanak el a 
        bemutatókra. A táncosok hadgyakorlatszerű<BR>> kizsigerelése<BR>> 
        > avagy a kelta közhelyekbe oltott, olykor a gyengébb<BR>> 
        technikai tudást<BR>> > takargató táncos show-k szervilizmusa 
        persze kevés<BR>> meggyőző kiutat<BR>> > mutatott 
        mindeddig.<BR>> > Nagy a tét. Mint a hőskorban, ismét ideje volna 
        annak<BR>> esztétikai<BR>> > felelősségét vállalni, hogy a 
        szélesebb színházértő<BR>> közönséghez is<BR>> > eljusson az 
        egyedülállóan gazdag és bonyolult magyar<BR>> népzene- és<BR>> 
        > tánckultúra. Hiába járnak hozzánk nyugatról és keletről<BR>> 
        tanulmányozni a<BR>> > magyar táncházakat, oktatási, gyűjtési 
        módszereket. Hiába<BR>> látogatnak<BR>> > ezrek évente a 
        táncháztalálkozóra, töltik meg a táborokat,<BR>> s viszik<BR>> 
        > tovább áldozatkész hagyományőrző és amatőr csoportok ennek<BR>> 
        a világnak<BR>> > minden szépségét és gyötrelmes igazságait, ha a 
        színházi<BR>> feldolgozások<BR>> > provinciálisak 
        maradnak.<BR>> > Mert addig Kalotaszeg sem lesz örök.<BR>> > 
        <BR>> > <BR>> > <BR>> > <BR>> > Kiadja a Nemzet 
        Lap és Könyvkiadó Kft. C 2001<BR>> > <BR>> > <BR>> > 
        <BR>> > Sok beszédnek sok az alja.<BR>> Ez a közmondás jut 
        erről az írásrol eszembe.Annak ellenére<BR>> jó volt,hogy ez a szép 
        autentikus épületben úgy éreztük<BR>> magunkat ,mintha egyik falubol 
        a másikba kellet volna<BR>> sétálnunk két helyszin közt.Én a 
        szervezők helyében ezt<BR>> végig gondolnám.Az erdélyi árusokat 
        sikerült zárás elött<BR>> megtalálni./Túl hiányos volt az 
        információ/Az infós<BR>> leányoknak fogalmuk sem volt mi hol van.A 
        kiírások<BR>> valószinűleg rejtzvényfejtőknek készültek.Biztos nincs 
        jobb<BR>> helyszin.A belépőárak :csillagos ég.Nagycsaládosok<BR>> 
        kizárva./köszönjük. <BR>> Üdv .Tibor<BR>> > <BR>> > 
        <BR>> > <BR>> > <BR>> > 
        ---------------------------------<BR>> > Nyári táborok: <A 
        target=_blank 
        href="http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php">http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php</A><BR>> 
        > Támogasd adód 1%-ával a Folkrádiót:<BR>> > <A target=_blank 
        href="http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html">http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html</A><BR>> 
        > <BR>> <BR>> 
        ______________________________________________________________<BR>> 
        _________________<BR>> MP3 lejátszók már 6900 Ft-tól! A legszélesebb 
        MP3/MP4 video <BR>> lejátszó választék.<BR>> Ingyenes országos 
        házhozszállítás! www.infopatika.hu<BR>> <BR>> <BR>> 
        ---------------------------------<BR>> Nyári táborok: <A 
        target=_blank 
        href="http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php">http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php</A><BR>> 
        Támogasd adód 1%-ával a Folkrádiót:<BR>> <A target=_blank 
        href="http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html">http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html</A><BR>> 
        <BR>---------------------------------<BR>Nyá<BR></BLOCKQUOTE><BR>_________________________________________ 
      <BR>Hírkereső.hu - Mindig friss hírek, toplisták, sztárpletykák. A 
      legfontosabb 70 hírforrás közel 2.500 cikke naponta!<BR>Ha egy lapon 
      akarsz mindent áttekinteni <A target=_blank 
      href="http://www.hirkereso.hu/">KLIKK IDE!</A> </BLOCKQUOTE>
    <HR>
    ---------------------------------<BR>Nyári táborok: <A target=_blank 
    href="http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php">http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php</A><BR>Támogasd 
    adód 1%-ával a Folkrádiót:<BR><A target=_blank 
    href="http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html">http://www.nonprofit.hu/szerv/nyilatkozat/56148.html</A><BR><BR></BLOCKQUOTE><BR>_________________________________________ 
  <BR>Hírkereső.hu - Mindig friss hírek, toplisták, sztárpletykák. A 
  legfontosabb 70 hírforrás közel 2.500 cikke naponta!<BR>Ha egy lapon akarsz 
  mindent áttekinteni <A href="http://www.hirkereso.hu/">KLIKK IDE!</A> 
</BLOCKQUOTE></BODY></HTML>