<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Kedves Péter!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>A nyelvi analógiák azért nyújthatnak fontos
adalékokat ennek a listának, mert a folklóradatok hagyományozódásának egyik
legfontosabb eszköze maga a nyelv. A szájhagyomány valójában nyelvhagyomány,
hiszen a közlés verbális bázisa pont ez a hihetetlenül izgalmas kódrendszer,
melynek változásai tanulsággal szolgálhatnak magának a közvetítendő anyagnak, a
tartalmi összetevőnek a változásaihoz is. Nagyon örülök, hogy a nyelvi témákban
egy nyelvészetileg képzett listatag hozzászólásait is olvashatjuk, mert úgy
vélem, hogy a folklórral foglalkozók számára az ilyen, kívülről jövő
szakvélemények hatványozottan kívánatosak. A hagyományos kultúra
szövevényes összefüggésrendszerén átlátni szerintem csak úgy sikerülhet,
ha a saját igazságainkat folyton ütköztetjük olyan értelmes, szakmailag
megalapozott véleményekkel, amelyek a sajátunktól eltérő tapasztalati hátérrel
próbálják láttatni vitáink tárgyát. Bogár László történésznek a
magyar globalizációról szóló könyve egy, az ókori Rómában, a birodalom
széthullása előtti években folytatott, elképzelt beszélgetéssel indul. Ő is,
mint oly sokan mások, párhuzamot vonnak a két korszak között. A széthullás
jelei most is érzékelhetők, többek között különféle, prófétisztikus hajlamú
igehirdetők felbukkanásában. Azt javaslom, értékeljük ezeket a maguk
helyén, és ne firtasuk állításaik érvényességét, hanem próbáljuk inkább
megérteni a jelenséget magát. Szerintem ez sokkal
tanulságosabb. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2> </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Kedves Folklista!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Ha úgy gondoljátok, hogy ez a fórum nem viseli el a
tudományosan megalapozott érveléssel teletűzdelt véleménycseréket, és úgy
vélitek, hogy a "honnan lehet beszerezni kalocsai papucsot" jellegű
információcserére kell szorítkozni, akkor szóljatok, és eldugulok.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Tisztelettel</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Agócs Gergely</FONT></DIV>
<BLOCKQUOTE
style="PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #000000 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
<DIV style="FONT: 10pt arial">----- Original Message ----- </DIV>
<DIV
style="BACKGROUND: #e4e4e4; FONT: 10pt arial; font-color: black"><B>From:</B>
<A title=peterpomozi@gmail.com href="mailto:peterpomozi@gmail.com">peter
pomozi</A> </DIV>
<DIV style="FONT: 10pt arial"><B>To:</B> <A title=lista@list.folkradio.hu
href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A> </DIV>
<DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Sent:</B> Saturday, April 15, 2006 3:47
AM</DIV>
<DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Subject:</B> Fwd: [Folklista] z , zs,
dzs</DIV>
<DIV><BR></DIV><BR><BR>---------- Forwarded message ----------<BR><SPAN
class=gmail_quote>From: <B class=gmail_sendername>peter pomozi</B> <<A
href="mailto:peterpomozi@gmail.com">peterpomozi@gmail.com</A>><BR>Date:
15.04.2006 02:50 <BR>Subject: Re: [Folklista] z , zs, dzs<BR>To: <A
href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A><BR><BR></SPAN>
<DIV style="DIRECTION: ltr">
<DIV>Tisztelt Lista!</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Ez az ártatlan és szívünknek kedves nyelvi téma, amit Pávai István
z~zs~dzs változás a magyar nyelvjárásokban ill, analóg jelenségek altáji
nyelvekben levele váltott ki, a 26. hozzászólásnál tart, elágazásait nem
számolva, és egyre inkább félresiklik. <STRONG>Én sem mint folklistát kedvelő
és tisztelő, sem mint nyelvész, sem mint anyanyelvemet és a nyelveket
általában is szerető nem tartom helyesnek, hogy olyasmivel árasszuk el
ezt a listát, ami se nem népi, se nem magyar, se nem igaz. </STRONG></DIV>
<DIV>Nem óhajtok semmiféle vitát provokálni, ezért nem is reagáltam és nem is
fogok a jövőben sem minden e témájú elszállt hozzászólásra reagáln, hiszen ez
nem nyelvészeti lista hanem folklista. A népzene és a népi kultúra közös
tisztelete többet ér, mint az álnyelvészet ostorozása. Mindazonáltal ennél a
26. levélnél már nem állhatom meg: nézzetek körül, feleim józanul, és már
legalább olyan írások véghetetlen citálásával ne terheljétek ezt a listát, ami
nemcsak nyelvészeti blődli, hanem természettudományos képtelenségek sorozatát
is tartalmazza. És ami a legrosszabb benne, hogy kicsavart féligazságokat is
tartalmaz az agglutinációs típusjegyekről. </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Csak néhány apróságot engedjetek meg az idézett cikk elméleti
bevezetőjéhez, így Nagypéntek éjjelén, szombatra virradóra az ember egyébként
is legyen áhítatos, békés hangulatban, és lehetőleg ne támadjon senkit és
semmit. </DIV>
<DIV>1. Az, hogy a világ nyelvei monogenezissel (ősnyelv) vagy poligenezissel
jöttek létre ( több ősnyelv), kérdéses, gyakorlatilag tudományosan
eldönthetetlen. Ha valaki ex catedra eldönti, ab ovo áltudós.</DIV>
<DIV>2. Az "ősanya", jelenlegi időszámítási gyakorlatunk időegységeiben
gondolkodva, azaz az első homo sapiens sapiens, akinek
antropológiai-neuolingvisztikai megfontolásból teljes joggal ugyanolyan
fejlett verbális kódrendszert tulajdoníthatunk, mint amilyenek a ma élő
nyelvek, legkevesebb százezer évvel ezelőtt élt. Ez tehát kb. rendben, az már
kevésbé, hogy a nyelvben két fejlett verbális kód között nincs sem
darwinista fejlődés, ez legalább tudományos igényű elmélet volt, de mára
túlhaladott, és múzeumi leltári megőrzés sem, "a magyar az abszolút
ősnyelv, amely minden gyököt úgy őriz mint, a parancsolat, bezzeg a
többi primítív nyelv nem". Ne dőljünk be ilyeneknek! </DIV>
<DIV> A nyelv élő organizmus, születhet, változhat
és persze ki is halhat, de nem fejlődik evolúciós értelemben az "ősanya"
ugyanilyen fejlett kódrendszeréhez képest, mert humán nyelvészetileg a homo
sapiens sapiens a kiindulópont, ahogy említettem.Van persze zooszemiotika meg
még sok minden, de az nem tartozik ide. </DIV>
<DIV>2. A világ nyelvei tipológiailag eltérőek, az egyes nyelvek domináns
típusjegyei pedig történetileg változóak.<BR>A magyar, úgy mint a
finnugor és az altáji nyelvek, és még egyébként sok más nyelvcsalád nyelve a
világon, tipológiailag dominánsan agglutináló. Azonban minden nyelv típusa is
változhat történeti léte során, ezt teszi a magyar is: azt ősmagyar
nyelvészeti (nem nyelvészkedési!) rekonstrukcióhoz képest az ómagyar kor végén
egy tipológiailag kevésbé agglutináló, flexiós-.izoláló vonásokat is
felvonultató nyelv áll előttünk, elsősorban a mondattan területén. Az
ősmagyarra (is), mint erősen agglutináló nyelvre jellemző mellékmondatértékű
igenévi szerkezeteket (Arany János is kedvelte ezeket, pl. várhatja Piroska
Toldi megérkeztét) felváltják az analitikus, mellékmondatos
szerkesztésmódok (Éva várhatja, hogy János megérkezzék) . Nem
véletlen a változás, hisz a magyar ekkor már nem finnugor és altáji nyelvekkel
érintkezett, hanem indopeurópaiakkal, a Kárpát-medencében. EZEK ÉS A MAGYAR
NYELV <STRONG>KÖLCSÖNÖSEN</STRONG> HATOTTAK EGYMÁSRA! Figyeljünk a kiemeltem
kölcsönösen szóra, mielőtt bárki önérzetében bántva érezné magát. A nyelvi
kapcsolatok lényege ugyanaz, mint a folklórkapcsolatoké. Ahol népcsoportok
egymás mellett bélnek, természetsezrűen hatnak egymásra. </DIV>
<DIV>3. Az csak viccnek jó, hogy x nyelv, akármelyik is legyen az, pl.
esetünkben a magyar az emberiség ősnyelve. Minden valamirevaló európai
nyelvről ugyanúgy van áltudományos "miénk az ősnyelv-teória".
Megnyugtatásul, nyelvrokon nyelvekben is: a finnről és az észtről is van
tehát, és "természetesen" minden nagy indoeurópai nyelvről is, pl. "a
holland a Paradicsom nyelve". Ez mind-mind nyelvészeti szemét. Ez ugyanis a
nyelv élő voltát ab ovo kérdőjelezi meg. Minden élő organizmus változik élete
során. Ezek az ősnyelvügyek ráadásul olyan ideológiai-politikai mankók, melyek
gondolkodó értelmiségiekhez egyszerűen eleve méltatlanok. Általában
totalitárius rezsimek rendelik ezeket, Sztálinnak is megvolt a maga
elméletgyára a szláv nyelvek felsőbbrendűségéről. Az is ugyanolyan
ideológiai-nyelvészeti szemét volt. </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>A nyelvek tehát, még egyszer mondom, nyelvek között élnek, -- eltekintve
a lakható óceáni szigetektől, melyek nyelvileg izoláltak, -- azaz adott
terület nyelvei között, akár nyelvrokon nyelvek, akár nem,
kapcsolatrendszer van.Gondoljunk csak az alábbi evidenciákra a
folklórból: x nép népdalai is kulturális kontextusban élnek. A hasonló
zenei dialektusok és a nyelvterület dialektusainak kulturális kontextusában,
tehát a kapcsolat, az oda-vissza érintkezés lehetősége nagyon fontos, sőt
alapvető. (Apró kivétel: táncdialektusok esetében nincs komoly szerepe a
verbális kódnak, persze ezt funkcionálisan a mozgás kódja helyettesíti is.)
</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Ezeket az evidenciákat a folklórban biztosan elismeritek, fogadjátok el,
hogy a nyelvekkel sincs másképp, és még egyszer mondom, hagyjuk békén az ilyen
Varga Csaba-féle cikkekkel a folklistát. És, hogy félreértés semmiképp se
származhassék levelemből: nem a kedves nyelvi
kérdések-válaszok-felvetések ellen írtam, azokból sokszor okulni is
lehet, sőt már hasznos nyelvjárási adatokat is kaptam a listán kersztül,
amiért ezúton is köszönet. A hagymázos elméletek terjesztése ellen
írtam, emberbaráti szeretetből, hogy drága időnket ezektől kímélve, minél
több energiánkat a valóban szép és nemes célok érdekében használhassuk. Épp
ezért a Varga Csaba-témát a magam részéről lezártnak tekintem. </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Mindenkinek áldott ünnepeket:</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Pomozi Péter</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> Az idézett és vitatott cikket megtaláljátok az alábbi
levélben:</DIV>
<DIV><SPAN class=gmail_quote>2006/4/13, JUHASZ Zoltan <<A
onclick="return top.js.OpenExtLink(window,event,this)"
href="mailto:juhasz@mfa.kfki.hu"
target=_blank>juhasz@mfa.kfki.hu</A>>:</SPAN></DIV></DIV>
<DIV style="DIRECTION: ltr"><SPAN class=q id=q_10a9b06b2f268f2b_1>
<DIV>
<BLOCKQUOTE class=gmail_quote
style="PADDING-LEFT: 1ex; MARGIN: 0px 0px 0px 0.8ex; BORDER-LEFT: #ccc 1px solid"><BR><BR> </BLOCKQUOTE></DIV></SPAN></DIV>
<P>
<HR>
<P></P>---------------------------------<BR>Nyári táborok:
http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php<BR>Támogasd a Folkrádió Közhasznú
Alapítványt ha
teheted:<BR>http://www.folkradio.hu/alapitvany.php?page=adakozas<BR></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>