<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Kedves Péter!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>A nyelvi analógiák azért nyújthatnak fontos 
adalékokat ennek a listának, mert a folklóradatok hagyományozódásának egyik 
legfontosabb eszköze maga a nyelv. A szájhagyomány valójában nyelvhagyomány, 
hiszen a közlés verbális bázisa pont ez a hihetetlenül izgalmas kódrendszer, 
melynek változásai tanulsággal szolgálhatnak magának a közvetítendő anyagnak, a 
tartalmi összetevőnek a változásaihoz is. Nagyon örülök, hogy a nyelvi témákban 
egy nyelvészetileg képzett listatag hozzászólásait is olvashatjuk, mert úgy 
vélem, hogy a folklórral foglalkozók számára az ilyen, kívülről jövő 
szakvélemények hatványozottan kívánatosak.&nbsp;A hagyományos kultúra 
szövevényes összefüggésrendszerén átlátni szerintem csak úgy&nbsp;sikerülhet, 
ha&nbsp;a saját igazságainkat folyton ütköztetjük olyan értelmes, szakmailag 
megalapozott véleményekkel, amelyek a sajátunktól eltérő tapasztalati hátérrel 
próbálják&nbsp;láttatni vitáink tárgyát. Bogár László történésznek a 
magyar&nbsp;globalizációról szóló könyve egy, az ókori Rómában, a birodalom 
széthullása előtti években folytatott, elképzelt beszélgetéssel indul. Ő is, 
mint oly sokan mások, párhuzamot vonnak a két korszak között.&nbsp;A széthullás 
jelei most is érzékelhetők, többek között különféle, prófétisztikus hajlamú 
igehirdetők felbukkanásában.&nbsp;Azt javaslom, értékeljük ezeket a maguk 
helyén, és ne firtasuk állításaik érvényességét, hanem próbáljuk inkább 
megérteni&nbsp;a jelenséget magát. Szerintem ez sokkal 
tanulságosabb.&nbsp;</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>&nbsp;&nbsp;&nbsp; </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Kedves Folklista!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Ha úgy gondoljátok, hogy ez a fórum nem viseli el a 
tudományosan megalapozott&nbsp;érveléssel teletűzdelt véleménycseréket, és úgy 
vélitek, hogy a "honnan lehet beszerezni kalocsai papucsot" jellegű 
információcserére kell szorítkozni, akkor szóljatok, és eldugulok.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Tisztelettel</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Agócs Gergely</FONT></DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #000000 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV style="FONT: 10pt arial">----- Original Message ----- </DIV>
  <DIV 
  style="BACKGROUND: #e4e4e4; FONT: 10pt arial; font-color: black"><B>From:</B> 
  <A title=peterpomozi@gmail.com href="mailto:peterpomozi@gmail.com">peter 
  pomozi</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>To:</B> <A title=lista@list.folkradio.hu 
  href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A> </DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Sent:</B> Saturday, April 15, 2006 3:47 
  AM</DIV>
  <DIV style="FONT: 10pt arial"><B>Subject:</B> Fwd: [Folklista] z , zs, 
  dzs</DIV>
  <DIV><BR></DIV><BR><BR>---------- Forwarded message ----------<BR><SPAN 
  class=gmail_quote>From: <B class=gmail_sendername>peter pomozi</B> &lt;<A 
  href="mailto:peterpomozi@gmail.com">peterpomozi@gmail.com</A>&gt;<BR>Date: 
  15.04.2006 02:50 <BR>Subject: Re: [Folklista] z , zs, dzs<BR>To: <A 
  href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</A><BR><BR></SPAN>
  <DIV style="DIRECTION: ltr">
  <DIV>Tisztelt Lista!</DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>Ez az ártatlan és szívünknek kedves nyelvi téma, amit Pávai István 
  z~zs~dzs változás a magyar nyelvjárásokban ill, analóg jelenségek altáji 
  nyelvekben levele váltott ki, a 26. hozzászólásnál tart, elágazásait nem 
  számolva, és egyre inkább félresiklik. <STRONG>Én sem mint folklistát kedvelő 
  és tisztelő, sem mint nyelvész, sem mint anyanyelvemet és a nyelveket 
  általában is szerető&nbsp;nem tartom helyesnek, hogy olyasmivel árasszuk el 
  ezt a listát, ami se nem népi, se nem magyar, se nem igaz. </STRONG></DIV>
  <DIV>Nem óhajtok semmiféle vitát provokálni, ezért nem is reagáltam és nem is 
  fogok a jövőben sem minden e témájú elszállt hozzászólásra reagáln, hiszen ez 
  nem nyelvészeti lista hanem folklista. A népzene és a népi kultúra közös 
  tisztelete többet ér, mint az álnyelvészet ostorozása. Mindazonáltal ennél a 
  26. levélnél&nbsp;már nem állhatom meg: nézzetek körül, feleim józanul, és már 
  legalább olyan írások véghetetlen citálásával ne terheljétek ezt a listát, ami 
  nemcsak nyelvészeti blődli, hanem természettudományos képtelenségek sorozatát 
  is tartalmazza. És ami a legrosszabb benne, hogy kicsavart féligazságokat is 
  tartalmaz az agglutinációs típusjegyekről. </DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>Csak néhány apróságot engedjetek meg az idézett cikk elméleti 
  bevezetőjéhez, így Nagypéntek éjjelén, szombatra virradóra az ember egyébként 
  is legyen áhítatos, békés hangulatban, és lehetőleg ne támadjon senkit és 
  semmit. </DIV>
  <DIV>1. Az, hogy a világ nyelvei monogenezissel (ősnyelv) vagy poligenezissel 
  jöttek létre ( több ősnyelv), kérdéses, gyakorlatilag tudományosan 
  eldönthetetlen. Ha valaki ex catedra eldönti, ab ovo áltudós.</DIV>
  <DIV>2. Az "ősanya", jelenlegi időszámítási gyakorlatunk időegységeiben 
  gondolkodva, azaz az első homo sapiens sapiens, akinek 
  antropológiai-neuolingvisztikai megfontolásból teljes joggal ugyanolyan 
  fejlett verbális kódrendszert tulajdoníthatunk, mint amilyenek a ma élő 
  nyelvek, legkevesebb százezer évvel ezelőtt élt. Ez tehát kb. rendben, az már 
  kevésbé, hogy&nbsp;a nyelvben két fejlett verbális kód között nincs sem 
  darwinista fejlődés, ez legalább tudományos igényű elmélet volt, de mára 
  túlhaladott, és &nbsp;múzeumi leltári megőrzés sem, "a magyar az abszolút 
  ősnyelv, amely &nbsp;minden gyököt úgy őriz mint, a parancsolat, bezzeg a 
  többi primítív nyelv nem". Ne dőljünk be ilyeneknek! </DIV>
  <DIV>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A nyelv élő organizmus, születhet, változhat 
  és&nbsp;persze ki is halhat, de nem fejlődik evolúciós értelemben az "ősanya" 
  ugyanilyen fejlett kódrendszeréhez képest, mert humán nyelvészetileg a homo 
  sapiens sapiens a kiindulópont, ahogy említettem.Van persze zooszemiotika meg 
  még sok minden, de az nem tartozik ide.&nbsp;</DIV>
  <DIV>2. A világ nyelvei tipológiailag eltérőek, az egyes nyelvek domináns 
  típusjegyei pedig&nbsp;történetileg változóak.<BR>A magyar, úgy mint a 
  finnugor és az altáji nyelvek, és még egyébként sok más nyelvcsalád nyelve a 
  világon, tipológiailag dominánsan agglutináló. Azonban minden nyelv típusa is 
  változhat történeti léte során, ezt teszi a magyar is: azt ősmagyar 
  nyelvészeti (nem nyelvészkedési!) rekonstrukcióhoz képest az ómagyar kor végén 
  egy tipológiailag kevésbé agglutináló, flexiós-.izoláló&nbsp;vonásokat is 
  felvonultató nyelv áll előttünk, elsősorban a mondattan területén. Az 
  ősmagyarra (is), mint erősen agglutináló nyelvre jellemző mellékmondatértékű 
  igenévi szerkezeteket (Arany János is kedvelte ezeket, pl. várhatja Piroska 
  Toldi megérkeztét)&nbsp;felváltják az analitikus, mellékmondatos 
  szerkesztésmódok (Éva várhatja, hogy János&nbsp;megérkezzék) .&nbsp; Nem 
  véletlen a változás, hisz a magyar ekkor már nem finnugor és altáji nyelvekkel 
  érintkezett, hanem indopeurópaiakkal, a Kárpát-medencében. EZEK ÉS A MAGYAR 
  NYELV <STRONG>KÖLCSÖNÖSEN</STRONG> HATOTTAK EGYMÁSRA! Figyeljünk a kiemeltem 
  kölcsönösen szóra, mielőtt bárki önérzetében bántva érezné magát. A nyelvi 
  kapcsolatok lényege ugyanaz, mint a folklórkapcsolatoké. Ahol népcsoportok 
  egymás mellett bélnek, természetsezrűen hatnak egymásra. </DIV>
  <DIV>3. Az csak viccnek jó, hogy x nyelv, akármelyik is legyen az, pl. 
  esetünkben a magyar az emberiség ősnyelve. Minden valamirevaló európai 
  nyelvről ugyanúgy van&nbsp;áltudományos "miénk az ősnyelv-teória". 
  Megnyugtatásul, nyelvrokon nyelvekben is: a finnről és az észtről is van 
  tehát, és "természetesen" minden nagy indoeurópai nyelvről is, pl.&nbsp; "a 
  holland a Paradicsom nyelve". Ez mind-mind nyelvészeti szemét. Ez ugyanis a 
  nyelv élő voltát ab ovo kérdőjelezi meg. Minden élő organizmus változik élete 
  során. Ezek az ősnyelvügyek ráadásul olyan ideológiai-politikai mankók, melyek 
  gondolkodó értelmiségiekhez egyszerűen eleve méltatlanok. Általában 
  totalitárius rezsimek rendelik ezeket, Sztálinnak is megvolt a maga 
  elméletgyára a szláv nyelvek felsőbbrendűségéről. Az is ugyanolyan 
  ideológiai-nyelvészeti szemét volt. </DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>A nyelvek tehát, még egyszer mondom, nyelvek között élnek, -- eltekintve 
  a lakható óceáni szigetektől, melyek nyelvileg izoláltak, -- azaz adott 
  terület&nbsp;nyelvei között, akár nyelvrokon nyelvek, akár nem, 
  kapcsolatrendszer van.Gondoljunk&nbsp;csak az alábbi evidenciákra a 
  folklórból: x nép népdalai is kulturális kontextusban élnek. A&nbsp;hasonló 
  zenei dialektusok és a nyelvterület dialektusainak kulturális kontextusában, 
  tehát a kapcsolat, az oda-vissza érintkezés lehetősége nagyon fontos, sőt 
  alapvető. (Apró kivétel:&nbsp;táncdialektusok esetében nincs komoly szerepe a 
  verbális kódnak, persze ezt funkcionálisan a mozgás kódja helyettesíti is.) 
  </DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>Ezeket az evidenciákat a folklórban biztosan elismeritek, fogadjátok el, 
  hogy a nyelvekkel sincs másképp, és még egyszer mondom, hagyjuk békén az ilyen 
  Varga Csaba-féle cikkekkel a folklistát. És, hogy félreértés&nbsp;semmiképp se 
  származhassék levelemből:&nbsp;nem a kedves nyelvi 
  kérdések-válaszok-felvetések ellen írtam, azokból&nbsp;sokszor okulni is 
  lehet, sőt már hasznos nyelvjárási adatokat is kaptam a listán kersztül, 
  amiért ezúton is köszönet. A hagymázos elméletek terjesztése ellen 
  írtam,&nbsp;emberbaráti szeretetből, hogy drága időnket ezektől kímélve, minél 
  több energiánkat a valóban szép és nemes célok érdekében használhassuk. Épp 
  ezért a Varga Csaba-témát a magam részéről lezártnak tekintem. </DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>Mindenkinek áldott ünnepeket:</DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>Pomozi Péter</DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV>&nbsp;Az idézett és vitatott cikket megtaláljátok az alábbi 
  levélben:</DIV>
  <DIV><SPAN class=gmail_quote>2006/4/13, JUHASZ Zoltan &lt;<A 
  onclick="return top.js.OpenExtLink(window,event,this)" 
  href="mailto:juhasz@mfa.kfki.hu" 
  target=_blank>juhasz@mfa.kfki.hu</A>&gt;:</SPAN></DIV></DIV>
  <DIV style="DIRECTION: ltr"><SPAN class=q id=q_10a9b06b2f268f2b_1>
  <DIV>
  <BLOCKQUOTE class=gmail_quote 
  style="PADDING-LEFT: 1ex; MARGIN: 0px 0px 0px 0.8ex; BORDER-LEFT: #ccc 1px solid"><BR><BR>&nbsp;</BLOCKQUOTE></DIV></SPAN></DIV>
  <P>
  <HR>

  <P></P>---------------------------------<BR>Nyári táborok: 
  http://www.folkradio.hu/nyari_tabor.php<BR>Támogasd a Folkrádió Közhasznú 
  Alapítványt ha 
  teheted:<BR>http://www.folkradio.hu/alapitvany.php?page=adakozas<BR></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>