<br><br>---------- Forwarded message ----------<br><span class="gmail_quote">From: <b class="gmail_sendername">peter pomozi</b> &lt;<a href="mailto:peterpomozi@gmail.com">peterpomozi@gmail.com</a>&gt;<br>Date: 15.04.2006 02:50
<br>Subject: Re: [Folklista] z , zs, dzs<br>To: <a href="mailto:lista@list.folkradio.hu">lista@list.folkradio.hu</a><br><br></span>
<div style="DIRECTION: ltr">
<div>Tisztelt Lista!</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Ez az ártatlan és szívünknek kedves nyelvi téma, amit Pávai István z~zs~dzs változás a magyar nyelvjárásokban ill, analóg jelenségek altáji nyelvekben levele váltott ki, a 26. hozzászólásnál tart, elágazásait nem számolva, és egyre inkább félresiklik. 
<strong>Én sem mint folklistát kedvelő és tisztelő, sem mint nyelvész, sem mint anyanyelvemet és a nyelveket általában is szerető&nbsp;nem tartom helyesnek, hogy olyasmivel árasszuk el ezt a listát, ami se nem népi, se nem magyar, se nem igaz. 
</strong></div>
<div>Nem óhajtok semmiféle vitát provokálni, ezért nem is reagáltam és nem is fogok a jövőben sem minden e témájú elszállt hozzászólásra reagáln, hiszen ez nem nyelvészeti lista hanem folklista. A népzene és a népi kultúra közös tisztelete többet ér, mint az álnyelvészet ostorozása. Mindazonáltal ennél a 26. levélnél&nbsp;már nem állhatom meg: nézzetek körül, feleim józanul, és már legalább olyan írások véghetetlen citálásával ne terheljétek ezt a listát, ami nemcsak nyelvészeti blődli, hanem természettudományos képtelenségek sorozatát is tartalmazza. És ami a legrosszabb benne, hogy kicsavart féligazságokat is tartalmaz az agglutinációs típusjegyekről. 
</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Csak néhány apróságot engedjetek meg az idézett cikk elméleti bevezetőjéhez, így Nagypéntek éjjelén, szombatra virradóra az ember egyébként is legyen áhítatos, békés hangulatban, és lehetőleg ne támadjon senkit és semmit. 
</div>
<div>1. Az, hogy a világ nyelvei monogenezissel (ősnyelv) vagy poligenezissel jöttek létre ( több ősnyelv), kérdéses, gyakorlatilag tudományosan eldönthetetlen. Ha valaki ex catedra eldönti, ab ovo áltudós.</div>
<div>2. Az &quot;ősanya&quot;, jelenlegi időszámítási gyakorlatunk időegységeiben gondolkodva, azaz az első homo sapiens sapiens, akinek antropológiai-neuolingvisztikai megfontolásból teljes joggal ugyanolyan fejlett verbális kódrendszert tulajdoníthatunk, mint amilyenek a ma élő nyelvek, legkevesebb százezer évvel ezelőtt élt. Ez tehát kb. rendben, az már kevésbé, hogy&nbsp;a nyelvben két fejlett verbális kód között nincs sem darwinista fejlődés, ez legalább tudományos igényű elmélet volt, de mára túlhaladott, és &nbsp;múzeumi leltári megőrzés sem, &quot;a magyar az abszolút ősnyelv, amely &nbsp;minden gyököt úgy őriz mint, a parancsolat, bezzeg a többi primítív nyelv nem&quot;. Ne dőljünk be ilyeneknek! 
</div>
<div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A nyelv élő organizmus, születhet, változhat és&nbsp;persze ki is halhat, de nem fejlődik evolúciós értelemben az &quot;ősanya&quot; ugyanilyen fejlett kódrendszeréhez képest, mert humán nyelvészetileg a homo sapiens sapiens a kiindulópont, ahogy 
említettem.Van persze zooszemiotika meg még sok minden, de az nem tartozik ide.&nbsp;</div>
<div>2. A világ nyelvei tipológiailag eltérőek, az egyes nyelvek domináns típusjegyei pedig&nbsp;történetileg változóak.<br>A magyar, úgy mint a finnugor és az altáji nyelvek, és még egyébként sok más nyelvcsalád nyelve a világon, tipológiailag dominánsan agglutináló. Azonban minden nyelv típusa is változhat történeti léte során, ezt teszi a magyar is: azt ősmagyar nyelvészeti (nem nyelvészkedési!) rekonstrukcióhoz képest az ómagyar kor végén egy tipológiailag kevésbé agglutináló, 
flexiós-.izoláló&nbsp;vonásokat is felvonultató nyelv áll előttünk, elsősorban a mondattan területén. Az ősmagyarra (is), mint erősen agglutináló nyelvre jellemző mellékmondatértékű igenévi szerkezeteket (Arany János is kedvelte ezeket, pl. várhatja Piroska Toldi megérkeztét)&nbsp;felváltják az analitikus, mellékmondatos szerkesztésmódok (Éva várhatja, hogy János&nbsp;megérkezzék) .&nbsp; Nem véletlen a változás, hisz a magyar ekkor már nem finnugor és altáji nyelvekkel érintkezett, hanem indopeurópaiakkal, a Kárpát-medencében. EZEK ÉS A MAGYAR NYELV 
<strong>KÖLCSÖNÖSEN</strong> HATOTTAK EGYMÁSRA! Figyeljünk a kiemeltem kölcsönösen szóra, mielőtt bárki önérzetében bántva érezné magát. A nyelvi kapcsolatok lényege ugyanaz, mint a folklórkapcsolatoké. Ahol népcsoportok egymás mellett bélnek, természetsezrűen hatnak egymásra. 
</div>
<div>3. Az csak viccnek jó, hogy x nyelv, akármelyik is legyen az, pl. esetünkben a magyar az emberiség ősnyelve. Minden valamirevaló európai nyelvről ugyanúgy van&nbsp;áltudományos &quot;miénk az ősnyelv-teória&quot;. Megnyugtatásul, nyelvrokon nyelvekben is: a finnről és az észtről is van tehát, és &quot;természetesen&quot; minden nagy indoeurópai nyelvről is, pl.&nbsp; &quot;a holland a Paradicsom nyelve&quot;. Ez mind-mind nyelvészeti szemét. Ez ugyanis a nyelv élő voltát ab ovo kérdőjelezi meg. Minden élő organizmus változik élete során. Ezek az ősnyelvügyek ráadásul olyan ideológiai-politikai mankók, melyek gondolkodó értelmiségiekhez egyszerűen eleve méltatlanok. Általában totalitárius rezsimek rendelik ezeket, Sztálinnak is megvolt a maga elméletgyára a szláv nyelvek felsőbbrendűségéről. Az is ugyanolyan ideológiai-nyelvészeti szemét volt. 
</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>A nyelvek tehát, még egyszer mondom, nyelvek között élnek, -- eltekintve a lakható óceáni szigetektől, melyek nyelvileg izoláltak, -- azaz adott terület&nbsp;nyelvei között, akár nyelvrokon nyelvek, akár nem, kapcsolatrendszer 
van.Gondoljunk&nbsp;csak az alábbi evidenciákra a folklórból: x nép népdalai is kulturális kontextusban élnek. A&nbsp;hasonló zenei dialektusok és a nyelvterület dialektusainak kulturális kontextusában, tehát a kapcsolat, az oda-vissza érintkezés lehetősége nagyon fontos, sőt alapvető. (Apró kivétel:&nbsp;táncdialektusok esetében nincs komoly szerepe a verbális kódnak, persze ezt funkcionálisan a mozgás kódja helyettesíti is.) 
</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Ezeket az evidenciákat a folklórban biztosan elismeritek, fogadjátok el, hogy a nyelvekkel sincs másképp, és még egyszer mondom, hagyjuk békén az ilyen Varga Csaba-féle cikkekkel a folklistát. És, hogy félreértés&nbsp;semmiképp se származhassék levelemből:&nbsp;nem a kedves nyelvi kérdések-válaszok-felvetések ellen írtam, azokból&nbsp;sokszor okulni is lehet, sőt már hasznos nyelvjárási adatokat is kaptam a listán kersztül, amiért ezúton is köszönet. A hagymázos elméletek terjesztése ellen írtam,&nbsp;emberbaráti szeretetből, hogy drága időnket ezektől kímélve, minél több energiánkat a valóban szép és nemes célok érdekében használhassuk. Épp ezért a Varga Csaba-témát a magam részéről lezártnak tekintem. 
</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Mindenkinek áldott ünnepeket:</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>Pomozi Péter</div>
<div>&nbsp;</div>
<div>&nbsp;Az idézett és vitatott cikket megtaláljátok az alábbi levélben:</div>
<div><span class="gmail_quote">2006/4/13, JUHASZ Zoltan &lt;<a onclick="return top.js.OpenExtLink(window,event,this)" href="mailto:juhasz@mfa.kfki.hu" target="_blank">juhasz@mfa.kfki.hu</a>&gt;:</span></div></div>
<div style="DIRECTION: ltr"><span class="q" id="q_10a9b06b2f268f2b_1">
<div>
<blockquote class="gmail_quote" style="PADDING-LEFT: 1ex; MARGIN: 0px 0px 0px 0.8ex; BORDER-LEFT: #ccc 1px solid"><br><br>&nbsp;</blockquote></div></span></div>