<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
<TITLE></TITLE>

<META content="MSHTML 6.00.2715.400" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<P><FONT size=2><FONT size=3>&gt; Sziasztok!<BR>&gt; Akit erdekel annak felhivom 
a figyelmet arra hogy a FolkMAGazin (XII.<BR>&gt; evf. 6.) most megjelent 
szamaban, olvashato Fugedi Janos valasza Szasz<BR>&gt; Jozsefnek.<BR>&gt; 
ui.:-"Izles es velemeny" 40. oldal<BR><BR>Tisztelt listatagok,<BR>az alábbiakban 
mellékelem az arra történt friss, meleg reagálásomat. Használjátok 
egészséggel!</FONT><BR><BR></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; TEXT-TRANSFORM: uppercase">í</SPAN><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">zlés-e? Vélemény-e? 
Avagy&#8230;<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" 
/><o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt"><SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN><o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Bizonyára vannak sokan, akik 
elolvasva Fügedi János &#8222;</SPAN><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; TEXT-TRANSFORM: uppercase">í</SPAN><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">zlés és vélemény&#8221; cím&#369; 
cikkét kielégülten gondolják magukban: no ezt jól megmondta. Megérdemelte az a 
Szász Jóska, miért is szól bele a más dolgába, f&#337;leg ha nem ért hozzá? 
<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Hát semmiképp sem szeretném 
&#337;ket megfosztani a káröröm által nyújtott élvezett&#337;l, még akkor sem, ha az csak 
a felszín, és a mögöttes értelem úgyis megszületik kés&#337;bb, de bízva abban hogy a 
véleményformálások befolyásolásáért saját magunk &#337;szinteségével (els&#337;sorban 
magunkhoz) vállalhatjuk a legtöbb felel&#337;sséget, szeretném pontosítani, esetleg 
továbbvinni korábbi gondolataimat. Azt is be kell vallanom, hogy ez nem egy 
könny&#369; vállalkozás, hisz a fent említett cikk sorait olvasva els&#337;re nekem is az 
volt az érzésem, mintha a szerz&#337; az én írásom minden sorában a hibát kereste 
volna, a kötekedési pontokat. Ugyan meglep&#337;, hogy ezt épp egy &#8222;hozzáért&#337;t&#337;l&#8221; 
kapom meg, akit tudtom szerint a hiúság, beképzeltség, féltékenység, magányosság 
ellenkez&#337;i jellemeznek általában.<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Rögtön az elején 
kihangsúlyoznám, hogy nem a tudomány értelmér&#337;l és nem az ízlésr&#337;l szeretnék 
beszélni, f&#337;leg nem párbajozni, mégha l&#337;nek is rám, hisz megvéd a céljaim iránti 
elkötelezettségem: azaz hogy hozzájáruljak a népzenét és néptáncot kedvel&#337;k 
önkifejez&#337; és ezáltal tartalmasabb, nagyobb aktivitást igényl&#337; magatartásának 
kialakulásához, e közlési mód felhasználásával is. Éppen ezért is örültem meg 
Fügedi János írásának, és üdvözlöm hogy reflektált az én cikkemre is, 
megtisztelt vele, és sajnálnám ha így felcsigázva magamra 
hagyna.<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Felcsigázott mert a régi 
vágyamat hozta felszínre. Ugyanis gyermekkoromban (Korondon) nyaranta majdnem 
minden hétvégét lakodalomban töltöttem. Egymást váltották a különböz&#337; zenészek 
és táncosok (hisz nem csak korondiak keltek egybe, került más vidékr&#337;l is eladó 
leány). És az akkori mulatságok elképzelhetetlenek voltak él&#337; tánc és él&#337; zene 
nélkül. Azon nyomban beleszerettem e zene és tánc közös kavalkádjába. Sajnos 
röpke id&#337; alatt tapasztalhattam az elmúlás fájdalmát is (szemlélhettem a Lagzi 
Lajcsitól, kacsatáncon át egészen a passzív bedrogozott, önfeladott állapotig 
jutást). Hiába fogtam neki lelkesen a zenélésnek, hamarosan kiürült a tér. És 
csak a kitartásom maradt, és a hitem, hogy a szép világ eljön még, lesz még 
világosság és gy&#337;z még az ember, kitör még egyszer a depresszió börtönéb&#337;l. 
<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Úgyhogy mindegy számomra, 
hogy a forma, vagy az életer&#337;, vagy bármi egyéb tudja felkapni és hordozni a 
tartalmat, az értéket csak tegye. És ha ilyen szempontból vizsgáljuk a tánc, a 
mozgás elemeit mindenek el&#337;tt az embert kell szem el&#337;tt tartani. Az embert, mint 
közösségi lény. Miért is kezd táncolni? Természetesen nem a különböz&#337; 
mozgássorozatok el&#337;adásáért. E fajta ambícióit egy másik m&#369;faj keretében 
kiélheti, akár a sport, akár a cirkusz vagy a különböz&#337; médiumok keretein belül 
felkínált alternatívákban. De hát, véleményem szerint táncbéli mozgásainak 
alapvet&#337; célja a kifejezés. A mások felé fordulás, akár önmaga felé is. És éppen 
ezért az adott környezetben felismerhet&#337; jelrendszerek használata 
nélkülözhetetlen, a kölcsönös megértés eléréséhez. Ett&#337;l válhat értékké, mert 
érthet&#337; és használható mindenki számára az adott közösségen belül, és mert az 
önkifejezések halmaza a közösséget önmeghatározásához is vezeti. Tehát, igenis 
egyetértek Fügedivel, a forma lehet&#337; legteljesebb elemzése nélkülözhetetlen, 
f&#337;leg egy kívülálló számára. Hisz az adott közösség jelrendszereiben feln&#337;ve, ha 
nem is tudatosan de ugyanez megtörténik (persze ha nem túl er&#337;sek a küls&#337; 
hatások). Minden egyes lépés, gesztus, mimika jelentése elsajátításra kerül a 
használat, tapasztalás során. Magáévá válik. Addig csiszolódik, érik, míg 
egyértelm&#369; üzenetté, hitelessé nem válik a közösség 
számára.<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">No de nézzünk is bele a 
forma világába. Bizonyára sokunkkal megesett, hogy egy adott táncfolyamatot nem 
tudtuk annyiszor megnézni, hogy újabb és újabb elemeket ne fedeztünk volna fel 
benne. Majdnem mint az anyagvizsgálatoknál, mikor a szemrevételezést&#337;l egészen a 
mikroszkopikus megfigyelésig újabb és újabb részletek és jellemz&#337;k feltárásával 
kerülnek el&#337; a különbségek, esetleg a korábban másként diagnosztizált 
törvényszer&#369;ségek. <o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">A tánc esetében nyilvánvaló, 
hogy a kiindulási pont a testtartás, és az egész mozgató rugója a zene. A tánc a 
különböz&#337; zenei ritmus vagy esetleg dallamcsoportokra sajátos, egyénre jellemz&#337; 
tartás mellett illesztett a lehet&#337; legtermészetesebb, egyszer&#369;, testhez álló 
mozgáscsoport sokaságából áll össze. A bonyolultságot ezeknek az összehangolása 
adja. És itt jön be ismét az emberi tényez&#337;. A tudat és a lélek 
összekapcsolódásának tudása. A tánc szépségét ez emelheti ki a csupán látványos 
gyönyörb&#337;l, a szívet melenget&#337;, embert aktivizáló világába. 
<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Ha tehát az ügyességet 
követel&#337; figurák önmagasztoló élvezetén és a sikerélményen túl, a tánc és zene 
által nyújtott eufórikus, lélekgyógyító, személyiségfejleszt&#337; hatásait is 
kamatoztatni szeretnénk nemcsak a hiteles mozgások megértése és tudatosítása, 
el&#337;adása a cél. A lelki gyakorlatra is figyelmet kell szánni. Meg kell tanulni 
megbízni magunkban és a másikban, elengedni a görcsösen szorított dolgainkat. 
Ráülni a zenére, a jó zene hintójára.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; 
</SPAN>Elengedni, hogy átjárja az egész énünket, hisz ezért szól els&#337;sorban az 
igazi muzsika, legyen az bármely vidéken. És az tehet szabaddá, hogy 
kifejezhessük magunkat. Ki kell nyitni a legféltettebb érzelmi kapuinkat, és 
mindezt az egész tanulási, tudatosítási folyamatban is.<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Hogy mi a jó zene, miként 
szolgálhat a tánc katalizátoraként szintén megérdemelne gondolatébreszt&#337;nek egy 
vita sorozatot (amúgy Fügedi János is utalt rá korábban). De addig is még hadd 
térjek vissza a hitelességhez. Természetes hogy a szakember számára igen fontos 
kérdés, hisz az adott tájegység vagy közösség jellemz&#337; vonásainak feltárásához, 
a kölcsönhatások és a szociológiai, társadalmi összefüggések kutatásához 
nélkülözhetetlen, de hogy álljunk hozzá mi, akik megélni szeretnénk a táncolás 
örömét értékteremt&#337; és értékmegtartó módon. Persze örvendetes jelenség lenne 
visszahatni, esetleg újjáéleszteni az adott közösségek elvetett hagyományait, de 
mi biztosítaná azt, hogy újból ne kerüljenek hasonló helyzetbe? Az már nehéz 
kérdés, és valóban itt jelentkezik els&#337;sorban a tudósok, de mindnyájunk 
felel&#337;ssége is. Hogy a szakértelmük segítségével milyen intézkedéseket tudnak 
foganatosítani, hogy a helyi kezdeményezésekkel karöltve a lehet&#337; legnagyobb 
mértékben kialakulhasson az önrendelkezés, önmegvalósítás képessége és 
helyreállhassanak a közösségek. Vagy fogadjuk el a mai normákat és lesz ami lesz 
alapon sodródjunk az árral?<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Nagy örömmel, alázattal 
hallgatom a szakma intelmeit, de felmerül a kérdés benem is, mit kezdjünk itt 
Budapesten egy közösségi házban a kalotaszegi, széki, küküll&#337;menti, stb. 
táncokkal? Vagy a felgyorsult világban vagyunk mi is olyan gyorsak és 
szuperinteligensek, hogy akár több tájegységet hitelesen megtestesítve 
képviselhessünk? Lehet vagy kell ezt egyáltalán? Jó az, ha ránk mondják: mintha 
odavaló lenne? Hova valók szeretnénk lenni? Mindenhová valók? Vagy rábízzuk 
másra, aki odavaló. És mi meg vállaljuk magunkat. És örülünk a találkozásnak. 
Tapasztalatot cserélünk, és megéljük az összetartozást a közös és különböz&#337; 
vonásainkban egyaránt.<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">&nbsp;<o:p></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0mm 0mm 0pt; TEXT-INDENT: 35.4pt"><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; mso-bidi-font-size: 10.0pt">Szász 
József<o:p></o:p></SPAN></P>
<P><SPAN 
style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-size: 10.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: HU; mso-fareast-language: HU; mso-bidi-language: AR-SA">2006-01-06, 
Budapest</SPAN></FONT></P></BODY></HTML>