<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2722" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005>Agócs Gergő hozzászólása néhány 
lényeges, az itt felvetődött vitákban többször előjött témához nyújt 
megszívlelendő szempontokat.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005>Ezt próbálnám én is alátámasztani, 
kiegészíteni, itt-ott pontosítani:</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005>Időben (történetileg) változó, hogy egy 
adott tájegységen milyen a hagyományos zenekar összetétele. Általában nemcsak 
egy, hanem többféle összetétel létezik, pl. kisebb vagy nagyobb létszámú. Ez 
összefügghet a közösség igénnyeivel: gyakran a szegényebb lakodalomban kisebbre, 
módosabban nagyobbra van igény. Már maga a táncalkalom is meghatározó. Nem tudok 
róla, hogy bárhol a nyelvterületen népesebb lakodalmat tartottak volna 
pusztán citeraszóra. </SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005>Mivel a színpadi fellépés nem lakodalom, 
igazat adok Számel Péternek, hogy ott érdemes lenne a citerát is használni 
tánckíséretre. A gyűjtéseken általában azt hallottam a falusiaktól, hogy vannak 
általuk ideálisabbnak tartott tánckíséreti formák, s vannak szerényebb 
megoldások (egy szál furulya vagy citera a fonóban stb.). Ezeket a megoldásokat 
tehát nem szembeállítani kell, hanem mindegyiket érvényre jutattni a színpadi, 
vagy akár a táncházi gyakorlatban is.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005>A hagyomány változását, alakulását viszont 
nem kell összetévesztenünk a hagyomány kiveszésével és behelyettesítésével. Ha 
tehát valahol megszűnnek az elődöktől örökölt tánckíséreti formák, minden 
átalakul a városi divat mintájára, akkor már nem beszélhetünk hagyományról, 
akkor sem, ha mindez a legkisebb faluban történik. </SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005>Persze vannak átmeneti formák, (pl. sok 
helyen a fúvószenekar), amely részben hagyományos funkciókat próbál ellátni, 
részben a felülről szervezett városi kultúra törvényszerűségei szerint működik. 
Ezeket szelektíven kell kezelni.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005>Nagy igazságot mond ki Gergő, amikor arra 
utal, hogy a gyűjtéskor rögzített anyag nem mindig a hagyományos formákat 
rögzíti. Erre már Kodály is figyelmeztetett, amikor a fonográf szerepéről esett 
szó, hiszen a géppel rögzített anyag ismert előnyei mellett hátrány, hogy utólag 
nem módosítható, ha hibát rögzített az örökre benne marad, s azzal együtt 
tanulják tovább. Az lenne a jó, ha a színpadi-táncházi célból érdeklődők nemcsak 
a hangfelvételeket vennék alapul, hanem azokat a publikált ismereteket is, 
amiket a magyar népzenekutatás száz év alatt felhalmozott.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005><FONT face=Arial size=2>Arról viszont nem 
tudok, hogy "Az eredeti felvétel szent és sérthetetlen!" jelszót a 
táncházmozgalom kezdetén bárki is meghirdette volna. Az akkori első városi 
táncházzenekarok igen szoros kapcsolatban voltak a kutatókkal, a kutatásba is 
bevonták őket. Ez pont a második hullámban jött, amikor már nem élt Martin 
György, a felvételek kazettáról kazettára terjedtek, a hozzájuk tartozó fontos 
információk nélkül. Akkor keletkeztek olyan revival felvételek, amelyek egy az 
egyben reprodukáltak egy gyűjtésen elhangzó folyamatot, esetenként az ott 
hallható hibákkal együtt.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005><FONT face=Arial 
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=187114012-14092005><FONT face=Arial size=2>Pávai 
István</FONT></SPAN></DIV></BODY></HTML>