<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2523" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Csingerka!</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Nagyon jó, hogy írod 
Leves vallomását, hogy mindenhol másként játszik. Ez még kifinomultabb 
játékmódot jelent, mintha egyszerűen csak azt mondjuk, legyen a játékmód 
kalotaszegies, küküllőmenties, székies stb.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Képzeld el, mit szólna 
hozzá a komolyzene-tanárod, ha Mozartot pl. mezőségiesen kezdené játszani a 
tanítványa, mert neki úgy tartja kedve. Nem&nbsp;lehet megtiltani, de szerintem 
a tanárod nem örülne, mert Mozartot mozartosan kell játszani. </SPAN><SPAN 
class=953242523-18012005>Egyébként a komoly zenében már kb. 100 éve törekednek 
arra, hogy a korábbi korok zenéjét annak korabeli stílusában szólaltassák meg, 
amennyire csak lehet. </SPAN><SPAN class=953242523-18012005>Ez azért kezdődött 
el, mert a 19. század végére kialakult egy átlagos későromantikus előadásmód, 
ami a zeneiskolai tanítás alapja lett, s amit bármely kor zenéjére ráhúztak. Hát 
pont ez vette el az egyes korszakok egyéni ízét. Ugyanígy veszítünk azzal, ha a 
népzene helyi ízét nem adjuk meg. Persze marad még benne elég népzenei jelleg 
akkor is, ha csak klasszikus zenei hangképzéssel tudja játszani valaki, tegye is 
a saját kedvére, de azt nem ajánlanám, hogy tőle tanuljanak mások, mert akkor 
egyre nagyobb ívben távolodunk a népzenétől.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005>Más (főleg 
nyugati)&nbsp;népeknél már bekövetkezett a népzene nemzeti globalizálódása. 
Nálunk a városi magyar nótás cigányzenekarok elterjesztésével kísérelték meg 
elérni ugyanezt. Szerencsére nem járt teljes sikerrel. Ezért élvezheted ma 
is&nbsp;Levesék karakteres Küküllő vidéki játékát.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=953242523-18012005></SPAN><FONT 
size=2><BR><FONT size=3>Pávai István</FONT><BR></FONT></DIV><BR>
<BLOCKQUOTE 
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #000000 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV class=OutlookMessageHeader lang=hu dir=ltr align=left>
  <HR tabIndex=-1>
  <FONT face=Tahoma size=2><B>Feladó:</B> lista-bounces@list.folkradio.hu 
  [mailto:lista-bounces@list.folkradio.hu] <B>Meghatalmazó </B>Annamari 
  Albert<BR><B>Küldve:</B> 2005. január 18. 14:54<BR><B>Címzett:</B> 
  lista@list.folkradio.hu<BR><B>Tárgy:</B> Re: [Folklista] RE: icsanosan vagy 
  doboskarolyosan<BR></FONT><BR><BR><B><I>Szervusztok, most látom, hogy Pávai 
  istván már megválaszolta a kérdést, ugyan </I></B></DIV>
  <DIV>
  <DIV><B><I>akkor is elolvastam, mikor megválaszolta, csak azóta kiment a 
  fejemből. (Mondhatjátok : könnyen jön, könnyen megy. )</I></B></DIV>
  <DIV><STRONG><EM>Azért szerintem Krisztián jól hegedül, amiért szép a tónusa . 
  (! )&nbsp; </EM></STRONG></DIV>
  <DIV><STRONG><EM>Hajrá, Krisztián. </EM></STRONG></DIV>
  <DIV><STRONG><EM></EM></STRONG>&nbsp;</DIV>
  <DIV><STRONG><EM>Az jut eszembe, mikor a komolyzenén cseperedő 
  zenésztanoncokat&nbsp;nem engedik más zenét játszani, mert árt a stílusuknak. 
  Szerintetek meg tudja azt csinálni egy zenészlegény /leány (a talpán), hogy 
  több területen otthon legyen ? Mondjuk játszik komolyzenét, dzsesszt és népit, 
  és <U>nagyobb</U> gond nélkül siklik át egyikről a másikra? 
  </EM></STRONG></DIV>
  <DIV><STRONG><EM>&nbsp; </EM></STRONG></DIV>
  <DIV><STRONG><EM></EM></STRONG>&nbsp;</DIV>
  <DIV><STRONG><EM>A másik, ami nekem érdekes, és új, (mert csak egy éve kezdett 
  érdekelni az egész népi tánczene, innen hozzá nem értő kérdéseim) amit szintén 
  a marosvásárhelyi rádióban halottam,&nbsp;szintén a&nbsp;Leves nevű 
  muzsikustól, hogy pl. ő, Leves, minden faluban másképp játssza ugyanazt a 
  táncdallamot.&nbsp; (A műsor Magyarlapádon készült, a népzeneműhelyben, ahol, 
  úgy emlékszem, 3 db. hallgató volt.)&nbsp;&nbsp; És&nbsp;meg is mutatja: így 
  csinálom Dombón,&nbsp;így csinálom Haranglábon, és így nálunk, Csáváson. 3 
  változat, és akkor az azt jelenti, hogy ő&nbsp;mindig ugyanúgy húzza 
  Haranglábon, mert úgy kérik? Vagy Haranglábon is bele-belevariál, ha úgy hozza 
  kedve? ("Ahogy érzed!")&nbsp;&nbsp;Esetleg a variációt is mindig ugyanúgy 
  csinálja? Vannak szabályok a variációra ? És miért kérik különbözőképpen a 
  k.böző falukban?&nbsp; Mert voltak ott pregnáns prímások, akik kialakították a 
  formát, és úgy kellett továbbadni? Vagy&nbsp; atáncot csinálják másképp, és az 
  formá lja a dallamot? </EM></STRONG></DIV>
  <DIV>&nbsp;</DIV>
  <DIV><STRONG><EM>Van egy kedves, komolyzene-megszállott hegedűtanár ismerősöm, 
  ő mindig azt hozza fel a népzenét játszó helyi komolyzenészek ellen, hogy 
  szemben a falusi muzsikussal, aki egy dallamot mindig ugyanúgy (amennyire 
  lehet ugyanúgy, a fenti jelenségből kiindulva) játssza, az utánzók nem tudják 
  2 x ugyanazt a variációt eljátszani. Gondolom, lehet egy ilyen jelenség is ? 
  </EM></STRONG></DIV>
  <DIV><STRONG><EM></EM></STRONG>&nbsp;</DIV>
  <DIV><STRONG><EM>Szervusztok, </EM></STRONG></DIV>
  <DIV><STRONG><EM></EM></STRONG>&nbsp;</DIV>
  <DIV><STRONG><EM>Csingerka</EM></STRONG></DIV></DIV></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>