<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 5.50.4522.1800" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Kedves
Pávai István!</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Mint
laikus, nagyon köszönöm a pontosításokat, és a kiegészítéseket! Mivel a
foglalkozási területem más, és az érdeklődésem is sokfelé terül, sajnos nem
tudok minden írást elolvasni. És külön örülök, hogy Bartókot szakszerűen
elhelyezted a zenetörténelemben. Én nem lettem volna képes (nem is voltam) így
leírni.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Azért
egy dolog. Nem mondtam, hogy a Riverdance néptánc! Lehet, hogy félreérthető
volt, ez tény.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2>Naszóval. Én egy egyszerű ember vagyok, akinek az élete részévé vált a
néptánc. A táncházban megtaláltam azokat az érzéseket (előbb írtam), azt a
felszabadultságot, az a kikapcsolódást, amit nekem egy diszkó nem ad meg. A
zenéhez, tánchoz meg nem értek. Nem is akarok. Elég, ha kedvelem, szeretem
azokat. Legyen az a zene komolyzene, népzene vagy
könnyűzene.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>De
mindig szívesen olvasom a hozzáértők írásait! Mindig helyretesz bennem egy-két
téves információt.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2>Köszönöm!</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2>Üdv.:</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2>Viktor</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Ui.:
Ja, bocs! A nevem <U>Fontányi Viktor</U> :) De ez nem
lényeg....</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff
size=2></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004></SPAN><FONT face=Tahoma
size=2>-----Original Message-----<BR><B>From:</B> Pávai István
[mailto:pavai@chello.hu]<BR><B>Sent:</B> 2004. október 14. 16:22<BR><B>To:</B>
'Folklista a Folkrádió levelező listája'<BR><B>Subject:</B> RE: [Folklista]
Bartok, vilagzene, tarsadalom meg egyebek...<BR><BR></DIV></FONT>
<BLOCKQUOTE dir=ltr
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Kedves
Viktor!</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Az alábbiakban nem
azért idézem a mondataidat, hogy azokat cáfoljam, hanem azt írom le alattuk,
hogy mi jut róluk az eszembe, mivel tudom azokat kiegészíteni, pontosítani.
Ezt csupán azért mondom, hogy ne vedd támadásnak, ha valamiben nem értünk
egyet, hiszen a lista gondolataink, véleményeink cseréjére jött létre,
nem egymás minősítésére, ahogyan ezt némely listatag tévesen
gondolja.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004></SPAN> </DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Pávai
István</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004><FONT
color=#ff0000></FONT></SPAN> </DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004><FONT
color=#ff0000>Fótányi Viktor írta: "Írországban van egy fenegyerek, aki már
sajnos nem táncol. Michael Flatley-re gondolok. Ő és a csapata
megcsinálta a Riverdance-t, aminek hatására ír fiatalok ezrei kezdék el a
már-már feledésbe merülő saját néptáncukat tanulni."</FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004></SPAN> </DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>P.I.: A Riverdance nem
ír néptánc, hanem egy show. Általában az ír, illetve kelta revival mozgalmak
pont azért erősen problematikusak, mert nem eredeti népzenén alapulnak, hanem
nagymértékben "csinált" folklórra építenek. Az ír népzene-néptánc revival
viszont nem a Riverdance-szel kezdődött, számos korábbi előzménye
volt.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><FONT
color=#ff0000>Fótányi Viktor írta: "<SPAN
class=781445608-14102004>Magyarországon ez miért nem történt meg? Pedig vannak
fenegyerekeink úgy a táncban, úgy a zenében! Román Sándor is csinált egy
pár koreográfiát, és persze itt a Naplegenda is!"
</SPAN></FONT></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004>P.I.: A 19. században már megtörtént a
"képzelt", "kreált" folklróból létrehozott műtermékek bevitele a városi
kultúrába, szintén show formában, csak akkor nem így hívták. Olvasd el Sárosi
Bálint idevonatkozó adatgyűjtését a korabeli sajtóból ("A cigányzenekar múltja
1776-1903 az egykorú sajtó tükrében"), illetve Szijjártó Csaba könyvét ("A
cigány útra ment... Magyar cigányzenészek külföldjárása a kiegyezés előtt").
Táncvonatkozásban is vannak hasonló adatok, kissé nehezebben hozzáférhetőek. A
19. században (kevés kivétellel) nem a folklór gyűjtése volt a cél, nem is
nagyon tudták, hogy gyűjthető, hanem annak kitalálása. Ebből született is, ami
született, s emiatt késett az igazi népzene fölfedezése. Sem a Naplegenda, sem
Román Sándor koreográfiái nem tartoznak a folklór kategóriájába. Ettől persze
még tetszhetnek bárkinek, de nyilván a folklór megismertetésének feladatát nem
oldhatják meg.</SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta:
</SPAN></SPAN>"Megmondom őszintén, nekem Bartók, mint klasszikus zeneszerző,
nem jön be!"</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><FONT
color=#000000></FONT></FONT></SPAN></SPAN></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><FONT color=#000000>P.I.:</FONT>
</FONT><FONT color=#000000>A lista több leveléből valami olyasmi kezd sejleni
számomra, hogy sokan úgy gondolják, Bartók zenéje a népzenének valamféle
folytatása, továbbfejlesztése. Ez nem így van. Bartók az európai műzene
ezeréves áramlatának egy huszadik századi képviselője, aki számos kortársához
és elődéhez hasonlóan ihletforrásként a folklór felé IS fordult. Ezt
nyilván másként tette, mint mások, vagy akár Kodály, de a vitatott téma
szemszögéből itt most csak az a lényeg, hogy ami így létrejött, az nem
népzene. Bartók sem annak szánta. A Ghymes sem népzenének szánja a
szerzeményeit. Ettől lehetnek valaki számára jók vagy rosszak ezek a művek,
egy biztos, hogy ezektől a művektől nem azt kell várni, amit a népzenétől
várunk, mert pont akkor fogunk csalódni, ha azt várjuk. Ehhez persze tudnunk
kellene, hogy mi is a népzene, de ez a vitázók körében láthatóan nem ugyanazt
jelenti, ezért is van annyi egymás mellett való elbeszélés. Bartók műveivel az
európai műzene hagyományait követi, ugyanakkor jelentős újításokat hozott
pontosan a népzene sajátos felhasználásával. Bartók zenéjét tehát az "érti"
jobban, aki a gregorián zenét, a reneszánsz és barokk polifóniát, a bécsi
klasszikusokat, a romantikusokat, a francia impresszionistákat stb. minél
jobban ismeri, mert ezekre az előzményekre épül az ő zenéje, minden népzenei
ihletettség mellett.</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN><SPAN
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta:
</SPAN></SPAN>"<SPAN class=781445608-14102004>Bartók vitathatatlan érdemeket
szerzett azzal, hogy elkezdte felkutatni az akkori magyarországi népzenét.
Amihez később Kodály is csatlakozott. Az eredmény is hamar megvolt, a Háry
János című daljátékban öltött testet. És Bartók meg Kodály nyomdokain indult
el nagyon sok kutató. Halmosék
is.</SPAN>"</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=687332112-14102004><SPAN class=781445608-14102004><FONT
color=#ff0000><FONT
color=#000000></FONT></FONT></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=687332112-14102004><SPAN class=781445608-14102004><FONT
color=#ff0000><FONT color=#000000>P.I.:</FONT> </FONT>Csak a történeti hűség
kedvéért említem, hogy Kodály hívta fel Bartók figyelmét a népzenére, nem
fordítva, vitathatatlan érdemeket pedig nemcsak a zeneszerzés, és
népzenekutatás területén szereztek mindketten, hanem a zenepedagógia területén
is, közíróként is (kár, hogy írásaik olvasásának mellőzésével írnak egyesek
róluk), Bartók pedig korának jeles zongoristája volt. Akár szeretjük a
műveiket, akár nem, pontosan </SPAN></SPAN></SPAN></SPAN><SPAN
class=687332112-14102004>zeneszerzői szándékaiknak köszönhetjük, hogy ma itt a
listán igazi népzenéről (is) beszélhetünk, táncházba járhatunk stb. Ők ugyanis
nem népzenekutatóknak készültek, azért kezdtek ezzel foglalkozni, hogy zenei
nyelvezetüket megújítsák, s új alapokra helyezzék az akkorra már kiégetté vált
német utóromantikához képest. Viszont amint kezdtek egyre közelebb kerülni a
népzenéhez, pillanatokon belül felmérték, hogy ez egy igen fontos, az európai
műzenétől eltérő zenei modell, amelyet tudományosan fel kell tárni. A
tudományos alapú magyar népzenekutatás velük kezdődik, s ez adott nekik éppen
elég munkát ahhoz, hogy igazságtalanság legyen ma bármit a szemükre vetnünk,
hogy még mit nem végeztek el, hogy kevés hangszeres zenét gyűjtöttek
stb.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN><SPAN
class=687332112-14102004></SPAN><BR><FONT color=#ff0000><SPAN
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta:
"</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>És Bartók meg Kodály nyomdokain indult el
nagyon sok kutató. Halmosék is.<SPAN class=687332112-14102004>"</SPAN>
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000></FONT> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004>PI: Valóban. Pl. a hangszeres
zene tényleges felfedezését a tánckutatás hozta meg, ami később történt,
s amiben már tanítványaik jeleskedtek. A Halmos-Sebő duó a kezdet kezdetén,
gitárral a kézben nem táncházat akart, hanem szintén valami ÚJ zenét, amihez
népzenét is használt, tehát kétségtelen előzményüknek az akkor már kialakult
magyar rockzenét is be kell tudnunk. Hogy aztán ebből más lett, az pont annak
köszönhető, hogy a néptánckutató Martin György hatása alá kerültek. Ezért
érzem igazságtalannak, amikor sokan a kutatást és a mozgalmat szét akarják
választani, holott a kutatás szülte a mozgalmat, a mozgalom meg pozitívan
hatott vissza a kutatásra. Nagyon kellene mindkét oldalon azon dolgozni, hogy
ez a kapcsolat újra olyan szoros legyen, amilyen volt Martin idejében, a
táncházmozgalom első évtizedében.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=781445608-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta:
"</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>az egész országban, ha vagyunk tízezren,
az a tízmillóhoz képest is csak 0,1%"</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN
class=687332112-14102004></SPAN></SPAN> </DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>PI: Az
attól függ, hogy ki az a "mi". A táncházmozgalom? Mert ha beleszámítjuk a
mindenféle hagyományápolókat, hagyományőrzőket, a határon túli ez iránt
érdeklődő magyarokat és nemmagyarokat, akkor azért ez a szám jóval magasabb.
Én persze örülök, ha bárhol egy új táncház alakul, de én nem lehetek jelen a
világ összes táncházában. Nekem lehet egy vagy néhány kedvenc helyem, ahová
járok, ahol jól érzem magam, s ezen semmit nem változtat, ha valahol a
világban létrejön vagy megszűnik egy másik táncház. Ha mindannyian azon
munkálkodnánk, hogy a szűkebb környezetünkben létrejöjjön a saját táncházunk,
ahová mi járunk, akkor összességében is megnőne a táncházak száma, országosan
és világszerte. Nem hiszem, hogy a táncház szellemiségét feláldozva, érdemes
lenne a Riverdance-hez hasonló show-vá hígítani a mozgalmat, pusztán azért,
hogy valami statisztikában ne tízezer aktív táncházas, hanem zsinóron
mozgatott tudatú százezer ember
szerepeljen.</SPAN></SPAN></DIV></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>