<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-2">


<META content="MSHTML 5.50.4522.1800" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Kedves 
Pávai István!</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Mint 
laikus, nagyon köszönöm a pontosításokat, és a kiegészítéseket! Mivel a&nbsp; 
foglalkozási területem más, és az érdeklődésem is sokfelé terül, sajnos nem 
tudok minden írást elolvasni. És külön örülök, hogy Bartókot szakszerűen 
elhelyezted a zenetörténelemben. Én nem lettem volna képes (nem is voltam) így 
leírni.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Azért 
egy dolog. Nem mondtam, hogy a Riverdance néptánc! Lehet, hogy félreérthető 
volt, ez tény.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2>Naszóval. Én egy egyszerű ember vagyok, akinek az élete részévé vált a 
néptánc. A táncházban megtaláltam azokat az érzéseket (előbb írtam), azt a 
felszabadultságot, az a kikapcsolódást, amit nekem egy diszkó nem ad meg. A 
zenéhez, tánchoz meg nem értek. Nem is akarok. Elég, ha kedvelem, szeretem 
azokat. Legyen az a zene komolyzene, népzene vagy 
könnyűzene.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>De 
mindig szívesen olvasom a hozzáértők írásait! Mindig helyretesz bennem egy-két 
téves információt.</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2>Köszönöm!</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2>Üdv.:</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2>Viktor</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff size=2>Ui.: 
Ja, bocs! A nevem <U>Fontányi Viktor</U> :) De ez nem 
lényeg....</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004><FONT face=Arial color=#0000ff 
size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=818153814-14102004></SPAN><FONT face=Tahoma 
size=2>-----Original Message-----<BR><B>From:</B> Pávai István 
[mailto:pavai@chello.hu]<BR><B>Sent:</B> 2004. október 14. 16:22<BR><B>To:</B> 
'Folklista a Folkrádió levelező listája'<BR><B>Subject:</B> RE: [Folklista] 
Bartok, vilagzene, tarsadalom meg egyebek...<BR><BR></DIV></FONT>
<BLOCKQUOTE dir=ltr 
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Kedves 
  Viktor!</SPAN></DIV>
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Az alábbiakban nem 
  azért idézem a mondataidat, hogy azokat cáfoljam, hanem azt írom le alattuk, 
  hogy mi jut róluk az eszembe, mivel tudom azokat kiegészíteni, pontosítani. 
  Ezt csupán azért mondom, hogy ne vedd támadásnak, ha valamiben nem értünk 
  egyet, hiszen a lista&nbsp;gondolataink, véleményeink cseréjére jött létre, 
  nem egymás minősítésére, ahogyan ezt némely listatag tévesen 
  gondolja.</SPAN></DIV>
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Pávai 
  István</SPAN></DIV>
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004><FONT 
  color=#ff0000></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004><FONT 
  color=#ff0000>Fótányi Viktor írta: "Írországban van egy fenegyerek, aki már 
  sajnos nem táncol.&nbsp;Michael Flatley-re gondolok. Ő&nbsp;és a csapata 
  megcsinálta a Riverdance-t, aminek hatására ír fiatalok ezrei kezdék el a 
  már-már feledésbe merülő saját néptáncukat tanulni."</FONT></SPAN></DIV>
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>P.I.: A Riverdance nem 
  ír néptánc, hanem egy show. Általában az ír, illetve kelta revival mozgalmak 
  pont azért erősen problematikusak, mert nem eredeti népzenén alapulnak, hanem 
  nagymértékben "csinált" folklórra építenek. Az ír népzene-néptánc revival 
  viszont nem a Riverdance-szel kezdődött, számos korábbi előzménye 
  volt.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><FONT 
  color=#ff0000>Fótányi Viktor írta: "<SPAN 
  class=781445608-14102004>Magyarországon ez miért nem történt meg? Pedig vannak 
  fenegyerekeink úgy a táncban,&nbsp;úgy a zenében! Román Sándor is csinált egy 
  pár koreográfiát, és&nbsp;persze itt a Naplegenda is!" 
  </SPAN></FONT></SPAN></SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004>P.I.:&nbsp;A 19. században már megtörtént a 
  "képzelt", "kreált" folklróból létrehozott műtermékek bevitele a városi 
  kultúrába, szintén show formában, csak akkor nem így hívták. Olvasd el Sárosi 
  Bálint idevonatkozó adatgyűjtését a korabeli sajtóból ("A cigányzenekar múltja 
  1776-1903 az egykorú sajtó tükrében"), illetve Szijjártó Csaba könyvét ("A 
  cigány útra ment... Magyar cigányzenészek külföldjárása a kiegyezés előtt"). 
  Táncvonatkozásban is vannak hasonló adatok, kissé nehezebben hozzáférhetőek. A 
  19. században (kevés kivétellel) nem a folklór gyűjtése volt a cél, nem is 
  nagyon tudták, hogy gyűjthető, hanem annak kitalálása. Ebből született is, ami 
  született, s emiatt késett az igazi népzene fölfedezése. Sem a Naplegenda, sem 
  Román Sándor koreográfiái nem tartoznak a folklór kategóriájába. Ettől persze 
  még tetszhetnek bárkinek, de nyilván a folklór megismertetésének feladatát nem 
  oldhatják meg.</SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN 
  class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
  </SPAN></SPAN>"Megmondom őszintén, nekem Bartók, mint klasszikus zeneszerző, 
  nem jön be!"</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><FONT 
  color=#000000></FONT></FONT></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><FONT color=#000000>P.I.:</FONT> 
  </FONT><FONT color=#000000>A lista több leveléből valami olyasmi kezd sejleni 
  számomra, hogy sokan úgy gondolják, Bartók zenéje a népzenének valamféle 
  folytatása, továbbfejlesztése. Ez nem így van. Bartók az európai műzene 
  ezeréves áramlatának egy huszadik századi képviselője, aki számos kortársához 
  és elődéhez hasonlóan ihletforrásként a folklór felé&nbsp;IS fordult. Ezt 
  nyilván másként tette, mint mások, vagy akár Kodály, de a vitatott téma 
  szemszögéből itt most csak az a lényeg, hogy ami így létrejött, az nem 
  népzene. Bartók sem annak szánta. A Ghymes sem népzenének szánja a 
  szerzeményeit. Ettől lehetnek valaki számára jók vagy rosszak ezek a művek, 
  egy biztos, hogy ezektől a művektől nem azt kell várni, amit a népzenétől 
  várunk, mert pont akkor fogunk csalódni, ha azt várjuk. Ehhez persze tudnunk 
  kellene, hogy mi is a népzene, de ez a vitázók körében láthatóan nem ugyanazt 
  jelenti, ezért is van annyi egymás mellett való elbeszélés. Bartók műveivel az 
  európai műzene hagyományait követi, ugyanakkor jelentős újításokat hozott 
  pontosan a népzene sajátos felhasználásával. Bartók zenéjét tehát az "érti" 
  jobban, aki a gregorián zenét, a reneszánsz és barokk polifóniát, a bécsi 
  klasszikusokat, a romantikusokat, a francia impresszionistákat stb. minél 
  jobban ismeri, mert ezekre az előzményekre épül az ő zenéje, minden népzenei 
  ihletettség mellett.</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN><SPAN 
  class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN 
  class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
  </SPAN></SPAN>"<SPAN class=781445608-14102004>Bartók vitathatatlan érdemeket 
  szerzett azzal, hogy elkezdte felkutatni az akkori magyarországi népzenét. 
  Amihez később Kodály is csatlakozott. Az eredmény is hamar megvolt, a Háry 
  János című daljátékban öltött testet. És Bartók meg Kodály nyomdokain indult 
  el nagyon sok kutató. Halmosék 
  is.</SPAN>"</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=687332112-14102004><SPAN class=781445608-14102004><FONT 
  color=#ff0000><FONT 
  color=#000000></FONT></FONT></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=687332112-14102004><SPAN class=781445608-14102004><FONT 
  color=#ff0000><FONT color=#000000>P.I.:</FONT> </FONT>Csak a történeti hűség 
  kedvéért említem, hogy Kodály hívta fel Bartók figyelmét a népzenére, nem 
  fordítva, vitathatatlan érdemeket pedig nemcsak a zeneszerzés, és 
  népzenekutatás területén szereztek mindketten, hanem a zenepedagógia területén 
  is, közíróként is (kár, hogy írásaik olvasásának mellőzésével írnak egyesek 
  róluk), Bartók pedig korának jeles zongoristája volt. Akár szeretjük a 
  műveiket, akár nem, pontosan&nbsp;</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN><SPAN 
  class=687332112-14102004>zeneszerzői szándékaiknak köszönhetjük, hogy ma itt a 
  listán igazi népzenéről (is) beszélhetünk, táncházba járhatunk stb. Ők ugyanis 
  nem népzenekutatóknak készültek, azért kezdtek ezzel foglalkozni, hogy zenei 
  nyelvezetüket megújítsák, s új alapokra helyezzék az akkorra már kiégetté vált 
  német utóromantikához képest. Viszont amint kezdtek egyre közelebb kerülni a 
  népzenéhez, pillanatokon belül felmérték, hogy ez egy igen fontos, az európai 
  műzenétől eltérő zenei modell, amelyet tudományosan fel kell tárni. A 
  tudományos alapú magyar népzenekutatás velük kezdődik, s ez adott nekik éppen 
  elég munkát ahhoz, hogy igazságtalanság legyen ma bármit a szemükre vetnünk, 
  hogy még mit nem végeztek el, hogy kevés hangszeres zenét gyűjtöttek 
  stb.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN><SPAN 
  class=687332112-14102004></SPAN><BR><FONT color=#ff0000><SPAN 
  class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
  "</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>És Bartók meg Kodály nyomdokain indult el 
  nagyon sok kutató. Halmosék is.<SPAN class=687332112-14102004>"</SPAN> 
  </FONT></DIV>
  <DIV><FONT color=#ff0000></FONT>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004>PI: Valóban. Pl.&nbsp;a hangszeres 
  zene&nbsp;tényleges felfedezését a tánckutatás hozta meg, ami később történt, 
  s amiben már tanítványaik jeleskedtek. A Halmos-Sebő duó a kezdet kezdetén, 
  gitárral a kézben nem táncházat akart, hanem szintén valami ÚJ zenét, amihez 
  népzenét is használt, tehát kétségtelen előzményüknek az akkor már kialakult 
  magyar rockzenét is be kell tudnunk. Hogy aztán ebből más lett, az pont annak 
  köszönhető, hogy a néptánckutató Martin György hatása alá kerültek. Ezért 
  érzem igazságtalannak, amikor sokan a kutatást és a mozgalmat szét akarják 
  választani, holott a kutatás szülte a mozgalmat, a mozgalom meg pozitívan 
  hatott vissza a kutatásra. Nagyon kellene mindkét oldalon azon dolgozni, hogy 
  ez a kapcsolat újra olyan szoros legyen, amilyen volt Martin idejében,&nbsp;a 
  táncházmozgalom első évtizedében.</SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN 
  class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=781445608-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
  "</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>az egész országban, ha vagyunk tízezren, 
  az a tízmillóhoz képest is csak&nbsp;0,1%"</FONT></SPAN></DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
  class=687332112-14102004></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
  <DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>PI: Az 
  attól függ, hogy ki az a "mi". A táncházmozgalom? Mert ha beleszámítjuk a 
  mindenféle hagyományápolókat, hagyományőrzőket, a határon túli ez iránt 
  érdeklődő magyarokat és nemmagyarokat, akkor azért ez a szám jóval magasabb. 
  Én persze örülök, ha bárhol egy új táncház alakul, de én nem lehetek jelen a 
  világ összes táncházában. Nekem lehet egy vagy néhány kedvenc helyem, ahová 
  járok, ahol jól érzem magam, s ezen semmit nem&nbsp;változtat, ha valahol a 
  világban létrejön vagy megszűnik egy másik táncház. Ha mindannyian azon 
  munkálkodnánk, hogy a szűkebb környezetünkben létrejöjjön a saját táncházunk, 
  ahová mi járunk, akkor összességében is megnőne a táncházak száma, országosan 
  és világszerte. Nem hiszem, hogy a táncház szellemiségét feláldozva, érdemes 
  lenne a Riverdance-hez hasonló show-vá hígítani a mozgalmat, pusztán azért, 
  hogy valami statisztikában ne tízezer aktív táncházas, hanem zsinóron 
  mozgatott tudatú százezer ember 
szerepeljen.</SPAN></SPAN></DIV></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>