<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2523" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Kedves 
Viktor!</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Az alábbiakban nem azért 
idézem a mondataidat, hogy azokat cáfoljam, hanem azt írom le alattuk, hogy mi 
jut róluk az eszembe, mivel tudom azokat kiegészíteni, pontosítani. Ezt csupán 
azért mondom, hogy ne vedd támadásnak, ha valamiben nem értünk egyet, hiszen a 
lista&nbsp;gondolataink, véleményeink cseréjére jött létre, nem egymás 
minősítésére, ahogyan ezt némely listatag tévesen gondolja.</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>Pávai István</SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004><FONT 
color=#ff0000></FONT></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004><FONT 
color=#ff0000>Fótányi Viktor írta: "Írországban van egy fenegyerek, aki már 
sajnos nem táncol.&nbsp;Michael Flatley-re gondolok. Ő&nbsp;és a csapata 
megcsinálta a Riverdance-t, aminek hatására ír fiatalok ezrei kezdék el a 
már-már feledésbe merülő saját néptáncukat tanulni."</FONT></SPAN></DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV dir=ltr align=left><SPAN class=687332112-14102004>P.I.: A Riverdance nem ír 
néptánc, hanem egy show. Általában az ír, illetve kelta revival mozgalmak pont 
azért erősen problematikusak, mert nem eredeti népzenén alapulnak, hanem 
nagymértékben "csinált" folklórra építenek. Az ír népzene-néptánc revival 
viszont nem a Riverdance-szel kezdődött, számos korábbi előzménye 
volt.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><FONT 
color=#ff0000>Fótányi Viktor írta: "<SPAN 
class=781445608-14102004>Magyarországon ez miért nem történt meg? Pedig vannak 
fenegyerekeink úgy a táncban,&nbsp;úgy a zenében! Román Sándor is csinált egy 
pár koreográfiát, és&nbsp;persze itt a Naplegenda is!" 
</SPAN></FONT></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004>P.I.:&nbsp;A 19. században már megtörtént a "képzelt", 
"kreált" folklróból létrehozott műtermékek bevitele a városi kultúrába, szintén 
show formában, csak akkor nem így hívták. Olvasd el Sárosi Bálint idevonatkozó 
adatgyűjtését a korabeli sajtóból ("A cigányzenekar múltja 1776-1903 az egykorú 
sajtó tükrében"), illetve Szijjártó Csaba könyvét ("A cigány útra ment... Magyar 
cigányzenészek külföldjárása a kiegyezés előtt"). Táncvonatkozásban is vannak 
hasonló adatok, kissé nehezebben hozzáférhetőek. A 19. században (kevés 
kivétellel) nem a folklór gyűjtése volt a cél, nem is nagyon tudták, hogy 
gyűjthető, hanem annak kitalálása. Ebből született is, ami született, s emiatt 
késett az igazi népzene fölfedezése. Sem a Naplegenda, sem Román Sándor 
koreográfiái nem tartoznak a folklór kategóriájába. Ettől persze még tetszhetnek 
bárkinek, de nyilván a folklór megismertetésének feladatát nem oldhatják 
meg.</SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN 
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
</SPAN></SPAN>"Megmondom őszintén, nekem Bartók, mint klasszikus zeneszerző, nem 
jön be!"</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><FONT 
color=#000000></FONT></FONT></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><FONT color=#000000>P.I.:</FONT> 
</FONT><FONT color=#000000>A lista több leveléből valami olyasmi kezd sejleni 
számomra, hogy sokan úgy gondolják, Bartók zenéje a népzenének valamféle 
folytatása, továbbfejlesztése. Ez nem így van. Bartók az európai műzene ezeréves 
áramlatának egy huszadik századi képviselője, aki számos kortársához és elődéhez 
hasonlóan ihletforrásként a folklór felé&nbsp;IS fordult. Ezt nyilván másként 
tette, mint mások, vagy akár Kodály, de a vitatott téma szemszögéből itt most 
csak az a lényeg, hogy ami így létrejött, az nem népzene. Bartók sem annak 
szánta. A Ghymes sem népzenének szánja a szerzeményeit. Ettől lehetnek valaki 
számára jók vagy rosszak ezek a művek, egy biztos, hogy ezektől a művektől nem 
azt kell várni, amit a népzenétől várunk, mert pont akkor fogunk csalódni, ha 
azt várjuk. Ehhez persze tudnunk kellene, hogy mi is a népzene, de ez a vitázók 
körében láthatóan nem ugyanazt jelenti, ezért is van annyi egymás mellett való 
elbeszélés. Bartók műveivel az európai műzene hagyományait követi, ugyanakkor 
jelentős újításokat hozott pontosan a népzene sajátos felhasználásával. Bartók 
zenéjét tehát az "érti" jobban, aki a gregorián zenét, a reneszánsz és barokk 
polifóniát, a bécsi klasszikusokat, a romantikusokat, a francia 
impresszionistákat stb. minél jobban ismeri, mert ezekre az előzményekre épül az 
ő zenéje, minden népzenei ihletettség mellett.</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN><SPAN 
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN 
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
</SPAN></SPAN>"<SPAN class=781445608-14102004>Bartók vitathatatlan érdemeket 
szerzett azzal, hogy elkezdte felkutatni az akkori magyarországi népzenét. 
Amihez később Kodály is csatlakozott. Az eredmény is hamar megvolt, a Háry János 
című daljátékban öltött testet. És Bartók meg Kodály nyomdokain indult el nagyon 
sok kutató. Halmosék 
is.</SPAN>"</FONT></SPAN></SPAN></SPAN></DIV></SPAN></SPAN></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=687332112-14102004><SPAN class=781445608-14102004><FONT 
color=#ff0000><FONT 
color=#000000></FONT></FONT></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=687332112-14102004><SPAN class=781445608-14102004><FONT 
color=#ff0000><FONT color=#000000>P.I.:</FONT> </FONT>Csak a történeti hűség 
kedvéért említem, hogy Kodály hívta fel Bartók figyelmét a népzenére, nem 
fordítva, vitathatatlan érdemeket pedig nemcsak a zeneszerzés, és népzenekutatás 
területén szereztek mindketten, hanem a zenepedagógia területén is, közíróként 
is (kár, hogy írásaik olvasásának mellőzésével írnak egyesek róluk), Bartók 
pedig korának jeles zongoristája volt. Akár szeretjük a műveiket, akár nem, 
pontosan&nbsp;</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN><SPAN 
class=687332112-14102004>zeneszerzői szándékaiknak köszönhetjük, hogy ma itt a 
listán igazi népzenéről (is) beszélhetünk, táncházba járhatunk stb. Ők ugyanis 
nem népzenekutatóknak készültek, azért kezdtek ezzel foglalkozni, hogy zenei 
nyelvezetüket megújítsák, s új alapokra helyezzék az akkorra már kiégetté vált 
német utóromantikához képest. Viszont amint kezdtek egyre közelebb kerülni a 
népzenéhez, pillanatokon belül felmérték, hogy ez egy igen fontos, az európai 
műzenétől eltérő zenei modell, amelyet tudományosan fel kell tárni. A tudományos 
alapú magyar népzenekutatás velük kezdődik, s ez adott nekik éppen elég munkát 
ahhoz, hogy igazságtalanság legyen ma bármit a szemükre vetnünk, hogy még mit 
nem végeztek el, hogy kevés hangszeres zenét gyűjtöttek stb.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN><SPAN 
class=687332112-14102004>&nbsp;</SPAN><BR><FONT color=#ff0000><SPAN 
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
"</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>És Bartók meg Kodály nyomdokain indult el 
nagyon sok kutató. Halmosék is.<SPAN class=687332112-14102004>"</SPAN> 
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004>PI: Valóban. Pl.&nbsp;a hangszeres 
zene&nbsp;tényleges felfedezését a tánckutatás hozta meg, ami később történt, s 
amiben már tanítványaik jeleskedtek. A Halmos-Sebő duó a kezdet kezdetén, 
gitárral a kézben nem táncházat akart, hanem szintén valami ÚJ zenét, amihez 
népzenét is használt, tehát kétségtelen előzményüknek az akkor már kialakult 
magyar rockzenét is be kell tudnunk. Hogy aztán ebből más lett, az pont annak 
köszönhető, hogy a néptánckutató Martin György hatása alá kerültek. Ezért érzem 
igazságtalannak, amikor sokan a kutatást és a mozgalmat szét akarják választani, 
holott a kutatás szülte a mozgalmat, a mozgalom meg pozitívan hatott vissza a 
kutatásra. Nagyon kellene mindkét oldalon azon dolgozni, hogy ez a kapcsolat 
újra olyan szoros legyen, amilyen volt Martin idejében,&nbsp;a táncházmozgalom 
első évtizedében.</SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><FONT color=#ff0000><SPAN 
class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=781445608-14102004><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=687332112-14102004>Fótányi Viktor írta: 
"</SPAN></SPAN></SPAN></SPAN></SPAN>az egész országban, ha vagyunk tízezren, az 
a tízmillóhoz képest is csak&nbsp;0,1%"</FONT></SPAN></DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN 
class=687332112-14102004></SPAN></SPAN>&nbsp;</DIV>
<DIV><SPAN class=687332112-14102004><SPAN class=687332112-14102004>PI: Az attól 
függ, hogy ki az a "mi". A táncházmozgalom? Mert ha beleszámítjuk a mindenféle 
hagyományápolókat, hagyományőrzőket, a határon túli ez iránt érdeklődő 
magyarokat és nemmagyarokat, akkor azért ez a szám jóval magasabb. Én persze 
örülök, ha bárhol egy új táncház alakul, de én nem lehetek jelen a világ összes 
táncházában. Nekem lehet egy vagy néhány kedvenc helyem, ahová járok, ahol jól 
érzem magam, s ezen semmit nem&nbsp;változtat, ha valahol a világban létrejön 
vagy megszűnik egy másik táncház. Ha mindannyian azon munkálkodnánk, hogy a 
szűkebb környezetünkben létrejöjjön a saját táncházunk, ahová mi járunk, akkor 
összességében is megnőne a táncházak száma, országosan és világszerte. Nem 
hiszem, hogy a táncház szellemiségét feláldozva, érdemes lenne a Riverdance-hez 
hasonló show-vá hígítani a mozgalmat, pusztán azért, hogy valami statisztikában 
ne tízezer aktív táncházas, hanem zsinóron mozgatott tudatú százezer ember 
szerepeljen.</SPAN></SPAN></DIV></BODY></HTML>