<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>&gt;&gt;Ezeknél még régiesebb, s a 
keleti kultúrákban általánosan elterjedt az az állapot, amelyről Szász Jóska 
írt, ahol mindenki dallamot játszik, de nyilván másként, a hangszer 
sajátosságainak megfelelően.&lt;&lt;</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>Sose felejtem el etekintetben a 
nyárádselyei cimbalmost, akit&nbsp;mindenki csak&nbsp;Cimbli Károlynak hívott. 
Egy rendkívül átütő, éles hangú cimbalma volt (most ennek nem tudom, hogy 
gazdája halála után mi lett a sorsa), amit ráadásul párnázatlan verőkkel 
szólaltatott meg, szinte el is nyomta a többi hangszert. Annyira különlegesen 
telt hangja volt (van) annak a cimbalomnak (amelyet nem is az európai tiszta 
fél- és egészhangokat ismerő skála szerint hangolt fel - ha már a keleties 
hagyomány szóba került -, hanem a fél - és egész hangok fölé- vagy aláintonálva, 
"európai" fogalmak szerint "hamisan"),&nbsp;hogy az teljesen kitöltötte a 
zenekari hangzást, és csak a szemfüles megfigyelő vette észre, hogy ennek 
ellenére mégsem akkordfelbontásokat, ellenpontozó meneteket, hanem csak és 
kizárólag dallamot játszott. Amikor megtudtam, hogy a régi időkben a cimbalmon 
is dallamot játszottak a magyar zenében, ez az élményem rögtön beugrott, így 
ennek a feltételezésnek hitelt adok.</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>&gt;&gt;A kízárólagos dúrkíséret egy 
reneszánszkori európai örökség, természetesen folklorizálódva és helyi jelleget 
öltve a több száz év alatt.</FONT><FONT face=Arial size=2>&lt;&lt;</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>Ebből a szempontból érdekes a 
lengyel-szlovák határvidéken élő gorálok (gurálok) zenéje, amit még (nem tudom, 
mi alapján, csak így hallottam) a kárpát-medencei dialektushoz sorolnak. Ők dúr 
akkordokat használnak kíséretként, de nem háromhúros kontrán, hanem hegedűn. 
Ezért igazat adok annak, hogy a dúros kíséret reneszánsz örökség a magyar 
népzenében (is), hozzátéve, hogy annak&nbsp;ellenére, hogy az nálunk a 
háromhúros kontrához kötődik, az attól még biztos,&nbsp;hogy azokat az akkori és 
a későbbi magyar népzenei gyakorlatban&nbsp;eredetileg még nem&nbsp;háromhúros 
kontrán játszották.</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>Horváth Attila utólagos engedélyével 
leírom azt a történetet, amit tőle hallottam.</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>Budapesti táncházzenészek 
kérdezgették Neti Sanyi bácsit, hogy régen Kalotaszegen melyik kontrás játszott 
dúrosan és mollosan. </FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>"Sanyi bácsi, és az a kontrás (XY), 
az dúrosan, vagy mollosan fogott?" </FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>Az öreg ránéz a kérdezőre: 
</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>"Az jó ember volt."</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>:))</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Arial size=2>KP</FONT></DIV></BODY></HTML>