<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV align=justify><FONT face=Century color=#0000ff>>>Persze ez csak akkor
kell, ha tényleg ezt akarják, de én csak ezt tudnám táncháznak nevezni, azt nem,
ha a diszkó működési mintájára járnak népzenére népi táncot.<BR><BR>Pávai
István<<</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Nemrégiben egy iskolában muzsikáltunk
(kollégistáknak, Elek bácsit kísértem), ahol a középkorú igazgatónő (akinek
az apja mellesleg parasztprímás volt) felvetette a táncosoknak, hogy ők
szeretnének "táncházat" is tartani úgy, hogy a táncosok viszik a CD-ket és
azokra tanítják a táncokat, azokat hallgatják. Fel sem merült benne (még úgy se,
hogy aznap mi "élő zenészek" is ott voltunk), hogy mindezt élő zenére lenne
jó csinálni...</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Ilyen szórakozási forma is lehetséges
néptáncosoknak (mért ne, pl. zenész-, vagy pénzhiányra hivatkozva; vagy mert
nincs megfelelően muzsikáló "élő zenész" elérhető közelségben, viszont
rendkívül értékes és jó minőségű CD-ket adtak ki "adatközlőktől" is), de akkor
én azt nem táncháznak, hanem a "lemezlovas-klub" mintájára "népzenei
klub"-nak nevezném. (Ez egyébként egy táncos barátnőm szerint nem sokban
különbözne a folkkocsmáktól, ahol általában szintén csak zenehallgatás van.
Viszont szerinte a dolognak meg lenne az az előnye, hogy a CD-ről neki
"adatközlő" muzsikálna, ellentétben mondjuk egy "élő", de rossz
zenésszel...) </FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Viszont annak, hogy a táncosok nagyon
színvonalas CD-kre tudnak ma már dolgozni, annak az a hátránya van, hogy
ugyanazt várják el az "élő zenésztől" is. Ezt olyan értelemben gondolom, hogy
egy felvételre egy zenész jobban összeszedi magát, és a maximumot (tehát nem az
átlagos önmagát) kívánja abban a néhány percben nyújtani. Pl. az "Új élő
népzene" meg a "Táncháztalálkozó" CD-knél, kazettáknál egy együttes csinál egy
nagyon ütős, gyors tempójú, élénk, virtuóz, stb. 100%-os számot, ahol pl. egy
hamis hang, vagy "nem kellő megfontolás alapján kidolgozott akkord" nem
fordul elő. Ezeket egyfolytában hallgatva a táncosok füle
elkényelmesedik, és egy táncházban is ezt az eredeti falusi zenészekre sem
mindig jellemző 100%-os teljesítményt, gyors tempót, színpadias tökéletességet,
stb. várja el. Ezekhez a "szuper-összeállításokhoz" képest az "élő zene" persze
hogy visszalépésnek tűnik. </FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Kovács Péter</FONT></DIV>
<DIV align=justify><BR><BR></DIV></BODY></HTML>