<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE></TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV align=justify><FONT face=Century color=#0000ff>>>Persze ez csak akkor 
kell, ha tényleg ezt akarják, de én csak ezt tudnám táncháznak nevezni, azt nem, 
ha a diszkó működési mintájára járnak népzenére népi táncot.<BR><BR>Pávai 
István<<</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Nemrégiben egy iskolában muzsikáltunk 
(kollégistáknak, Elek bácsit kísértem), ahol a középkorú igazgatónő (akinek 
az apja mellesleg parasztprímás volt) felvetette a táncosoknak, hogy ők 
szeretnének "táncházat" is tartani úgy, hogy a táncosok viszik a CD-ket és 
azokra tanítják a táncokat, azokat hallgatják. Fel sem merült benne (még úgy se, 
hogy aznap mi "élő zenészek" is ott voltunk), hogy mindezt élő zenére lenne 
jó csinálni...</FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Ilyen szórakozási forma is lehetséges 
néptáncosoknak (mért ne, pl. zenész-, vagy pénzhiányra hivatkozva; vagy mert 
nincs megfelelően muzsikáló "élő zenész" elérhető közelségben, viszont 
rendkívül értékes és jó minőségű CD-ket adtak ki "adatközlőktől" is), de akkor 
én azt nem táncháznak, hanem a "lemezlovas-klub" mintájára "népzenei 
klub"-nak nevezném. (Ez egyébként egy táncos barátnőm szerint nem sokban 
különbözne a folkkocsmáktól, ahol általában szintén csak zenehallgatás van. 
Viszont szerinte a dolognak meg lenne az az előnye, hogy a CD-ről neki 
"adatközlő" muzsikálna, ellentétben mondjuk egy "élő", de rossz 
zenésszel...) </FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Viszont annak, hogy a táncosok nagyon 
színvonalas CD-kre tudnak ma már dolgozni, annak az a hátránya van, hogy 
ugyanazt várják el az "élő zenésztől" is. Ezt olyan értelemben gondolom, hogy 
egy felvételre egy zenész jobban összeszedi magát, és a maximumot (tehát nem az 
átlagos önmagát) kívánja abban a néhány percben nyújtani. Pl. az "Új élő 
népzene" meg a "Táncháztalálkozó" CD-knél, kazettáknál egy együttes csinál egy 
nagyon ütős, gyors tempójú, élénk, virtuóz, stb. 100%-os számot, ahol pl. egy 
hamis hang, vagy "nem kellő megfontolás alapján kidolgozott akkord" nem 
fordul elő. Ezeket egyfolytában hallgatva  a táncosok füle 
elkényelmesedik, és egy táncházban is ezt az eredeti falusi zenészekre sem 
mindig jellemző 100%-os teljesítményt, gyors tempót, színpadias tökéletességet, 
stb. várja el. Ezekhez a "szuper-összeállításokhoz" képest az "élő zene" persze 
hogy visszalépésnek tűnik. </FONT></DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century></FONT> </DIV>
<DIV align=justify><FONT face=Century>Kovács Péter</FONT></DIV>
<DIV align=justify><BR><BR></DIV></BODY></HTML>